outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Pakkeliste, sommertur Norge

• Simon
  • Simon's profilbillede Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 6 måneder siden #1 af Simon
Pakkeliste, sommertur Norge blev oprettet af Simon

Pakkeliste, sommertur Norge

Nu har jeg læst lidt i de pakkelister der allerede er uploaded her på outsite.org. De er begge i den lette ende af skalaen, så jeg tænkte jeg ville lægge min pakkeliste op til inspiration/sammenligning eller hvad folk kan bruge den til.

Den går absolut ikke ind under nogen letvægt/ultralight kategori, men jeg har igennem årene fået barberet alt det, der for mig er unødvendigt, væk. Samtidig er der også sneget sig nogle lettere alternativer ind som har udskiftet en tungere model.
De første ture jeg var på, var vægten på sækken omkring de 30+ kg. Det har heldigvis ændret sig. :-)

Læs mere...

Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Ennamaria

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Georas
  • Georas's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 6 måneder siden - 4 år 6 måneder siden #2 af Georas
Besvaret af Georas på emne Pakkeliste, sommertur Norge
Hej Simon

Tak for fin pakkeliste. Det er helt rart at se en normal pakkeliste, da vi efterhånden er blevet vant til at det skal handle om letvægt, letvægt og mere letvægt. Det virker som om du medbringer hvad du har lyst til, og du ender alligevel på under 20 kilo sammenlagt, det er flot.
Jeg er dog selv røget lidt i letvægtsfælden, og for at blive i bedste letvægts tankegang har jeg nogle kommentarer til din pakkeliste. Det er ikke ment som en kritik, men bare som forslag til hvad du kan gøre, hvis du gerne ville have endnu mindre i rygsækken fremover, du kan jo bruge dem eller lade være:

1. ”Tre par sokker” – jeg har selv kun to par med, det ene par tørrer mens det andet er på fødderne.

2. ”To par underbukser” – Jeg har købt mig et par Icebreaker uldunderbukser, de lugter ikke grimt selv efter en uges brug. Med en kold dukkert og et vad eller tre klares hygiejnen fint med et par underbukser til en uge, efter min mening.

3. ”Tynd hue og Buff og kasket og solbriller” – Jeg medbringer bare solbriller og en hue. En Buff kan du vel også bruge som hue.

4. ”Deo roll on og håndsprit og vaskeklude” – Jeg har selv kun ganske lidt sprit med til at rense sår, den finere hygiejne klares når jeg kommer hjem…

5. ”Almindeligt spejl OG kompas spejl?” - Kan kompas spejlet ikke bruges som almindeligt spejl? Selv havde jeg faktisk et kompas spejl med på min sidste tur, men jeg brugte det udelukkende til at imponere konen med. Da vi gik på en tydelig sti med fine skilte mange steder var kompasset totalt overflødigt. Min kone blev dog imponeret over navigationens muligheder, men jeg synes personligt at spejl med kompas er unødvendigt på fjeldet, de mange fjelde gør det jo nemt at finde vej. Og er sigtbarheden dårlig er spejlet jo alligevel ubrugeligt. Selv bruger jeg et Silva mini der vejer 15 gram.

6. ”Hovedpude” – måske en unødvendig luksus, du kan bruge fleece, regntøj, din rygsæk eller meget andet som hovedpude :side:

7. ”Pandelampe” – Til sommerfjeld? Med mindre man skal på grottetur kan jeg ikke se det er nødvendigt, selv i Sydnorge er det kun mørkt ganske få timer om sommeren.

8. ”Whisky” – Jeg ved godt der er noget tradition over det med en lille én til næsen på fjeldet. Jeg har også selv medbragt gammel dansk, vodka, sixpack øl, og det der var værre :whistle: på mine første fjeldture. Men jeg synes ærligt talt det ødelægger oplevelsen lidt. Før og efter turen er det rart med noget rødvin og et par øl, men jeg synes ikke rigtigt det gør oplevelsen større på fjeldet at sidde at få et par gibbernakker om aftenen. Det er så bare min mening om alkohol på fjeldet, og jeg står nok ret alene med den :dry:

9. ”Osprey rygsæk på 2950 gram” – Det er altså meget rygsæk at slæbe på. Du kan hurtigt komme under de to kilo hvis du kigger dig lidt omkring.

