outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Milho's profilbillede
    • Log ind
    • Grundet opdateringer er login...

Flere emner »

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Damesovepose

• JensB
  • JensB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 7 måneder siden #25 af JensB
Besvaret af JensB på emne Damesovepose

Baldguy skrev: Jeg kan varmt anbefale Carinthia, som er et østrigsk mærke: www.carinthia-bags.com/
Jeg har en Airpack 900 til vinterbrug og en Airpack Ultra til sommer. Friluftslageret fører dem i DK, og ellers er der også en række tyske netbutikker, hvor man kan bestille dem fra.

Baldguy, jeg kan se hos Friluftslageret, at der står om Airpack 900, at den er 215 cm lang og passer til personlængde 185 cm. Jeg er selv 195 cm, og som jeg husker dig, har du nogenlunde samme højde som jeg??? Er posens længde OK til dig?

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
  • stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 7 måneder siden #26 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Damesovepose

JensB skrev:

Baldguy skrev: Jeg kan varmt anbefale Carinthia, som er et østrigsk mærke: www.carinthia-bags.com/
Jeg har en Airpack 900 til vinterbrug og en Airpack Ultra til sommer. Friluftslageret fører dem i DK, og ellers er der også en række tyske netbutikker, hvor man kan bestille dem fra.

Baldguy, jeg kan se hos Friluftslageret, at der står om Airpack 900, at den er 215 cm lang og passer til personlængde 185 cm. Jeg er selv 195 cm, og som jeg husker dig, har du nogenlunde samme højde som jeg??? Er posens længde OK til dig?

De har da også en large model der går op til en personlængde på 200cm: www.friluftslageret.dk/Product.aspx?PId=1170485&PIdx=5

b
Følgende bruger(e) sagde tak: JensB
  • Baldguy
  • Baldguy's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 7 måneder siden #27 af Baldguy
Besvaret af Baldguy på emne Damesovepose
Jeg skynder mig lige at svare JensB: jeg er 190 cm og befinder mig rigtigt godt i den.

Og så for ikke at afspore tråden, kan jeg se på Carinthias hjemmeside, at der også er damemodeller...
  • Backpackinglight.dk
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 7 måneder siden #28 af Backpackinglight.dk
Besvaret af Backpackinglight.dk på emne Damesovepose
Hej

Jeg har en tilbage af dem her i version kort, som betyder op til 168 cm lang. Den er fra 2012 men stadig en super god sovepose til 3 sæsoners brug (og endda let vinter). Lad mig vide om det har interesse, så kan vi finde en god pris på 1600 i en hurtig handel.

GoLite Adrenaline 3 sæsoners Dun sovepose.

Venlig hilsen
Niels
Backpackinglight.dk

“To equip a pedestrian with shelter, bedding, utensils, food, and other necessities, in a pack so light and small that he can carry it without overstrain, is really a fine art.”

– Horace Kephart, Camping and Woodcraft, 1917
  • SusDal
  • SusDal's profilbillede Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 7 måneder siden - 5 år 7 måneder siden #29 af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Damesovepose
Det her er jo en jungle som jeg nu er faret helt vild i - og jeg er endnu kun i cyperspace - hvordan skal det ikke gå, jeg jeg bevæger mig uden for døren :-D

Tak for det gode tilbud Niels, men selvom jeg godt kan være impulsiv en gang imellem, så er det ikke tilfældet, når det gælder noget så afgørende.

Dit indlæg hjalp mig imidlertid godt på vej til en afklaring, fordi det faktisk gjorde mig opmærksom på endnu et issue, nemlig soveposens facon - for tanken om at skulle ned i en mumiepose giver mig lidt klaustrofobi og når den, som den model du tilbyder, kun har en ekstrem kort lynlås, så forstærkes denne tanke.

For at danne mig et større overblik gik jeg her til morgen igang med at lave et skema med diverse facts , for alle de poser jeg endnu ikke havde udelukket, men måtte hurtigt opgive, fordi oplysningerne angives så forskelligt eller slet ikke rundt omkring i cyperspace. Især er det fx svært med EN 13537 standarden som storkerenden nævner, den ser ud til at blive brugt meget kreativt rundt omkring og CUIN er det lig med cubic-inches som svarer til 0,016387 liter!?!?!

Derfor surfede jeg istedet lidt rundt og faldt så over denne pose:

seuf.dk/rhapsody-9-w-sovepose

Fordelene som jeg ser det er at den nemt kan lynes op hvis den bli'r for varm og der er god plads til at bevæge sig og til en silkeinderpose og en flecceinderpose, hvis den viser sig at være for kold til fjeldet (hvis jeg altså husker at få sådan en med) eller andet jeg kaster mig ud i senere.

