outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

GPS i smartphone

• Skotte
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 1 måned siden #1 af Skotte
GPS i smartphone blev oprettet af Skotte
Hvor meget (eller måske snarere hvor lidt) kan man forvente sig af GPS'en i en smartphone? Især: hvor meget kan sådan en yde uden at støtte sig til mobilnettet (anvende A-GPS)?
Jeg skal have en ny mobil og overvejer en smartphone, lige nu har jeg kig på Samsung Galaxy W.
Skotte

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Stourup
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 1 måned siden #2 af Stourup
Besvaret af Stourup på emne GPS i smartphone
Hej Der er flere af dem jeg går i klasse med som har mobil med GPS og når vi er på tur ved jeg at de slår den fra for at spare strøm og finder den gode testede Garmin frem. Når der er mobilnet ser det ud til at det er rimeligt præcist.

• skruen
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #3 af skruen
Besvaret af skruen på emne GPS i smartphone
Jeg har tjekket på google-maps på mobilen, der var jeg inden for 2 m af prikken på telefonen.

Jeg faldt over en Samsung Galaxy Xcover lidt stor, og jeg skal vende mig til at lade telefonen mindst hver anden dag, WIFI, BT og GPS trækker tænder ud

og en fugt test: http://youtu.be/2YKefCo7I1s

Det gør ikke noget man er dum, bare man ikke er rådvild.

out.markussen-net.dk
Sidste redigering: 7 år 1 måned siden ved skruen.

• Stourup
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 1 måned siden #4 af Stourup
Besvaret af Stourup på emne GPS i smartphone

Jeg har tjekket på google-maps på mobilen, der var jeg inden for 2 m af prikken på telefonen.

Men når du havde adgang til google maps var du vel et sted med dækning og derfor brugte den vel A-GPS for at øge præsionen?

• Gunnar
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 1 måned siden #5 af Gunnar
Besvaret af Gunnar på emne GPS i smartphone
Jeg har hørt, at GPS i smartphone hurtigt løber tør for strøm.

Gunnar

Du er velkommen på vores hjemmeside www.ulvelunden.dk

• morten
  • morten's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 1 måned siden #6 af morten
Besvaret af morten på emne GPS i smartphone
Du har ret Gunnar. De fleste smartphones skal oplades mindst én gang dagligt.

Til friluftsbrug over flere dage uden adgang til strøm er Garmins vandreGPSer det mest oplagte bud. De holder til godt 20 timers brug på 2 AA batterier dvs. ca. 3 dages vandring.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

• skruen
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #7 af skruen
Besvaret af skruen på emne GPS i smartphone
For mig er gps en i telefonen mest legetøj, jeg bruger til vejrudsigt, Geochatching o. lign.

Wherigo chatches, det kan min garmin ikke:
play.google.com/store/apps/details?id=menion.android.whereyougo

Finde chatches tæt på, og læse beskrivelse uden premium medlemsskab:
play.google.com/store/apps/details?id=cgeo.geocaching

Til de svære:
play.google.com/store/apps/details?id=eisbehr.gcc

Men jeg vil citere mig selv: "...og jeg skal vende mig til at lade telefonen mindst hver anden dag,"

Ja strøm, er en udfordring, så jeg slukker gps, wifi og bt når det ikke skal bruges.

mvh

Michael

Det gør ikke noget man er dum, bare man ikke er rådvild.

out.markussen-net.dk
Sidste redigering: 7 år 1 måned siden ved skruen.

• Aagaard1000
  • Aagaard1000's profilbillede
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 1 måned siden #8 af Aagaard1000
Besvaret af Aagaard1000 på emne GPS i smartphone
Vi navigerede stort set hele Pacific Crest Trail med min smartphone, og størstedelen af de andre vandrere vi mødte gjorde det samme.

Hvis man henter den applikation til Android der hedder Backcountry Navigator, kan man gennem den hente gratis topo-kort over rigtig mange lande. Jeg har brugt det i Italien, Spanien, Portugal og USA.

Hvis man ikke bruger telefonen til andet end at tjekke sin position når man er i tvivl eller til at gennemskue den nemmeste rute, og man så ellers holder mobilen slukket, kan man sagtens gå en hel uge (ofte mere) uden at skulle lade mobilen op. Hvis man skal være af sted længere, koster et ekstra batteri ikke særlig meget.

Jeg har haft tre Garmin GPS'er som alle er gået i stykker på forskellige måder undervejs på tur - både software-fejl og fysiske skader på GPS'en, men jeg har aldrig haft problemer med min mobil.

Tilmed synes jeg mobil-GPS'en er mere brugervenlig og den store klare skærm på mobilen gør navigationen og kortlæsningen rigtig nem. Skærmene på Garmin har utrolig lav opløsning, dårlig berøringsfølsomhed og så er de virkelig svære at læse i sollys.

