outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Fejl

There was a problem loading image vildmarkstorv og teltplads.jpg

Vindsæk - Et overset stykke sikkerhedsudstyr

• Kenn
  • Kenn's profilbillede Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
4 år 2 måneder siden #1 af Kenn

Vindsæk til vandreturen

Dette er et stykke udstyr der er meget populært i Storbritanien, derfor også mest lavet af engelske friluftsproducenter til brug i andet end sneforhold. Skandinaviske producenter laver nogen til decideret vinterbrug. Derover kaldet en Bothy Bag, efter navnet på de små ulåste skurer og læhytter i de øde egene af Storbritanien, et såkaldt Bothy. På dansk kaldet en vindsæk, hvilket mere lyder som konen/kæresten i blæsevejr ;) Men hvorfor har mange af os ikke dette stykke herlige, forholdsvis billigt og egentlig ikke særlig tunge stykke grej. Hvorfor ikke have det med sammen med dit gode letvægtstelt på sommerfjeldturen. På en vintertur er det obligatorisk med en vindsæk i mange pakkelister, dog lavet til at ski kan bruges til afstivning, mange kajaksider har dem også i deres shops, vel specielt fordi kajak folk kæmper med afkøling i pauser, jeg er dog ikke kajak bruger selv.

Producentens billede af Terra Nova Bothy 2

Læs mere...

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Pelle2415

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Søgaard
  • Søgaard's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 2 måneder siden #2 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Vindsæk - Et overset stykke sikkerhedsudstyr
Tak for artiklen. Jeg har læst den med interesse, fordi jeg har de seneste dage set dem hænge i flere outdoorbutikker her i London til aldeles fornuftige penge. Skal - skal ikke.... Kender de fleste ikke det?

Jeg holder mig tilbage, fordi jeg ved, at Fjällräven sender en 1 persons vindsæk på markedet inden længe. Det fortalte Johan Skullman, da han under dette års (2015) Fjällräven Classic viste os deltagere, hvordan han pakker sin ryksæk. Jeg har endnu ikke her i London set 1 personers sække, skal jeg sige.

PS. Jeg synes egentlig, at I skal fjerne den nedladende sætning om vindsække. Det hører ikke hjemme på denne seriøse side

Vh Thomas Vaaben Søgaard, redaktør
Følgende bruger(e) sagde tak: Kenn, agersted

• Kenn
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
4 år 2 måneder siden #3 af Kenn
En 1 personer vindsæk ødelægger jo bare formålet lidt, medmindre man er alene på tur. For en del af fordelen er at flere personer, kan dele varmen i den.

Man kan også sparer 1-200 gram på en 2 personers, ved at vælge letvægtsudgaver i silnylon, men de har så typisk ikke nogen vinduer, hvilket jeg synes er en god detalje. Men kunne dog godt have tænkt mig at vinduer ikke er i midten, men ud for hovedet i hver side.

/Kenn

• Kenn
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
4 år 2 måneder siden #4 af Kenn
Ariklen blev opdateret med nogle gode billeder fra en kajak workshop, så kan man se billeder indefra sådan en 8 personers vindsæk :)

/Kenn

• Kenn
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
4 år 1 måned siden #5 af Kenn
Jeg havde en 2 personers med på sommerens fjeldtur og kan bekræfte den var god at have med, både til pauser eller en tordenbyge. Dog synes jeg Terra Novas 2 personer, er hobitter, så jeg vil købe en 4 personers til næste år, mine ben kunne kun lige være indenfor, hvis jeg sad helt alene.

Det er ikke altid godt at være høj ;)

/Kenn

• Kenn
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
3 år 9 måneder siden #6 af Kenn
Vil lige bringe denne op igen...efter min mening stadig et overset stykke sikkerhedsudstyr :)

/Kenn

• Kenn
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
3 år 9 måneder siden #7 af Kenn
Til at starte med kan man se denne video, gerne den hele hvor der også snakkes om alutæppe, men 7:20 inde i videoen gennemgår han vindsæk, som på engelsk kaldes en bothy bag:

/Kenn

• Kenn
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
3 år 9 måneder siden #8 af Kenn
Ja...jeg bliver ved ;)

Her er en god video fra Fjällräven om deres vindsæk og gode råd om den :)

Den ser faktisk interessant ud :)

/Kenn

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
3 år 9 måneder siden #9 af Terje

Ljunggren skrev: :) Kenn, du er den eneste jeg nogen sinde har kendt eller mødt på fjeldet der har haft vindsæk med på sommerture, men jeg kender nogle der bruger deres telt i midagspausen.

Tænker det samme. Har slået telt op enkelte gange i middagspausen, en gang bare oversejlet, og så spillede vi 500 i regnvejr ml. Vakkatovaara mod Sälka(?).

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Kenn
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
3 år 9 måneder siden #10 af Kenn
Det er vel derfor det er overset ;) Men bare fordi noget er overset, er det jo ikke ensbetydende med, det ikke er en god ide.

Det er jo et stykke udstyr der er langt mere brugt på de britiske øer, men er ved at udbredes, netop fordi det er en pisse god ide.

