outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Vindsæk - Et overset stykke sikkerhedsudstyr

• kennls
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 2 måneder siden - 4 år 2 måneder siden #13 af kennls
Besvaret af kennls på emne Vindsæk - Et overset stykke sikkerhedsudstyr
På de 8 års 1-2 årlige fjeldture jeg har været på har jeg oplevet mange ting, hvor jeg synes at en vindsæk er en god løsning. Det kan være ting som komfort på en regnvejrsdag, en pause på en bjergside eller et pas med god vind osv.

Folk der kommer til skade, er ikke kun folk der er dumme eller ikke har forberedt sig. Nu har jeg aldrig haft nogle problemer på mine ture, men muligheden for at forstuve eller brække noget er der da i samme eller højere grad som den er der til hverdag. Der er jo stadig sort uheld.

Endelig er der højere sandsynlighed for skader, når folk kommer til at "male sig op i hjørner", grundet vejret og andre ting. Eksempelvis kan nævnes følgende, jeg har hørt fra andre eller selv oplevet:

- Ikke læse sit papirkort, fordi det regner og/eller blæser og dermed fare vild
- Gå "sukkerkold" fordi man springer måltider over i dårligt vejr og bare har travlt med at komme frem (har jeg selv gjort)
- Skynde sig over pas og igennem blokmark i dårligt vejr

Som sagt er der masser af steder på fjeldet, specielt på de mindre brugte stier i fjeldet, hvor man ikke kan sætte telt op. Det er også typisk de steder hvor chancen for en skade er højere. Eksempelvis er de nævnte blokmark og pas.

At jeg aldrig vil gå igennem et større stykke blokmark på en regnvejrsdag er forberedelse, men samtidig har jeg set vejret kan ændre sig hurtigt, så chancen er der også for at starte en halv dags vandring igennem en dal med blokmark i godt vejr, også stå midt i blokmarken og enten skal blive ved med at gå med større chancer for skader, eller sætte sig ned og se om vejret ikke bliver bedre.

Sandsynligheden for at folk sætter sig ned og afventer en bedring i vejret, er efter min mening højere, hvis de ved de kan sætte sig sammen i en vindsæk og hygge sig lidt, i stedet for at skulle tage regntøjet af og iklæde sig isolerende lag og tage regntøjet på igen.

Så selvom jeg har gået de lidt mere "ekstreme steder" i fjeldet, så tager jeg stadig en sikker og forberedt tilgang. Men for mig er en del af dette at kigge på om der er ting eller udstyr der kan hjælpe mig, til en mere sikker tur. Vandrestavene har jeg eksempelvis brugt i fjeldet fra dag 1, selvom visse folk synes de er sjove og pensionistagtige. Men de har reddet mig fra mange potentielle fald og skader, så jeg tager gerne en joke eller to.

Vindsækken kan folk også synes er fjollet, men jeg synes den er god til såvel pauser i regnvejr og god vind. som til den dag jeg aldrig håber sker, hvor jeg eller en jeg er på tur med, skal sidde og vente imens de andre henter hjælp.
Sidste redigering: 4 år 2 måneder siden ved kennls.
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
4 år 2 måneder siden #14 af Terje
Jeg kan sagtens se, at en vindsæk kan være en god idé. At den kan være komfortabel og hyggelig ved pauser. At den kan betyde en væsentlig sikkerhedsforskel ved passage af blokmark og ved topbestigninger.

Jeg har læst om vindsække brugt om vinteren, og kan også se, at det må være et smart ly på en vindblæst kyst på en kajaktur.

Men i min bestræbelse på at slæbe på mindst muligt, når jeg vandrer gennem livet, stritter det altså imod i mig, at bære sådan én på en sommertur.

Ved rast (almindelig, planlagt) ville jeg slå teltet op, evt. kun oversejlet, hvis det var hurtigere.

Ved en topbestigning har vi haft én sovepose og et underlag med - det var en dag med blå himmel så langt øjet rakte. Tanken var, at en evt. tilskadekommen kunne holdes varm, hvis der skulle ske noget.

Forrige sommer var jeg og en kammerat ved Kvikkjokk, og havde planlagt en "smart" rute ind i Sarek. Men ruten var ikke særlig smart, der var en grund til at den var lidet benyttet, og pludselig befinder vi os på blokmark på en skråning på mindst 45 grader, og har lige haft turens i øvrigt eneste regnbyge. Det er glat, skråt, og mine briller dugger. F*ck.

Hvis nu jeg var snublet, og havde brækket et-eller-andet, ville jeg have foreslået at blive pakket ind i sovepose og telt, mens min makker gik efter hjælp - det havde nok taget 6 - 8 timer inden den kunne være kommet.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren
  • kennls
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 2 måneder siden #15 af kennls
Fornuftige tanker Terje og rart at se andre også lige tænker over sikkerheden på topture :)

Jeg er for vindsækken af den årsag, at jeg ikke vil bruge mit dyre lette telt, på en blokmark og lignende. Jeg er også for doven til at slå telt op i pauser (men ikke for doven til at slæbe 370 gr mere i rygsækken ;) )Jeg synes ikke de 3-500 gram for en vindsæk er det som ødelægger min oppakning.

Men som alt andet udstyr, så kan man opnå noget lignende med en kombination af andet udstyr og det står jo folk frit for.

Men vindsækken koster jo peanuts i forhold til vores telte og andet udstyr. Det er et simpelt stykke udstyr, som ikke kan gå i stykker på samme måde som et telt.

For mig er det simple billige stykke sikkerhed og komfortudstyr, det som bliver brugt.
  • Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
4 år 2 uger siden #16 af Milho
Fortsat fra anden tråd om Jetboil, hvor vi debatterer ly og læ:

Man kan ikke bruge en brænder inde i vindsækken, men ville man kunne sidde i en og koge vand/lave mad udenfor (altså bruge den som læ)?
Sagt på en anden måde, det ser jo ud til at det er et "telt" man tager på, men ville det være for bøvlet og hvor god er den til pauser?

Vh Christian
  • agersted
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
4 år 2 uger siden - 4 år 2 uger siden #17 af agersted
Besvaret af agersted på emne Vindsæk - Et overset stykke sikkerhedsudstyr
xx
Sidste redigering: 4 år 2 uger siden ved agersted. Begrundelse: sat forkert sted - har ikke helt forstået. hvor jeg kan svare på "mellemindlæg"
  • kennls
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 2 uger siden #18 af kennls
Nu er det jo ikke svært at finde læ til en brænder, det er jo bare at finde et par sten. Men det kan jo sagtens være at en større gruppe, ikke kan finde læ til alle, så kan mon jo prioritere naturligt læ til kokkene og deres brændere, imens andre sidder i vindsække.

Selvfølgelig leger men ikke med brændere inde i et lille begrænset læ af kunststof, som let kan brænde :).
Tid til at oprette siden: 0.109 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.