outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 261 gæster og 3 medlemmer online

Log på / af

Ny let rygsæk, hvad skal jeg vælge?

• Sander
  • Sander's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
11 måneder 4 uger siden #1 af Sander
Ny let rygsæk, hvad skal jeg vælge? blev oprettet af Sander
Kære vandrere.
Jeg er som mange andre vandrere optaget af, at nedbringe vægten på rygsæk og indhold. Ikke fanatisk, men der hen af:P
Jeg er på jagt efter en lettere kvalitets-rygsæk. Jeg skal bære et nyt telt ( Hilleberg Anjan) der vejer 1000g mere end det gamle( Telemark 1), vil jeg gerne "finde" de ekstra gram i en ny rygsæk, så vægten ikke forøges.
Jeg går efter en rygsæk på de ca. 60-65l og en vægt på max 1500g
Jeg kunne godt være fristet til Amerikanske Z-packs, men ingen forhandler dem her i DK, så vidt jeg er orienteret, og derfor svært at vurderer kvalitet og holdbarhed, mm. Og det er også helt ovre i ultralight kategorien. Det behøver det ikke at være....
Skriv gerne hvad I kan anbefale inden for det felt. Evt hvad benytter I selv?

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
11 måneder 4 uger siden #2 af Georas
Besvaret af Georas på emne Ny let rygsæk, hvad skal jeg vælge?
Hej Sander
Jeg er selv glad for Osprey Exos 58. Den findes i tre længder, afhængigt af hvor høj du er, den længste version indeholder vist 62 liter og ikke de 58 som navnet indikerer, så den kan måske være en mulighed.
Rygsækken har mange fine detaljer, fx mange ekstra lommer, fløjte, holder til vandrestave, luftventilation så ryggen ikke bliver så svedig, holder til drikkesystem, udvendig lomme med lille hul til fx et vådt telt osv.
Der kommer vist snart en nyere version af Exos der skulle være endnu lettere, men den vejer lige over et kilo for nuværende:
www.outdoorrodovre.dk/osprey-exos-58-stor-letvaegtsrygsaek-1000002231.html

De bedste hilsner
Rasmus

Mere
11 måneder 4 uger siden #3 af Panie
Besvaret af Panie på emne Ny let rygsæk, hvad skal jeg vælge?
Vil råde dig til at prøve dig frem hvilken der sidder godt på din ryg. Osprey er vildt populære og ikke uden grund (efter min mening) mange modeller og str. Jeg har en Exped Lightning 60 liter. Den vejer ca. 1150 g, den er meget enkel uden mange lommer. Jeg synes det krævede lidt tilvænning da jeg var vant til store sidelommer og andre små lommer på min gamle Hagløfs, men nu er jeg blevet rigtig glad for den, synes den sidder godt på ryggen, rimelig vægt, er ikke klar over hvor meget det optimale er at fylde i den. Jeg har en gang haft 16 kg i den og det føltes ok.

Mere
11 måneder 4 uger siden #4 af Terje
Besvaret af Terje på emne Ny let rygsæk, hvad skal jeg vælge?
Jeg bruger også Osprey Exos 58..

Det specielle "trampolin" rygstykke, som gør at der er et luftmellemrum mellem rygsækken, og dér, hvor den hviler mod ryggen, gør at du næsten ikke sveder på ryggen (... lidt afhængigt af stigningerne i terrænet...)

Jeg har haft min siden 2011, den har været på 4 fjeldture, 4 påsketure, et par efterårsture, en del weekendture og holder fint uden nævneværdigt slid.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Mere
11 måneder 4 uger siden #5 af MortenA
Besvaret af MortenA på emne Ny let rygsæk, hvad skal jeg vælge?
Jeg her i en del år haft en Bergans Helium 55. SYnes der er en fantastisk rygsæk. Var lidt usikker på hvor holdbar den ville være - men det ser OK ud so far. Spejdersport har af en eller anden grund ikke denne model - men her er den: www.outnorth.dk/bergans/helium-55l-47419?gclid=Cj0KCQjwr53OBRCDARIsAL0vKrPWmvdY_7_GfFkajCeyeLB2lOPso2HpClp2bwwYRc7Mknv8WkjE2DUaAqIDEALw_wcB#ATHENSBLUESOLIDGREY
til 1486 kr - 1000 gram lige ud! Ville ikke tøve med at købe den igen.

