outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvordan får i mest muligt tøj med i rygsækken?

• Lauritz12
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
11 måneder 3 uger siden - 11 måneder 3 uger siden #1 af Lauritz12
Hejsa,

Jeg er ny herinde, så jeg håber ikke, at dette spørgsmål er blevet stillet for mange gange (har ikke kunnet finde noget).

Jeg skal ud på en længere vandretur, hvorfor det vil være kanon med så meget tøj som muligt. Men hvordan får i så meget med i de "relativt" små rygsække?

Kan se (på andre forum's, tænker ikke jeg må linke til dem?) at der bruges vakuumposer (lidt ala disse tror jeg manillo.dk/vakuumposer-til-toj.html ), men i mit hoved er det til "opbevaring" og ikke ret handy at have med ud...

Hvilke tricks bruger i? Støvsuger i fx ned i tasken, inden i tager afsted, for at få luften ud, eller? :cheer:

Beklager hvis det er et dumt spørgsmål.:blush:
Sidste redigering: 11 måneder 3 uger siden ved Lauritz12.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Lauritz12
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
11 måneder 3 uger siden #2 af Lauritz12
Besvaret af Lauritz12 på emne Hvordan får i mest muligt tøj med i rygsækken?
Hov, den er da kommet i den helt forkerte forum-kategori.. Beklager!

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
11 måneder 3 uger siden - 11 måneder 3 uger siden #3 af Pihlen
Jeg har flyttet indlægget til den rigtige kategori, og du må godt linke til andre forum og sider :)

Mvh. Brian
Sidste redigering: 11 måneder 3 uger siden ved Pihlen.

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
11 måneder 3 uger siden - 11 måneder 3 uger siden #4 af Pihlen
Jeg mener ikke der er et perfekt svar på dit spørgsmål. Som alle andre, der begynder at vandre med rygsæk, i øvrigt tænker det samme som dig. :)

Først: Hvor lang er en "længere" vandretur? Hvor går den hen, og hvornår? Dette er vigtigt for at kunne svare fornuftigt på dit spørgsmål.

Du får lige et par fif med på vejen herfra:
1. Du skal kunne have alt dit tøj på på én gang. Hvid du har mere tøj med end det, så har du for meget med, groft sagt.
2. Det at pakke en rygsæk er lidt som, at pakke en billig sovepose ned i opbevaringsposen, Det virker totalt uoverskueligt, indtil du finder ud af teknikken (den skal ikke rulles, men proppes ned i).
3. Lav en liste med hvad du skal have med, og fjern så alt hvad der ikke er "strengt nødvendigt". Et eksempel kunne være et håndklæde, det gider vi ikke slæbe på, men har nok alle gjort det da vi startede med at vandre.
4. Ingen, slet ingen, bruger vacuum til at pakke ting til en vandretur med. De hårde poser passer ikke sammen, der kommer unødvendigt luft imellem pakkerne. Hård pakkeposer dur ikke efter min overbevisning.

Det var lidt til at begynde med. Håber det hjalp lidt.

Mvh. Brian
Sidste redigering: 11 måneder 3 uger siden ved Pihlen.

• Fri, Luft og Liv
  • Fri, Luft og Liv's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
11 måneder 2 uger siden - 11 måneder 2 uger siden #5 af Fri, Luft og Liv
Besvaret af Fri, Luft og Liv på emne Hvordan får i mest muligt tøj med i rygsækken?
Jeg er lidt uenig med Pihlen, dog bekræfter jeg måske den første linje :)
Der er mange måder at vandre på, og det har en indflydelse på hvordan og hvorledes.

Du skriver at du er ny herinde , men hvor meget erfaring har du med at vandre? Vægten kan være mere et issue før fylde.
Hvilken type tur og temperatur? Hvor langt ude på landet er det, lol? Telt/kahytter?

Der kan gå lidt Tetris i det.

Pihlen:
1. Det er nemt og sige når man som dig har noget erfaring og stort set kan klare hele verdensituationen med et par sokker, lol. Selvfølgelig skal man tænke over om det er nødvendigt, men som ny skal man også passe på ikke at gå for meget på kompromis, man skal være fortrolig med det og så hellere en større rygsæk. Turen skal ikke ødelægges med at rende og være nervøs, eller ikke at kunne håndtere det.

2. Pihlen, indrøm nu bare at du er et rodehoved :) lol.
Jeg vil så hellere sige jvf. pkt. 1 at man skal have med, så man kan kende og finde vej i sin rygsæk selv i mørke. Øv det gerne inde, du skal vide hvor hvad er. Det kan godt være at struktur koster et par milimeter i fylde, men det nytter ikke at skulle tømme hele rygsækken for at finde sokkerne - og så i mørke og det er regnvejr, og man er træt, og det hele er surt.

Rul tøjet og placer det vertikalt(i høje søjler), det giver et hurtigt overblik og du kan nemt få adgang til det du skal bruge. Lær udenad hvor du placere hvad. Var på et tidspunkt ude i noget snorværk, men det kom jeg hurtig fra, lol.
Jeg medgiver at vedligeholdelse og konsistens under turen, kræver noget disciplin, men jeg har holdt fast i det siden værnepligten, hvor man netop hurtigt skulle kunne være klar og finde sine ting og stumper.

3. Jeg havde altid et letvægthåndklæde med og især på længere ture, igen det kommer an hvilken type vandre man er, og måske også hvilken komfort man ønsker. Jeg har det med at tage bade i det fri.

4. Nu når rygsæks-producenterne stadig ikke fatter at lave customized rumdeling, så kan poser være med til at skabe overblik, og måske endda sikre at man ikke får for meget med. Måske ikke vacuum som lavet til kufferter, det har jeg heller ikke brugt, men man kan klemme det hårdt sammen i poser (ja, selvfølgelig dem der er lavet til vandring) evt. med kompressionsremme.
Sidste redigering: 11 måneder 2 uger siden ved Fri, Luft og Liv.

Tid til at oprette siden: 0.075 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.