Jeg har købt min sidste GPS.

• morten
  • morten's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 1 måned siden #9 af morten
Besvaret af morten på emne GPS i smartphone
Garmins touch vandreGPSer bruger for meget strøm.

ETrex-serien er den mest oplagte vandreGPS. Jeg har på intet tidspunkt haft problemer med min og lysstyrken kan indstilles, og normalt har man ikke brug for en høj lysstyrke. Samtidig har man den lange batteritid.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

• AWaarst
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #10 af AWaarst
Besvaret af AWaarst på emne GPS i smartphone
Jeg må altså sige at jeg er af en helt anden opfattelse end Aagaard! Det kan sagtens være at en smartphone opfylder alle behov hvis man følger en markeret rute og hvor man kun engang imellem skal orienterer sig hvilken position man har. Men i mine øjne er en smartphones styresystem og kortbase(skal siges jeg ikke har prøvet Backcountry Navigator) ikke til at navigerer efter i vild natur. Jeg vil også mene den er udviklet til brug i civiliserede områder så man kan vel heller ik forvente andet.

Om smartphones eller gps'er er bedst når det kommer til brugervenlighed og opløsning kommer jo fuldstændig an på hvilke produkter man sammenligner og brugeren. Der findes både gode og dårlige enheder i begge klasser.

Jeg mener altså også at gps'erne på markedet holder langt bedre batteri. Nogle selvfølgelig bedre end andre.

Sidste redigering: 7 år 1 måned siden ved AWaarst. Begrundelse: stavefejl

• Aagaard1000
  • Aagaard1000's profilbillede
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 1 måned siden #11 af Aagaard1000
Besvaret af Aagaard1000 på emne GPS i smartphone
Først og fremmest vil jeg anbefale at prøve programmet før du anmelder det.

Sætningen, "(Men i mine øjne er en smartphones styresystem og kortbase(skal siges jeg ikke har prøvet Backcountry Navigator) ikke til at navigerer efter i vild natur. Jeg vil også mene den er udviklet til brug i civiliserede områder så man kan vel heller ik forvente andet)", kunne ikke være mere forkert.

Vi vælger jo alle sammen udstyr efter tidligere oplevelser/erfaringer og det er da kun super hvis nogle er glade for Garmins GPS'er. Jeg har bare haft tre forskellige modeller gå i stykker mens jeg var på tur så de var fuldstændig ubruelige og det er ikke just oplevelser der giver mig lyst til at købe Garmin eller anbefale andre det igen.

De kort man henter til en applikation som f.eks. Backcountry Navigator er topografiske kort i høj opløsning og af god kvalitet. I Norge, f.eks., er det samme korttype som papirkortene Turkart. Og vigtigst af alt - de er gratis! De kort man køber seperat til Garmin koster jo flere tusind.
Når man kombinerer telefonens indbyggede kompas, med de gode kort, bliver navigeringen rigtig nem. Kortet følger automatisk med alt efter hvor du peger telefonen og det er derfor rigtig nemt at gennemskue hvilken retning man bør gå.

Da vi vandrede PCT sidste sommer, havde vi halvanden måned i træk - godt 800 kilometer - hvor vi ikke kunne se stien pga. sne. Vi havde altså hverken en sti at følge eller markeringer at gå efter og var således afhængige af kort/kompas/gps. Vores papirkort var i elendigt målestok, så vi afhang meget af vores telefon som GPS. Det fungerede upåklageligt og jeg endte med at fungere som "navigatør" for en større gruppe hvor flere af de andre havde Garmin og bedre kort. Din påstand om at det kun er egnet til bymæssig brug er altså helt hen i vejret!

Mht. batteri, er det sandt at Garmin holder lidt bedre. Dette kan dog løses ret nemt ved at købe ekstra batterier (hvad man alligevel vil bære til en Garmin) eller ved at købe en ekstern lader. Firmaet Gum Pro, laver en USB lader som vejer ingenting og som kan lade en mobil op to gange.

Men prøv det og hvis I er uenige i mine udsagn - så kan I skrive det. Jeg synes det er lidt for konservativt og snæversynet at kritisere det uden at have prøvet det før.

• Skotte
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 1 måned siden #12 af Skotte
Besvaret af Skotte på emne GPS i smartphone
@ Aagaard
Jeg gætter på at I på PCT var uden telefonforbindelse en stor del af tiden og at det var mobilens funktion som GPS i brugte, og altså uden støtte af mobilnettet (AGPS)/internettet.
Er det korrekt?
Jeg er en temmelig nærig rad og vil helst ikke betale en formue til mit telefonselskab når jeg trisser rundt i naturen.
Skotte

Tid til at oprette siden: 0.099 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.