outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Kondensproblemer i telt - What to do?

• TorbenJørgensen
  • Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 5 måneder siden #1 af TorbenJørgensen
Kondensproblemer i telt - What to do? blev oprettet af TorbenJørgensen
Hej alle

Jeg søger hjælp til at løse problemer med kondens i telte. Jeg ved slet ikke om det kan undgås, men gode råd modtages gerne. Jeg har haft flere telte hvor der danner sig kondens på undersiden af oversejlet, og hvis det så begynder at regne, drypper denne kondens ned og rammer bagage i apsis og indertelt.

Jeg har haft problemerne i to Helsport telte (Rondande Light 3 og Fjellheimen Camp 2) og nu også i mit nye Fjällräven Akka Endurance 3. Jeg har tidligere hørt at det er et generelt problem i silikoniserede kvalitetstelte, også fra andre mærker som Hilleberg, MSR, Nordisk og lignende.

Ånder silikoniserede telte bare ringere end pu-coatede telte?
Eller skyldes det bare at jeg er en varm person som måske damper lidt mere end gennemsnittet?

Det har selvfølgelig været slemmest når teltet er opsat i regnvejr og man har vådt tøj med ind, og jorden er våd og også afgiver damp. Men der har også været problemer i tørvejr, hvor der dannes kondens, men ikke noget som drypper ned.

Jeg har haft alle åbninger i teltet åbne (dog ikke dørene) for at få størst mulig luftudskiftning.

Jeg har købt Fjällräven Akka Endurance 3 personers (på tunge 4 kg) i håb om at mere plads og større udluftninger gav mindre kondens. Jeg synes også det virker til at der er mindre kondens end i de små Helsport telte, men måske det bare ånder bedre?
Jeg synes ligeledes brugen af footprint har hjulpet, men det er måske bare tilfældigt, men min tanke var at footprintet hindrede noget opdampning fra jorden...
Til mit nuværende Fjällräven telt har jeg købt en Nunjes Tarp som kan trækkes over teltet og den ene dør og dermed kan døren stå åben i regnvejr, og måske give bedre udluftning. Kræver dog nok at det ikke stormer for meget, og det er selvfølgelig noget som vejer at have med på tur, og jeg har endnu ikke afprøvet det, men kan det måske give noget?

• Terræntrolden
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 5 måneder siden - 7 år 5 måneder siden #2 af Terræntrolden
Besvaret af Terræntrolden på emne Kondensproblemer i telt - What to do?
Har for længst opgivet kampen mod kondensen. Når jeg sover i mit akto om sommeren har jeg en klud jeg tøre dugen af med indvendig, når jeg vågner om morgenen. På den måde undgår jeg at det begynder at regne når jeg møffer rundt i teltet.

Når jeg skriver at jeg kun gør det om sommeren, hænger det sammen med at jeg langt fra har problemet, når dags temp ikke kommer over 10 grader.

Selv når jeg sover i bivuak med et teltflag, som jo må siges at ha en del udluftning, har jeg problemet med kondens om sommeren.

Lige en tilføjelse.....det eneste jeg kan komme i tanke om der kan få bugt med kondens er blæsevejr!!

Sidste redigering: 7 år 5 måneder siden ved Terræntrolden.
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 5 måneder siden - 7 år 5 måneder siden #3 af Terje
Besvaret af Terje på emne Kondensproblemer i telt - What to do?
Blæsevejr hjælper! Så hvis du kan vælge et lejrsted, hvor det lufter lidt, vil det hjælpe.

Et footprint tager også fugt, der fordamper fra jorden, og vil også give mindre kondens.

Og ellers så meget udluftning som muligt, sove med teltdøren åben, og kun myggenet for.

Hvis det er koldt, eller regn og blæst, holder man teltet lukket, og må så acceptere, at der dannes kondens på indersiden af yderteltet. Når varm luft møder kold luft er det uundgåeligt.

