outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 450 gæster og 5 medlemmer online

Log ind

Tilmeld nyhedsbrev

Sikkerhed - på min måde!

• Ljunggren
  • Ljunggren's profilbillede Emne forfatter
  • Æresmedlem
  • Æresmedlem
Mere
2 år 5 måneder siden #1 af Ljunggren
Ljunggren Oprettet emne: Sikkerhed - på min måde!

Sikkerhed  - på min måde!

Denne artikels synspunkter er helt mine egne, og det er ikke en opfordring til andre om at følge denne metode. Jeg har nedfældet min måde at gøre tingene på, samt nogle tanker jeg gør mig før og efter turene.

Der er naturligvis tale om mine soloture idet der er andre hensyn, og ikke mindst et andet ansvar at forholde sig til, når man har ansvar for andre på guidede ture!

Læs mere...
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• JensB
  • JensB's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
2 år 5 måneder siden #2 af JensB
JensB svaret på emne: Sikkerhed - på min måde!
Jeg kan sagtens både forstå og genkende dine tanker, Rene, og finder også noget meget sundt i at have en kalkuleret risiko i baghovedet, som man er afklaret i forhold til, og at man også tilpasser sin færden efter den.

Skægt nok var 1969 også det år, hvor jeg første gang var på fjeldtur. Jeg var den gang 12 år og tog sammen med min far en 2-dages prøvetur fra hytte til hytte på Hardangervidden, blot for at snuse til det - mens resten af familien boede i en lejet hytte. Dette blev startskuddet til en masse ture senere. De første mange år gik vi dog fra hytte til hytte, hvor vi jo altid indskrev os i hytteprokollerne, hvilket jo er en sikkerhed, hvis man skulle blive savnet og fulgte markered stier. Senere er jeg kommet til at gå med telt og forlader også ofte ruteafmærkningerne. Dette medfører jo nogle andre overvejelser omkring sikkerheden.

Sikkerheds udstyr er godt; det skal dog ingenlunde afløse den sunde overvejelse over, hvad man gør! I udgangspunktet tager jeg ikke større risici end før, jeg skaffede et sikkerhedsudstyr. Jeg synes alligevel, det er rart at have muligheden. Noget helt andet er så de pårørende derhjemme.

Du er altid velkommen på www.jensesvandringer.dk
TIL MINE NÆSTE TURE: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren, miko

Mere
2 år 5 måneder siden #3 af Georas
Georas svaret på emne: Sikkerhed - på min måde!
Noget er galt, jeg kan ikke se artiklen?

De bedste hilsner
Rasmus

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Fjeldet!
Mere
2 år 5 måneder siden #4 af Milho
Milho svaret på emne: Sikkerhed - på min måde!
Artiklen var sat til udgivelse den 17, men en kommentar til artiklen gjorde at artiklen røg ud i forummet, uden at den kan læses. Den er nu udgivet - bevares, I skal da ikke vente til den 17 ;)

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas, miko

Mere
2 år 5 måneder siden - 2 år 5 måneder siden #5 af Urban packrafter
Urban packrafter svaret på emne: Sikkerhed - på min måde!

Jeg har aldrig min mobiltelefon tilgængelig eller tændt på fjeldet. Dels vil jeg ikke være slave af den og dels er der sjældent forbindelse, men frem for alt tager jeg ikke derud for at have forbindelse med civilisationen. Det forstyrrer min oplevelse. Jeg har heller aldrig haft lyst til at medbringe en SPOT eller andet nødudstyr. Det fandtes ikke da jeg startede min karriere indenfor fjeldvandring, og jeg har levet uden i rigtig mange år og det vil jeg blive ved med, igen med mindre jeg har ansvar for andre som guide!

Bliver man en slave af en mobiltelefon fordi man har den med til nødsituationer, og skal man kun medbringe remedier der fandtes, da man startede sin karrierer?

