outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Fejl

There was a problem loading image vildmarkstorv og teltplads.jpg

Damesovepose

• SusDal
  • SusDal's profilbillede Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 6 måneder siden #1 af SusDal
Damesovepose blev oprettet af SusDal
Jeg leder efter en lille, let, varm sovepose, der heller ikke fylder ret meget.

Jeg har fundet denne her:

www.travelshopone.dk/productDetails.aspx?PO=2254&PI=2255&from=60

Nogen der kender den og kan udtale sig om kvaliteten?

Eller kender I andre soveposer der opfylder mine kriterier?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
5 år 6 måneder siden #2 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Damesovepose
Hej SusDal

Det er svært at svare på, om den passer til dit behov. For:
Hvor koldt er det om natten, hvor du skal bruge den?
Er du en frossenpind om natten, eller har du det meget varmt?

Kvinder har som regel brug for en varmere pose end mænd, og umiddelbart har den ikke megen varme i sig for sine 300 g fyld. En bæreevne på 600 cuin overgås nemt af fx en Western Mountaineering MegaLite, som vejer det samme, har samme fyldvægt men en meget større bæreeevne (850+ cuin), men har en meget lavere komforttemperatur. Den er da også vældig meget dyrere. ;)

Så igen: det handler meget om de to indledende spørgsmål :)

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #3 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Damesovepose

Ljunggren skrev: Jeg har forsket lidt i det, og du skal nok op på 800g mindst og så skal du ikke være kuldskær.

Hvad mener du med 800g? for 800g dun er altså rigtig meget til en sommerfjeldssovepose.

b

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 6 måneder siden - 5 år 6 måneder siden #4 af KaWa
Besvaret af KaWa på emne Damesovepose
Jeg er ofte på tur med en kuldskær kvinde - hun har fundet varmen i en Western Mountaineering Apache MF. Det er en utrolig gennemført og lækker pose. Den vejer 855 gram og kan klemmes ned i en 8 liters Sea to Summit Dry Sack (det er dog lettere i en 13 liters - og den kan faktisk fylde det samme, da soveposen kan komprimeres en del). Hvis du ikke er så høj (op til 165 cm) findes posen til dig til 4.299 kr er du (op til 180) koster den 4.399 i Friluftsland. Jeg ved godt det er mere end dobbelt op i forhold til den pose du linker til - men den er formodentlig også både 3 og 4 gange varmere og lækrere.

UPS - der er én ekstra fordel i forhold til dine kritererier. Den er nemlig både lille, let, varm og LÆKKER.

Jeg har selv flere poser fra WM og de har på alle måder levet op til mine krav og forventninger.

Jeg ønsker dig alt godt ude i naturen - Wahl

Nyd din tid i naturen - Wahl
Sidste redigering: 5 år 6 måneder siden ved KaWa.

• Kirsten
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 6 måneder siden #5 af Kirsten
Besvaret af Kirsten på emne Damesovepose
Hej SusDal

Jeg skal også på fjeldtur til Lapland til sommer

Min sovepose er en Mountain Equipment Xero 350 Std dun sovepose fra Spejdergear. Bruger den både sommer (med silkelagenpose) og efterår/vinter (med fleece-lagenpose). En rigtig god sovepose, dog lidt dyrere end den du har kigget på. Men fylder og vejer næsten ingenting og er dejlig varm (til mig ) :)
Hilsener
Kirsten

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 6 måneder siden #6 af Terje
Besvaret af Terje på emne Damesovepose
www.backpackinglight.dk/product_info.php?cPath=41&products_id=250

kunne være et bud på en fornuftig prissat sovepose. 450 g. dun, 0 grader i komforttemperatur. Véd ikke om den fås kortere.

