Outsite vandretur outdoor friluftsliv jul                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 164 gæster og 2 medlemmer online

Log på / af

MSR Nyheder 2018 WindBurner Stove System og gryder med karamisk non-stick

• Milho
  • Milho's profilbillede Emne forfatter
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Bålhygge i Sydsverige
Mere
1 år 3 måneder siden #1 af Milho
MSR
De stille fans mærke MSR, er igen klar med mange...

MSR kommer med rigtig mange nyheder i 2018, og sætter dem direkte ind på en første plads som årets nyhedsleverandør. Vi kigger på WindBurner Stove System og Trail Mini Cook Set samt gryder og pander med karamisk non-stick. Der er selvfølgelig også nyheder på teltområdet og så kommer der vandrensnings system.

msr nyheder 2018

Se med når vi besøger MSR og høre om deres mange nyheder

Læs mere...

Vh Christian

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
8 måneder 4 uger siden #2 af JE
Hej Christian
Du skriver i denne artikel at den nye Windburner system brænder kan brænde med flydende gas med lidt snilde. Det er den ikke designet til og jeg synes du skal fjerne det fra artiklen. MSR skriver det direkte på deres website. Brænderen har ikke nogen fordamper indbygget så det vil formenligt være farligt at forsøge sig med det. Desuden er har brænderen ikke nogen vælte- eller termosikring som Reactor og den gamle windburner.

En gasbrænder beregnet til flydende gas har bl.a. fordamper rør over brænderen.

Mvh Jacob
Følgende bruger(e) sagde tak: Allan

Mere
8 måneder 4 uger siden #3 af JE
@Milho: Fra MSR´s Q&A:

Can I use the canister inverted on my remote-canister WindBurner Stove System?

No, WindBurner systems with the remote-canister design are not intended to work with the canister inverted, in liquid-feed mode. Instead, the WindBurner is designed with a pressure regulator specifically to combat the effects of cold weather and low canister pressure caused by fuel use. This pressure regulator allows the WindBurner to deliver a faster and more consistent cooking experience than a liquid feed stove, down to 32◦ F/0◦ C, while maintaining flame control, which liquid-feed stoves lose. In temperatures below freezing, WindBurner stoves will continue to run at full output regardless of outside temperatures if you place the canister in water. This is because the pressure regulator is tuned to deliver maximum output at as low as 32◦ F/0◦ C. Surrounding the canister with water will keep the stove running at max output in these conditions.

https://www.msrgear.com/stoves/stove-systems/windburner-duo-system

• Brøndum
  • Brøndum's profilbillede
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
  • Turnerer rundt i det sønderjyske :-)
Mere
8 måneder 4 uger siden #4 af Brøndum
Skal jeg læse dette korrekt, så kan man holde flammen på max., hvis man nedsænker gasdåsen i (flydende) vand?

/Brøndum

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Næste tur: Efterårstur til Rondane i september
Mere
8 måneder 3 uger siden - 8 måneder 3 uger siden #5 af Pihlen

Brøndum skrev: Skal jeg læse dette korrekt, så kan man holde flammen på max., hvis man nedsænker gasdåsen i (flydende) vand?

/Brøndum

Ja det er korrekt forstået. Men kan ikke anbefale det.

Baggrunden:
Når det er minusgrader, så giver det udfordringer for brænderen og gasdåsen. Dette er pga at gassen har svært ved at fordampe. Gas ændrer form, fra flydende til damp, når det forlader gasdåsen, da trykket i dåsen holder gassen flydende.
Fordelen ved at sænke den i "flydende vand", er at vandet varmer dåsen op eller i det mindste holder den lun i lidt længere tid. Er det frostvejr, så er det en stakket frist før vandet fryser..

Til denne brænder ønsker vi at brænde fordampet gas, da den ikke har en forvarmer der kan fordampe flydende gas!

Forskellige gasarter har forskellige temperaturer hvor de overgår til dampform, og dette kræver energi. Denne energi vil vi opleve når gasdåsen bliver brugt, så bliver dåsen kold og der kommer evt rimfrost uden på dåsen.
Når temperaturen på dåsen og indholdet falder, så får visse gasarter problemer med at skifte til dampform = trykket falder og der kommer ikke gas ud til brænderen = ingen varm kaffe!

