outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Valg af telt til fjeldvandring

• canis lupus
  • canis lupus's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
  • Jeg er ny i friluftsliv.
Mere
4 år 8 måneder siden #1 af canis lupus
Valg af telt til fjeldvandring blev oprettet af canis lupus
Hvilket telt bruger du på fjeldet og hvilke kriterier har du valgt det efter?

Venlig hilsen
Canis Lupus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Georas
  • Georas's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 8 måneder siden #2 af Georas
Besvaret af Georas på emne Valg af telt til fjeldvandring
Jeg købte sidste år et enmandstelt til brug på fjeldet, og havde følgende kriterier i nævnte rækkefølge:

1. Det skulle være sikkert og stabilt til regn, sne og høj vindstyrke.

2. Det skulle være komfortabelt, så jeg kunne ligge ordentligt, og et lille apsis til våd rygsæk og madlavning var et krav.

3. Det skulle være rødt eller i en anden "skrigende" farve, ikke for at genere dem der sværger til grønne telte, men for at kunne se teltet tydeligt hvis jeg nu kom tilbage fra en dagstur træt, våd og i tæt tåge.

4. Det måtte gerne være så let som muligt.

Efter en grundig research faldt valget på Hilleberg Akto, som lever op til alle kriterierne, dog er det med sine 1,5 kg. ikke det letteste telt, men det er OK og jeg er glad for det. Det føles som om det kan klare en solid storm, og så er det fint at hygge i på en gråvejrsdag:

Skulle jeg købe nyt enmandstelt idag ville jeg overveje Nordisk Telemark UL eller Vaude Lizard GUL.

Til brug med familien har jeg et ældre trepersoners Fjällräven Akka telt, samt et billigt skod telt til de mere campingagtige aktiviteter.
Næste år har jeg planer om en fjeldtur med min søn på 12 år, der er det muligt at jeg investerer i et Helsport Fjellheimen telt, eller et Hilleberg Nallo.
Hvis det kan holde og anmeldelserne bliver gode, er den mere økonomiske løsning et telt fra Urberg, det virker som et fint telt til en ikke alt for krævende fjeldtur:
www.outnorth.dk/da-urberg/2-person-tunnel-tent-1size-green.php?group=prod_prod_grp-s1%2F371

De bedste hilsner
Rasmus
Bilag:

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 8 måneder siden #3 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Valg af telt til fjeldvandring
Jeg har et Helsport Ringstind Light 2 som mit primære fjeldtelt. Det er et "en stangs tunneltelt" et design, som aldrig slår fejl og kan fås i et væld forskellige udgaver fra forskellige producenter.

Det er dog en del højere og længere end de fleste andre telte af denne type, med en siddehøjde på 110 cm og en liggelængde på 250 cm. og når man er lidt højere end gennemsnittet er dette rart.

Jeg var så heldig at finde teltet på tilbud til 1900 kr. og det gjorde valget meget nemt.

b

• Shackleton
  • Shackleton's profilbillede
  • Energisk
  • Energisk
Mere
4 år 8 måneder siden #4 af Shackleton
Besvaret af Shackleton på emne Valg af telt til fjeldvandring
Har et Robens Small Dreamer. Ret stort til en person og lidt småt til to, men begge dele er afprøvet, og det gik da...
Med en vægt på ca. 2,5 kg. Er det meget for een mand, men købte det da jeg studerede, og der var økonomien ikke lige til et Hillebrg eller Helsport...

Har fungeret fint, men kunne godt tænke mig et nyt :cheer:

Dbh
Martin

• JensB
  • JensB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 8 måneder siden - 4 år 8 måneder siden #5 af JensB
Besvaret af JensB på emne Valg af telt til fjeldvandring
Jeg går nok stort set efter de samme kriterier som Georas. Dog er mit Hilleberg Nallo 2 lidt tungere end hans, nemlig 2,1 kg. Det har en god siddehøjde (110 cm), dette betyder noget, hvis man ligger underdrejet på en uvejrsdag, hvor man bliver på stedet. Det har desuden en rummelig apsis til rygsækken og til at man med forsigtighed kan smide regntøjet på en våd dag eller evt. kokkerere deri. Teltet står desuden solidt i blæsevejr.

Det hedder sig, at Nallo 2 er et 2-mandstelt. Jeg finder det passende til en. Hvis 2 skulle være i det, ville de 2 rygsække spærre indgangen, hvis man f.eks. skulle et natteærinde ud etc.. Da jeg er en høj mand, betyder længden desuden en del, og jeg tror derfor, at aktoen ville være i underkanten.

En anden ting, jeg sætter pris på er, at teltet kan rejses i en arbejdsgang, hvor indertelt og ydertelt rejses samtidigt - i modsætning til mit ældre Lightwave T1 Trek , som i øvrigt ligner meget.

Jeg har desuden et lille Eureka Bivauktelt til en mand , (det nærmeste telt på billedet) som jeg undertiden bruger i Danmark, hvis det ikke betyder noget at få bagagen indendørs.

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 4 år 8 måneder siden ved JensB.

• Gurli
  • Gurli's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 8 måneder siden #6 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Valg af telt til fjeldvandring
Jeg har et Helsport Ringstind Superlight 1-2. Det blev indkøbt i sommers efter lange overvejelser. Jeg ville have et telt, der udover at være stabilt i vind og vejr også skulle være så let som muligt og fylde meget lidt i rygsækken.
Selvom teltet først og fremmest skulle være et solotelt, skulle det også kunne bruges til to pers.
Jeg er rigtig glad for teltet; men mit krav om en fornuftig pris var jeg nødt til at slække lidt på ;)

Gurli.

