outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Kvinde sovepose med 2000kr budget...

• NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 7 måneder siden #49 af NOB
Besvaret af NOB på emne Kvinde sovepose med 2000kr budget...
Så er der svar fra Cumulus:

Dear Niels,

we haven't tested the bags yet. We are still a small company and the tests are too expensive for us. We changed the way we rate the bags for the customers to be able to compare easier with other brands. We use our experience to estimate the values based on quality of down and fill weight.

Best regards
Jacek

CUMULUS

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Følgende bruger(e) sagde tak: Malte59
  • Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 7 måneder siden - 5 år 7 måneder siden #50 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Kvinde sovepose med 2000kr budget...
Hej Niels

Tak for svar - og fair nok :cheer:
Jeg er overbevist om, at Cumulus poserne er glimrende .. det er jo også det brugerne melder om. For min egen forståelses skyld, havde jeg behov for at finde en valid grund til, at poserne kan være så meget billigere end konkurrenterne. I modsat fald var vi jo alle blevet snydt, hver gang vi havde købt noget andet end Cumulus!
Det er naturligvis helt legitimt, at et lille firma som Cumulus ikke magter at EN teste poserne af økonomiske grunde. Men det må så også være legitimt, at betragte specifikationerne med en anelse skepsis, når de bygger på Cumulus eget erfaringsbaserede skøn af cuin og fyldvægt?
Så er ringen måske sluttet? :)
.. for så er vi vel tilbage ved, at anbefaling af poserne må bero på brugernes positive erfaringer - og ikke head to head sammenligninger med EN-testede poser i andre prislag?
Jeg vil gerne bidrage. Når vejret igen bliver vinterligt - så vil jeg udskifte min vinterpose, som er EN rated -18, med en Cumulus pose i 800 g dun klassen - og så skal jeg give min uforbeholdne og subjektive vurdering Cumulus posen i den sammenhæng! :)

venligst
Martin

Sidste redigering: 5 år 7 måneder siden ved Malte59.
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 7 måneder siden #51 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Kvinde sovepose med 2000kr budget...
Tak for det Nils, ja så må vi jo gøre som vi altid har gjort, tage beslutningerne på baggrund af vores egne erfaringer... :P

Jeg har været lidt rundt på forskellige forumer de sidste dage, og der er mange om er efter den der EU EN-temp.test. Paramenterne for selve testen er tilsyneladende relativt dårligt defineret, så en række betydelige forhold kan være forskellig fra test til test. Nils har vel for så vidt været inde på at det f.eks. ikke er defineret hvad underlag testen skal ligge på, ej heller hvad som anses for normal påklædning under "søvn".
Hvis det er rigtig, og det er vel ikke umuligt med tanke på alt det andet som kommer fra Brussel, så er det jo fuldstendig tåbeligt at ikke branchen selv kan blive enige om en standard.

Jeg var netop inde og se på Western Mountaineering som er den dunpose producent jeg har mest erfaring med, de opgiver heller ikke at de EN tester . Så lure på hvor Luffeland har fået sine opgivelser fra.
  • DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 7 måneder siden #52 af DKW
Besvaret af DKW på emne Kvinde sovepose med 2000kr budget...
Ganske som Niels er inde på, giver det ikke meget mening at sammenligne temperaturratings. Det mener western mountaneering iøvrigt heller ikke at det gør, faktisk fraråder de det brugt som andet end en hurtig første-sortering når man vælger soverposer. Forstået som hvis man er ude efter en pose til vinterbrug nord for polarcirklen, så indikerer temp-rating på +5 grader komfort nok at det ikke lige er dén sovepose man behøver at kigge på...

Her er lidt links, der ikke definitivt siger at WM tester efter EN, dog skriver de lidt om det.
WM pdf om soveposer

WM om ratings mv

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 7 måneder siden #53 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Kvinde sovepose med 2000kr budget...
DKW hvor ser du at WM tester efter EN? Jeg kan kun se at de selv via en ekstern samarbejdspartner tester Fill Power...

Uanset, så har de i mine øjne fat i noget vigtig mht. effekten af standardiseringer og "forbruger vildledning"...
However, by simplifying the process they not only introduced manufacturer interpretation, but also steered customers from understanding the mechanics of how a sleeping bag works.
  • ErikS
  • ErikS's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 7 måneder siden #54 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Kvinde sovepose med 2000kr budget...
Hvis man har lyst til at nørde, kan de følgende links give god indsigt i, hvad man skal/kan ligge vægt på, når man vælger sovepose.

Sleep Well part 1
Sleep Well part 2

Den første omhandler testmetoder, historie m.m.
Nummer to omhandler dun.

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
  • DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 7 måneder siden #55 af DKW
Besvaret af DKW på emne Kvinde sovepose med 2000kr budget...
Jeg ser IKKE at de skriver at de tester efter EN standarden....

Men de skriver en del om test standarder i USA (som åbenbart ikke eksisterer......altså standarderne) samt om EN test, i bl.a. det første link jeg gav. :)

• Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 7 måneder siden #56 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Kvinde sovepose med 2000kr budget...

DKW skrev: Jeg ser IKKE at de skriver at de tester efter EN standarden....

Men de skriver en del om test standarder i USA (som åbenbart ikke eksisterer......altså standarderne) samt om EN test, i bl.a. det første link jeg gav. :)

.. nu er det vel meget naturligt, at mange amerikanske producenter ikke tester efter den europæiske standard - ligesom de fleste europæiske vel ikke tester efter den amerikanske?
Men derfor kan poserne jo godt være testet - af europæiske importører og distributører .. og det må de vel være - siden Luffeland opgiver resultaterne?

venligst
Martin

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #57 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Kvinde sovepose med 2000kr budget...
Hvis man vil læse en artikel der detaljeret beskriver EN testen og dens fejl og mangler, kan man læse denne artikel fra Universitetet i Lund: archiwum.ciop.pl/36567

b
Følgende bruger(e) sagde tak: Malte59
Tid til at oprette siden: 0.129 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.