outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Osprey Exos 58 l anmeldelse.

• Terje
  • Terje's profilbillede Emne forfatter
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #1 af Terje
Osprey Exos 58 l anmeldelse. blev oprettet af Terje
Anmeldelse af Exos, og en lille diskussion af fordele og ulemper ved indvendig eller udvendig ramme.

Se venligst og læs mine kommentarer i tilhørende fotoalbum:

outsite.org/index.php/gallerier/67-terje/album?albumid=127

Erfaringer med andre rygsække:
Jeg har de sidste 30 år brugt forskellige rygsække. Først en billig Daells Varehus-ting, m. udvendig ramme, og sidelommer, der var så små, at man næsten ikke kunne få hånden ned i dem.

Senere lånte jeg en Bergans 60 l, Spejdersport fik leveret deres egen model m. dansk flag på. Fin rygsæk. Jeg købte selv en Fjällräven Tibet 8E Gyro, udvendig ramme, og brugte den fra 1984 og frem til 2003. Fjällrävensækken var ift. sin størrelse ret let, robust, men med sin bredde lidt besværlig ved togtransport. Den brugte jeg på 3 ture i Kebnekaise-området, og 3 ture i Sarek. Virker stadig upåklageligt.

På en tur i 2001 (fra Riksgränsen til Kebnekaise m. svinkeærinder) fik jeg lov til at stå med en nordmands Norrøna rygsæk på ryggen. Øij, hvor var den dejlig polstret på skulderremme og hoftebærebælte. Jeg arvede nogen få penge, og købte en anatomisk rygsæk, en North Face Badlands 60+ liter. Dejlig bærekomfort, og rigtig mange indstillingsmuligheder, med et væld af remme.

MEN: Hold op hvor jeg svedte på ryggen med den tætsluttende anatomiske rygsæk. Ubehageligt (især om vinteren), fordi man så rigtig fryser på ryggen når man holder pauser.

For to år siden begyndte jeg at opdage UL, og måtte så have en lettere rygsæk, men ville have én med ramme. Købte en gammel 50 l Fjällräv, uden hoftebærebælte. Ok op til 8 kg. På debutturen mødte jeg en Outsiter, Cato, der gik med en Osprey Exos, og den måtte jeg bare have. Kun net mod ryggen, tynd, let ramme, udskåret skum på skulderremmene, hvor jeg svedte med Fjällrävensækken, stor meshbaglomme til en regnjakke e.l.

Anmeldelse af Osprey Exos 58:
Osprey er et amerikansk firma, men får produceret deres ting i østen. De fik herhjemme stor succes med fx. modellen Atmos.

Exos er:

58 l sæk m. indbygget, udvendig ramme.

Flydende rummelig toplomme m. nøgleholder og meshlomme på undersiden, stretchlomme til MP3 eller lille GPS på venstre skulderrem, to mesh-sidelommer med adgang både i toppen og i siden, stor stretch-vævet kængurulomme på forsiden af sækken, to meshlommer på hoftebærebæltet, og desuden to indvendige rum i hele rygsækkens bredde under kængurulommen, med lynlåsadgang i begge sider, to ophæng til isøkser, snesko e.l. på forsiden,, fire sidekompressionsstropper, én topkompression-rem, to liggeunderlags-løkker, pak-mens-du-går trekking pole fastspænding, AirSpeed mesh rygstøtte, remme til at justere sækkens bærehøjde (på skulderremmene), justerbar brystrem m. fløjte, ErgoPull hoftebærebælte, 3 liters indvendig vandlomme med 2 slangeudgange (v eller h).

Godt:
+ vejer opgivet 1140 g i str. M
+ let rygsæk m. indbygget ramme
+ mesh "trampolin"rygstøtte giver god ventilation og påvirker ikke rygsækkens pakkeevne eller forrykker dens tyngdepunkt.
+ skum og mesh i hoftebærebælte og skulderremme giver luft og mindre sved.
+ holdbart stof og rammemateriale
+ Den store udvendige stretch-kængurulomme er smart til regnjakke eller letvægtstarp.
+ Den velformede rørramme er meget let, men kan overføre hele vægten til hofterne.
+ Mange lommer gør det nemt at organisere og få adgang til sine ting.
+ Sidder godt på ryggen, hvis du vælger den rigtige størrelse.
+ Bærer komfortabelt op til ca. 13+ kg
++ meget mindre sved på ryggen, let rygsæk.