Ja, det var så bare nogle forslag ;)

De bedste hilsner
Rasmus
Sidste redigering: 4 år 6 måneder siden ved Georas.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria

• Simon
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 6 måneder siden #3 af Simon
Besvaret af Simon på emne Pakkeliste, sommertur Norge
Hej Georas

Jeg takker for dine foreslag, og ser dem bestemt ikke som kritik. De fleste af dine punkter har skam også været til intern debat, men min nuværende liste er for mig virkelig ultra light, i forhold til hvad jeg startede på. Der er ingen tvivl om jeg slæber en masse luksus med, men jeg er jo også på ferie. Alene på morgenmads fronten hvor jeg insisterer på at starte dagen med et dejligt friskbagt pandebrød, kunne jeg spare omkring 2 kg hvis jeg gik over til f.eks. havregryn. Men der er en grund til at jeg ikke spiser havregryn til daglig, jeg gider det ikke! :-) Så skal jeg da ikke lave om på det i min dejlige ferie. :-)

Men hvis jeg skal forklare mine valg, så:

1. 3 par sokker, 2 par vandre sokker og et par udelukkende til teltbrug. Mine fødder har en kedelig lugt, så for selskabets skyld har jeg lejr sokker med.

2. Jeg har selv et par icebreaker underbukser, men synes nu godt jeg kan tage de ekstra 90 gram for at nyde et par rene underbukser.

3. En buff har vidst omkring 100 forskellige funktioner, og den kan godt dække både hals og hoved på 1 gang, meeeeeen det er for mig ikke en god løsning når huen kun vejer 50 g.

4. Jeg er på ingen måder forfængelig, men synes nu alligevel lidt hygiejne undervejs er rart.

5. Spejl og kompas med spejl, ja du har helt ret, og jeg har begge typer kompas, men forskellen var vidst kun 20-30 gram, så heller have 2 spejle med. ( Du har måske allerede nu opdaget at min tankegang ikke anser de små vægt forbedringer som værende værd at ændre en ekstra sikkerhed/luksus for. )

6. Hovedpuden er total luksus. Men det er da også lækkert at kunne forkæle sig selv efter en hård dag med strabadser op og ned af fjeldet.

7. Afhængigt at hvornår man tager afsted er pandelampe ikke altid nødvendigt. Jeg har været afsted sidst august, først november hvor den er. Juni, Juli måske ikke, men som sikkerhed tager jeg den gerne med.

8. Der er ingen tvivl om at alkohol er overflødigt på en tur, men for mig er det absolut hygge at få lidt whisky i kaffen, eller nyde solnedgangen med en øl. Ja, som tidligere nævnt, det er jo ferie vi er på. :-)

9. Her rammer du helt og aldeles plet, men finansministeren har lukket for kontoen lige pt. Men der ligger et stort ønske om en mindre og lettere rygsæk, så det kommer på et tidspunkt.

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Kort & Kompas
Mere
4 år 6 måneder siden #4 af Milho
Besvaret af Milho på emne Pakkeliste, sommertur Norge
Tak for befriende pakkeliste, med luksus.

Det er selvfølgelig klogt at optimere hvor man kan. Jeg syntes at man hurtigt får barberet vægt og overflødigt udstyr væk, så næste tur bliver det sjovere.

Luksus skal der dog være plads til på turene, så jeg er klart enig i nr. 8.
Selvfølgelig gør mange bække små... men jeg optimere først på de små gram, hvis min rygsæk er for tung (vel +24 kg.).

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Simon

• NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 6 måneder siden #5 af NOB
Besvaret af NOB på emne Pakkeliste, sommertur Norge

Milho skrev: Tak for befriende pakkeliste, med luksus.

Befriende med luksus? Fordi andre pakkelister uden luksus er undertrykkende? Vi skal nok lade være med at poste dem, så du ikke føler dig holdt nede af dem Milho. :whistle:

Jeg synes nu, OP har misforstået hele konceptet med at optimere sit udstyr i forhold til vægt og volumen. Hele ideen med at barbere sin basisvægt ned er jo netop, for at få plads til luksus!

