outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Blackbird + hvilken tarp/quilt?

• Hjalte
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 år 2 måneder siden #1 af Hjalte
Blackbird + hvilken tarp/quilt? blev oprettet af Hjalte
Hej outsitere. :)

Jeg har i mere end et år drømt om at købe mig en blackbird 1.1 dbl. Jeg har fulgt med på ukhammocks.co.uk, men jeg har desværre endnu ikke været så heldig, at ramme siden på en dag, hvor hængekøjen var på lager.

Jeg går nu og overvejer at købe køjen direkte fra USA. Men vi går jo imod koldere tider, og der er jo ikke noget sjov i at købe en køje nu, hvis man ikke kan komme ud og bruge den. :)

Så jeg kunne godt tænke mig at kombinere køjen med tarp og quilt. Kan i give mig nogle råd om, hvilken tarp og quilt, det ville være godt at anskaffe sig? Mamajamba tarpen med tilhørende døre fra warbonnet ser jo super fed ud, og deres quilts også, men jeg tænker om det måske ville være en fordel at kombinere køjen med nogle ting købt i DK/EU, for på den måde at spare lidt penge? Det bliver jo hurtigt dyrt, hvis alt skal købes fra USA/warbonnet.

Det skal siges, at jeg er totalt nybegynder i det her game, og ved kun, hvad jeg har læst mig til på internettet i de sene nattetimer, så alle råd er meget velkommende! :)

Lidt bonusspørgsmål til insipration:

-Er det måske smartere bare at forlænge opsparinggsperioden, og købe det hele fra warbonnet?

-Kan man kombinere blackbirden med enhver quilt, eller skal man tage højde for nogle mål her?

-Jeg har en haglöfs zensor 2S sovepose, med komforttemperatur på -3 grader. Kan jeg, sammen med en underquilt og tarp holde varmen i nogle af de koldere måneder, eller er det simpelthen ikke varmt nok - skal jeg have ny sovepose/overquilt for det? Jeg ved at temperatur også er en smagssag, men bare et fingerpeg vil være dejligt. :)

På forhånd tak for svar.

Venlig hilsen
hjalte

• DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
6 år 2 måneder siden - 6 år 2 måneder siden #2 af DKW
Besvaret af DKW på emne Blackbird + hvilken tarp/quilt?
Kommer lidt an på set-upet, om man får en god temperatur om natten eller ej.

Købe-quils a jeg spekuleret flere år på, men er endnu ikke kommet så vidt at jeg har villet bruge penge på det.
Istedet har jeg lavet en underquilt selv, af en poncho-liner fra overskudslager (150-200 kroner eller så) og bruger min dunsoverpose som overquilt. Det har fungeret upåklageligt ned til omkring -12/-15 grader for mig, MEN!!! Jeg har en Clark North American, og den har 6 opbevaringslommer nedenunder, med 3 på hver side, hhv. ud for hofte, ryg, og skuldre, som jeg putter mit tøj, støvler, jakke mv i. Og det isolerer temmelig en del, hvis det er placeret "rigtigt". På særligt blæsende dage bliver skuldrene godt nok lidt kolde, og har jeg været forudseende har jeg et almindeligt tykt asivik skumunderlag med jeg også ligger på. (bruger asiviken, fordi den erfaringsmæssigt ikke glider rundt, og faktisk er en ganske god kvalitet iøvrigt)

Blæst er fjenden i en hængekøje, mere end kuldegrader i sig selv.

Nu kan jeg ikke se hvor du er fra, men er det i nærheden, så er du velkommen til at se mit set-up, som godt nok er en anden hængekøje end den du har kig på, men principperne er i vid udstrækning de samme uanset. Og iøvrigt er principperne o fremgangsmåderne meget afhængig af hvad man selv finder ud af hen af vejen fungerer for en.

Der er lidt om emnet underquilt hér
Og mere generelt hér

Sidste redigering: 6 år 2 måneder siden ved DKW.
  • Hjalte
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 år 2 måneder siden #3 af Hjalte
Besvaret af Hjalte på emne Blackbird + hvilken tarp/quilt?
Tak for dit svar, DKW.

Ja, det er jo altid det, at man først ved om det er det rigtige udstyr, man har købt, når man rent faktisk bruger det. Det er også derfor, jeg tænker på at spare lidt penge i starten, og bare komme igang, og så supplere hen af vejen, når man finder ud af, hvad der fungerer bedst.
Det kan være jeg skal prøve at gøre dig kunsten efter med noget i stil med en poncho-liner.

Jeg har faktisk netop lige siddet og læst om North American Clark køjen
[url=http://http://www.trailspace.com/forums/backcountry/topics/49071.html]herinde[/url],
hvor en fyr taler rigtig godt om den, og netop om hvordan lommerne kan fungere til isloering. Det er jo super smart.

Mange tak for din invitation, men jeg bor desværre i Århus, så det må være ved lejlighed. :)

• DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
6 år 2 måneder siden #4 af DKW
Besvaret af DKW på emne Blackbird + hvilken tarp/quilt?
warbonnet har jeg selv kigget en del efter. ER bare dels for nærig, og dels alt for glad for de lommer under køjen. (som godt nok giver lidt problemer ifm. brugen af en UQ. men det er en anden sag)

Jeg er ikke jordens største gut, 170 høj, og temmelig slank af bygning, og små 75 kg. Skulle jeg købe en ny clark i dag, ville jeg købe den større version (250 hedder den vist). Eller en warbonnet, må jeg indrømme.
North American'en er til den lille side, selv til mig, og på trods af at den er lille, så vejer den en hel del, i forhold til andre køjer.

Hvis du går pncho-liner ruten, så lad være med at klippe i den, til at starte med. Fold den og sy den. Hvis du så senere finder ud af at det kunne være rart den var lidt bredere om skuldrene/røven, så sprætter du bare syningerne op, og gør den lidt bredere, og sy'r den igen.. Indtil du har fundet løsningEN, så kan du gøre det "rigtigt"... Jeg selv er aldrig rigtig kommet videre end til prototypen med de foldede hjørner. Den fungerede meget godt, og hvorfor lave om på den så? :lol:

Tid til at oprette siden: 0.076 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.