Mindre godt:
- ryglængden kan ikke justeres (men hvornår gjorde du sidst det?)
- sideadgangen til meshlommer gør at vandflasker kan tabes.
- brystremmen sidder meget højt, selv i nederste justering.
- mp3 lommen sidder for højt, og er for lille til gps.
- hoftebærebæltet dækker kun lige hofterne, men dækker dog.
- rygsækken kan give knirkelyde fra sig.
- for mange detaljer?? Jeg kunne godt nøjes med færre muligheder, og så til gengæld tyndere, stærkere stof i Dynamee.

Udvendig eller indvendig ramme??

Til tunge pakninger anbefales stadig udvendig ramme. Så vidt jeg ved, er de store millitærsække fra Norrøna, Lowe m. udvendig ramme.
Den "anatomiske" rygsæk m. indvendig ramme har været fremherskende fra 1988 til 2005 (så kunne alle skifte deres gamle rygsæk ud), men nu kommer rammesækkene igen i forskellige forklædninger.

Argumentet for anatomiske rygsække m. indvendig ramme var, at du fik tyngdepunktet i sækken tættere ind mod kroppen, dvs. lettere kunne holde balancen. Ulempen synes jeg, var de mange indpakkede detaljer, et væld af remme - og så at hele ens ryg er dækket. Jeg sveder for meget til at det er behageligt. Om vinteren, når rygsækken tages af ved pause, at skulle tage en gennemsved-våd anatomisk rygsæk på igen, adr.

Anmeldelsen dækker kun mine synspunkter, jeg må indrømme at i min beskrivelse af detaljer ved rygsækken at have skelet en del til BackpackingLight.com, hvor Will Rietveld skriver Highly Recommended, hvilket er den ypperste rating et stykke grej kan få. Så det...

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved Terje. Begrundelse: indsat videodemo.
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron, Georas

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Marlon
  • Marlon's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
6 år 8 måneder siden #2 af Marlon
Besvaret af Marlon på emne Osprey Exos 58 l anmeldelse.
Har samme sæk og er meget glad for den, i forhold til min deuter 65+ pro. Vægten er selvfølgelig det mindre som gør vandrelivet noget lettere på mange måder. Bærekomforten er klart større end den har været med min Deuter rygsæk, som ikke bare skyldes den mindre vægt at bære på, men også at rygsækken er meget kortere i højden og bare passer bedre til min kropsbygning.
Denne weekend har min osprey dog vist sig ikke at være vandtæt, så et regnslag er nødvendigt med denne rygsæk, som dog ikke er inkluderet og integreret, som den er i Deuters rygsække.

• Terje
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #3 af Terje
Besvaret af Terje på emne Osprey Exos 58 l anmeldelse.
Glemte at fortælle at jeg har haft skader på rygsækken. :dry:

Når du har en metalramme skal du passe på, at metal ikke gnaver mod metal. Hvis dit køkken ligger og maser op mod metalrammen, bliver der hul i stoffet. ;)

Har måttet lappe slid på stoffet i vandlommen, og skal fremover tænke over ikke at placere min metalgryde så den gnubber mod rammen. :side:

Flere smileys :whistle: :pinch:

P.S.: Er for resten ikke helt sikker på de store millitærsække har udvendig ramme. Men ramme har de hvertfald.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved Terje.

• SebastianAndersen
  • SebastianAndersen's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
6 år 8 måneder siden #4 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Osprey Exos 58 l anmeldelse.
Fed anmeldelse, det lyder overordnet som en god rygsæk :)
Kan godt lide din + og - opdeling, det giver et meget godt overblik!
Og nu til min nysgerrige side: Har du ikke et billede af den Fjällräven rygsæk? Jeg kan ikke rigtigt finde noget, når jeg søger på nettet. Og jeg kunne smadder godt tænke mig at se den - det er jo nærmest nostalgi for mig, hæhæ ;)

• Terje
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
6 år 8 måneder siden #5 af Terje
@ SebastianAndersen: Du har ret, man kan ikke finde et billede af en Tibet 8E Gyro vha. Gurgle.

