outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 222 gæster og 3 medlemmer online

Log på / af

Gode råd søges - telt - liggeunderlag

• HEF
  • Emne forfatter
  • Væk
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
2 uger 15 timer siden #1 af HEF
Hejsa,

Vi er en familie på 5 personer (2 voksne og 3 børn (2, 6 og 8år)), der gerne for alvor vil i gang med friluftslivet.

Vi ønsker til næste sommerferie at komme på cykelferie. Yderligere vil vi gerne have mange flere småturer på cykel, kano og vandretur ind i vores liv.
Vi har indtil nu cyklet en del endagsture, gåede ture mv. Men vil gerne have nogle overnatninger på nu og lidt længere distancer.

Vi har ikke noget udstyr som sådan, så vi starter fra bunden.
Vi har haft meget svært ved at regne ud hvordan det er vi skal overnatte, uden at det hele køre af sporet med trætte børn. Efterhånden har jeg læst en del i bøger og på nettet, og tænker det smarteste er at investere i et telt, så vi altid er sikker på at have et sted at sove. (lang indledning, men nu kommer mit spørgsmål så :) )

Når vi er 5 personer, syntes jeg udvalget bliver ret begrænset, da det ofte er 4 mands telte. Er der andre der har nogle gode idéer til hvordan det kan løses smart? Da vi skal ud at investere i en hel del (liggeunderlag, soveposer mv. til alle 5) er vi ikke interesseret i meget dyre telte. Men et godt telt, til 3 sæsoner. Vi er nybegynder og behøver derfor ikke det bedste af det bedste. ;-)

Et andet spørgsmål er liggeunderlag. Jeg har haft store problemer med ryggen og bækken (grundet bækkenløsning), og skal derfor have et liggeunderlagt hvor komforten er rimelig høj (samtidig med at det ikke er for tungt) Er der nogen der kan anbefale et liggeunderlag?

Jeg ser frem til at høre en masse gode indspark og idéer.
Tak :)
mvh Heidi

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• MHaakansson
  • MHaakansson's profilbillede
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
  • Friluftsvejleder uddannet på KU/Skovskolen. Havkajak instruktør, Kano instruktør, sportsklatre instruktør.
Mere
2 uger 11 timer siden #2 af MHaakansson
Besvaret af MHaakansson på emne Gode råd søges - telt - liggeunderlag
hej Heidi,
du kunne overveje en såkaldt Lavvu - et tipi agtigt telt inspireret af samernes telte. Fordelen er god plads og ståhøjde. Det oplever jeg selv som en fordel for os med tendens til rygproblemer. De fåes osse i letvægtsudgaver og stang, pløkker, teltdug og bund kan jo deles ud så vægten fordeles mellem flere personer.
se f.eks. spejdergear.dk/shop/helsport-pasvik-4-6-5919p.html
Jeg brugers selv et oppusteligt liggeunderlag med dunfyld - efter at have været igennem de sædvanlige skum-underlag, selvoppustelige og oppustelige underlag. Mit er af mærket Exped men der findes et utal. Læg mærke til R-værdien som betegner hvor godt de isolerer mod kulde fra jorden - mit er over 4 og det varmer godt over lænden. Jeg har osse et lille stykke rensdyrpels som jeg bruger for ekstra varme, men man kan jo tage sin uldtrøje i stedet for :-)
håber det er lidt inpiration
vh
Martin
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho

• Eventyrinorden
  • Eventyrinorden's profilbillede
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
Mere
1 uge 5 dage siden - 1 uge 5 dage siden #3 af Eventyrinorden
Besvaret af Eventyrinorden på emne Gode råd søges - telt - liggeunderlag
Hej Hedi
Jeg er selv opvoksede med aktive ferie ! Og der er gode minder at have med på kontoen.
det er helt okay at sove på et skum underlag dette har jeg gjor i årevis. Det var bare de voksende som sov på Theamarest.

Det er en jungle men heldigvis er der mange gode guides herinde.
jeg ville være lidt opmærksom på at nogle firmaer har bedre garanti end andre. Og der med kan det være en invistering værd, så du ikke skal ud og have nyt ved fejl. Themarest har blandt andet livstid på produktionsfejl.

lige et par tips til:
med uldsokker til alle mand så kan man klare lidt fugtigt tær meget bedre og vi ved jo at byger som går og kommer er den danske sommer.

Jeg vil kraftigt anbefale at i går efter at få et gasbænderbasseret kogesystemt. Det er utrolig let at bruge af alle og ikke så farligt.

Der ude over så vil det være en god invistering ag lade alle sover i lagnposer, så bliver soveposen skånet lidt når man har svedt i sadlen hele dagen.

Håber du kan bruger lidt af det :)
Når det kommer til telt så er der nok ikke at komme uden om at kvalitet og pris hænger sammen.
Duge vil være tættere osv, men det er jo klar at du ikke behøver at se på ekspeditions telte.
Det som er vigtig er at i få fat en god jakke til hver enkel, dette gør at lange dage ude kan bliver mere tålelige. :)

Cykeltur er fantastisk fordi du kan komme let omkring og kan handle ind i dagligvare butikke, så maden er billigere end turmad.

umedbare ville jeg tænke at i skal finde: Telt, soveposer, skaljakke, liggeunderlag efter buget men skum til ungerne og luft til voksen.

Og mugger kan burges som service i 98% af tiden.
Bestil af metal holder mange år i modsætning til sporks.

-Norden er fyldt med eventyr !
Sidste redigering: 1 uge 5 dage siden ved Eventyrinorden.

Mere
1 uge 4 dage siden #4 af Terje
Besvaret af Terje på emne Gode råd søges - telt - liggeunderlag
Jeg har været på en del bil- og cykelture med mine 3 børn.

Vi havde ikke ret mange penge, da børnene var små (jeg var studerende), så i starten klarede vi os med billige soveposer fra den lokale forhandler + skumunderlag og brugte et 4 personers Robens-telt (kuppel med 2 apsisser). Vi havde en cykeltrailer, hvor to af børnene sad i - der var også deres soveposer og tøj.

Skumunderlag er stadig nr. 1 til børn - varme, tilstrækkeligt komfortable til unge, lette, smidige mennesker - og kan bruges udenfor som lege og hvileplads i løbet af dagen.
Vi brugte bare sweatre e.l. som hovedpuder.

Lavu-teltet oppe over er en super idé. Er der bund med? Med mindre børn k a n man godt presse sig ind i et 4-personerstelt.
Senere kan man lade et par af børnene sove i eget telt ved siden af.

Et Trangia til frugtsupper eller kakao (varmt og sødt) - lade en god del af maden være "hurtigt", brød, havregryn, så børnene hurtigt kan blive lidt mætte. Hårdt at være sulten, og vente på timers teltopslagning og gourmetmad på Trangia eller bål.

Det vigtigste er ikke udstyret. Det vigtigste er at komme afsted og få nogen oplevelser. Og også lade der være god tid til bare at lege og nyde. Så lange distancer er ligegyldigt, hvertfald for børnene.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Tid til at oprette siden: 0.076 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
vandregrej dk OutdoorProLogo tentsile  

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.