outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Bemærkning

The forum is in read only mode.

Solovandring i Sarek

• Georas
  • Georas's profilbillede Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 5 måneder siden #1 af Georas
Solovandring i Sarek blev oprettet af Georas

Solovandring i Sarek

Allein allein - Del 1

En solovandring i Nordsverige, over kæmpefjeldet Akka og videre gennem hele Sarek fra nord til syd.
Målet med turen var at være alene, væk fra stier, huse, telefonforbindelse og andre tegn på civilisation, og så at bestige en masse toppe.

Det gik nu alligevel ikke helt som planlagt…

Læs mere...

De bedste hilsner
Rasmus
  • UdeLeif
  • UdeLeif's profilbillede
  • Energisk
  • Energisk
  • Elsker at være Ude
Mere
4 år 5 måneder siden #2 af UdeLeif
Besvaret af UdeLeif på emne Solovandring i Sarek
Inspirerende artikel, tak Georas! Jeg har længe gået og tænkt på at tage på solovandretur men din artikel giver virkelig blod på tanden. Også inspirerende at læse din pakkeliste. Glæder mig til del 2.

Venlig hilsen Leif Ude
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas
  • Georas
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 5 måneder siden - 4 år 5 måneder siden #3 af Georas
Besvaret af Georas på emne Solovandring i Sarek
Hej Leif

Tak for de pæne ord, det luner på en kold dag :)

De bedste hilsner
Rasmus
Sidste redigering: 4 år 5 måneder siden ved Georas.
  • Tømrer
  • Gæst
  • Gæst
4 år 5 måneder siden #4 af Tømrer
Besvaret af Tømrer på emne Solovandring i Sarek
Hej!

Jeg vil også lige sige super fin tur beretning! Rigtig fine billeder, med det nikon coolpix - er lidt på udkig efter et godt outdoor kompakt kamera!
Ser frem til del 2 af beretningen!
  • Urban packrafter
  • Urban packrafter's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
4 år 5 måneder siden #5 af Urban packrafter
Besvaret af Urban packrafter på emne Solovandring i Sarek
Spændende! Fin beretning og dejlig beskrivelse. Da jeg var i Sarek for et par år siden, var planen også en tur på Sarek stortoppen, men et uheld over et vad satte en stopper for de planer. Tilgengæld var vi en tur på toppen af Nijak istedet.

Glæder mig til fortsættelsen
  • Georas
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 5 måneder siden - 4 år 5 måneder siden #6 af Georas
@ Packrafter
Sarek stortop er stadig på programmet,når der bliver tid. Normalvejen over gletscheren og op ad vestkammen er der ingen ben i. Det er dog alt for farligt solo at krydse gletschere, så derfor er der kun kammen fra nordtoppen eller kammen fra syd. I følge vandreren Niklas Halstrøm er det lettest fra syd. her går man via den markante top Svarta spetsen, videre over et par unavngivne toppe til Bucht toppen (2010 meter), så til Sarek sydtop (2023 meter), og derfra til selve Stortoppen (2090).
det er en meget(!) lang kamvandring, men Claes Grundsten har taget den frem og tilbage på en dag, så det er muligt.
Jeg lærte jo på den hårde måde, som du kan læse i beretningen, at det er et must med et reb mellem Stortoppen og Nordtoppen. kommer man fra Stortoppen skal man fire tre gange ned over meget korte, men også stejle, klipper. Det kræver ca. tyve meter reb, en sele og et par slynger, se mere her:

Niak som du beskriver er også et suverænt fjeld, jeg har ikke været på toppen, men drømmer om at tage kammen fra den lille dal sydøst for toppen (Niak vagge?), og så ned ad den lettere side mod Routesvagge. Nordvæggen er helt vild, den er sikkert ikke blevet besteget nogensinde, men flot at kigge på!

@ Tømrer
Jeg kan godt anbefale Nikon kameraet, det tager gode billeder, og er ganske stødsikkert og vandtæt. Decideret dykning skal man dog ikke give sig ud i, på tre-fire meters dybde bliver det utæt, forsikringen dækker heldigvis ;)
Jeg har lavet en anmeldelse af kameraet på det gamle site, den kommer nok også op her på et tidspunkt.

De bedste hilsner
Rasmus
Sidste redigering: 4 år 5 måneder siden ved Georas.
Følgende bruger(e) sagde tak: Tømrer, Urban packrafter
  • Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
4 år 5 måneder siden #7 af Milho
Besvaret af Milho på emne Solovandring i Sarek
2. del kommer imorgen kl 7:55 til dem der er tidligt oppe ;)

Vh Christian
  • Søgaard
  • Søgaard's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 5 måneder siden #8 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Solovandring i Sarek
Tak for link til film. Har du set, hvad det et for et program, han bruger til at lave de panoreringer hen over landskabet?

Vh Thomas Vaaben Søgaard, redaktør
  • D31
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
4 år 5 måneder siden #9 af D31
Besvaret af D31 på emne Solovandring i Sarek
Super god artikel, vil også gerne selv et smut derop og prøve at vandre i fjeldet. Gode billeder, og kan godt lide at du har taget de små ups'ere med der skete under vejs.

Vh Nikolai
  • Georas
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 5 måneder siden #10 af Georas
Hej Søgaard og D31

Søgaard: Sidste del af filmen beskriver pakkelisten, interessant, men lige lovlig til den lette side tænker jeg, fx har han intet liggeunderlag med :dry:
Jeg aner ikke hvad han bruger til at filme med, men panoreringerne er så vidt jeg kan se bare snuppet fra Google earth...?

D31: Tak for de pæne ord. De små UPS'er synes jeg er det fra fjeldturen man husker bedst, og i de situationer glemmer man virkelig alt om husleje, arbejde, momsindberetninger osv.
Det var vist Piet Hein der sagde de kloge ord:
"Dum dig, dum dig, og dum dig igen, men gør det mindre og mindre og mindre!"

De bedste hilsner
Rasmus
Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard
  • Urban packrafter
  • Urban packrafter's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
4 år 5 måneder siden #11 af Urban packrafter
Besvaret af Urban packrafter på emne Solovandring i Sarek
Tak for rutebeskrivningen og videoen georas :-)

Vi havde tænkt os at tage stortoppen fra syd af karmen og vende tilbage samme vej, da både kortet og det jeg kunne læse mig til også var, at der kom et crux med decideret klatring, hvis man tog sig af karmen fra nord. Gletsjervandring mangler jeg nok kundskaber om spalteredning til at turde give mig af med. Jeg syntes ud over de,t at der er imponerende, at du gav toppene et forsøg solo.

Vi besteg Nijak fra vestsiden og fulgte efterfølgende den bred karm op til toppen. Vestvæggen resulterede i lige lovligt meget klatring/scrampling, hvor både et reb og hjelm ville have været en god ide. Dalen øst for Nijak (ja den hedder sikkert nijakvagge) er en let og ligetil vej op, som jeg nok ville vælge en anden gang. Der var fin udsigt over Sarak massivet og Akka fra toppen.
  • D31
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
4 år 5 måneder siden #12 af D31
Besvaret af D31 på emne Solovandring i Sarek

Ljunggren skrev: D31 du kan starte din karriere her så er du hurtigt i gang på egen hånd: www.outsite.org/ture-kurser/18-fjeldvandring-pionertur :)

Den er helt klart med i overvejelserne :) og jeg vil rigtig gerne med. Men skal lige have lavet lidt kalender gymnastik, da det falder sammen med nogle andre datoer i ferien.

Og med disse super artikler trækker det godt nok :)

Vh Nikolai
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren
Tid til at oprette siden: 0.099 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.