outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Milho's profilbillede
    • Log ind
    • Grundet opdateringer er login...

Flere emner »

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Fejl

There was a problem loading image image15.jpeg

Hvis man starter helt fra bunden...?

• Dennis
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 år 5 måneder siden #1 af Dennis
Hvis man starter helt fra bunden...? blev oprettet af Dennis
Hejsa.

Jeg har ikke gjort meget i friluftsliv før, udover en overnatning eller to i danske skove med det udstyr jeg nu havde.

Jeg overvejer dog at prøve kræfter med en længere tur (ca. en uges tid) i Sverige/Norge.

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej mht. udstyr?
Jeg er klar over at man skal have noget til at lave mad, en taske, sko osv. men synes det er en jungle. Hvor stor en taske skal man f.eks. have? Hvor nødvendige er vandrestøvler om sommeren?

Jeg har ikke verdens største budget til rådighed, så jeg leder efter noget godt udstyr til prisen - nogen anbefalinger?
Jeg tænker i første omgang til vandring mens det stadig er varmt, men jeg kunne godt finde på senere hen at tage cykel/snowboard med mig.

Håber nogen kan give mig et råd eller to :)

- mvh Dennis

• miko
  • miko's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 5 måneder siden #2 af miko
Besvaret af miko på emne Hvis man starter helt fra bunden...?
Så er der helt sikkert en del der kan hjælpe dig igang her inde du kan evt se her
outsite.org/index.php/vandreforum-og-outdoorforum-for-friluftsliv/vandring/3131-ny-i-faget

Miko
  • Lars Nyhuus Henriksen
  • Lars Nyhuus Henriksen's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 5 måneder siden #3 af Lars Nyhuus Henriksen
Besvaret af Lars Nyhuus Henriksen på emne Hvis man starter helt fra bunden...?

Dennis skrev: Hejsa.

Jeg har ikke gjort meget i friluftsliv før, udover en overnatning eller to i danske skove med det udstyr jeg nu havde.

Jeg overvejer dog at prøve kræfter med en længere tur (ca. en uges tid) i Sverige/Norge.

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej mht. udstyr?
Jeg er klar over at man skal have noget til at lave mad, en taske, sko osv. men synes det er en jungle. Hvor stor en taske skal man f.eks. have? Hvor nødvendige er vandrestøvler om sommeren?

Jeg har ikke verdens største budget til rådighed, så jeg leder efter noget godt udstyr til prisen - nogen anbefalinger?
Jeg tænker i første omgang til vandring mens det stadig er varmt, men jeg kunne godt finde på senere hen at tage cykel/snowboard med mig.

Håber nogen kan give mig et råd eller to :)

- mvh Dennis

Hej Dennis

Kort til en markeret (!) vandrerute.
Vandrestøvler er obligatorisk, evt. et par lette sandaler i rygsækken.
Rygsæk 65-80 liter.
Både rygsæk og støvler skal være af en rimelig kvalitet, kig evt dba.
Lån dig frem til det andet udstyr og gør dig dine erfaringer. Min egen erfaring er, at komforten på tur afhænger mere af en selv end af udstyret. Grundlæggende har man for meget på ryggen, hvis rygsækken kommer meget over 22-26 kg, og så bliver det en træls tur.

Gasblus kan findes i harald nyborg eller thansen. En let gryde eller et kogekar. En mug koster ca. 15 kr. Bestik har du sikkert.
Pulvermad findes billigt i almindelige supermarkeder, der står bare ikke 'trekking' på pakken. Pasta. Havregryn. Kanelsukker. Pulverkaffe. Chokolade.

En uldtrøje. En regntæt vindjakke. En hue. Tørre strømper og sokker. Ikke alverden i skiftetøj. Sovepose og underlag.

Compeed vabelplaster. Ekstra lighter. Solcreme. Myggespray. Evt. signalfløjte.

Brug fryseposer til vandtæt pakning.

Jeg er selv for nærig til at købe los i outdoorbutikkerne.

Brug tid på at planlægge ruten og hav en plan b. Allerbedst: Find en turkammerat.

Håber du kan bruge ovenstående

Lars
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 5 måneder siden #4 af Terje
Besvaret af Terje på emne Hvis man starter helt fra bunden...?
Læs de tråde der er linket til, og tænk dit.

