outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 399 gæster og 5 medlemmer online

Log ind

Tilmeld nyhedsbrev

Hjemmetørret mad til fire dages vandretur

• Milho
  • Milho's profilbillede Emne forfatter
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Fjeldet!
Mere
2 måneder 1 uge siden #1 af Milho
Milho Oprettet emne: Hjemmetørret mad til fire dages vandretur
Retter med hjemmetørret mad
Jeg gik lidt amok, og måtte også...

Jeg har egentlig altid godt kunnet lide frysetørret mad. Det er så dejligt nemt og jeg er ikke kræsen, men lige pludselig har jeg åbenbart fået nok, og da Netto havde en dehydrator til næsten ingen penge, var det på tide at prøve noget nyt.

hjemmetoeret mad

Læs mere...

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje, KirstenJ

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Milho
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
2 måneder 1 uge siden #2 af Milho
Milho svaret på emne: Hjemmetørret mad til fire dages vandretur
Tak for en god artikel Gurli. Det er jo et rigtig godt tidspunkt at få fyret op for ovnen lige nu. Så har man til hele året og man udnytter varmen. Om lidt er der for varmt til det :)

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Gurli

Mere
2 måneder 1 uge siden #3 af mearleth
mearleth svaret på emne: Hjemmetørret mad til fire dages vandretur
Et par tip til at afløse sovsepulver i dine blandinger. Du kan godt præparere/marinere flere af grøntsagerne eller kødet med krydderier inden du dehydrerer det, så har du smagen med dig. Man kan også krydre med krydderier direkte i retten. Når man selv laver retten af egne tørrede ingredienser har de faktisk eget smag.
En bøtte flødeost kan nemt dehydreres, og dette er rigtig fint at balnde i retter man gerne vil have cremede, der er også masser af smag i. Dehydreret blåskimmelost gør også en forskel.
www.backpackingchef.com kan du finde opskrift på forskellige former for "bark", dvs grøntsager der er mogt og blendet og derefter tørret. Disse kan man jo krydre ganske meget, og dermed fungerer de både som jævning og smagsgiver. F.eks kartoffel-majs krydret med stærk chili-sovs, eller hans opskrift på "world peas bark", som giver en bark der kan pulveriseres og som giver virkelig meget smag til retten.

Mere
2 måneder 1 uge siden #4 af Gurli
Gurli svaret på emne: Hjemmetørret mad til fire dages vandretur
Flødeosten og "bark" må prøves!
Det er ikke smag/krydderier jeg mangler; mere noget til at binde retten sammen.

Gurli.

Mere
2 måneder 1 uge siden #5 af Terje
Terje svaret på emne: Hjemmetørret mad til fire dages vandretur
Jeg kan måske læse det andre steder, og har glemt hvad jeg har hørt, men ville alligevel gerne vide noget om:

1) tørretider og temperaturer.
2) hvad gør du når du pakker de tørrede ting? (hvor lang tid skal de svale, bruger du bare fryseposer, opbevarer du det tørrede på frys eller køl?
3) Har læst at frysning forlænger holdbarheden? Er det en dårlig idé, fordi der ikke er noget vand at fryse eller at der evt. dannes kondens?

Mere
2 måneder 1 uge siden #6 af Gurli
Jeg har den billigste dehydrator, der vist findes på markedet!
Den har ingen termostat; den har den temperatur, den har. Har læst at en på fb har målt temperaturen til 60 gr.
Jeg lader den som regel køre natten over og vurderer om det er tørt nok om morgenen. Ikke særlig videnskagligt :-)

Hvis jeg tørrer i ovn, sætter jeg den på 60 gr med lågen lidt på klem.

Jeg opbevarer det tørrede i både glas med skruelåg og i plastikposer..

Hvis maden er tilstrækkelig tør, går jeg ud fra at det er unødvendigt at fryse. Tørring er jo en konserveringsmetode med mange flere år på bagen end kummefryseren :-)

- men, men, men...jeg er nybegynder. Måske viser det sig at al min mad mugner, før jeg når at spise den (fantastisk undskyldning for at tage mere på tur).

Gurli.

• Milho
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
2 måneder 1 uge siden #7 af Milho
Milho svaret på emne: Hjemmetørret mad til fire dages vandretur

Terje skrev: Jeg kan måske læse det andre steder, og har glemt hvad jeg har hørt, men ville alligevel gerne vide noget om:

1) tørretider og temperaturer.
2) hvad gør du når du pakker de tørrede ting? (hvor lang tid skal de svale, bruger du bare fryseposer, opbevarer du det tørrede på frys eller køl?
3) Har læst at frysning forlænger holdbarheden? Er det en dårlig idé, fordi der ikke er noget vand at fryse eller at der evt. dannes kondens?

1) Afhænger af produktet men: Ca. 10-12 timer på 70 grader (varmluftsovn).
2) Fryseposer og i fryseren.
3) Jeg har hørt fra jensB at det giver en holdbarhed på 10 år at fryse. Jeg har faktisk en portion i fryseren som test. Den er vel 3 år nu. Her kan vi dog komme ind i bakterie problemer. Derfor er hygiejne meget vigtigt fra ovn til fryser.

Det er ret let at tørrer mad i ovnen og med varmluft er der virkelig plads til meget. Husk, som Gurli også skriver, at have lågen lidt åben. så kondens kan slippe ud af ovnen.