Tænk på alt det ekstra sprut du kunne tage med, hvis du fulgte Georas råd! :woohoo:

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Kort & Kompas
Mere
4 år 6 måneder siden #6 af Milho
Besvaret af Milho på emne Pakkeliste, sommertur Norge

NOB skrev:

Milho skrev: Tak for befriende pakkeliste, med luksus.

Befriende med luksus? Fordi andre pakkelister uden luksus er undertrykkende? Vi skal nok lade være med at poste dem, så du ikke føler dig holdt nede af dem Milho. :whistle:

Jeg synes det er flot at du kan tolke dig frem til alt det, ud fra den sætning, keep calm!

Vh Christian

• NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 6 måneder siden #7 af NOB
Besvaret af NOB på emne Pakkeliste, sommertur Norge

Milho skrev: Luksus skal der dog være plads til på turene, så jeg er klart enig i nr. 8.

Selvfølgelig gør mange bække små... men jeg optimere først på de små gram, hvis min rygsæk er for tung (vel +24 kg.).

Ja, nu var det et forsøg på en morsom henvisning til din egen ovenstående kommentar, tung = holdt nede, så keep du bare selv calm, hvis jeg ville fornærme dig, så ville du ikke være i tvivl.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

• Simon
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 6 måneder siden #8 af Simon
Spørgsmålet om hvorvidt man ønsker at vandre letvægt eller ikke må være et personligt valg. Som jeg ser det, er den ene stil ikke mere rigtig end den anden.
Der er jo heldigvis mange måder at nyde naturen på.

Selvom min paknings liste ikke hører til i letvægts kategorien, kan jeg sagtens lade mig inspirere af de lister der gør. Og årsagen til at jeg lagde min liste op var egentlig at jeg syntes der manglede noget der ikke var letvægt. Der er sikkert andre "heavy vægtere" der kan finde inspiration i listen, hvem ved, måske en letvægter eller 2 fandt noget brugbart. :)

Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren, Rasmus-Andersen

• Simon
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 6 måneder siden #9 af Simon

Ljunggren skrev: Øhhh, hvorfor skulle Milho være fornærmet? Det har jeg vanskeligt ved at forstå! Bliver der ikek overtolket rigeligt her i tråden? _)

Ultravægt eller ikke er vel et af de store "religions" spørgsmål hvor debatten hurtigt bliver ophedet. Man er måske derfor lidt mere overfortolkende.

• Urban packrafter
  • Urban packrafter's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
4 år 6 måneder siden - 4 år 6 måneder siden #10 af Urban packrafter
Besvaret af Urban packrafter på emne Pakkeliste, sommertur Norge
Tak for at dele listen. Det er altid dejligt at se, hvad du har med og om ikke andet kan os der vandre "let" jo altid fornøje os med at legen om, hvad vi selv ville pille ud. B)

I debatten holder jeg nu med at både whisky og tre par sokker sagtens kan forsvares - selvom jeg hører til dem der også vil skære mindst halvdelen af din vægt fra. Men jeg skal jo også have plads til 4-5 kg packraft med tilbehør. ;-)

Jeg vil nu alligevel lige anfægte dit @Ljunggren udsagn med, at tingene skal være tunge for at holde (hvis det eller var det du mente?). Eksempelvis er (tunge) cowboybukser særdeles upraktiske sammenlignet med hurtigttørrende, slidstærke og lette vandrebukser. Materialerne i dag er simpelthen blevet så meget lettere og stærke på samme tid, at der er meget vægt at spare uden at holdbarheden forringes.

Samtidig bliver man jo heller ikke mere sikker af en masse udstyr, da sikkerhed kommer af at vælge det rigtige udstyr. Kompasset og nødtæppet giver dig sikkerhed, ikke det ekstra par underbukser eller en 550 g kaffekoger.

Jeg er derimod helt enig i, at prædiken sjældent rykker noget, men vil nok også tilføje dertil, at inspiration gør :-)
Sidste redigering: 4 år 6 måneder siden ved Urban packrafter.
Følgende bruger(e) sagde tak: Simon

Tid til at oprette siden: 0.121 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
vandregrej dk outdoor45 rabat    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.