outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Test af frysetørret mad

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Outsite turleder / instruktør
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
1 år 8 måneder siden #13 af Pihlen
Besvaret af Pihlen på emne Test af frysetørret mad
Jeg er sådan set enig med dig Ib, kvalitet koster jo :)
Men... Jeg har så det problem at jeg ikke nødvendig kan lide, eller i hvert fald ikke nødvendigvis er fan af de dyreste. Det samme gør sig så også gældende for de billigste.
Dette er selvfølgelig smag og behag, for vi er jo meget forskellige og kan lide forskellige ting. Dette gør at jeg ofte vælger andre mærker end dem der er "bedst og dyrest".

Hvis man kan halvere prisen på maden på fx en 14 dages ferie, uden at man selv synes at man går på kompromis med smag mm. så er det jo også en slags penge. Men hvis jeg synes at de måltider til 100 kr, er meget bedre end dem til 80 kr, så vælger jeg selvfølgelig at spendere den 20 kr mere pr måltid. ;)

Fx spiser jeg ikke Travellunch eller Treak&Eat, som jo er i den billige ende - jeg bryder mig ikke om smagen mm.
Men samme gør sig også gældende for en del af Lyos dyre produkter, jeg er ikke umiddelbart fan.

Mvh. Brian
  • Milho
  • Milho's profilbillede Emne forfatter
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
1 år 8 måneder siden #14 af Milho
Besvaret af Milho på emne Test af frysetørret mad
Enig Ib. Der er forskel på de to ting.

Jeg har været meget kræsen hvad frysetørret mad angår og det var først da Ib fik Lyo, at jeg vendte tilbage. Indtil da, for at bevise Terjes pointe, slæbte jeg på alm. mad til en uges vandretur (dog røget og tørret kød - ikke frysetørret). Dette var dog ALT for tungt.

I dag er Trek n Eat faktisk blevet fint igen. Prøv deres laks og pasta f.eks. (hvis man er til fisk). Summit To Eat er et andet eksempel på mellemklasse retter, der er af god kvalitet, til en god pris.

Øverst ligger Loy og Blaa band - uden sammenligning (igen, smag og behag er heldigvis forskelligt).

Men ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så vil jeg ikke anbefale at man kun tager et mærke med. Varier mellem 3-4 forskellige producenter.

Vh Christian
  • Milho
  • Milho's profilbillede Emne forfatter
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
1 år 8 måneder siden #15 af Milho
Besvaret af Milho på emne Test af frysetørret mad

oskarvm skrev: Er der alternativer til frysetørret mad? :)

Man kan selv tørrer mad i ovnen. Har man en varmluftsovn, så kan man fylde den med mad. Erfaringerne fra forskellige bruger af Outsite, bl.a. Jens Brun, viser at det kan holde sig 10 år, nedfrosset.

Det er ikke svært at tørrer sit eget mad, men man skal være opmærksom på at man mister vitaminer (kan erstattes med vitaminpiller på ture længere end 10 dage) og smag. Dette mister man ikke ved frysetørring.

Vh Christian
  • mearleth
  • mearleth's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
1 år 8 måneder siden #16 af mearleth
Besvaret af mearleth på emne Test af frysetørret mad
Det er meget begrænset hvad man mister af vitaminer og smag ved selv at tørre, særligt hvis man tørrer ingredienserne utilberedte (evt blot blancherede) og hver for sig.

Jeg går vældig meget ind for hjemmelavet turmad. Jeg kan godt lide selv at bestemme hvad der skal i min mad, hvor stor portionen skal være og hvad det skal smage af. Hjemmelavet turmad er jo også et godt valg for dem der har diverse allergier eller præferencer for eksempelvis vegetarisk eller vegansk kost. Og det er helt klart en billigere løsning, hvis man ikke medregner sin egen arbejdstid :-) Men jeg synes nu ikke det er det vigtigste argument.

Med hjemmelavet turmad (muesli til morgenmad, varm mad til frokost og aften) kan jeg godt holde vægten på mad til en dag på 5-600 gr, og det synes jeg er helt ok. Naturligvis går der lidt mere brændstof til end der gør til frysetørret, da den hjemmelavede turmad ofte skal koge et par minutter.

Man kan tørre stort set alle madvarer der indeholder vand. Det er bare at kaste sig ud i eksperimentet :-) og gøre sig nogle erfaringer. Det er nemmest med en dehydrator, og de fås jo til meget overkommelige priser nu om dage.

Eric Tornblad har skrevet to meget fremragende bøger der er lige sagen hvis man vil lave sin turmad selv. "Torka Mat" er grundbogen i arbejdet med at tørre maden, det er den bedste bog om tørring af mad til turbrug jeg kender til. "Fjällmat" er en bog med opskrifter hvor Eric kombinerer hjemmetørrede ingredienser med ting man kan købe i de fleste butikker. Der er mange gode måltider i den bog.
Tid til at oprette siden: 0.078 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.