outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Fejl

There was a problem loading image image15.jpeg

Verdens bedste rygsæk

• Kris
  • Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
1 år 7 måneder siden #1 af Kris
Verdens bedste rygsæk blev oprettet af Kris
Hvilken rygsæk er verdens bedste?

Et klassisks spørgsmål, uden et rigtigt svar. Jeg ved det godt. Men alligevel.

En rygsæk skal passe til personen, turen, vejret filosofien og tegnebogen.

Personen: 172 cm høj, 72 kg, mand
Turen: En uge i fjeld med telt og frysetørret mad.
Vejret: Norsk højfjeldssommer.
Filosofien: Grej skal kunne holde til at blive brugt. Hellere holdbart end bærbart (ikke UL).
Tegnebogen: Stor nok til den bedste rygsæk man kan købe i Danske butikker.

Rygsækken skal selvfølgelig prøves inden køb og skal passe til lige netop min statur.

Jeg søger råd fra personer der har erfarring med netop den rygsæk de anbefaler. Jeg kunne godt tænke mig samtidig at kende baggrunden for personen der anbefaler. Hvilke ture, hvilke tidligere rygsække etc.

Jeg vil gerne vide hvilke rygsække der er gode til mine ovenstående krav. Hvilke rygsække har de fedeste features, og bedste kvalitet.

Jeg tænker omkring 80 liter. 20-25 kg totalvægt.

Jeg har trawlet Outsite igennem og fundet mange gode råd. Men kan også se at der mangler en del mærker. Og det er jo et marked der flytter sig hele tiden. Mange indlæg er ved at være gamle.

Jeg vil blive glad for bud på mine spørgsmål! ?

På forhånd tak.
Kris

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Kris
  • Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
1 år 7 måneder siden #2 af Kris
Besvaret af Kris på emne Verdens bedste rygsæk
Jeg kender godt det mantra. Jeg prøvede at undgå det med mit indlæg.

Jeg har prøvet flere sække som kan indeholde mit grej og som sidder godt. Men de er stadig meget forskellige.

Så derfor spørger jeg til kvalitet og features.

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
1 år 7 måneder siden - 1 år 4 måneder siden #3 af Terje
Besvaret af Terje på emne Verdens bedste rygsæk
Jeg sværger selv til let vægt, og går med så få kg som muligt.
Jeg går med Osprey Exos 58 l, den som i magasin 4 bliver anmeldt som 3+ i årslevetid, og som Christian synes er spinkel og plasticagtig.

Jeg har brugt den siden 2012, på 4 lange fjeldture, og på 4 påsketure, 3 efteråsrsture og utallige weekendture. Så til mit brug holder den fint, med op til 15 kilo i (mødte en amerikansk pige, der gik med 19 kilo i samme rygsæk, og som syntes det var fint).

Mere solide sække, Osprey laver også nogen, Fjällräven Kajka bliver brugt af mange. Hvilket mærke, der er mest populært ændrer sig over tid - sikkert mest bestemt at pris, som producenten kan levere til.

Den rygsæk, der sidder godt på din ryg er bedst.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 1 år 4 måneder siden ved Milho.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kris

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
1 år 7 måneder siden #4 af Milho
Besvaret af Milho på emne Verdens bedste rygsæk
Sammenlignet med Fjällräven, Lundhags og Haglöfs rygsækkene i test/anmeldelserne, så virker Exos plastik-agtig ja :) Men rigtig godt at høre at 3+ også gælder 5-6 år efter. Det er jo kun meget positivt!
Jeg har i øvrigt fået mange henvendelser ang. en Osprey rygsæk jeg kunne teste og Osprey har allerede sendt mig deres nye Atmos 65. Den bliver spændende at teste.

Til dine ønsker vil jeg anbefale at du kigger på Fjällräven Abisko eller Kajka eller den sprit nye Lundhags Gnaur (udkommer i uge 10).
Det er vigtigt at pointerer at du prøver dem først, nøjagtig som med sko :)

I øvrigt kan du sagtens prøve rygsæk liter, ved at aftale med butikken at du køber rygsækken og går hjem og prøver at smide dit grej i, givet at du ikke helt ved hvor stor den skal være. De fleste butikker jeg kender, vil gerne aftale dette (igen, nøjagtig som med sko).

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Kris, strandjaeger

• Kenn
  • Kenn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
1 år 7 måneder siden #5 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Verdens bedste rygsæk
Min egen erfaring er med følgende mærker brugt i flere år:

Bergans, Exped og Haglöfs:

Bergans holder fint, men meget knagen fra remme og kan være svære at indstille ordentligt. Bergans er ligesom Fjällräven, Haglöfs, Lundhags osv. altså god kvalitet, men lidt til den tunge side.

Exped er typisk lette og slides lidt mere, men i forhold til materialerne holder de godt og de bruger tit deres metalspænder hvor du skal stramme remme. God komfort når du får indstillet den ordentligt, men det er heller ikke helt nemt. God til folk der har brug for at spare 1-2 kilo på rygsækken.

Haglöfs holder lige så fint som Bergans, og har virkelig mange gennemtænkte detaljer. De har typisk god komfort og er blevet nemme at indstille på det seneste.

Hvilken er bedst, personligt er jeg glad for såvel Exped som Haglöfs. De sidder begge godt og jeg bruger Exped når jeg vil vandre let og mange km, imens jeg bruger Haglöfs, når jeg skal vandre med lidt mere proviant eller vintergrej.

Jeg tror nemlig at såvel de tunge solide sække og de lette sække alle er berettigede som løsninger, alt afhængigt af hvad turen er.

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Kris, strandjaeger

• Kris
  • Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
1 år 6 måneder siden #6 af Kris
Besvaret af Kris på emne Verdens bedste rygsæk
Tak for særdeles brugbare svar. :)

Når valget er taget og testet, vender jeg tilbage med mine erfarringer.

Følgende bruger(e) sagde tak: strandjaeger

• Eventyrinorden
  • Eventyrinorden's profilbillede
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 måneder 4 uger siden #7 af Eventyrinorden
Besvaret af Eventyrinorden på emne Verdens bedste rygsæk
Jeg har været og er rigtig glad for min Klattermusen Granit classic 100l og flinta classic 35l. Begge to har en meget simpel opbygning og er bund solidt.
Deres nyer Thorpack er opdatrede lidt med lidt flere moderne features. Som eksempelvis front åbning. Men bære systemet er det sammen som tidligere.
Det er være at se nærmere på og måske kan du snige dig i en 80L Thor når den har flydende toplåg.
Ellers er de tidligere forslag solide rygsække. I den lidt tungere skala kan norrønas Recon også være værd at se på.

-Norden er fyldt med eventyr !
www.facebook.com/Eventyrinorden/
Følgende bruger(e) sagde tak: Kris

Tid til at oprette siden: 0.080 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.