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil vandre alene og også at du gør det ud fra en kalkuleret risiko. Jeg er også helt med på at erfaring og kloge valg reducerer en masse risiko betydeligt. Men alligevel virker det som uforståelige grunde til at fravælge nødkommunikationsudstyr på alene vandringer, når det faktisk findes.

Selvom det ikke er sket endnu er der altid en risiko for at du falder og ikke kan gå (som forøvrigt kun bliver større med alderen). Vandrer du i et område uden mange andre sætter det dig faktisk i livsfare lige meget hvor meget erfaring du har. Hvor lang tid kan du klare dig alene med en brækket ankel eller ben? Og er det virkeligt det værd bare fordi du ikke bryder dig om teknologien?
Sidste redigering: 2 år 5 måneder siden af Urban packrafter.

• Ljunggren
  • Æresmedlem
  • Æresmedlem
Mere
2 år 5 måneder siden - 2 år 5 måneder siden #6 af Ljunggren
Ljunggren svaret på emne: Sikkerhed - på min måde!
Jeg bør måske endnu engang pointere at de synspunkter jeg giver udtryk for i artiklen ikke er anbefalinger til andre, men at de alene er min måde at gøre tingene på.
Derudover er artiklen ment som et indslag i debatten om sikkerhed for måske at få andre til at tænke i lidt andre baner inden de begiver sig ud på fjeldet!

Bliver man en slave af en mobiltelefon fordi man har den med til nødsituationer, og skal man kun medbringe remedier der fandtes, da man startede sin karrierer?

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil vandre alene og også at du gør det ud fra en kalkuleret risiko. Jeg er også helt med på at erfaring og kloge valg reducerer en masse risiko betydeligt. Men alligevel virker det som uforståelige grunde til at fravælge nødkommunikationsudstyr på alene vandringer, når det faktisk findes.

Selvom det ikke er sket endnu er der altid en risiko for at du falder og ikke kan gå (som forøvrigt kun bliver større med alderen). Vandrer du i et område uden mange andre sætter det dig faktisk i livsfare lige meget hvor meget erfaring du har. Hvor lang tid kan du klare dig alene med en brækket ankel eller ben? Og er det virkeligt det værd bare fordi du ikke bryder dig om teknologien?

Nu skal vi lige se de her ting i det rigtige perspektiv!

For det første så mener jeg ikke at man bliver slave af sin mobiltelefon fordi man har den med i nødsituationer. Det har jeg vist heller ikke indikeret? Men har man den tilgængelig har jeg erfaret at det kan være svært ikke lige at tjekke den. Jeg lever til daglig i en elektronisk verden med masser af computere og andet elektronik. Det er fedt og det er fede hjælpemidler som jeg er glad for i dagligdagen og selvom jeg er lidt til års så er det den nyeste teknologi jeg omgiver mig med. Ikke alle ældre har teknologiskræk og jeg er bestemt ikke én af dem der har :)

Jeg har ikke fravalgt nødudstyr. Jeg har aldrig valgt det til hvilket er noget helt andet. Rent filosofisk forstyrrer det faktisk mine oplevelser.

Og så ved jeg ikke hvorfra du får at jeg ikke bryder mig om teknologien? Den vurdering må stå for din egen regning :)

Og, selvfølgelig kan jeg også komme til skade og det er også sket, og jeg er helt bevidst om at jeg kan risikere at dø derude hvis jeg er uheldig, men det har jeg det altså ikke dårligt med. Ikke at jeg er suicidal, men det er en kalkuleret risiko jeg lever med.

Dertil kommer, at alle de gange jeg har set mobiltelefoner i brug, eller i forsøg på brug, i de områder hvor jeg færdes så har der ikke været forbindelse.
Ja, jeg ved godt at man så, som nogle gør, futter op på den nærmeste og højeste fjeldtop og derved får forbindelse, men det kan man jo nok ikke med et brækket ben.
På min ture i Grønland har der overhovedet ikke været nogen mulighed for mobilkontakt og kun ved kysterne er der VHF-signal.

