outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

2 cm eller 4 cm kort

• Quark
  • Quark's profilbillede Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
6 år 7 måneder siden #1 af Quark
2 cm eller 4 cm kort blev oprettet af Quark
Hej ville lige høre hvad i foretrækker til jeres ture. et 2 cm kort eller 4 cm. Eller bruger i kun GPS.

Vh.
Kim D. Laursen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• morten
  • morten's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
6 år 7 måneder siden #2 af morten
Besvaret af morten på emne 2 cm eller 4 cm kort
De gængse svenske fjeldkort er 1:100.000 de norske ditto er 1:50.000 (der kan fås oversigtskort i 1:100.000, så det giver næsten sig selv.

Jeg bruger en kombination af GPS og kort/kompas.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
Følgende bruger(e) sagde tak: Quark

• LarsM
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
6 år 7 måneder siden #3 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne 2 cm eller 4 cm kort
Ljunggren har selvfølgelig helt ret i, at det afhænger af, hvor man er henne, d.v.s. af terrænet. Det som han til gengæld - efter min personlige mening - ikke har helt ret i, er, når han siger generelt 1:100.000 (1 cm) i fjeldet. Det kan godt gå, så længe der er tale om detaljefattige fjeldområder, men i mere detaljerige områder skal man - igen efter min personlige mening - have 1:50.000 (2 cm). Det andet bliver simpelt hen for gnidret til, at man kan læse det. De kort jeg har fra Alperne, er endda i 1:25.000 (4 cm). I de skandinaviske fjelde er dette unødvendigt.

En GPS kan løbe tør for batteri eller få andre former for funktionssvigt. Et kort og et kompas kan aldrig løbe tør for batteri. Man kan komme til at smadre et kompas, og et papirkort kan blive opløst i vand eller revet i stykker, men generelt er der mindre, der kan gå i stykker på et kort og et kompas end på en GPS. Derfor vil jeg altid holde på, at en GPS er et ekstra hjælpemiddel, som man evt. kan have i tillæg til kort og kompas men aldrig i stedet for.

Følgende bruger(e) sagde tak: Quark

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
6 år 7 måneder siden #4 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne 2 cm eller 4 cm kort
Jo flere detaljer du vil have, jo mindre målestokk...

Personligt bruger jeg 1:100.000 til planlægning af lange ture over et stort område og generelt overblik.

Når jeg er på tur bruger jeg ellers 1:50.000 til micro navigering og vejvalg. Som Lars kan jeg ikke bruge 1:100.000 til micro navigering, der er simpelhen for få detaljer, og så kan jeg lige så godt gå efter "mavefølelsen".

Om vinteren er der desuden den fordel at det meste hjælpeværktøj i forbindelse med terræn og skred vurdering er udarbejdet til 1:50.000 kort med 20m koter.

• Quark
  • Quark's profilbillede Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
6 år 7 måneder siden #5 af Quark
Besvaret af Quark på emne 2 cm eller 4 cm kort
Hej alle godt nyt år og tak for jeres svar, jamen så må jeg ud og få fat i nogle 2 cm kort.

Vh.
Kim D. Laursen

Tid til at oprette siden: 0.090 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.