Vh Christian

Mere
2 måneder 1 uge siden #8 af mearleth
mearleth svaret på emne: Hjemmetørret mad til fire dages vandretur
At bruge dehydratoren til at producere sin egen tørmad er vejen til stor madglæde på ture i det fri :-) Det er også blevet så pas populært at der jævnligt er gode tilbud på dehydratorer, og der er kommet mange pris-fornuftige modeller på markedet de seneste år. Den bedste måde at komme i gang er bare at prøve sig frem, men det skader jo aldrig at finde inspiration hos mere erfarne. Jeg vil anbefale Eric Tornblads bog Torka mat www.calazo.se/produkt/torka-mat/ som både beskriver processen, udstyret og derefter gennemgår hvordan man dehydrerer og anvender en hel række madvarer. I modsætning til de fleste andre bøger om tørring er Eric Tornblads fokus fjeldture, hvilket gør bogen vældig brugbar.
Jeg vil også henlede opmærksomheden på facebook-gruppen "For os der laver egen turmad", hvor der deles mange spørgsmål og svar og ideer om dehydrering.

Mere
2 måneder 1 uge siden #9 af Gurli
Jeg har lige lyst til at dele et udsnit af min pakkeliste:

4 portioner Hjemmetørret pakket i fryseposer 193 g
1 portion Ris 42 g
2 portioner Pasta 200 g
1 portion Kartoffelmospulver 50 g

Mon jeg har sparet vægt i forhold til frysetørret?
Hvis jeg i højere grad spiser ris og kartoffelmos i stedet for pasta, kan jeg spare en del på både vægt og volumen.

Christian, mht holdbarhed, så ville det være interessant, hvis du havde en kontrolportion opbevaret ved stuetemperatur.

Gurli.

Mere
2 måneder 1 uge siden #10 af KirstenJ
KirstenJ svaret på emne: Hjemmetørret mad til fire dages vandretur
Tak for at dele dine erfaringer med os, Gurli!
Det er altså sejt at du har opnået så stor variation i dine hjemmetørrede retter! Og som deltager på vandreturen må jeg sige at både duften og de smagsprøver, jeg fik tiltusket mig, overgår alle tidligere oplevelser i kategorien "tør-foder". Der er vist ingen vej uden om: jeg må stoppe med at snakke og starte med at tørre!!!
:-) Kirsten

Mere
2 måneder 1 uge siden #11 af Terje
Terje svaret på emne: Hjemmetørret mad til fire dages vandretur

Gurli skrev: Jeg har lige lyst til at dele et udsnit af min pakkeliste:
4 portioner Hjemmetørret pakket i fryseposer 193 g
1 portion Ris 42 g
2 portioner Pasta 200 g
1 portion Kartoffelmospulver 50 g

Mon jeg har sparet vægt i forhold til frysetørret?
Hvis jeg i højere grad spiser ris og kartoffelmos i stedet for pasta, kan jeg spare en del på både vægt og volumen.

Jeg er ret sikker på, at frysetørrret mad (afhængig af vægten på indholdet) svinger ml. 150 - 185g incl. pakning. Pakningen vejer lige under 30g pr stk.(efter hukommelsen). Dvs. 4 dages mad fx. 600g.
Hvis du nedsætter din pastamængde til fx. 75g pr portion, har du sparet ca. 165g - det er da bestemt værd at tage med, mere end en regnfrakke (!) eller 3 store slurke vand, eller 3 snickers. E.l.

• JensB
  • JensB's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
2 måneder 1 uge siden #12 af JensB
JensB svaret på emne: Hjemmetørret mad til fire dages vandretur
Jeg tror nu ikke, det er fra mig, du har det med holdbarheden ved frysning, Christian! For det har jeg aldrig eksperimenteret med. Jeg opbevarer altid min tørrede mad ved stuetemparatur i plastikposer, som jeg har lukket med en elastik. Til gengæld kan jeg sige, at jeg aldrig har oplevet, at min tørrrede mad er blevet for gammel. Dette til trods for, at den undertiden er blevet mere end 1 år gammel. På de seneste ture har jeg faktisk konsekvent spist mad, der var tørret sidste forår. Jeg har stadig lidt tilbage, fordi den faktisk har været længere tid, end jeg beregnede, da jeg tørrede det. Nu skal til gengæld snart i gang med at tørre til den kommende sæson.
M.h.t. evt. frysning. Tænk på, at man jo heller ikke nedfryser pasta, mel, sukker eller andre ting, som bare står i køkkenskabet, som heller ikke indeholder vand!

Du er altid velkommen på www.jensesvandringer.dk
TIL MINE NÆSTE TURE: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html

Tid til at oprette siden: 0.458 sekunder

Vi bruger cookies

Jeg forstår.

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor pro outdoor rabatkode og outdoor udstyr
OutdoorProLogo OutRoedovre stor friliv.dk rabat tentsile connect
Vandregrej stor FNE Outdoor BannerAlphastore tentsile
Kungsleden Abisko Kebnekaise SingleCover UrbanOutdoor

Guide til Kebnekaise

outsite medlemskab

Sponsorer

Klatregrej stor Fjeld-og-fritid vandfilter net

outsite vandre og friluftsliv

Bliv sponsor på Outsite.org

Samarbejdspartnere

fjaellraeven udstyr Nordisk STMNy ab camping og outdoor udstyr
Primus Yeti Tentipi Lifestraw2
All Out GrowersCup logo

The Good Karma

Calazo
ImmelnPartner AnnonceSuunto Odex WXWileyx 2
  CasioProTrek   ExpedAnnonce   AclimaAnnonce  

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 2002-2017 - Betingelser - Kontakt os  - Foreningen Outsite 

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Alle artikler, tests osv. er ikke økonomisk støttet men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.