Når jeg så efterfølgende har oplevet en SPOT i aktion så har den ikke overbevist mig. Men igen, jeg vil helst være alene derude når jeg er alene og da jeg aldrig har informeret nogen om hvor jeg var har jeg heller ikke udsat eventuelle eftersøgningshold for fare.

Som jeg også kraftigt pointerer så er min model for alenevandringer IKKE noget andre skal tage ved lære af! Udover de afsnit der handler om at forberede sig ordentligt og at gøre op med sig selv netop at der er et risikomoment man må acceptere for uanset SPOT, mobiltelefon eller andet så kan der opstå mange situationer hvor tidsfaktoren for en evakuering kan være fatal!

Når jeg fungerer som guide har jeg alt muligt med. Mobiltelefon, GPS og styr på hvor der er nødtelefoner i fjeldet.
Som vi så det sidste sommer hvor vi brugte en SPOT ville hjælpen have været hurtigere hvis to deltagere på holdet var gået til nærmeste hytte og havde rekvireret den nærmeste helikopter, mens resten blev ved den tilskadekommende!
Sidste redigering: 2 år 5 måneder siden af Ljunggren.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria, miko, Fri, Luft og Liv

Mere
2 år 5 måneder siden - 2 år 5 måneder siden #7 af Urban packrafter
Hej Ljunggren
Først og fremmest tak for smileyerne. :-).

Jeg syntes, at det udsagn som jeg citerede dig for udtrykte en meget bombastisk holdning til mobiltelefoner, satellittelefoner spot m.v. Det var naturligvis min egen umiddelbare tolkning af dit udsagn og jeg beklager, hvis jeg har tolket forkert.

Filosofisk er det, at ikke at vælge til nu også et fravalg. Men da det her netop handler om sikkerhed og ikke om ord og tolkninger, så lad os lade det ligge.

Langt de fleste skader på vandringer omhandler fødder, ankler, knæ og ben. Meget få af dem er alvorlige, men utrolig mange af dem kan gøre, at man ikke kan gå. De her relativt ufarlige skader bliver farlige og livstruende, hvis du ikke kan tilkalde hjælp. Tænk på situationen at forstuve anklen blot 8km væk fra Kungsleden oppe på et bjerg? Har du prøvet at hinke 8 km? Eller hvad med et banalt svullent knæ dybt inde Padjelanta?

Du siger, at det er en kalkuleret risiko, men det jeg ikke kan forstår er, at du jo kan reducere de her risiko stor set helt, UDEN at du behøver ændre din praksis. Du har stadigvæk din frihed i hvor og intet i, hvordan du vandrer bliver anderledes ved at medbringe nødkommunikation. Hvis du ikke stoler på en SPOT, så køb en satellittelefon. Hvis du er bekymret for dækningen i bjergdale, så sørg for at vælge et mærke, som også bruger andre satelitter end de geostationære ved ækvator.

Derudover er det naivt at tænke, at du ikke vil udsætte nogle redningsfolk for fare. Hvis du ikke kommer hjem, så vil der blive sendt folk op og lede efter dig. De folk vil blot have mindre at gå efter, og en endnu mere trøstesløs tur. Derudover syntes jeg også, at du har et ansvar over for venner og familie i at reducere de risiko mest muligt. Selvfølgelig er det altid et dilemma mellem at gøre, hvad du har lyst til og tage hensyn til sikkerhed. Det syntes jeg også du skilter fint i din artikel. Men i det her tilfælde ikke at medbringe nødkommunikation, så syntes jeg du er ude på uforsvarlig tynd is.

Jeg kan vel lige slutte af med at sige tak for at du delte artiklen og dine tanker om sikkerhed. De er interessante og gør at vi netop kan få en diskussion om sikkerhed på solovandringer.
Sidste redigering: 2 år 5 måneder siden af Urban packrafter.

Mere
2 år 5 måneder siden #8 af Fjeldabe
Fjeldabe svaret på emne: Sikkerhed - på min måde!
En vis mann sagde engang "Fare er ikke farlig for den som farer varlig" (Faarlund)

Sannsynligheten for at dø i en bil er fortsatt større end at dø på fjellet... Men de fleste av os velger allikevel at bevege os på veinettet - kalkulert risiko.

