outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Zpacks hexamid solo telt.

• Terje
  • Terje's profilbillede Emne forfatter
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 1 måned siden #1 af Terje
Zpacks hexamid solo telt. blev oprettet af Terje
Her er fotos af Hexamid

Det startede med at jeg ville købe en tarp efter at have været afsted på Outsite tur. Tænkte det kunne være dejligt på visse årstider. Kiggede på lette alternativer.

Faldt så pludselig over en fyr der lavede en tarp på 48 gram eller deromkring, i et materiale, der hedder Cuben Fiber . Det så virkelig interessant ud. Og faldt så over en amerikansk hjemmeproducent, så han havde en tarp med indbygget myggenet (hvilket jeg synes er nødvendig for sjælefreden) - bestilte "teltet" og et vandtæt underlag. Jeg bestilte udgaven med "forlænget forstykke", hvilket skulle øge beskyttelsen mod regn på den side af teltet.

Description: Hexamid Solo Tent (w/ screen),Extended Beak:: Yes (9.1 oz), Color:: Olive Drab
Unit price: $345.00 USD
Quantity: 1
Amount: $345.00 USD

Description: Solo Cuben Fiber Groundsheet,Color: Black
Unit price: $95.00 USD
Quantity: 1
Amount: $95.00 USD

Subtotal: $440.00 USD
Shipping: $29.00 USD
Insurance: N/A

Total: $469.00 USD

Joe Valesko, ejer af Zpacks.com , advarede om 8 ugers leveringstid - jeg tror det tog mindst 10. Pludselig kom der brev fra postvæsenet, og jeg skulle betale ca. 50% extra oveni i moms og told. Kunne sikkert godt have snydt med værdiangivelsen og være sluppet billigere, men... ak, ærlighed varer.

Teltet kom pakket i én pose med det vandtætte underlag. Noget mast efter min smag. Seamseal og meget gul synlig spectra-cord bardunsnor (1 gram pr. meter), som køber selv skal skære i mål efter vedlagt instruktion og montere.

Teltet er beregnet til at slå op med én vandrestav, som sættes til ca 117 cm. Jeg bruger ikke vandrestave, og måtte derfor købe en teltstang, og fandt en dejlig let én i andet forsøg.

Teltet har oversejl i cuben-fiber, og bund og sider i mygge-net. Man skal selv lægge et vandtæt underlag til, min udgave har forstærkninger og snore til fastholdelse.

Pløkke køber og bestemmer man selv - der findes udgaver helt ned til 1 gram - jeg har indtil videre brugt de letteste jeg havde i forvejen - ikke helt lette, som kan ses på billedet i fotoalbummet. Der skal bruges 9.

Jeg har ikke haft lejlighed til at være på tur selv i lang tid - de ture jeg har været på, har vi været flere afsted, så først her 1 år efter mit køb har jeg været på "rigtig" tur med mit Hexamid.

Gik 60 km på 3 vandredage, 2 overnatninger, og sov fint i mit Hexamid.
Havde let regn den ene nat.

Dejligt at man kan se ud, når det forlængede forstykke er rullet op.

Noget luftigt med myggenet hele vejen rundt - jeg er vant til telt, og dette er mere en slags tarp.

Der er ikke bardunstrammere, og man bestemmer selv vinklen på teltstangen, så det giver forskellige muligheder for at slå teltet op - hvis man bruger en indstillelig vandrestav, kan man vel slå teltet ret lavt op, så det bliver mere vindtåligt.

Tror ikke det er et shelter, man skal slippe løs på fjeldet - så vil vinddrevet regn, og bekymring for holdbarhed, blive et for stort problem.

Men i områder med skov - fint.

Bedøm selv ved at kigge i fotoalbummet - jeg har opgivet at sætte fotos ind i texten :S

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• JK
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 1 måned siden #2 af JK
Besvaret af JK på emne Zpacks hexamid solo telt.
Det er sådan et telt som får mig til at ønske at jeg var rig :)
Det er jo super fedt - men hvor er det ubeskriveligt irriterende at vores skattesystem er sat sådan sammen.
Hvorfor er der i det mindste ikke bare en europæisk importør!?