Og nu til svaret på hvorfor jeg fraråder at dyppe gasdåse i en skål med vand når det er frosvejr, det giver måske lidt sig selv når man tænker over det. :-)

Din gasdåse og regulatoren på brænderen bliver våd, og det bliver så til is på et tidspunkt. Næste dag når du skal bruge brænderen er regulatoren nu frosset fast, og gasdåsen ligeledes. (Og måske er den frosset fast til det du stillede den på). Jo jeg har da selv gjort det med at stille den i en smule vand, bare en halv centimeter - Men jeg har også måtte banke den fri af samme grund.
Udover det så ruster gasdåsen.

Det er bedre at holde gasdåse lun, fx ved at have den i soveposern, eller under jakken. Eller varme den med fingrene, hvis det ikke er alt for koldt.

Eller bare købe Primus Wintergas, der gør det udemærket i frostgraderne på vores breddegrader. Edit: Eller bruge MSR IsoPro gas der også er min favorit :)

P.s. det der skulle have været et kort svar blev lige et langt kort svar og kapring af trådens emne ;-)

Mvh. Brian
Outsite frivillig og turleder.
Sidste redigering: 8 måneder 3 uger siden ved Pihlen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Allan, ibsandstrom, Brøndum

Mere
8 måneder 3 uger siden #6 af JE
Endnu et langt svar og beklager hvis det bliver lidt for nørdet .. :) :

Jeg giver i princippet Brian ret men kommer selv til en anden konklusion som jeg dog hverken har testet under de rigtige forhold endnu eller regnet på. Det er trods alt lang tid siden har havde termodynamik men man kan i princippet regne sig frem til hvad der sker ved hvilke forhold.

Under alle omstændigheder skal man sørge for lade gasblandinger med butan blive. Fx Primus Power gas der til min overraskelse indeholder butan i ukendt mængde. Butans kogepunkt er omkring -1c til 0c. Dvs at hvis gassen kommer under denne temperatur brænder man først de gasser af med lavere kogepunkt (propan og isobutan med kogepunkt på hhv. -42c og -12c ifølge en hurtig google søgning). Man efterlades så med butan som måske lige vil brænde omkring de 0 grader men med ret lavt tryk.

MSR´s udtaler sig formentlig ud fra deres egen IsoPro gas som er en 80/20 blanding af isobutan og propan. Vintergassen fra Primus er formentlig det samme men med den indbyggede ”væge” der øger fordampningsoverfladen betragteligt. Det er ikke lykkedes mig at finde gasblandingen på vintergassen fra Primus. Den vil de åbenbart ikke ud med. Sig til hvis du ved det Brian ;)

Og hvorfor laver man ikke gasdåser med 100% propan så? Så vidt jeg ved vil trykket være så højt at dåserne ikke kan holde til det og at gasblusset ville overophede ved max indstilling. (gastrykket ved stuetemperatur er ca 3 gange så højt med ren propan i forhold til ren isobutan).

Det er en fair pointe med ikke at få vand i regulatoren men den skal jo ikke dyppes ned i vandet. Mine køkkenforsøg siger mig at der ikke skal særlig meget vand til at varme selv om det er koldt vand. Når brænderen er i gang vil gassen køles længere ned end omgivelserne pga. fordampningen men dette vil kunne modvirkes med vandbadet. I princippet vil gassen kunne fryse vandet til is men det faseskift fra vand til is kræver også en del energi så det tvivler jeg stærkt på vil ske i praksis med mindre der er alt for lidt vand. Det må blive en anden gang jeg forsøger at regne mig frem til den krævede vandmængde ;)

På næste tur på Berglandsleden i påsken som ser ud til at blive en vintertur med temperaturer ned til -10 måske -15 vil jeg tage følgende med og teste:

-Primus vintergas
-MSR remote windburner system brænder med 1L kop
-MSR Titan kettel som passer perfekt til vandbad for en 230 gram dåse. Og så er den god på bål og til at spise af :lol:

Når jeg har prøvet det af på turen skal jeg nok give en rapport. Jeg synes de 230g dåser er for store at have i en lomme og om aftenen har den jo ikke en lun sovepose at ligge i. Desuden vil en dåse med ikke særlig meget gas i afkøles meget hurtigt når den bruges så effekten af opvarmningen vil være kort.

Gasdåser bliver altid våde og vil ruste hvis de ikke tørres af inden de pakkes væk.

Jeg har endnu ikke været nødt til at hoppe på benzinbrændervognen endnu.

For lige at vende tilbage til spørgsmålet så er det i mine øjne sandsynligt at MSR har ret i det de skriver. Deres windburner har regulator der regulerer trykket ned til 15 psi hvor den brænder med max effekt. Er gastrykket i dåsen derover brænder den ikke med større effekt af den grund. Falder den til under 15 psi falder effekten men vandbadet vil i et vist omfang modvirke dette trykfald for både en Primus vintergas og IsoPro gas.