Jeg har svert ved at være uenig med verken Rene eller mr. Urban.
Jeg tror vi her har et godt eksempel på to "generasjoner" av friluftsfolk, hvis verdier knyttet til livet i den frie natur, ligger langt fra hinannen. Det her er nok vel så meget et verdispørsmål som et sikkerhetsspørsmål.
Telefonen kan godt ligge i sekken, men erfaringsmessig så vil tilstedeværelsen av en sådan, medfører en helt anden turopplevelse - for noen.
Noen av os har gjennom et relativt "langt liv" i naturen (der var ikke en gang tenkt på mig i '69), fulgt en langsom progresjon og her igjennom tilegnet sig et erfaringsgrunnlag basert på mønstertolkende, gjenkjennende tenkningen i veivalg og i krevende situasjoner. Gjennom denne tilnærming har man knyttet noen verdier til livet i den frie natur.
Dette i en kultur som i visse læringsperspektiver kan minne om mesterlærer, en kultur som ligger langt fra forbrukssamfunnets "her og nu" mentalitet og en kultur der er begrenset med plass til i dagens samfunn. "Samfunnet" her derfor også vanskelig ved at forstå dette - man bliver plassert på hyllen som tosse eller fjellbums...

En del av denne prosess er bla. at kunne ta vare på en selv, og velge ture efter evne og med overskudd. Altså med gode marginer således at man er i stand til at håndterer "situasjoner" på egen hånd. Det er i mine øjne langt viktigere for sikkerheten, end en spot eller mobiltelefon.

Nu er det vinter i fjellet, og år efter år reiser det debatten om "sikkerhets gadgets". Det hjelper ikke med ballonger på ryggen hvis du bliver tatt av en lavine og smadret inn i et træ. Det hjelper heller ikke med en mobiltelefon, når din ven som ligger under snøen, bare har et overlevelsesvindu på 15min.
Der må handles, treffes gode vejvalg, og hvis uhellet er ute, må man kunne ta vare på seg selv.

Langt de fleste skader på vandringer omhandler fødder, ankler, knæ og ben. Meget få af dem er alvorlige, men utrolig mange af dem kan gøre, at man ikke kan gå. (mr. urban)
Hvis det ikke er alvorlig, så kan man gå! Ikke uten smerter og ubehag, men man kan gå.
Mange redningsaksjoner er unødvendige, ene og elene fordi folk/gruppen ikke er godt nok forberedt og avklaret med hva de laver. Løsningen bliver så at "ringe" efter ander som kan løse situasjonen.
Det avspeiler ikke sunde verdier, men en kæde av dårlige valg og vurderinger...

Risikoaksepten vil alltid være forskjellig mellom folk. Nogle velger at så i kø på Everest, nogen padler Sørgeorgia rundt, andre går alene i fjellet. Der vil alltid være en rest risiko - spørsmålet i mine øjne bør ikke være om man har nok gadgets med, men om man er avklaret med det man foretager seg, med og uten kommunikasjonsmidler. Og om familie og nære venner er det...
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren, NOB, Ennamaria

Mere
2 år 5 måneder siden - 2 år 5 måneder siden #9 af Ennamaria
Ennamaria svaret på emne: Sikkerhed - på min måde!
Jeg kunne ikke selv finde på at gå en rute alene i fjeldet, hvor jeg risikerede ikke at møde andre hver dag. Det har jeg hverken alder eller erfaring til.

De fjeldfolk, der har denne erfaring, har sandsynligvis også en baggrund til at vurdere, hvad de begiver sig ud i, og om det er nødvendigt med GPS, SPOT, Iridiumtelefon eller andet. Det synes jeg er rigtigt svært at moralisere over.

