outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Wood Stove og Bushbox samt andet kogegrej til brænde

• Milho
  • Milho's profilbillede Emne forfatter
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
3 år 8 måneder siden #1 af Milho

Guide til brændere del 1 - Bål, Bushbox, Biolite og Bålkedler

De populære woodstoves og firebox og bushbox er alle bålkomfure til brænde. Der findes også Solo Stove og Kelly Kettle samt andet kogegrej, og her forsøger vi at guide dig igennem det hyggelige og primitive grej. Men vi starter selvfølgelig rundt om bålet.

bushbox og kelly kettle samt andre wood stoves

Læs guide til brændere del 2 - Spritbrændere og sprittabletter 

Læs Guide til brændere del 3 - Multifuel og andre benzinbrændere

Læs mere...

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Panie, Pelle2415

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• D31
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
3 år 8 måneder siden #2 af D31
Tak for en super artikel og en detaljeret gennemgang.

Det ser rigtig spændende ud, og er garanteret super hyggeligt på tur.
Tænker umiddelbart 2 ting - hvad med brænde I fugtigt vejr og hvad med arbejdet med at holde tingene rene I rygsækken, har I der anvender dette en pose det transporteres I osv?

Vh Nikolai
Følgende bruger(e) sagde tak: Pelle2415

• Milho
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
3 år 8 måneder siden #3 af Milho
Tusind tak D31.

Brænde i fugtigt vejr er nok grunden til at wood stoves ikke er så populære på f.eks. vandreture. Når man kommer frem til lejren, vil man måske forholdsvis hurtigt have mad eller varm kaffe og har ikke haft hele dagen i en base camp til at lave bål.

Men man kan jo sagtens "snyde" og tage lidt hjælp med i form af spritbriketter eller lign. optænding, så det går lidt lettere ;) og så selvfølgelig lade værre med at tage det nedfald der er råddent/gennemvædet.

Det er rigtig godt at have en pose med for der vil være sod. Mange bushbox o.l. kommer med en pose, så det er intet problem.

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Pelle2415

• Panie
  • Panie's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
3 år 8 måneder siden #4 af Panie
Som altid en super fed artikel der virkelig viser alternativet til gas og multifuel.

Personligt synes jeg det er helt fantastisk alle de muligheder der er for at bruge den ældste form for varmekilde i forbindelse med madlavning.

Som med mange ting er det vel hver ting til sin tid, jeg tænker at for mig er det sjældent at jeg har så travlt når jeg skal lave mad eller koge vand.
Så om det tager 2,15 min eller det tager 5 min at koge vand er ikke vigtigt.
Måske tager det dobbelt så lang tid som på en gasbrænder MEN det er til gengæld 3 gange så hyggeligt.

Og ja det soder og sviner lidt men værere er det nu heller ikke. I en pose med tingene når de er beskidte , så kan man gøre dem rene når du kommer hjem.

Fordele : Altid brændsel ved hånden, gratis brændsel, ingen gas der ikke kan lide kulde, dobbelt hygge.

Observation : På et kursus oplever jeg pludselig en gammel garvet frilufts-rotte som helt uden tvivl har prøvet lidt af hvert omkring forskellige brændere (han har vandret siden han kunne binde sine egne støvler) hive en lille foldbar wood-stove op af lommen, han griner lidt og siger ; se hvad jeg har fået, den vejer kun 110 gram. En lille lækker sag i titanium som både kogte æg og vand til kaffen.

Når selv de garvede, mest erfarne på området går tilbage til den oprindelige varmekilde er der "noget om snakken, put en pind i frakken, så har du til kaffen".

Nå,men dejligt den slags også bliver testet/anmeldt her på Outsite.