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
4 år 8 måneder siden - 4 år 8 måneder siden #7 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Valg af telt til fjeldvandring
Jeg har et TarpTent Moment DW (med et indertelt af stof & et af myggenet). Til fjeldbrug tager jeg stofinderteltet med.
Teltet sættes op med en bue og to pløkker. Det står ret stabilt i vind, men alligevel har jeg monteret to ekstra barduner på buen for en sikkerheds skyld. Jeg har også tilkøbt en langsgående bue, der gør teltet helt selvstående. Også dette er for en sikkerheds skyld, hvis jeg skulle komme ud for et meget heftigt blæsevejr (som jeg fx oplevede på Padjelantaleden for 1 1/2 år siden - heldigvis en hyttetur).
Teltet er til 1 person, er 107 cm bredt, 213 cm langt og 99 cm højt. Det har to indgange og to apsis - hvor der er plads til rygsæk og vådt tøj. Der kan også laves mad.
Vægt (stofindertelt, xtra bue + ultratynd pakpose): 1270 g
Dimensioner sammenpakket: 12 cm (diameter) x 47 cm (længde)

Pris med to indertelte og xtra bue: kr. 3785,-
Pris med myggenet indertelt og uden xtra bue: kr. 2495,-

Hvis man ikke er en frossenpind, og har en god sovepose, kan man sikkert nøjes med myggenettet. Hvad angår den xtra bue, så klarede jeg mig fortrinligt uden i sommers i Lapland, men som nævnt - for en sikkerheds skyld tager jeg de xtra 140 g med næste år.

Ikke det allerbilligste telt, alt inkl., men billigere end nogle, og helt sikkert supernemt at slå op! Som Niels' telt slås det op med inder- og ydertelt samlet, men man kan også tage inderteltet ned for sig, hvilket kan være en fordel, hvis yderteltet er blevet meget fugtigt.

Hvis der er supervarmt, kan man slå indeteltet op alene, eller yderteltet, for den sags skyld.
Så det har ret mange anvendelsesmuligheder. Jeg er i hvert fald glad for det.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Sidste redigering: 4 år 8 måneder siden ved Ennamaria.

• canis lupus
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
4 år 8 måneder siden #8 af canis lupus
Besvaret af canis lupus på emne Valg af telt til fjeldvandring
Mine overvejelser gå også hen mod noget der er let, men som alligevel er rummeligt hvilket vil sige 110 i højden og både plads til rygsæk og støvler og til at komme ind og ud.
Helsport teltene og Akto ser fine ud og det der tarptent også, men det er godt nok dyrt :( Men det er Helsport og Hilleberg jo også.
I Fjeld og Fritids katalog har jeg set nogle lette og billige Wild Country- og Terra Novatelte. Er der nogen der har erfaringer med dem?

Venlig hilsen
Canis Lupus

• Simon
  • Simon's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 8 måneder siden #9 af Simon
Besvaret af Simon på emne Valg af telt til fjeldvandring

canis lupus skrev: Helsport teltene og Akto ser fine ud og det der tarptent også, men det er godt nok dyrt :(

Spejdergear.dk sælger ud af deres udlejningstelte, så der er mulighed for at spare lidt penge der. Selvom teltet har været brugt er der sikkert mange gode år tilbage i dem.
Ellers hold øje med xxl.no, der var jeg heldig at finde et helsport fjellheimen 4 på tilbud til 3000 Nkr for 2 år siden. Heldigvis kendte jeg en nordmand der gad at sende det til DK. :-)

• canis lupus
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
4 år 8 måneder siden #10 af canis lupus
Besvaret af canis lupus på emne Valg af telt til fjeldvandring
Jeg har forsøgt at få noget hjem fra Norge, men strandede i de enorme fragtpriser!

Ellers er det da altid værd at kikke på tilbud!

Jeg tror lige jeg ser lidt mere på de der Wild Country telte.

Venlig hilsen
Canis Lupus

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 8 måneder siden #11 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Valg af telt til fjeldvandring

canis lupus skrev: Jeg har forsøgt at få noget hjem fra Norge, men strandede i de enorme fragtpriser!

Ellers er det da altid værd at kikke på tilbud!

Jeg tror lige jeg ser lidt mere på de der Wild Country telte.

Brug den Norske side komplettfritid.dk/ der er fragt og told og moms til DK altid inkluderet i prisen. Deres generelle priser er højere end i DK, men når de har tilbud er de ofte MEGET gode. For et par uger siden havde de et Hilleberg Akto til omkring 2800 kr. inkl. fragt told og moms. Så billigt kan du ikke engang få det i USA. Det var også hos komplettfritid at jeg i sin tid købte mit Ringstind Light2 til 1900 kr.

Ps. De har ofte ret billige knive i forhold til priserne i DK.

b
Følgende bruger(e) sagde tak: Simon

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
4 år 8 måneder siden #12 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Valg af telt til fjeldvandring
Sommertelt er MSR Hubba Hubba NX, fik det inden denne sæson, og har vel brugt det sammenlagt 4-5 uger i år på fjellet. Det har imponert mig! Eneste minus er den "lette" bund, den er selvfølgelig også sårbar, og har allerede fået et par lapper.
2 personers med nok plads til at spille kort i Trem'a'rest stolene nogle timer med broderen. For mer solid bund (og generelt) og mer lukket indertelt har du Hubba hubba HP.

Vintertelt er MSR Fury. Lille fortelt, men i sneen er det akkurart passende til madlavning og opbevaring. Teltet har en relativ lille grundflade, men har overraskende meget plads indvendig. Drøn stabilt og varmt, men alligevel med OK udluftning. Det er teltet jeg tager med når jeg har brug for en bunker...

Hvis du finder vare i Norge, så kan det være jeg kan hjælpe, hvis det passer med at jeg har danske gæster.

Tid til at oprette siden: 0.128 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.