outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Lavvu

• Outdoorfreak.dk
  • Outdoorfreak.dk's profilbillede Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • When you are outsite, it's life! Anything before or after is just waiting
Mere
5 år 6 måneder siden #1 af Outdoorfreak.dk
Lavvu blev oprettet af Outdoorfreak.dk
Nu har jeg investeret i en "komplet" Lavvu med yder/indertelt og bund. Forventer mig meget af dette "telt" og de overnatninger jeg nu kan have sammen med mine unger og kæreste.
Er normalt "stor forbruger" af telt,shelter og primitiv overnatning med det der høre til og fordi hele husstanden nu har fået øjnene op for det er der blevet udvidet med en Helsport Reisa 8-10 ...

Hvad er jeres oplevelser (gode som dårlige) med denne teltform og de oplevelser den kan give ??
Nogle gode tip til at få en god første gangs oplevelse ?

Mvh Outdoorfreak.dk

Just add nature and life.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
5 år 6 måneder siden #2 af Milho
Besvaret af Milho på emne Lavvu
Slå teltet op i haven eller på græsplæne.
Tag rød maling med ud.
Sæt en prik på samlingen hvor ydertelt og bund mødes (på klips eller hvad de nu hedder).
Sæt prik på samlingen hvor indertelt og ydertelt mødes (på klips eller hvad de nu hedder).

Dette så I ikke skal bøvle med at samle, for at finde ud af at bunden eller inderteltet sidder forkert (f.eks med døren modsat, bunden uden åbning ud af osv.).

Lavvuen er meget stabil i vind og sne.

Lavvu med ovn, kan forlænge sæsonen til helårsture.

Det går okay hurtigt at slå den op, selv første gang, trods at man vender bund eller ydertelt forkert :)

Vh Christian

• Kris
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 6 måneder siden #3 af Kris
Besvaret af Kris på emne Lavvu
Når jeg sætter min HelSPORT Lavvu op, starter jeg altid med at sætte pløkke i fire stroppe, så det danner et kvardrat (de stroppe/øjer der sidder under snekanten i bunden af lavvu'en). Dette kvadrat strammer jeg nogelunde op.

Derefter sætter jeg de andre pløkke i.

For at gøre det nemmere, at finde de fire stroppe, har jeg sat en sort strips på hver.

• okj
  • Gæst
  • Gæst
5 år 6 måneder siden #4 af okj
Besvaret af okj på emne Lavvu
Har haft en Helsport lavvo i mange år. På min model har Helsport været kvikke nok til at lave en af klipsene til bunden og en tilsvarende i teltet røde. Så man ikke er i tvivl om hvor man skal starte når man klipser bunden fast.

Derimod har jeg aldrig lært at slå den op på en elegant måde så det er perfekt rundt fra starten.
Jeg starter med at sætte pløkke i så det er nogenlunde rundt. Så bliver stangen samlet og sat ind. Nu starter et større arbejde med at justere pløkkene så teltet er helt rundt, hvorefter bunden bliver sat i.
Ikke at det er noget stort problem, men det irriterer mig noget at den ikke står perfekt så snart stangen er på plads.
Har prøvet forskelligt, f.eks. med en pløk i midten og en snor der passer med radius, men kan ikke helt få det til at køre.
Nogen der har nogen gode ideer?

• Outdoorfreak.dk
  • Outdoorfreak.dk's profilbillede Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • When you are outsite, it's life! Anything before or after is just waiting
Mere
5 år 6 måneder siden #5 af Outdoorfreak.dk
Besvaret af Outdoorfreak.dk på emne Lavvu
Hmmm...!

Sjovt for jeg har set at en snor i den rette længde og en skive i midten med det antal lige fordelt streger som angiver hvor pløkkerne skal sidde ?? det giver jo den "rigtige" form....har dog ikke prøvet metoden.
Gjorde nok mest som dig og uden det bliv helt godt...*G*
Ser frem til flere guldkorn fra jer :-D

Mvh Outdoorfreak

Just add nature and life.

• DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 6 måneder siden #6 af DKW
Besvaret af DKW på emne Lavvu
Jeg har en finnmark.

Jeg gør det at jeg løsner alle pløkstropper, så der lige er en snip man kan få fat i til opstramning.
Breder lavvuen ud, og pløkker en af indgangene nogenlunde fast. Med erfaringen kommer også viden og rutinering i hvordan vinklen mellem de stropper skal være for at det passer.

Herefter går jeg en tur rundt om lavvuen og pløkker alle stropperne ud løseligt. Igen: Med erfaring og rutinering og alt det hejs.
Stang i, ud igen og justere den ene pløk der ikke helt sidder rigtigt, og træd alle andre helt i jorden, stram stropperne så det passer, og sæt bardunerne.

Ikke elegant, men hurtigt, og det virker. Men det kræver øvelse.

Har afprøvet snore og alt muligt andet for at måle mig til det, erfaringsmæssigt tager det længere tid, og det fungerer ikke bedre end et godt øjemål.
Jeg har også overvejet at prøve at sy en strop i på kryds så det bare er at stramme 4 pløkke helt ud. Men så går ideen af den åbne bund lidt væk.

Øvelse øvelse øvelse, er vist den mest effektive måde.

• okj
  • Gæst
  • Gæst
5 år 6 måneder siden #7 af okj
Besvaret af okj på emne Lavvu
Fandt en video på youtube hvor man sætter pløkkene ud vha. en midterpløk og en snor inden man breder teltdugen ud. Det skal prøves. Finder lige link til videoen senere.

Tid til at oprette siden: 0.085 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.