Glæder mig til at se den der Atago. :woohoo:
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Ljunggren, D31, Pihlen, Pelle2415

• Milho
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
3 år 8 måneder siden - 3 år 8 måneder siden #5 af Milho
Debatter om hvad der er bedst mangler nok altid det du skriver Palle: Hver ting til sin tid (og må jeg tilføje sted).
Min første og noget spontane tur til Lapland foregik med ønsket om bål og intet andet. Lidt vidste vi dengang om at der ikke er pisse mange træer deroppe og dem der er, er meget små og sølle. Så til fjeldvandring eller ture nord for polarcirklen kan det være en dårlig idé at have med :)

Hvis man nu er til hyggen ved bushbox osv. så kan man jo også bare planlægge en vandretur efter de ønsker. Man skal jo ikke vandre til solnedgang. Man kan jo sagtens stoppe kl. 14 og lave en større hyggelejr uden at noget vil pege fingre og sige: FORKERT VANDRET!!!

Vh Christian
Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved Milho.
Følgende bruger(e) sagde tak: D31, Panie

• Pelle2415
  • Pelle2415's profilbillede
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 år 8 måneder siden #6 af Pelle2415
TAK for en FEEED artikel!!!
Jeg har selv Bushbox XL og Biolite Campstove og jeg er SUPER GLAD for dem begge!!!
Ang. Bushbox XL: Trangia gas-brænder passer ned i den, så der er flere muligheder (fx hvis man skal på en tur hvor man både skal under og over trægrænsen)...!
Ang. Biolite: Det er bedst at sætte en powerbank til Biolite'n, og så oplade mobil mv fra powerbanken...!

Get out!!!
Nature's calling for You!!!
Hugs and Shalom!!!
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Panie

• Panie
  • Panie's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
3 år 8 måneder siden #7 af Panie
Ja, det var. Det er vel ikke helt løgn at du har prøvet lidt af hvert ?

Synes bare det er så fedt at en som dig ikke er så fastlåst på den der med " den og den er det eneste der duer" .

Og så var den lille Vargo da pissefed !
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren, Pelle2415

• Michael700
  • Energisk
  • Energisk
Mere
3 år 8 måneder siden #8 af Michael700
Jeg er selv hoppet på vognen med røggassbrænder, og har lavet en ud af nogle dåser. Jeg her blevet rigtig glad for den, pga. vægten og prisen.

Jeg bruger den selv forår, sommer og efterår. Den er selvfølgelig bedst om sommeren, hvor man altid kan finde nogle pinde, der er relativt tørre. Men selv om efteråret fungerer den. Pinde fra døde, men stående træer, og de inderste pinde på grantræer kan være gode. I vådt vejr er den sværere at tænde op, men ved hjælp af vaseline/vat-kugler er det ikke noget større problem. Jeg medtager også 4-5 sprittabletter som backup.

Jo vådere træet er, desto mere soder den. Men jeg har faktisk oplevet, at hvis jeg bruger helt tørre pinde og justerer bålet så flammerne ikke slikker op af gryden, så kan jeg helt undgå sod. Min erfaring er, at man skal starte bålet op, indtil man kan komme nogle tommeltykke pinde i og så lade dem brænde lidt, indtil man har høj varme og lave flammer. Så kommer man gryden på. Vindskærm er et must, så forbrændingstemperaturen bliver så høj som mulig = mindre sod/røg.

Vh Michael

Følgende bruger(e) sagde tak: D31, Panie

• benras
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 år 8 måneder siden #9 af benras
hvilken brænder anbefaler eksperterne, sådan allround??

Jeg har 2 forskellige kelly-kettle og ELSKER det, men hvilken brænder skal jeg have?

• Milho
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
3 år 8 måneder siden #10 af Milho
Har du Hobo Stove eller pot support til Kelly Kettle?

Vh Christian

• benras
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 år 8 måneder siden - 3 år 8 måneder siden #11 af benras
Wood stove.

Ja jeg har hebo stove til kelly kettle
Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved benras.

• benras
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 år 8 måneder siden #12 af benras
er det godt?? jeg syntes den virker lidt lille nemlig?

Tid til at oprette siden: 0.097 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.