Og så kan man så bruge en klud, så man ikke skal bære så meget vand med videre på farten.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 7 år 5 måneder siden ved Terje.
  • Quest
  • Gæst
  • Gæst
7 år 5 måneder siden #4 af Quest
Besvaret af Quest på emne Kondensproblemer i telt - What to do?
Er helt enig med Terræntrolden og Terje. Har selv et single wall telt. Der er ikke noget at gøre. Kondens er kommet for at blive. En filtet såkaldt "engangsklud" er billig. Klip den til så du sparer vægt. Den bløde side af en (ubrugt) grydesvamp. Vægt - 5g. Ellers kan et lille stykke af et rejsehåndklæde bruges. Det suger rigtig godt og kan holde ret meget vand og når det vrides tørrer det meget hurtigt i godt vejr. Men lær at leve med kondens :)
  • TorbenJørgensen
  • Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 5 måneder siden #5 af TorbenJørgensen
Besvaret af TorbenJørgensen på emne Kondensproblemer i telt - What to do?
Er der de samme problemer i PU-coatede telte?
Jeg mødte en amerikaner på Bornholm som rejste Skandinavien rundt, og han fortalte at det tit var problemet med silikoniserede telte, men PU-coatede telte ikke helt havde samme kondens problemer...

Mit eneste PU-coatede telt er et stort 5 personers familie telt, så det er lidt svært at sammenligne, da der er mere plads og bedre udluftning i teltet, og fast bund.

Ellers mange tak for svarene, jeg må bare overleve, og tror jeg tage et ekstra mikrofiber håndklæde med når jeg er afsted. Det vejer jo kun 100 gram...

• Jens
  • Jens's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 5 måneder siden #6 af Jens
Besvaret af Jens på emne Kondensproblemer i telt - What to do?
Coatning og stoftype KAN simpelthen ikke have noget at gøre med mængden af kondens så længe vi snakker vandtæt stof. Kun hvis de snakker åndbare telte vil det være bedre. De gamle telte i bomuld havde (næsten?) ikke problemet og et GTX telt har nok også mindre problem, vil jeg tro.

Normalt synes jeg ikke at kondens er det helt store problem for mig. Det værste synes jeg er, når man er røget ned i fodenden, og soveposens fodende ligger op ad teltdugen, så kan den godt blive temmelig våd på overfladen.

For kondens generelt gælder det - som nævnt ovenfor - om udluftning og ISÆR at få dækket jordbunden hvis du har et telt med stor apsis. Der kommer ofte rigtig meget fugt op fra jorden!

Jeg erindrer en artikel omkring enkelt-vægs telte, hvor der kommes med mange gode råd omkring at udgå kondens.
Terje, Niels NOB, den må I også have læst!! Et link?

/Jens
  • Skogstroll
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 5 måneder siden #7 af Skogstroll
Besvaret af Skogstroll på emne Kondensproblemer i telt - What to do?
Jeg bliver varm når jeg sover og danner derfor en del kondens. Jeg oplever som meget voldsomt i specielt Helsports og Fjällrävens telte. Jeg har næsten ikke problemet i mine MSR-telte eller i mit Mountain Hardwear singlewall-telt. MSR er der selvfølgeligt meget mere luftgennemstrømning igennem mesh-inderteltet. MSR-teltene er også mere spidste, så jeg kunne forestille mig at den smule kondens jeg oplever glider ned af dugen til jorden, i stedet for at dryppe i hovedet på mig

• danboron
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 5 måneder siden #8 af danboron
Besvaret af danboron på emne Kondensproblemer i telt - What to do?
Har du overvejet en hængekøje?
En bivuak er mere åben, og derfor bedre, men det bedste er jo en hængekøje med tarp og myggenet. Ingen fugt fra jorden, og overlegen ventilation, så man er altid knastør om morgenen.
  • trold
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #9 af trold
Besvaret af trold på emne Kondensproblemer i telt - What to do?
Kan også anbefale et footprint til teltet. Flere modeller som fx. Aktoen kan fås med fabriks fremstillede footprint. Det afhjælper fugt fra jorden ikke så lidt og beskytter teltbunden på sigt.

Trold ;)
  • NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 4 måneder siden #10 af NOB
Besvaret af NOB på emne Kondensproblemer i telt - What to do?
Masser af virkelige gode råd til at modvirke kondens. Jeg hører åbenbart til dem der ikke har oplevet dråber der drypper fra inderduggen..... Ved ikke hvad jeg gør anderledes end jer?

Et råd jeg ikke har læst, er at slå teltet op inden under et træ med blade, gerne lidt højt og luftigt, for derved at "hæve" temperaturen lidt. Udluftning, gerne med åben "dør" er dog det bedste middel, og lad alt vådt blive udenfor.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
  • NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 4 måneder siden #11 af NOB
Besvaret af NOB på emne Kondensproblemer i telt - What to do?

PingHansen skrev: Udøde ånder ikke :evil:

:lol:

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Tid til at oprette siden: 0.089 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.