Forøvrigt et godt eksempel på vildledning mere end vejledning. Her står nemlig bare -9 grader celsius uden at jeg gennemskue om det er dame (fordi det er en dame pose) eller herre komfort eller ekstrem temperatur? Og så står der 700 CUIN og 992 g vægt ialt - men intet om hvor mange gram dun!?!?!

Og er der nogen der kan hjælpe mig med at påpege ulemper, så ikke jeg alligevel ender med at købe katten i sækken?

Håber ikke dette bli'r 'the never ending story' ;-)
Sidste redigering: 5 år 7 måneder siden ved SusDal.
  • ErikS
  • ErikS's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 7 måneder siden - 5 år 7 måneder siden #30 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Damesovepose
Personlig ville jeg nok ikke vælge den pose... Der er mere luft der skal varmes op, grundet størrelsen til ben sparkeriet.

Fandt en test af den på nettet og en af de ting jeg bed mærke i var, at kvinderne sagde at de ikke ville bruge den under "upper tweenties" ( 25 F = -4 C, 30 F = -1 C)

Mit bud på en pose ville være en der ligger omkring 0 C i komfort (kvinde), -6 C i limit (mand) jf. EN 13537. En sådan pose vil dække 90% af året.

Er det koldere eller fryser du, skal det lange undertøj (som du alligevel har med) og en lille hue på inden man går til køjs.

Bud på en dun og fiber pose som udfra specifikationerne dækker behovet.
Som du kan se er der en forskel i pris kontra vægt.

Diskussion om fiber kontra dun har været nævnt, så den vil jeg ikke komme ind på. Men som "begynder" ville jeg vælge den billige pose, komme ud på tur og gøre mig mine egne erfaringer.

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
Sidste redigering: 5 år 7 måneder siden ved ErikS. Begrundelse: Rettet link til fiberpose
  • SusDal
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 7 måneder siden #31 af SusDal
Tak Erik for dine gode råd om hvordan man kan holde varmen uden brug af fleece-pose og om at vælge en sovepose der ikke levner alt for meget overføldigt luft, der skal opvarmes :-)

Jeg er forøvrigt ikke mere nybegynder, end at jeg har været på kanoture flere gange i søområdet omkring Gustavsfors i Sverige (også 2 år i øsende regnvejr og det var mindre sjovt). Så det nye for mig ligger i, at jeg skal vandre i støvler og bærer al bagagen hele vejen og så opholde mig i fjeldet istedet for på søerne og ved bredderne...
  • SusDal
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 7 måneder siden #32 af SusDal
Forøvrigt ser den dunsovepose du linker til Erik rigtig fin ud - hvis den er varm nok på til en sommerfjeldtur også hvis vejret bli'r dårligt - men der vil for mig være en masse overflødig hulrum at opvarme i fodenden og dermed også overflødig vægt...
  • SusDal
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 7 måneder siden #33 af SusDal
Har lige søgt på Cumulus soveposer generelt og kan slet ikke finde nogen der er lavet til små mennesker!?!?!
  • stokrenden
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 7 måneder siden #34 af stokrenden
Nemo Rhapsody 15 (-9) har 530g dun, og har en komfort temp på -1C. Limit: -7C og Extreme: -25C

b
  • Birdbamse
  • Gæst
  • Gæst
5 år 7 måneder siden #35 af Birdbamse
Besvaret af Birdbamse på emne Damesovepose
Hejsa alle, dejligt at se hjælpen er her, jeg har meldt mig til Outsite træf her den 25 april håber her igennem at kunne få lidt inspiration til investeringer af grej, samt at hilse på jeg alle der dukker op :) jeg vil selv vandre en del oppe i området ved samme lejlighed da jeg kun kan få passet pigerne fredag vil jeg kigge ind til træffet, SusDal, jeg forstår godt du ikke vil købe katten i sækken, men kan du ikke låne en sovepose og så købe en inder pose i silke og putte i, den og så kan du jo bruge den til din nye sovepose du køber så du skåner den indvendig da det er nemmere at vaske inder posen, jeg kan godt fortælle dig jeg opgav selv at skulle finde det perfekte for mig, men det kunne jo være jeg fandt noget interessant hos de andre jeg selv ville investere i. :)

Tak for du tog emnet op :)
  • stokrenden
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 7 måneder siden #36 af stokrenden
Jeg ved ikke om Cumulus stadig gør det, men før i tiden kunne man få dem til at afkorte posen for et lille beløb, hvis man kontakter dem direkte. Her er der en artikel med en kvinde der har fået afkortet en Panyam 450:

mostlywalking.blogspot.dk/2011/03/my-new-sleeping-bag-cumulus-panyam-450.html

b
Tid til at oprette siden: 0.091 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.