Helt indlysende er det en rigtig god ide i specielt de følgende situationer:

- Folk der tager på topture, for man kan blive overrasket af vejr skifte eller vrikke om på foden/slå sig og folk slæber sjældent hele oppakningen med op. Man kan heller ikke slå et telt op på de fleste bjergsider
- Folk der er på hyttetur og dermed ikke har et telt med

Men som alt sikkerhedsudstyr, så er der ingen der typisk tænker over det, før de står i en situation, hvor det er for sent.

En vindsæk vejer ikke meget i forhold til den sikkerhed den kan give (3-400 gr). Specielt nu hvor vi alle får mere og mere UL udstyr, som har sine begrænsninger i stærk vind over 25 m/s.

/Kenn

• Kenn
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
3 år 9 måneder siden - 3 år 9 måneder siden #11 af Kenn
Drop nu det med teltet, er du på en toptur har folk jo aldrig et telt med. Forhold dig til hvad jeg skriver, i stedet for at gentage det samme ;) Hele artiklen og de linkede videoer, handler også om at vindsækken både er et stykke luksus til pauserne og sikkerhed i en række situationer, så der er jo netop ingen der har advokeret for du skal have en vindsæk og have den i bunden af rygsækken.

Jeg mener klart at en vindsæk, netop er en forberedelse for eksempelvis en toptur. Den kan heller ikke nytte noget du afviser en vindsæk, alene på en bagklogsagtig argumentation om folk skal forberede sig. Vindsækken er netop et værktøj, som er lavet for at sikre folk et shelter der kan klare alt og bruges overalt. Det kan et telt ikke, et telt har en række begrænsninger, som du slet ikke tager stilling til.

Kommer folk til skade, så er det først der sker at de skal sidde stille (standse ulykken). På en toptur har folk sjældent nok tøj med til at være varme nok, når de sidder stille i længere tid. Her kan vindsækken redde den person der skal sidde stille, imens kammeraten henter hjælp. For som vi begge ved, er der ingen mobilforbindelse i det meste af fjeldet. Selv med en SPOT eller andet, så er der lang ventetid. Så hjælper det ikke man står på siden af et bjerg med 25-30 graders hældning og overvejer hvor teltet skal stå ;)

Det er jo tit når folk er på deres små dags/topture ude i landskabet på en fjeldtur, at problemerne opstår. Der er jo ikke nogen der farer vild på Kungsleden, men en lille aftentur oppe på et bjerg eller noget, kun med en lille oppakning eller en vandflaske. Det er her problemerne opstår.

Det er de dage hvor folk går 15-20 km i regnvejr for at nå frem til en hytte, at de springer over frokosten og pludselig indser de får hypotermi af bare at gå og gå, uden at fylde energi på kroppen.

Planlægger man efter best eller worst case, for som du selv har sagt, så kan man også have snevejr om sommeren på fjeldet? Se på en række videoer af telte der testes i en vindtunnel og det er klart, at de ikke holder til alt.

/Kenn

Sidste redigering: 3 år 9 måneder siden ved Kenn.
Følgende bruger(e) sagde tak: Gronlund

• Kenn
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
3 år 9 måneder siden #12 af Kenn
Som med alt sikkerhedsudstyr og udstyr generelt, så bestemmer folk jo selv, hvad de vil have med. Der står ikke nogen når du står af bussen eller toget på vej på fjeldet, og checker om du har det med der holder dig sikker :P

Nu er det ikke mig der har fået den "geniale ide", det er et stykke udstyr der er meget udbredt på de britiske øer og blandt kajakfolk.

www.mountainsafety.co.uk/Kit-Storm-Shelters.aspx

Jeg synes egentlig det er sjovt at citere følgende fra artiklen:

"When I first saw one of these being used on the hill, I laughed. I laughed at how silly it looked flapping around in the wind and how out of place it seemed on the top of Great Gable one Remembrance Sunday. Sometime later I acquired a free storm shelter and carried it for quite a few mountain adventures before using it.

On a very wet day whilst walking around the Angletarn Pikes area of the Lakes, I’d started to become hungry, but the last thing I wanted to do was stop and get even wetter. Then I remembered that I had the storm shelter with me, so though I should give it a go. The day wasn’t too windy, but I found a more sheltered spot, got out my 99p sitmat, positioned it on a small low rock, then opened out the shelter and got into it. Immediate relief from the driving rain, and after a few minutes it became warm enough to take off my jacket. I couldn't quite lie down in there, but it was very relaxing and allowed me lean back and take on some calories, before heading off for the rest of the walk. From that moment onwards I was a storm shelter convert and never go walking without one."

Men hvor en del sikkerhedsudstyr, som eksempelvis et alutæppe eller førstehjælpskittet, ikke kan bruges dagligt på tur. Så kan vindsækken også bruges på dage med meget regn og blæst, til at få lidt læ og tørvejr til pauserne.

Jeg prøvede det selv i sommers. Det var rart at have det med til de regnfulde og blæsende dage. Så kan folk have alt det sjov og konservatisme de ønsker...jeg synes det er et fedt og overset stykke udstyr, der både giver lidt komfort og endda kan bruges i en nødsituation.

/Kenn

Følgende bruger(e) sagde tak: Gronlund, agersted

Tid til at oprette siden: 0.119 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.