Mvh Morten

Følgende bruger(e) sagde tak: Sander

• Sander
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
11 måneder 4 uger siden #6 af Sander
Besvaret af Sander på emne Ny let rygsæk, hvad skal jeg vælge?
Fede inputs...tak skal I alle have.
Jeg vil afprøve dem alle i løbet af den kommende tid.
Med venlig hilsen Sander

• Karoline Thilo
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
Mere
11 måneder 3 uger siden #7 af Karoline Thilo
Besvaret af Karoline Thilo på emne Ny let rygsæk, hvad skal jeg vælge?
Vi endte med at kaste os ud i en Arc Zip rygsæk fra Zpacks ( www.zpacks.com/backpacks/arc_zip.shtml ) og har ikke fortrudt det. Den vejer ingenting og har indtil videre været robust og fungeret fint. Da det er light weight er det jo et forholdsvist minimalistisk design, men det er intelligente løsninger. Med hensyn til kvaliteten (Cuben Fiber/Dyneema) der jo fremstår som et tyndt materiale, har man slet ikke fornemmelsen af at det er noget der går i stykker mellem fingrene på en. Det er jo dejligt at kunne spare op til et par kilo bare på rygsækken (Arc Zip 680 gr). Vi er glade for dem og Zpacks er super søde at handle med og meget serviceorienterede. Så selv om det var en e-handel fra USA gik det meget glat. Der er jo noget leveringstid da de laver produkterne på bestilling, men vi var virkelig overraskede over hvor hurtigt det gik alligevel.

• Sander
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
11 måneder 3 uger siden #8 af Sander
Super at høre om den gode service fra Z-packs. Jeg vil rigtig gerne have en arc zip rygsæk... Det bliver vel jul en gang :.) lige nu er jeg gået igang med at teste en Bergans Rondane 65. Den er jeg blevet optaget af efter en af indlæggene i tråden. Ikke super let 1400g, men er vild overrasket over dens kvalitet og format. Jeg vandre ofte alene og lige at kunne have bootcamp sko med, eller lidt alm. Mad med i rygsækken, er det der gør forskellen, når det det skal være en god oplevelse over længere tid. Jeg vandre med en samlet vægt på nu. 7,8kg minus vand til en uges vandring. Det er ikke helt skidt... Men Z-packen den frister.:,)

Mere
11 måneder 2 uger siden #9 af Michael A
Besvaret af Michael A på emne Ny let rygsæk, hvad skal jeg vælge?
Hej Sander

Af bitter erfaring kan jeg kun anbefale dig at prøve rygsækken inden du køber den. Sørg for at prøve den med noget vægt i den, og mærk efter om den sidder godt på dig:-)

Jeg har selv denne www.fjallraven.dk/kajka-65 rygsæk, og den er jeg meget glad for. Som sagt så gå rundt med den, og mærk selv hvilken der sidder bedst og passer til dine behov :-)

• Sander
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
11 måneder 2 uger siden #10 af Sander
Hej Michael
Jeg er helt enig med dig i at man bedre undgår evt. Fejlkøb ved at prøve rygsækken først på egen krop.
Det praktiserer jeg faktisk altid, når det er muligt. En udfordring ind i den snak, er at Danmark er et mikro land og kan ikke rumme alle mærker og produkter, som der findes indenfor trekking. Heldigvis er min ryg tilpasningparat, jeg bøvler aldrig med den og de fleste rygsække kan jeg få til at sidde godt. PS min nye Bergans Rondane 65 skal stå sin prøve om 14 dage, nok i regn og blæst da det er i DK. Så må den stå sin prøve der...:.)

Mere
11 måneder 1 uge siden #11 af KristianJ
Besvaret af KristianJ på emne Ny let rygsæk, hvad skal jeg vælge?
Hej Sander

Jeg overvejer selv Rondane 65 som mit næste køb. Nu har du haft taske i nogle dage. Hvordan er kvaliteten, og mulighederne for små rum? Kan man opbevare sin mobil/gps i en regntæt lomme? :-)

• Sander
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
11 måneder 1 uge siden #12 af Sander
Hej kristianJ
Gi mig en uge og jeg skal gi dig den endelige bedømmelse. Drager afsted på lørdag og ugen ud...
Pt er jeg super glad på kvaliteten. Der er ingen små rum, andet toplåget, men vandtæt er den ikke. Jeg går efter at den netop ikke har mange små rum. Det vejer bare i ekstra stof og er til ingen gavn synes jeg, men det naturligvis smag og behag. Pakposer bruger jeg til at holde alt tørt, så vidt det er muligt.:.)
Det bedste ved Rondane 65 er hvor godt den kan pakkes, sidder på kroppen og egenvægten er rimelig lav. Må se om jeg mener det samme om en uge.

Tid til at oprette siden: 0.101 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
vandregrej dk OutdoorProLogo tentsile  

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.