Jeg er også vokset op i en tid, hvor der ikke var andet end fastnettelefon, telegraf og telefax - og snailmail - og det var velsignet skønt at kunne være udenfor rækkevidde, kan jeg godt fortælle! Det kunne naturligvis også være belastende ind i mellem ikke at kunne kontakte én, der var ude at rejse/på tur el. lign., eller ikke selv at kunne ringe hjem, når man havde lyst/brug for det. Men det var en belastning, som man måtte leve med, som så meget andet.

Men i disse tider er det nærmest en skændsel, hvis man tillader sig at holde sig fra de moderne kommunikationsmidler, selv for en kort periode, og især hvis man er ude i naturen imens.
Vores tid kan slet ikke få nok af farefulde sportsgrene (hvad med ham, der klatrer op ad Half Dome uden sikkerhedsline, eller dem som Fjeldaber nævner, op ad Mount Everest, eller dem, der kaster sig ud over en klippekant eller flyvemaskine kun iført lidt vindtætte klude som faldskærm). I sammenligning med dette behøver en fjeldtur ikke være meget mere end 'a walk in the park'. Og er den det alligevel, må den erfarne vel selv bestemme og vurdere, hvilke tilkaldemuligheder han/hun vil benytte sig af.
At man bringer andre i fare.... Tja, hvad med dem, der skal transporteres ned fra en alpetop? Er faren så meget mindre, bare fordi man vidste, hvor de var? Eller dem, der er havnet i en lavine?
Hensynet til familien er et etisk spørgsmål, som hver enkelt må afklare med sig og sine. Det kan vi andre nok ikke råde, når vi ikke er del af pågældendes nærmeste. Det er i hvert fald min mening.
Jeg er lidt skræmt af al den overvågning og krav til at man skal være tilgængelig 24/7 - kommer også til at tænke på at børn i vore dage ikke har meget frihed til at lege for sig selv. De skal også have en tændt mobil på sig hele tiden, så deres forældre ikke får et føl af skræk over, hvor de er. Jeg forstår skrækken, da jeg selv er forældre, men jeg har også været barn og ved, hvor meget man kan finde ud af selv, og hvor meget man lærer af det.
Jeg synes at dette spørgsmål med at være under radaren for en kort eller lang periode mens man er ude i livet er meget kompliceret, og der findes nok ikke en enkelt sandhed om det.
Hver især må finde sin egen vej.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Sidste redigering: 2 år 5 måneder siden af Ennamaria.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren

• Ljunggren
  • Æresmedlem
  • Æresmedlem
Mere
2 år 5 måneder siden - 2 år 5 måneder siden #10 af Ljunggren
urban packrafter, nu er der jo nok ingen der gider lede efter mig, da jeg jo aldrig fortæller at jeg er på fjeldet, før jeg kommer hjem :)
Men debatten er fin og det var den jeg lagde op til. Som nævnt så var mit indlæg ikke en opfordring til at gøre det samme! Folk må gøre tingene på den måde de finder rigtigst for dem selv, men samtidig var jeg forberedt på 'flyveskallerne' så dem tager jeg - dog uden at det ændrer noget i min holdning til det! :)
Den med mine pårørende (De få man har i min alder :)) har jeg afklaret med :). De kender mig og ved hvordan jeg har det med friheden og hellere dø i fjeldet end på et plejehjem :)

Det vigtigste for mig i forbindelse med artiklen var at sætte fokus på sikkerhed og sætte andres tanker i gang i forhold til hvad man gør derude!
Sidste redigering: 2 år 5 måneder siden af Ljunggren.
Følgende bruger(e) sagde tak: miko, Urban packrafter

Mere
2 år 5 måneder siden #11 af Urban packrafter
Hej Fjellabe m.fl.
Suk. En anden vis mand sagde også "at man bruger de første 30 år på at lære, de næste 30 år på at få indgroet vaner og de sidste 30 år på at glemme, hvad man har lært."

