outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Sovepose - 2 i stedet for én?

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede Emne forfatter
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
7 år 4 måneder siden #1 af Ennamaria
Sovepose - 2 i stedet for én? blev oprettet af Ennamaria
Hej derude.

Netop hjemkommet fra en tur til Jotunheimen, hvor temperaturen om natten ind i mellem nærmede sig frysepunktet, må jeg konstatere, at min sovepose ikke er varm nok. Det er ellers en lækker Western Mountaieering Summerlight, men med en komforttemperatur på + 6 (for mænd) kunne jeg egentlig have sagt mig selv, at det ikke gik. Jeg hundefrøs i 10 dage :(

Nu tænker jeg så på, om jeg en anden gang kan supplere den med en anden pose, evt. en Yeti 250, og dermed opnå en lavere komforttemperatur, eller om jeg hellere skulle investere i en varmere pose.

Er der nogen, der har erfaring med to poser, eller blot erfaring, de gerne vil dele, så hører jeg gerne om det, og siger tak til :cheer:

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
  • LarsM
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #2 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Sovepose - 2 i stedet for én?
Jeg synes ikke, det er så længe siden, der var en lang tråd her på forumet med en masse indlæg om at bruge en kombination af 2 soveposer inden i hinanden i stedet for én varmere pose. Nu kan jeg bare ikke finde den. Jeg har også været ovre på det gamle forum
dafnie.dk/outsite/
og kigge, men der fandt jeg det heller ikke. Jeg synes også, det er så kort tid siden, at det burde være her på det nye. Er der andre, der kan finde den?

Jeg tror nok, at den tråd mere handlede om at kombinere en 3-sæsons sovepose og en sommersovepose til at blive en vintersovepose, så det er selvfølgelig ikke helt samme problemstilling, som du spørger om.

Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria
  • Ennamaria
Mere
7 år 4 måneder siden #3 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Sovepose - 2 i stedet for én?
@ LarsM.
Jeg tror, jeg fandt den tråd, du henviser til: "soveposekombination" - den ligger faktisk også under "Sovesystem", jeg havde blot overset den.
Og jeg blev lidt klogere - tak.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
  • Ennamaria
Mere
7 år 4 måneder siden #4 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Sovepose - 2 i stedet for én?
Til almen orientering:

Nu har jeg gransket det gamle Outsite grundigt, og fundet en hel del indlæg m. overvejelser over "VARMEFORSTÆRKNING AF SOVEPOSER".
De ligger i debatten under "JUNGLEN/SOVEPOSER" på side 2 (fryser i min sovepose), og side 3 (hjemmelavet varmeforstærker) & (anbefal en varmeforstærker). Desuden er der mange gode råd at hente i andre af indlæggende om soveposer.

Så jeg endte med at blive MEGET klogere :)
Ennamaria

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
  • RasmusB
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #5 af RasmusB
Besvaret af RasmusB på emne Sovepose - 2 i stedet for én?
Jeg har hørt om én engang, der kombinerede en WM Ultralite og en WM Caribou og dermed opnåede en komforttemperatur på -20 til -25 grader. Dette var dog med hue, langt undertøj og silkelagenpose.

Om du kan overføre dette, ved evt at kombinere din Summerlite, der i øvrigt har en komfort på 2 grader for mænd, med f.eks. en Ultralite ved jeg ikke. Det kommer jo lidt an på formen og størrelsen på poserne.
Jeg vil dog umiddelbart tro, at det godt kan lade sig gøre. Lige præcis denne løsning har jeg nemlig selv overvejet.
Føromtalte brugte Ultralite inderst, da Caribou er lidt større i snittet. Den nye Ultralite har også en krave, så på den måde vil det også give mening at have den inderst.

Du kan jo prøve at tage din Summerlite med ned i en butik og prøve den sammen med en Ultralite eller tilsvarende.

Jeg er selv vild med idéen, da man jo har en decideret sommerpose og en 3-sæsoners pose, der så kan kombineres til en vinterpose.

Så hvis det er noget du kaster dig over, hører jeg meget gerne om dine erfaringer.
  • hvaså
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #6 af hvaså
Besvaret af hvaså på emne Sovepose - 2 i stedet for én?
Jeg bruger selv en kombi af to poser når det er koldt.
For ikke at klemme inderste pose flad og dermed ødelægge løftet, undlader jeg at lyne den yderste pose fra knæene og op. Dette gør det også lettere at regulere varmen i løbet af natten. I hvert fald for mig.

Håber du har mulighed for at teste kombinationen før du evt. køber.

Tid til at oprette siden: 0.088 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.