outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Tætning af sømme - Tarp

• Soendergaard
  • Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 4 måneder siden #1 af Soendergaard
Tætning af sømme - Tarp blev oprettet af Soendergaard
Jamen så har jeg da kigget lidt på mulighederne for en tarp eller et tarptent, og det kunne jeg virkelig godt tænke mig at prøve :whistle:
Men, på mange af de jeg har kigget på står der at sømmene skal tætnes! huh!
Er det mon noget en almindelig dødelig kan finde ud af? og hvordan lader det sig gøre?
pt. er det tarptent moment og Mountain Laurel TrailStar tarp der har fanget min interesse. :silly:

• Jens
  • Jens's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #2 af Jens
Besvaret af Jens på emne Tætning af sømme - Tarp
Det kan du sagtens finde ud af. Man slår teltet eller tarpen op og påfører silikonemassen med pensel el.lign.
Se også denne tråd: www.outsite.org/index.php/forum/sovesystem-telt-tarp-koje-sovepose-underlag/1807-impraegnering-af-telt-syninger#2475

I øvrigt har jeg både et helsport telt, et tarptent og en silikonetarp, hvor producenten anbefaler at man giver sømmene en omgang. Det har jeg aldrig gjort og har ikke haft problemer med utætte sømme. Men det er selvfølgelig ren dovenskab. Det bedste er at gøre det.
  • ulyng
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #3 af ulyng
Besvaret af ulyng på emne Tætning af sømme - Tarp
OG...!!! man pakker ikke teltet sammen før sealen er HELT tør (ofte længere end producenten angiver, idet man ofte påfører/tørrer ude og dermed ved lavere temperaturer end de oftest angivede 20gr.C). Ellers får man en sjav-sjav oplevelse når man pakker teltet ud igen...

• MS
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 4 måneder siden #4 af MS
Besvaret af MS på emne Tætning af sømme - Tarp

ulyng skrev: Ellers får man en sjav-sjav oplevelse når man pakker teltet ud igen...

Rettelse: Når man PRØVER at pakke det ud :whistle:

Mvh. Morten
  • Soendergaard
  • Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 4 måneder siden #5 af Soendergaard
Besvaret af Soendergaard på emne Tætning af sømme - Tarp
Mange tak for svar :D det var lige hvad jeg kunne bruge!

• NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 4 måneder siden #6 af NOB
Besvaret af NOB på emne Tætning af sømme - Tarp
Jeg bruger et Tarptent Moment, det er søm forseglet efter Henry Shires egen metode og har indtil nu holdt helt tæt.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
  • OleHjarsen
  • OleHjarsen's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 4 måneder siden #7 af OleHjarsen
Besvaret af OleHjarsen på emne Tætning af sømme - Tarp
Jeg har lige givet sømmene i mit telt en omgang. :)
Dog med en medfølgende tube forsegler.Kan godt ske jeg er en pivskid, men jeg har det dårligt med smøre mit telt ind i terpentin! Er det ikke for kradse sager for en tynd teltdug ? :unsure:
Og lige som jeg var færdig med den sidste søm,slog det mig at det måske havde været nemmere at bruge en tandbørste til at fordele massen med, i stedet for den lille pensel der fulgte med.
Man kunne så købe en specielt til formålet.
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 4 måneder siden #8 af Terje
Besvaret af Terje på emne Tætning af sømme - Tarp

OleHjarsen skrev: Kan godt ske jeg er en pivskid, men jeg har det dårligt med smøre mit telt ind i terpentin! Er det ikke for kradse sager for en tynd teltdug ? :unsure:

I 1987 skulle jeg til Sarek med min 16-årige lillebror.

For "at gøre det godt nok" gav jeg mit næsten nye Fjällräven Lowait III Fabsil på hele bunden.

Fabsil er et silikone-lignende produkt med en masse terpentin i. Mest beregnet til bomuldstelte, som de så gør vandafvisende

Jeg er overbevist om, at det var med til at pu-coatingen holdt væsentligt kortere på det telt, end den ellers ville have gjort.

Jeg tror dog ikke, at medfølgende seam-seal laver store problemer.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
  • JK
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 4 måneder siden #9 af JK
Besvaret af JK på emne Tætning af sømme - Tarp

OleHjarsen skrev: Kan godt ske jeg er en pivskid, men jeg har det dårligt med smøre mit telt ind i terpentin!

Jeg er netop blevet den glade ejer af et Tarptent Moment og har lige været i gang med at seale det - min tanke var netop den samme. Kan teltdue og syninger virkeligt holde til en gang opløsningsmidler på den måde!?
Jeg købte færdigblandet Seam Seal til en mindre formue og gik så i gang. Hvis jeg skulle gøre det igen, ville jeg nok overveje selv at blande... men det skyles kun min nærighed :sick:

Tid til at oprette siden: 0.094 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.