MEN:

I sidste ende handler det ikke om udstyr - det handler om at komme afsted. Lån dig frem, og få afprøvet om det er noget for dig. Start med en enkelt overnatning - fx. gå ud til et shelter, og så gå tilbage til udgangspunktet næste dag. Eller smid soveposen bag på cyklen, og start med en enkelt overnatning.

Langsomt vil du få erfaringer med hvad du har brug for.

Smider alligevel 3 links til udstyr :side: Men lån dig frem først.

Let, billigt køkken stort nok til 2 hvis kun kaffe og frysetørret.

Solidt starterunderlag.

Sovepose, fx .

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
  • NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 5 måneder siden - 5 år 5 måneder siden #5 af NOB
Besvaret af NOB på emne Hvis man starter helt fra bunden...?
Velkommen til.

Friluftsliv er en proces med trial and error. Du kan ikke gennemgå den proces hjemme på sofaen eller foran computeren. Du skal afsted og prøve det af ligesom Terje siger. Der er masser af inspiration at hente her på Outsite (et eller andet sted ligger der nogle pakkelister og turbeskrivelser.) Der er også inspiration i Luksus, magasinet for Outdoor og Eventyr og bladet Opdag Verden. I den aktuelle udgave af Luksus har jeg et indlæg omkring grej til en 3-5 dages tur. Nettet flyder med blogs om det ene og andet. Jeg har selv en.

Brug det grej du har. Vandrestøvler er langt fra obligatoriske. Du kan gå i alle slags sko bare de sidder godt på dig. Skal du købe nyt grej, så vægtoptimer fra starten af på rygsæk, telt/tarp og sovesystem (underlag, pose og evt. en bivibag). Der er flere kg at spare. Tilmeld dig evt. en tur her på Outsite, men du kan også sagtens gå alene, der er aldrig særlig langt til civilisationen i Norden. Husk at fortælle nogen hvor du er hvis du er afsted alene..

God tur!

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Sidste redigering: 5 år 5 måneder siden ved NOB. Begrundelse: Stavefejl
  • Georas
  • Georas's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 5 måneder siden #6 af Georas
Besvaret af Georas på emne Hvis man starter helt fra bunden...?
Hej Dennis

Også velkommen til fra mig!
Jeg synes du først bør spørge dig selv, hvad du egentlig har lyst til med dit friluftsliv. Du skriver du har overnattet et par gange i danske skove, og nu vil du gerne prøve noget mere, men hvad er så det, hvad drømmer du om?

Når du så har fundet ud af om du vil sejle kano på en strid elv, padle kajak i de norske fjorde, vandre på forblæste fjelde, opleve de dybe svenske skove, eller noget helt femte, så kan du tænke de næste skridt, udstyr og færdigheder. Der er jo ingen grund til at købe et fjeldtelt hvis du skal overnatte i shelter i en skov o.s.v.
Når du nu er helt nybegynder så er det en god ide med en tur som den der udbydes her på sitet den 13. Juni, hvor man vist lærer lidt af hvert om rygsækpakning, navigation og andet, men når det er sagt så husk også:
Friluftsliv er ikke raket videnskab, det er bare med at komme afsted :)
Rigtig god tur!

De bedste hilsner
Rasmus
  • CachTiger
  • CachTiger's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • Næste tur: Kyststien på Bornholm
Mere
5 år 5 måneder siden #7 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Hvis man starter helt fra bunden...?
Prøv at kigge her På hans sider finder du rigtig mange gode ideer til billigt gør-det-selv-grej.
Ellers vil jeg sige det samme som de andre: Basisudstyret må bestå af liggeunderlag, sovepose, godt fodtøj og lysten til at komme ud. Telt kan undværes hvis man vil sove i shelter, hytte eller bruge en pressening som tarp.

Prøv også at mødes med andre igennem denne side eller grupper på facebook. (Der er jo også den mulighed at man mødes tilfældigt på tur) Snak med dem om hvilket grej de har. Se det og måske er der mulighed for at prøve det også og efterhånden får du en ide om hvad der er godt grej og hvad der vil virke for dig. Det er min oplevelse at det er meget individuelt hvad der virker for en.

Med venlig hilsen
Jannie
Tid til at oprette siden: 0.084 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.