Jeg har forstået, at I syntes, at I har erfaring nok til at køre bil uden at behøve sikkerhedselen. Vi kan da selvfølgelig godt kalde sikkerhedselen for et værdispørgsmål, men lad os lade være med at pakke det ind i fortællinger om ældres "lange erfaring" og "særlige værdisæt knyttet til den vilde natur", blot fordi nødkommunikation ikke hjælper i alle nødsituationer. Det gør sikkerhedselen heller ikke, men den reducerer nu alligevel chancen for at dø ved ulykker betydeligt.

Vi er allesammen enige om, at erfaringer og kloge valg er godt. Men det undskylder bare ikke også at tage andre forholdsregler, når de er til rådighed. Der var engang nogle gode råd fra jeres tid i 60'erne om, at aldrig skulle gå alene og altid fortælle, hvor fortælle går hen. Men dem har I sikkert glemt?

Den her diskussion minder mig lidt om en anekdote fra, da jeg for nogle år siden var i Sarak. Her stødte jeg på en ældre mand og hans to sønner som taget ud af Claes Grundstens Fjellboken i min udgave fra før 1990. Iført gummistøvler, gummiregntøj aluramme rygsæk og sydvest, kiggede manden kiggede på mine vandrestøvler og bekendgjorde, at den slags kunne man i hvert fald ikke vandre i. Det var farligt. Jeg undlod venligst at kommentere hans udstyr og var glad for at jeg ikke havde taget noget så moderne på som trailrunnner sko. Så havde chancen for, at manden fik et hjertesag sikkert været betydelig.

PS. Ljunggren selvfølgelig er der nogle som tager op og leder efter dig når du forsvinder ;-)

• Ljunggren
  • Æresmedlem
  • Æresmedlem
Mere
2 år 5 måneder siden #12 af Ljunggren
Citat: "PS. Ljunggren selvfølgelig er der nogle som tager op og leder efter dig når du forsvinder ;-)"

Det håber jeg så sandelig ikke at nogen gør! Men hvor skulle de lede? Jeg kunne lige så godt være i Thailand, Frankrig eller et hvilket som helst andet sted jeg regelmæssigt rejser til :)

I øvrigt har det intet med sikkerhedsseler at gøre!

Rådene om aldrig at vandre alene osv. gælder skam stadig, men det er jo frivilligt om man vil tage dem til sig, men gør man ikke det må man selv tage skraldet!

Det forekommer mig, at nogen her forsøger at få min måde omstødt og få mig til at indrømme et eller andet, men ingen kommentarer hjælper - jeg gør som jeg gør alene :)

I øvrigt gjorde den nævnte svensker jo også som han havde lyst til og da han sikkert har vandret i den mundering i mange år er det vel hans valg at gøre som han plejer, ligesom det er andres valg at gøre hvad de elv finder for rigtigt.

En del af vores meldinger generelt går jo også på at man ikke nødvendigvis behøver det nyeste og dyreste udstyr for at få en god fjeldtur så lad os nu lade folk selv finde ud af hvad der er bedst for dem og ikke forsøge at pådutte andre egne løsninger! :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria, miko

Tid til at oprette siden: 0.529 sekunder

Vi bruger cookies

Jeg forstår.

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor pro outdoor rabatkode og outdoor udstyr
OutdoorProLogo OutRoedovre stor friliv.dk rabat tentsile connect
Vandregrej stor FNE Outdoor BannerAlphastore tentsile
Kungsleden Abisko Kebnekaise SingleCover UrbanOutdoor

Guide til Kebnekaise

outsite medlemskab

Sponsorer

Klatregrej stor Fjeld-og-fritid vandfilter net

outsite vandre og friluftsliv

Bliv sponsor på Outsite.org

Samarbejdspartnere

fjaellraeven udstyr Nordisk STMNy ab camping og outdoor udstyr
Primus Yeti Tentipi Lifestraw2
All Out GrowersCup logo

The Good Karma

Calazo
ImmelnPartner AnnonceSuunto Odex WXWileyx 2
  CasioProTrek   ExpedAnnonce   AclimaAnnonce  

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 2002-2017 - Betingelser - Kontakt os  - Foreningen Outsite 

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Alle artikler, tests osv. er ikke økonomisk støttet men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.