Her lidt egenskaber ved de 3 omtalte gasser:

Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Allan, ibsandstrom, Pihlen

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
Mere
8 måneder 3 uger siden - 8 måneder 3 uger siden #7 af Pihlen
Pyyh jacob.. det blev ekstra meget nørdet nu! :lol:
Men jeg er overvejende enig med dig, det ved du jo også godt ;)
Jeg har før skrevet om de forskellige gasser herinde, og på facebook.
Enig i at det er meget mystisk at Primus ikke skriver hvad de indeholder - for det er nok overvejende det samme som mange af de andre mærker. og den der "væge" primus bruger, har jeg hørt meget forskelligt om - både godt og skidt(salgstriks).Flere har kommet frem til at Primus Wintergas skulle være den samme som deres Powergas (50% isobutan, 20% propan, 30% butan). Nogen andre siger 25% propan, 70% isobutan, 5% butan. Who Really knows?.. :woohoo: :blink:

I EU må der max være 30% Propan i disse dåser. i USA er det 20% Propan der er max. Så vores Gas er bedre om vinteren end i USA!

Man bruger 100% propan i Cosan gas 5 kg flasker, så måske man skulle slæbe en med? :P

Det med at regulatoren fryser til, var nok også lidt sat på spidsen, da der stod "nedsænkes i vand" i indlægget. hehe.

Nå men jeg tror da lige vi skal slå hovederne sammen en dag Jacob, hvis du har lyst, så kan vi skrive en artikel om gas og vinterbrug - så der ikke er nogen utvetydig diskussion i fremtiden! Jeg er klar! :)

P.s. Jeg synes ikke jeg har lyst til at kapre tråden alt for meget, så det med hvilken dåse der er bedste ved -10-15 grader vil jeg ikke skrive mere om her. Bare at jeg har afprøvet de 3 mærker der er mest brugt i dk, ved så lave temperaturer og jeg ved godt hvad jeg synes er bedst. ;)

Lidt hygge læsning:
backpackinglight.com/forums/topic/25815/

Mvh. Brian
Følgende bruger(e) sagde tak: Sara

Mere
8 måneder 3 uger siden #8 af JE
haha - det er så fedt at køre tråden af sporet med en god portion nørderi :cheer:

Det kunne være hyggeligt at skrue en artikel sammen. Og det kunne være endnu sjovere med at teste forskellige mærker/gasblandinger. Det kræver så lige en god portion gasdåser, en præcis trykmåler, en klimastyret fryser/køleskab og en pålidelig termosensor. Helst med PC output ;)

Jeg tror de fleste dåser kommer fra samme producent i Korea
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
Mere
8 måneder 3 uger siden - 8 måneder 3 uger siden #9 af Pihlen

JE skrev: Hej Christian
Du skriver i denne artikel at den nye Windburner system brænder kan brænde med flydende gas med lidt snilde. Det er den ikke designet til og jeg synes du skal fjerne det fra artiklen.(.....)
En gasbrænder beregnet til flydende gas har bl.a. fordamper rør over brænderen.

Mvh Jacob

Jeg har overstreget det i artiklen, så der ikke er tvivl om det i fremtiden.
Nu får jeg nok hug af Milbo for at rette i hans fine artikel ;) :)

Mvh. Brian
Følgende bruger(e) sagde tak: Brøndum

Mere
8 måneder 3 uger siden #10 af JE
Super :) Jeg ville bare sikre mig at der ikke var nogen der kom til skade ud fra det der stod i artiklen

• Brøndum
  • Brøndum's profilbillede
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
  • Turnerer rundt i det sønderjyske :-)
Mere
8 måneder 3 uger siden #11 af Brøndum
Ha ha :cheer: Det var dog fantastisk hvad et simpelt spørgsmål kan føre til. Men jeg vil vente spændt på en detaljeret test 😊

Brøndum

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
Mere
8 måneder 3 uger siden #12 af Pihlen

Brøndum skrev: Ha ha :cheer: Det var dog fantastisk hvad et simpelt spørgsmål kan føre til. Men jeg vil vente spændt på en detaljeret test 😊

Brøndum

Ja det er egentlig lidt skræmmende! :)

Mvh. Brian
Følgende bruger(e) sagde tak: Brøndum

Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
vandregrej dk outdoor45 rabat bjergkaeden rabat tentsile

Samarbejdspartnere

nalgene logo lille teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.