outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Tarp.

• KenG
  • Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 9 måneder siden #1 af KenG
Tarp. blev oprettet af KenG
Haves:bivibag. Ønskes: tarp eller tarptent .

Nu har jeg endelig fået mig en bivibag og det næste er vel en tarp. Skal det være en simpel tarp f.eks. siltarp2 , eller en af de mere avanceret tarptelt tingester. Målet er at undgå kondens og våde sovepose, noget som jeg engang imellem har problemer med.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• SebastianAndersen
  • SebastianAndersen's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 9 måneder siden #2 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Tarp.
En tarp kan der jo godt løbe fint med vind gennem, og man kan rette den til som man vil. Det er jo det fede ved tarp. :)
Luftgennemstrøm skal der jo til, så jeg vil nok sige tarp. Men det måske også smag og behag.
Når det kommer til kondens er det måske mere værd at se på bivibag'en. Men det er bare svært i den her sæson. Synes vi havde en tråd her på forummet på et tidspunkt, hvor folk smed gode idéer ind til hvordan man undgik kondens.
Smider lige et link ind til den, hvis jeg finder den :)
Følgende bruger(e) sagde tak: KenG, tohmahawk

• tohmahawk
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 9 måneder siden #3 af tohmahawk
Besvaret af tohmahawk på emne Tarp.
Fugt i luften afhjælpes ikke med en tarp. Jeg har overnattet i Rold skov i sidste weekend den første aften under en "tarp" og den anden i et telt. Den 2. aften ville vi også ha sovet under "tarp" men der var så fugtigt i luften af man blev våd på ryggen ved bålet. Derfor slog vi teltet op i stedet for at "komme i tørvejr". Så en tarp er ikke lykken i alle situationer

Følgende bruger(e) sagde tak: KenG

• aammat
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 9 måneder siden #4 af aammat
Besvaret af aammat på emne Tarp.
Sidder lige og tænker "hvorfor kombinationen bivibag og tarp".?, spørg da jeg sover i min bivibag eller i telt hvis vejret eller myggene kræver det..

Kondens/fugt i soveposen vil forblive det sammen med eller uden en tarp så længe du bruger den samme bivibag.. Så måske du kan/skal undlade bivibag'en når du sover under en tarp, det vil give din sovepose bedre muligheder for at ånde..

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 9 måneder siden #5 af Terje
Besvaret af Terje på emne Tarp.
Svarer lige rent teoretisk - ejer ikke en tarp.

Tarp, fordi der er frisk luft og udsyn hele vejen rundt (selvfølgelig afhængigt af hvordan du slår den op)

Bivibag, fordi vinddrevet regn kan komme ind i siderne af tarpen. Derudover giver bivien ekstra isolation og beskytter mod smuds.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• ErikS
  • ErikS's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 9 måneder siden #6 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Tarp.
Jeg ville starte med en simpel tarp, f.eks. 1,7 X 2.0 M eller 2,5 X 3,6 M og prøve det, før jeg beslutter mig.

Det er også til priser, hvor alle kan være med.

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.

• KenG
  • Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 9 måneder siden #7 af KenG
Besvaret af KenG på emne Tarp.
Jeg skylder noget forklaring:

Jeg har flere gange været generet af at min dunpose er blevet fugtige af kondens - altså inde i teltet - og min oprindelige tanke var at bruge bivi'en som sovepose omslag inde i teltet, i håb om at skåne duenposen fra at blive gennemvædet.

Bivi'en er købt for kort tid siden - jeg har ikke været ud med den endnu, så ideén er ikke blevet afprovet endnu, og jeg må indrømme at jeg ved ikke om teorien holder i praksis.

Det er en Integral/Rab Alpine bivy, nylon base, eVent overdel, vægt knap 500g. Fik den til næsten ingenting på udsalg.

Så, nu hvor jeg har bivi'en kun man lige så godt tag det næste skridt og prøve at ligge med den under en tarp. Det er ikke noget der har interesseret mig før, så jeg har aldrig rigtige kigget på dem jeg har set.

ErikS, tak for tippet. Jeg kan forestille mig dem fra Harald Nyborg vejer lidt mere end en siltarp, men det var måske ikke så dårlige en idé at prøve det af med sådan en alligevel. Må jeg for resten spørge hvad det er for en tarp du bruger selv?

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 9 måneder siden #8 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Tarp.

KenG skrev: ErikS, tak for tippet. Jeg kan forestille mig dem fra Harald Nyborg vejer lidt mere end en siltarp, men det var måske ikke så dårlige en idé at prøve det af med sådan en alligevel. Må jeg for resten spørge hvad det er for en tarp du bruger selv?

Presenningerne fra Harald Nyborg er faktisk meget lette, næsten lige så lette som en rigtig siltarp, så de kan fint fungere som en begyndertarp.

b

• tohmahawk
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 9 måneder siden #9 af tohmahawk
Besvaret af tohmahawk på emne Tarp.
Jeg har sådan en her fra Haglofs som jeg nogen gange trækker udenover soveposen www.haglofs.com/en-US/products/sleeping-bags/accessories/unisex/sleepingbag_cover_en-us.aspx og det er vel ca det samme som en bivybag? Udover oversiden ikke er vandtæt... Den bruger jeg hver gang der er risiko for sovepose kunne blive fugtig af kondens (også inde i teltet og under tarp som i mit tilfælde netop er den omtalte presenning fra Harald N til 11 kr). Presenningen i 2,5x3,5 vejer i øvrigt ikke over 500g tror jeg. Hvis den kondens du har oplevet i teltet er fra dig selv, får du ikke nogen særlig værdi ved at pakke dig yderligere ind (jeg tror hellere jeg ville anskaffe mig et telt med bedre luftgennemstrømning om muligt eller på anden vis minimere fugt inden i)

• KenG
  • Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 9 måneder siden #10 af KenG
Besvaret af KenG på emne Tarp.

tohmahawk skrev: ...eller på anden vis minimere fugt inden i)

Har overvejede afmontering af svedkirtlerne men det virker lidt extremt. Måske en affugter inde i teltet? Drevet eventuelt af en kombi bål/elgenerator tingest?

• Jens
  • Jens's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 9 måneder siden #11 af Jens
Besvaret af Jens på emne Tarp.
Jeg har en bivybag i eVent og har ALDRIG haft problemer med fugt i posen, når jeg sover under tarp (Siltarp2).
Det passer så ikke. Hvis jeg ligger under tarpen, så der ikke kommer regn/dug direkte på bivy'en går det fint, men hvis jeg ligger så der kommer regn/kondens på bivy'en, så holdes en stor del af fugten inde i posen.

I min bog giver det ingen mening at bruge en decideret bivy i et telt eller tarptent. Så er det simpelthen fordi teltet som udgangspunkt er for ringe!
I et enkeltlags (tarp-)tent kommer der selvfølgelig noget kondens på teltdugens inderside, men det bør ikke være alt for meget. Ellers må du forsøge at optimere ventilationen.

I de fleste telte - inkl. fx Helsport og Hilleberg - kan man opleve at få en våd fodende uden på soveposen, hvis man ligger med fødderne helt nede i bunden af teltet. Det tørrer som regelen til næste nat og har aldrig for mig givet grund til bivy-i-telt overvejelser.

/Jens

• Søgaard
  • Søgaard's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
5 år 9 måneder siden #12 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Tarp.
Hvor købte du bivyen?

Vh Thomas Vaaben Søgaard, redaktør

Tid til at oprette siden: 0.112 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.