outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Vandretur i Sarek, del 1 af 3

• LHL
  • LHL's profilbillede Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 7 måneder siden #1 af LHL
Vandretur i Sarek, del 1 af 3 blev oprettet af LHL

Sarek 11-dages tur 2014 (5. - 16. August) Del 1 a 3

En 11-dages solovandring i den centrale del af Sarek omkring Pårte massivet, med en afstikker over Luohttolahko og Jiegnavagge, med start og slut i Kvikkjokk i første halvdel af August 2014. Jeg startede fra Kvikkjokk, gik nordpå ad Kungsleden og drejede fra mod Pårek. Derefter over Sähkok mod Njoatsosvagge, og efter Sähkok stik nord i 1200 meter niveau langs Tjievrra og Loametjåhkkå vestside. Op langs Balgatjåhkå til højsletten Luohttolahko, over Luohttolahko og ned gennem Jiegnavagge til Sarvesvagge. Mod øst gennem næsten hele Sarvesvagge til Noajdevallda, og derfra mod syd gennem Gaskasvagge, videre til broen over Gådokjåhkå, nord om Stuor Jiertta og fange Pårekstien retur til Kvikkjokk.

Læs mere...
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Georas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Georas
  • Georas's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 7 måneder siden #2 af Georas
Besvaret af Georas på emne Vandretur i Sarek, del 1 af 3
Hej Lars
Tak for endnu en fantastisk turbeskrivelse. Da jeg så at første del af din tur var kommet op på outsite, lavede jeg straks kaffe, fandt Sarek kortet frem, og satte mig godt til rette i sofaen. Med lidt god vilje er det jo - næsten - som at være der selv, når man læser din beretning!
Sikke mange mennesker du mødte i starten, fantastiske solnedgangsbilleder af Njoatsosvagge, og en lidt for spændende ravine omkring Balgatjåkka. Måske du skulle have fulgt stien i Njoatsosvagge, og så have drejet til højre efter Skajdasjjåkka? Eller, som du selv skriver, have holdt dig i ca. 1250 meter sydøst for Balgatjåkka i det gode vejr, og så komme til Luohtolako på den måde.
Og hvilket unikt sted det er, Luoohttolako, er klart på "to do" listen for mig engang... Det må vel være den højeste af Sareks mange højsletter?
Glæder mig allerede til del to!

De bedste hilsner
Rasmus
Følgende bruger(e) sagde tak: LHL

• Gurli
  • Gurli's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 7 måneder siden #3 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Vandretur i Sarek, del 1 af 3
God artikel! Flotte billeder!
Jeg kan rigtig godt lide at du har kort over dagsetapper, men det ville også være godt med en skitse over hele turen.
Glæder mig til at læse fortsættelsen og få mere inspiration til min egen planlagte Sarektur til sommer

Gurli.

• LHL
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 7 måneder siden #4 af LHL
Besvaret af LHL på emne Vandretur i Sarek, del 1 af 3

Georas skrev: Hej Lars
Tak for endnu en fantastisk turbeskrivelse. Da jeg så at første del af din tur var kommet op på outsite, lavede jeg straks kaffe, fandt Sarek kortet frem, og satte mig godt til rette i sofaen. Med lidt god vilje er det jo - næsten - som at være der selv, når man læser din beretning!
Sikke mange mennesker du mødte i starten, fantastiske solnedgangsbilleder af Njoatsosvagge, og en lidt for spændende ravine omkring Balgatjåkka. Måske du skulle have fulgt stien i Njoatsosvagge, og så have drejet til højre efter Skajdasjjåkka? Eller, som du selv skriver, have holdt dig i ca. 1250 meter sydøst for Balgatjåkka i det gode vejr, og så komme til Luohtolako på den måde.
Og hvilket unikt sted det er, Luoohttolako, er klart på "to do" listen for mig engang... Det må vel være den højeste af Sareks mange højsletter?
Glæder mig allerede til del to!

Tak Rasmus

Ja, man kan godt følge stien ned i Njoatsosvagge, men det koster 500-600 højdemeter. Det var helt med vilje at jeg tog den høje rute, udsigten er meget flot, men man skal have styr på detaljerne :-) og det havde jeg ikke :-) men det gik jo alligevel selvom det var lidt vel spændende på et tidspunkt. Bagefter når man kigger på kortet, så var der to oplagte muligheder og jeg tog sådan ca vejen som lå lige midt i mellem :-)
Luohttolahko er et meget specielt sted og også mere end et besøg værd - det på min 'to do again' liste.

mvh Lars

• LHL
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 7 måneder siden #5 af LHL
Tak Gurli

Sarek er en kæmpestor inspiration :) Jeg er smigret over at mine skribleriet kan bidrage yderligere.

Der kommer en oversigt over hele ruten sidst i del 3, også GPS-sporet bliver uploadet på Outsite.

Og du siger bare til, hvis der er andet :-)

mvh Lars

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
4 år 7 måneder siden #6 af Milho
Besvaret af Milho på emne Vandretur i Sarek, del 1 af 3
Tak fordi du deler endnu en rigtig fed og inspirerende artikel med os Lars!

Vh Christian

• Søgaard
  • Søgaard's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 7 måneder siden #7 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Vandretur i Sarek, del 1 af 3
Ih, hvor laver du nogle gode og spændende turberetninger. Fantastiske billeder. Tak Lars

Vh Thomas Vaaben Søgaard, redaktør

• LHL
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 7 måneder siden #8 af LHL
Mange tak for den opmuntrende kommentar :)

De fleste billeder er blevet en smule for små, synes jeg.

Det er OK, hvis man læser det en smartphone eller notepad, men på en rigtig PC skærm, der kunne de godt tåle at være lidt større.

Jeg håber det bliver bedre på del 2 og 3.

Fortsat god weekend.

mvh Lars

• Gurli
  • Gurli's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 7 måneder siden #9 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Vandretur i Sarek, del 1 af 3
Lige et spørgsmål:
Hvad er ideen med stenkisterne i Boarekjavrre? Går ud fra at det er trekanterne under vandet?

Gurli.

Gurli.

• LHL
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 7 måneder siden - 4 år 7 måneder siden #10 af LHL
Ja, stenkisterne er de trekantede trærammer, som så fyldes med sten.

Ideen er at man kan gå tørskoet over ved at gå fra stenkiste til stenkister.

Vadestedet er meget gammelt og længe kendt, men jeg ved ikke hvornår man begyndte at lave stenkisterne. Jeg har en beskrivelse fra 1982 hvor vadestedet står beskrevet med flade sten udlagt i vandet, og Grundsten's første Sarek guide fra slutningen af 80'erne står stenkisterne beskrevet.

Så min formodning er at de første gang blev lavet midt i 80'erne, men om det er turistforeningen, eller andre som har deres gang til Pårek observatoriet, der tog initiativet ved jeg ikke.

Men vedligeholdt det er de ikke mere. Det er nu ikke noget problem da vadet er helt ukompliceret, strømmen er ganske svag.

Mvh Lars
Sidste redigering: 4 år 7 måneder siden ved LHL.

Tid til at oprette siden: 0.111 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.