Tror du skal op på mindst 400 g dun for at holde varmen.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #7 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Damesovepose
Sovepose markedet kan være meget uoverskueligt. Selv hvis man indsnævrer sin søgen og kun kigger på dunsoveposer kan det være svært. Selv hvis man kender mængden af dun og den opgivede bæreevne er det ikke lige til. Der er nemlig to forskellige måder at teste duns bæreevne. I USA bruger man en metode og i Europa en anden, og for at gøre det endnu mere indviklet er der nogle Europæiske producenter der opgiver deres duns bæreevne efter US-normen (f.eks Rab) og nogle Amerikanske firmaer bruger EU-normen.EU og US kan sammenlignes efter følgende tal:

500–600 EU (530–640 US)
600–700 EU (640–750 US)
700–800 EU (750–860 US)
800+ EU (860+ US)

Så er der ting som pasformen om der er brugt baffler osv. der kan have indvirkning på komforttemperaturen, men for ikke at gøre det for indviklet springer jeg det over.

Den bedste måde at sammenligne soveposer er efter EN 13537 standarden og så vil jeg hvis soveposen er til en kvinde anbefale at man bruger temperaturen der hedder "komfort" som den laveste temperatur man regner med at komme ud for på en tur.

b

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede
Mere
5 år 6 måneder siden #8 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Damesovepose
@ René: Ja, det tænkte jeg nok, men jeg kunne jo ikke vide, om hun havde brug for en pose til Sydsverige i juni, vel ;)

Hvad angår vægt og varme, så har jeg to soveposer, der vejer nøjagtig det samme:
1: WM summerlight, 579 g, dunvægt 275 g, bæreevne 850+. Den er rated til + 6 grader C. Pris 3299,-
2: Zpacks, 575 g, dunvægt 338 g, bæreevne 900. Den er rated til - 7 grader C. Pris 2150,- + told, ialt knap 3000,-

En temperaturforskel på 13 grader! Det skyldes flere dun med en bedre bæreevne.

Jeg kan dog stadig fryse i den varmeste pose, selv om der langt fra er -7. Men jeg er også en frossenpind ;)

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

• SusDal
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 6 måneder siden - 5 år 6 måneder siden #9 af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Damesovepose
Tusind tak for rigtig mange gode råd og nyttige erfaringer :-)

Nu ved jeg så en masse om soveposer og burde være klædt rigtig godt på til at vælge, skulle man mene, men jeg føler mig samtidig forvirret på et højere plan og synes næsten det har gjort det endnu sværere at skulle vælge ;-)

Jeg forestiller mig, at jeg kan nøjes med én sovepose der både kan bruges i Sydsverige og på fjeldet, hvis jeg benytter forskellige inderposer som du beskriver det Kirsten og lyner den helt op og bruger den som dyne hvis det er rigtig varmt :-)
Sidste redigering: 5 år 6 måneder siden ved SusDal.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kirsten

• SusDal
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 6 måneder siden #10 af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Damesovepose
Og så er jeg forøvrigt så lille, at jeg har overvejet om jeg ville vinde noget i fht. vægt, rumfang og pris ved at vælge en stor junior sovepose ;-)

• stineell
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 5 måneder siden #11 af stineell
Besvaret af stineell på emne Damesovepose
Jeg spørger lige lidt med her... :)

Nu når I alle anbefaler dun-soveposer - fraråder I så fiber? Og hvilke egenskaber bør man kigge efter i en sovepose?

• NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 5 måneder siden #12 af NOB
Besvaret af NOB på emne Damesovepose
Gåsedun er fiber overlegen i forhold til varme for vægt og fylde. Kort sagte en fiberpose vejer og fylder mere end en dunsovepose med samme varmeegenskab. For en nybegynder kan det godt virke uoverskueligt. To ting skal I holde for øje, det er kvaliteten på fyldet i soveposen og mængden af det. De fleste kvalitets producenter syr poserne på nogenlunde samme måde. En tre sæsoners dunpose har 300-500 gram dun i en god kvalitet, det vil sige omkring 750-850 cm3/gram. Hvis kvaliteten på dunene er mindre skal der flere gram til at skabe samme varmeegenskab.

Jeg har skrevet lidt om det på min blog på et tidspunkt:

backpackinglightdk.blogspot.dk/2013/10/sovposen-dun-eller-fiber.html

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Ljunggren, JensB, stineell

Tid til at oprette siden: 0.101 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.