På grund af prisen har jeg set lidt på Tarptents udbud, men det er jo i en helt anden vægtklasse.
Det ser ud som om at Hexamid er meget simpelt syet. Kan det tænkes, hvis man er lidt erfaren - eller finder en som er - ved en symaskine, at man kan lave en kopi, til en langt billigere pris?

Tak for en god billedserie og beskrivelse.

• Bonden
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 1 måned siden #3 af Bonden
Besvaret af Bonden på emne Zpacks hexamid solo telt.
Smarte grejer! Er det muligt at styre højde/vinkel på staven, så man kan skabe en lavere profil i blæsevejr?

• KenG
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 1 måned siden #4 af KenG
Besvaret af KenG på emne Zpacks hexamid solo telt.
Hvor meget vejer det så med det hele?

• Terje
  • Terje's profilbillede Emne forfatter
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #5 af Terje
Besvaret af Terje på emne Zpacks hexamid solo telt.
@ JK: Dollarkursen var heldigvis lavere da jeg købte, men "teltet" er vel endt med at stå mig i ca. 3500 kr med stang- en kilopris på 6666 kr.

Du kan købe cuben-fiber hos extremtextil.de - og finde masser af henvisninger på youtube til dit eget shelter. Jørgen Johansson syr også selv, kan ses på fjaderlatt.se hvis du leder. Han har lige produceret 2. udgave i cuben, væsentligt mere vindstabilt end Hexamid.

@ Bonden: Den stav jeg bruger er 3 led med fast længde. Du har ca. 15 cm du kan regulere med ved at flytte stangen frem-eller-tilbage på Dymeena-forstærkningen i bunden.

Du kan også "twiste/tvinge" teltet ved at hælde det i forskellige retninger. Men der er mest headroom hvis stangen står vinkelret på jorden.

@KenG: Hvis du ser på fotos i albummet vil du se

"Telt" incl. kroge til underlag 277 gram
Stang 55 gram
Kraftigt cuben underlag 99 gram
9 Hillberg pløkke 94 gram.

Vægt i nuværende set-up 525 gram.

Der vil kunne barberes 53 gram af ved at bruge polycryounderlag, og sikkert yderligere 50 ved at vælge lettere pløkke.

Så ville det veje 422 gram..................

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 7 år 1 måned siden ved Terje.

• Kim
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 1 måned siden #6 af Kim
Besvaret af Kim på emne Zpacks hexamid solo telt.
Jeg bliver bedt om at logge ind hver gang jeg forsøger at se billederne, men kan ikke logge ind (måske fordi jeg er logget på i første omgang) ...

Går jeg ind via galleret kan jeg uden problemer se dem - mystisk ? !

• NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #7 af NOB
Besvaret af NOB på emne Zpacks hexamid solo telt.

JK skrev: Hvorfor er der i det mindste ikke bare en europæisk importør!?

[rant begin]

Nu er det ikke fordi jeg skal have tudekiks og tørret mine øjne, men bliver lidt irriteret over sådanne, hvorfor er der ikke nogen der gør noget, kommentarere....Hvad tror du prisen ville være i Danmark for en importør? Du ville ikke betale den hvis du synes Terjes indkøb er for dyrt. Tror du man kan leve af at importere fra Zpacks, Tarptent, ULA, Trail Designs, Aarn og fra andre "cottage" firmaer i Verdenen der ikke opererer med deciderede engrospriser, og det bedste man kan opnå er en rabat på mængde. Markedet er så lille, og konkurrencen fra England er mega høj, for der har de mindre moms og andre regler for hvornår man skal indkræve denne. Hvis du tror man bliver fed af at drive niche virksomhed i Danmark, så tro om igen, det er sgu kun for glæden og fornøjelsens skyld, og det er så det hele værd! Så jeg ligger ikke vågen om natten, men think you a little about ik?

[rant over]

Og godt ord igen.

Løsningen er da, at du selv importerer fra Zpacks? Det var sådan jeg startede Backpackinglight.dk eller Outlandia, som det hed i starten.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Sidste redigering: 7 år 1 måned siden ved NOB.

Tid til at oprette siden: 0.084 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.