Jeg har lagt et i billedgalleriet, der hører til anmeldelsen - det er et farvefoto, der er scannet ind, ikke særlig tydeligt at se rygsækkens detaljer.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• SebastianAndersen
  • SebastianAndersen's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
6 år 8 måneder siden #6 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Osprey Exos 58 l anmeldelse.
Nej, det er lidt svært. Men tusind tak! :)

• Terje
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
6 år 8 måneder siden #7 af Terje
Har - inspireret af Naturbobs anmeldelse af sin Osprey Kestrel - lagt et videolink ind, hvor en ekspedient viser lommer og detaljer frem på Exos´en. (havde glemt man uden videre kan sætte videolinks ind - hvorimod fotos er fantastisk omstaændeligt :blink: )

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Naturbob
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden #8 af Naturbob
Besvaret af Naturbob på emne Osprey Exos 58 l anmeldelse.
Super med disse videos.

Exos'en er klart også en lækker sag. Særligt er jeg vild med de elastiske meshlommer i hoftebæltet.

Sidste lørdag prøvede jeg en Aarn, hvor der er 2 front Balance Pockets. Umiddelbart er der nogle flere remme der skal åbnes og lukkes - men wow, hvor sad den fantastisk. Det var en rigtig behagelig følelse at have den på med vægtfordeling for og bag.

Mener at det var denne model - 50 ltrs:

• Terje
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
2 år 9 måneder siden - 2 år 9 måneder siden #9 af Terje
Lige en update:

Bruger stadig min Exos, som vel nu er 5 år gammel.

Den har været
Kust-til-kust-leden 2012, 3 dage,
på fjeldet ved Sulitelma i 2012, 10 dage,
Bohusleden 2014, 5 dage,
Padjelanta 2014, 7 dage,
Bohusleden 2015, 5 dage,
kust-til-kust 2015 3 dage,
Bohusleden 2016, 6 dage,
Sarek 2016, 10 dage,
Blekingeleden 2016, 5 dage,

samt flere weekendture på Skåneleden og med Outsite, hele året rundt.

En mus har gnavet et hul i toplommen, ikke rør ved den rosin, eller, det er blevet lappet.
Ellers holder rygsækken god stand, og er uden skader. Godkendt.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 2 år 9 måneder siden ved Terje.

• Gurli
  • Gurli's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
2 år 9 måneder siden #10 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Osprey Exos 58 l anmeldelse.
Godt at høre at den holder. Jeg har nemlig lige købt en, der skal indvies i efterårsferien :)

Gurli.
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Bjerge skal ses og opleves
Mere
2 år 9 måneder siden #11 af Kaj
Besvaret af Kaj på emne Osprey Exos 58 l anmeldelse.
Vi har lige testet den på John Muir Trail, og, har kun godt at sige om den. Jeg lagde ud med 19 kilo !! incl. mad til 8 dage, telt, brænder og kogegrej, foruden 2 kilo fotoudstyr, tøj m.v.
22 dage ... 10 bjergpas over 10.000 fod og en tur på toppen af Mt. Whitney....14.400 fod...eller 4,4 km. En tur på over 400 kilometer, og med masser af højdemeter. De rygsække fungerer bare, og, der er godt med luft mellem ryg og rygsæk, så man ikke får den helt våde T-shirt, eller hvad man nu går med. Tommelfingeren op fra både min hustru og jeg.

Venlig hilsen
Kaj
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje

• Terje
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
1 år 5 måneder siden #12 af Terje

Terje skrev: Lige en update:

Bruger stadig min Exos, som vel nu er 5 år gammel.

Den har været
Kust-til-kust-leden 2012, 3 dage,
på fjeldet ved Sulitelma i 2012, 10 dage,
Bohusleden 2014, 5 dage,
Padjelanta 2014, 7 dage,
Bohusleden 2015, 5 dage,
kust-til-kust 2015 3 dage,
Bohusleden 2016, 6 dage,
Sarek 2016, 10 dage,
Blekingeleden 2016, 5 dage,

Køge Ås-tur x 3
Bergslagsleden 2017 5 dg
Kungsleden 2017 16 dage
Dovrefjell 5 dage
Hallandsleden 5 dage
Farlångan 2 dage.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Tid til at oprette siden: 0.097 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.