outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Glenter

• LarsM
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 10 måneder siden - 7 år 10 måneder siden #1 af LarsM
Glenter blev oprettet af LarsM
Nogen her, der har forstand på rovfugle i almindelighed og glenter i særdelshed? Hvis jeg ser en fugl, som jeg bedømmer til at være en glente, og jeg tydeligt kan se halen, og den ser rigtig ud, burde der ikke være nogen mulighed for forveksling - vel? På de fotos, jeg har set, har Blå Glente og Sort Glente ikke den samme karakteristiske form på halen som Rød Glente. Svalehaleglente har en endnu mere karakteristisk form, men det er vist en amerikansk fugl, som man ikke skal forvente at se i Europa. Derfor går jeg ud fra, at den jer ser en gang imellem, er en rød glente, selv om jeg ikke synes, den ser specielt rød ud.

Når jeg kører i bil ad Ribe Landevej fra Vejle bygrænse og ud, ser jeg en gang imellem en glente ved Nederbro, Nørre Vilstrup eller Jerlev. Nogen her, der ved, hvor stort revir et ynglende glentepar har? Det kunne være sjovt at vide, om det er det samme ynglepar jeg ser i hele dette område, eller det er flere forskellige. Afstanden fra Nederbro (bygrænsen) til Jerlev er vel ca. 5 km.

For en del år siden så jeg en glente, der fløj lavt over engen i bunden af Vejle Ådal ved Ravning. Jeg går ud fra, at her er afstanden for stor til de andre observationer (12-15 km) til, at der kan være en sammenhæng.

Edit: Nå, det indlæg havnede i et helt andet forum, end jeg havde tænkt. Hvis en administrator har lyst til at flytte det, er det helt fint med mig.

Sidste redigering: 7 år 10 måneder siden ved LarsM.
  • RasmusB
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #2 af RasmusB
Besvaret af RasmusB på emne Glenter
Hej Lars

Hvis du kan se den kløftede hale tydeligt, er der ikke noget at være i tvivl om.
Det er temmelig sikkert rød glente du ser, sådan som du beskriver det.
Rød glente er større end musvågen, ca 25%, hvorimod sort glente er på samme størrelse som en musvåge.
Sort glente har en mindre kløft i halen og ser generelt mørkere ud end rød glente. Den har heller ikke det hvide vingefelt man ser på rød glente.

Blå glente ser noget anderledes ud og er noget mindre end både rød og sort glente, ca. på størrelse med tårnfalk.

Glentens territorium er 20-25 km2, men i fourageringen kan de sagtens søge yderligere ud.

Nyd synet! Det er en af mine favoritter, med deres helt fantastiske og elegante svæv. Det er ikke så underligt hvor deres engelske navn 'kite' kommer fra.

Sort glente

Rød glente
Bilag:
Sidste redigering: 7 år 8 måneder siden ved RasmusB. Begrundelse: Stavefejl og en enkelt omformulering.
Følgende bruger(e) sagde tak: LarsM
  • LarsM
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 8 måneder siden #3 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Glenter
Det er ikke andet end et par dage siden, jeg tænkte på, om jeg skulle bumpe dette spørgsmål op, så det igen blev lidt mere synligt, men så var der alligevel en, der så det og svarede på det, inden jeg nåede at bumpe det op :cheer: Tak for det.

Hvis et par ynglende glenter har et territorium på 20-25 km2, må det være de samme jeg ser, uanset om jeg ser dem ved Nederbro eller Jerlev. Glentens glideflugt minder meget om musvågens. Jeg kan i hvert fald ikke forklare, hvad der gør, at jeg en gang imellem, når jeg ser en fugl i glideflugt, tænker at det måske ikke er en musvåge, og når jeg ser den tydeligere, kan jeg så se, at det er en glente.

Tid til at oprette siden: 0.153 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter rabat i bushcraftbutikken leave no trace proud partner 2020

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.