outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Trail running 425 km på Nordkalottleden og Kungsleden

• Mette
  • Mette's profilbillede Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
3 år 11 måneder siden #1 af Mette

425 km løbeeventyr i Sverige og Norge

Interessen for at trailløb er voksende i disse år og her er mulighederne i Sverige og Norge helt suveræne, fordi man kan løbe mellem hytter. Med ganske let oppakning kan man komme langt i den skønne fjeldverden og få nogle unikke oplevelser på kortere tid end ved vandring. Jeg har vandret svensk Lapland tyndt siden jeg var 4 år og det er blevet til mange både sommer- og vinterture i Sarek, Padjelanta og Kebnekaiseområdet, men de seneste år er det blevet til flere ture i løbesko i fjeldet. Her er lidt om min seneste løbetur på Nordkalottleden og Kungsleden.

trail running kungsleden og nordkalottleden

Læs mere...
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Terje, NinaH, JCV
  • Georas
  • Georas's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 11 måneder siden #2 af Georas
Hej Mette
Tak for fin beretning om dit løbeeventyr. I filmen får man indtrykket af, at du blev hentet ud med helikopter på grund af skader, og i den forbindelse er jeg lidt nysgerrig.
Brugte du din spot til at tilkalde hjælp, og hvis ja, hvor lang tid gik der før hjælpen kom frem?

De bedste hilsner
Rasmus
  • Mette
  • Energisk
  • Energisk
Mere
3 år 11 måneder siden #3 af Mette
Hej!
Jeg valgte ikke at bruge spotten, idet jeg kunne tage mig frem til der var dækning på mobil igen. Det er der ved Västerfjäll som er et lille sameviste.
Jeg ringede selv efter en helikopter, da jeg ikke mente det var fornuftigt at løbe videre i denne omgang. Ingen dramatik. Stille og roligt.
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas
  • NinaH
  • NinaH's profilbillede
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 år 11 måneder siden #4 af NinaH
Meget inspirerende artikel Mette, tusind tak fordi du deler oplevelsen.

Jeg kunne ikke finde startvægten på din rygsæk? På din (også inspirerende) blog, fandt jeg et billede af rygsækken på vægten, men jeg kunne ikke tyde hvad der stod på vægten :lol:

Nina
  • Mette
  • Energisk
  • Energisk
Mere
3 år 11 måneder siden #5 af Mette
Hej! Startvægt var 11-12 kg. Ca 0,5 kg mad om dagen. Når jeg ellers har været på løbetur mellem hytter har jeg 5 kg.
Følgende bruger(e) sagde tak: NinaH
  • NinaH
  • NinaH's profilbillede
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 år 11 måneder siden #6 af NinaH
Bortset fra andre støvler/sko, er der så nogen forskel på hvad du har med kontra enal. vandretur? Jeg tænker at du jo stadig skal bruge telt, sovepose, brænder o.l.?

Har du nogle planer for sommerens tur?

Nina
  • Mette
  • Energisk
  • Energisk
Mere
3 år 11 måneder siden #7 af Mette
Ja, der er stor forskel, men mine erfaringer fra pakning/valg af udstyr ifm løb i fjeldet har betyder, at jeg også er bedre til at få vægten bragt ned, når jeg skal på vandre/skitur. Det har øget glæden ved at vandre betydeligt, at rygsækken er markant lettere.

På vandretur har jeg mere tøj med, mere mad og mere af de ting som hører under kategorien "nice to have". Når jeg løber, er det "need to have". F.eks. har jeg under vandring en gryde med til kogegrejet - det havde jeg ikke på den her tur. Jeg plejer også at have f.eks. nudler med på vandretur. Det var duede heller ikke. Alt er minimeret.

Ja, jeg par flere planer for i år. Hvis jeg kommer over min skade snarest, tager jeg til Jämtland og løber fra Storulvån - Grövelsjön i uge 26 (ca. 160 km/5½ dag). Til august står den på en traditionel hyttetur i Kebnekaiseområdet med en lille gruppe kvinder. Og så lokker det en del at tage til Kvikkjokk til september og løbe sydover der hvor jeg slap sidst. Jeg vil dog gerne have en makker med på den del - det er sjovere.
  • LarsM
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 11 måneder siden #8 af LarsM
Det ser fedt ud, og jeg kunne virkelig godt have lyst til at prøve det selv, men jeg er fuldstændigt sikker på, at mine snart 58 år gamle knæ meget hurtigt ville begynde at protestere, så jeg må finde på noget andet i stedet for. Du må have held og lykke med fortsættelsen!

• knukor
  • knukor's profilbillede
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 år 11 måneder siden #9 af knukor
Lars, du har ret i at denne type friluftsliv ikke er for alle - men til gengæld han vi alle lære noget af tilgangen til den medbragte udrustning.
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
3 år 11 måneder siden - 3 år 11 måneder siden #10 af Terje
Hej Mette.

Nu fik jeg læst din mere udførlige beretning på din blog. Spændende tur og sejt gået (=løbet).
Kunne godt tænke mig at stille dig 2 spørgsmål:

1) Hvad ansporer dig til at sætte et mål med at skulle løbe så langt, som planlagt var?

2) Hvordan planlægger du din mad? Har du andet med end müesli med mælk, supper og frysetørret? Har du planlagt hvor mange kalorier, du skal indtage om dagen?

mvhT

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 3 år 11 måneder siden ved Terje.
  • Mette
  • Energisk
  • Energisk
Mere
3 år 11 måneder siden #11 af Mette
Hej!
Jeg har efterhånden løbet de maratonløb jeg gider og det er for mig ikke mere nok og så har jeg fået øje på muligheden for at kunne løbe i fjeldet. Og drømmen om langtur i fjeldet har nok altid været der. Mht drømmen om at løbe så langt, så kom det sig nok af at jeg havde læst om en svensker der gjorde det og jeg ville også prøve én gang at gøre noget helt vildt. En præstation. Men også det faktum, at det er et projekt som kræver meget forberedelse og træning. Det synes jeg også er interessant. Et mål og en præstation som ikke alle kan klare.
Det lykkedes så ikke i denne omgang, men måske kommer chancen igen. Hvis den gør, så tager jeg og prøver igen.
Jeg har lært noget af første forsøg og nogen ting vil jeg gøre anderledes anden gang. F.eks. vil jeg gerne have selskab på lidt mere af turen og så er der maden.
Maden var netop den store udfordring og det fungerede ikke for mig.
Når jeg løber, skal jeg bruge ca 4000 kcal om dagen. Det er mere end jeg er i stand til at indtage. Særligt når der ikke er mulighed for at proviantere. En anden gang må jeg finde på en anden kostsammensætning samt lave mit eget frysetørrede mad. Det er helt klart et punkt som jeg er nød til at snakke med nogen der ved noget mere om end jeg gør. Det siger sig selv, at manglen på mad bliver en stort problem, når den fysiske anstrengelse er så stor over længere tid. Måske var det også årsag til at jeg ikke kunne fortsætte. Jeg havde dog ikke kunnet forudse at jeg fik så svært ved at indtage det frysetørrede. Jeg plejer ikke at have problemer med det. Men igen, det er noget andet end at vandre og køre på ski.
Sig til, hvis du har andre spørgsmål eller det ikke var uddybende nok.
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje
Tid til at oprette siden: 0.095 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.