outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvilket telt skal jeg vælge

• Milho
  • Milho's profilbillede Emne forfatter
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
3 år 10 måneder siden #1 af Milho
Hvilket telt skal jeg vælge blev oprettet af Milho

Alt der er at vide om telte og alt det du troede du vidste eller ikke anede du ikke vidste. Der findes mange telte til enhver aktivitet og pengepung. Komfort og vægt går som regel hånd i hånd med pris og fylde, men der er sket meget på teltområdet. Det er selvfølgelig en uoverskuelig jungle at vælge telt, men vi har forsøgt at lave en teltguide til dig.

telte til vandretur

Se videoen: Hvilket telt skal jeg vælge

Se alt om at vælge nyt telt i denne artikel.

Læs mere...

Vh Christian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Gurli
  • Gurli's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
3 år 10 måneder siden #2 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Hvilket telt skal jeg vælge
Fin artikel om et uoverskueligt emne.
Ripstop betyder at der med mellemrum er vævet med en kraftigere tråd. Meningen med den kraftige tråd er at stoppe rifter i stoffet. Man kunne selvfølgelig bare vævet det hele med den kraftigere tråd, men det vil jo også øge vægten. Giver det mening?

Gurli.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Kaj

• JE
  • JE's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
3 år 10 måneder siden #3 af JE
Besvaret af JE på emne Hvilket telt skal jeg vælge
Bonusinfo: 20D er en forkortelse for 20 Denier - et mål for den lineære densitet af fibre. Enheden Denier er baseret på at 1 silketråd ca. svarer til 1 Denier hvilket i mere målbare enheder er 1 gram på 9000m tråd.
20D nylon er altså vævet af en nylontråd der vejer 20g pr 9000m.

Jeg gætter så på at en 20D ripstop nylon er periodisk forstærket med en tykkere fiber (for at reducere spændingerne lokalt og derved stoppe en eventuel revne) og derfor tungere end 20g pr 9000m. Om tekstilfabrikanterne forstærker med fibrematerialer med højere brudspænding end alm. nylon tvivler jeg dog på. Det kan Nordisk måske svare på :)

Der findes heldigvis også en SI enhed, Tex, med et pænere grundtal - nemlig at 1 Tex er lig med en fiber der vejer 1 gram pr 10000m.

Den endelige vægt af stoffet må jo så være afhængig af hvor tæt det er vævet, densiteten af tråden, eventuelle ripstop forstærkninger og vægten af eventuelle silikone eller PU belægninger/imprægneringer.

Så fik man også googlet lidt her til aften :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Fri, Luft og Liv, Kaj

• JE
  • JE's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
3 år 10 måneder siden #4 af JE
Besvaret af JE på emne Hvilket telt skal jeg vælge
Jeg tror i øvrigt ikke at ripstop vævning (som ikke er en syning..) ikke gør det store for slidstyrken overfor mekanisk slid (aberation). Som Gurli skriver er det for at stoppe en eventuel rift i at udvikle sig, men det er jo kun så længe at fiberen i forstærkningen kan holde til det.

Silnylon er nylonvæv der er imprægneret med flydende silikone på den ene eller begge sider og af årsager jeg ikke kender skulle det faktisk øge brudspændingen af nylonfibreren og beskytte noget mod UV lys som nedbryder nylon.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho

• Milho
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
3 år 10 måneder siden #5 af Milho
Besvaret af Milho på emne Hvilket telt skal jeg vælge
For ikke at tale om coatningen på telte der desværre også lider under UV. Syninger kan man f.eks. godt gøre vandafvisende igen, men hvis coatingen er røget fra resten, så er det desværre game over for teltet. Det tager dog ved alm. brug lang tid.

Det skal siges at jeg godt kender materialerne og navne ;) Men ikke nok til at jeg kan sammenligne dem fuldstændig. Sagt på en anden måde, jeg vil slet ikke gøre mig klog på, og skrive om, noget jeg ikke føler mig sikker nok på. Så heller indrømme mangler :)
Når man taler coating er det også interessant, men igen er det noget jeg slet ikke vil gøre mig klog på (endnu).

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Kaj

• LarsM
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 10 måneder siden #6 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Hvilket telt skal jeg vælge
Har jeg overset noget, eller har jeg ret i, at der ikke står noget om kuppeltelte kontra tunneltelte kontra mere alternative konstruktioner? Jeg synes, det ville være en naturlig ting at have med i sådan en artikel. Den korte udgave kunne være:

Fordele ved kuppeltelte:
- Mere stabilt overfor kraftig vind.
- Regn og sne vil normalt glide af og ikke lægge sig oven på.

Ulemper ved kuppeltelte:
- De fleste typer kun sættes op med inderteltet først og yderteltet bagefter, så ved regn når inderteltet at blive vådt, inden yderteltet kommer på.
- Tungere p.g.a. at det har længere og flere stænger end tunnelteltet.

Fordele ved tunneltelte:
- Kan normalt sættes op enten samlet eller med yderteltet først, så man undgår at inderteltet blivre vådt.
- Lettere p.g.a. at det har kortere og færre stænger end tunnelteltet.

Ulemper ved tunneltelte:
- Ikke lige så stabil konstruktion over for stærk vind
- Afhængigt af den mere præcise konstruktion måske større risiko for, at regn og sne lægger sig oven på teltet.

Og jeg er godt klar over, at mange ting afhænger af den præcise konstruktion, og at der f.eks. også findes lette kuppeltelte til sommerbrug, som ikke er særligt vindstabile, og at der findes tunneltelte, der godt kan klare temmelig hårdt vejr.

Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Kaj

• Morten J
  • Morten J's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 10 måneder siden #7 af Morten J
Besvaret af Morten J på emne Hvilket telt skal jeg vælge
Tusind tak Christian for en fantastisk artikel/film. Især artiklen herover er super god med mange gode betragtninger og indfaldvinkler. Jeg står i selvsamme situation og er på udkig efter et mindre telt til solo vandring. Min favorit er nordisk halland 2 lw. Jeg har et enkelt spørgsmål.

Hvor lang en levetid har teltdugen på disse lw versioner? Materialet syner lidt skrøbeligt. Er der behov for imprægnering over tid, eller er det forbeholdt bomuldstelte?

Mvh. Morten J

• Milho
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
3 år 10 måneder siden #8 af Milho
Jeg er glad for du kunne bruge artiklen Morten :)

Du kan mig bekendt ikke imprægnere telte, kun syningerne.
Hvis først imprægneringen er røget, så er teltet det også. Det holder dog længe ved alm. brug og værste fjende er UV strålerne der nedbryder imprægneringen.

Om de vil holde lige så længe som andre LW telte vil jeg bestemt tro. Måske Kenn (testeren af Halland) har en fornemmelse, eller andre?

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Morten J

• Milho
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
3 år 10 måneder siden #9 af Milho
LarsM:

I videoen forklarer jeg lidt om det og derfor er det ikke med i artiklen, men du har ret, det skal da med :)

Jeg er dog ikke enig i at kuppeltelte er mere vindstabile. Eller sagt på en anden måde; jeg har set en del kuppeltelte flyve, nogen allerede ved lidt vindstød. Senest et Akka Dome, som jeg havde store forventninger til (dette ved ca. 15-17 m/s). Jeg har derimod aldrig set et tunneltelt flyve og jeg har været i orkan med et :)

Jeg er klar over at The North Face har "kuppeltelte" på Mount Everest, men disse er mere en blanding af kuppeltelte og tunneltelte og så ser det ud til at der ligger mange sten og holder på dem (som Akka Endurance f.eks. også er designet til).

Vh Christian

• MS Greenland
  • Gæst
  • Gæst
3 år 10 måneder siden #10 af MS Greenland
Besvaret af MS Greenland på emne Hvilket telt skal jeg vælge
God artikel om telte. Det er et komplekst område at beskrive. De fleste producenter er ret enige om, hvad et tunneltelt er, hvorimod hvis vi taler om kuppeltelte er det en anden sag. Et traditionelt kuppeltelt er to stænger, der krydser hinanden. I dag kaldes flere telte, der mere er i stil med geodætiske telte også for kuppeltelte, så det er ikke altid let at kategorisere telte.

Der skrives lidt om teltenes styrker. Et tunneltelt der er sat korrekt op og følger vindretningen i hårdt vejr bliver ofte stående, hvis det er en solid konstruktion. Vinden kan dog skifte retning og i sidevind er tunnelteltet sårbart. Et kuppeltelt der er sat korrekt op med alle barduner står også stærkt i vinden, grundet den mere kvadratiske konstruktion, er vindretningen af sekundær betydning. Til gengæld er nogle kuppeltelte højere end tilsvarende tunneltelte,
der ofte hælder skråt med en høj og en lavere teltbue. Måske kan den større højde i visse tilfælde give en lille ulempe til kuppelteltet i særligt hårdt vejr, som Christian skriver om. Uanset hvad ses begge typer i fjeldet, og de har både fordele og ulemper.

Et geodætisk telt betegner jeg ikke som et kuppeltelt. Men det er nærmest bygget til hårdt brug i større højder og på årstider, hvor der forventes ekstremt vejr, hvilket de mange teltstænger og vægten kraftigt indikere.

Men en teltbeskrivelse kan ikke tage højde for alt. Til nybegynderen er der rigelig information.

• LarsM
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 10 måneder siden #11 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Hvilket telt skal jeg vælge
Jeg kom måske til at vælge et forkert ord, da jeg skrev kuppeltelt. De kuppeltelte, jeg tænkte på, har foruden de to diagonale buer også tværgående buer, så f.eks. 4 buer i alt kan krydse hinanden op til 7 steder. Disse telte kan sagtens være lange og smalle, og jeg burde måske have betegnet dem som geodætiske telte. Det var i hvert fald dem, jeg mente, der var mere stabile. Med disse telte er inderteltet en helt selvbærende konstruktion, men yderteltet skal ofte have et par pløkker for at stå. Til almindelig vandring skyder de langt over målet, og de er for tunge at slæbe med. Så er der de semigeodætiske telte, der ofte er indrettet fuldstændigt som et tunneltelt med en lav og en høj ende, og hvor inderteltet er selvstående med to asymmetriske diagonale buer, der krydser hinanden nede i den lave ende, samt en enkelt tværgående bue i den høje ende. En evt. ekstra bue til stor apsis er ikke en del af den semigeodætiske konstruktion. Disse telte behøver ikke være så meget tungere end et tunneltelt men giver lige lidt ekstra stabilitet - dog på bekostning af, at de også må stilles op med inderteltet først og yderteltet bagefter.

• Milho
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
3 år 10 måneder siden - 3 år 10 måneder siden #12 af Milho
Hehe, jeg tænkte godt på at du nok mente andet end "iglo telte" :)

En begynder-vinkel kunne altså være plads i apsis, kan inderteltet tages af hvis der er dårligt vejr (noget jeg savnede i den orkan jeg prøvede), ulempen ved at sætte inderteltet op først, men fordelen i at man ikke behøver yder-, eller indertelt ved godt vejr :)

Vh Christian
Sidste redigering: 3 år 10 måneder siden ved Milho.

Tid til at oprette siden: 0.106 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.