outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 346 gæster og 11 medlemmer online

Log på / af

Brandfare og forbud mod åben ild

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede Emne forfatter
  • Outsite turleder / instruktør
  • Næste tur: Efterårstur til Rondane i september
Mere
4 måneder 2 uger siden #1 af Pihlen
Brandfare og forbud mod åben ild blev oprettet af Pihlen
Obs, info om brandrisici i naturen! 🔥🔥

Som det er delt og skrevet mange steder, så er der i Danmark flere kommuner og områder hvor det er forbudt at bruge ild i naturen, det gælder både bål på faste pladser og trangia, jetboil, grill mv.
Det kan ses her, om der er forbud i det område hvor du befinder dig:
brs.dk/forebyggelse/brand/afbraendingsforbud/Pages/afbraendingsforbud.aspx

I Sverige har der i små 2 uger været forbud mod alt brug af ild i langt det meste af Sverige, og fra d. 1 juni er det kun de to nordligste kommuner hvor der ikke er eldningsförbud/afbrændingsforbud!
Dette gælder også trangia, jetboil, bål, grill mv!
Læs mere her: www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJEXow/eldningsforbud-for-forsta-gangen-pa-20-ar

Lige pt er der flere mindre skovbrænde i gang i Sverige, så det er ikke uden grund at de advarer.
Mange er nok klar over forbuddet allerede, men det skader jo ikke at det nævnes igen. 🤗👍

Mvh. Brian
Outsite frivillig og turleder.
Følgende bruger(e) sagde tak: Koustrup

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Brøndum
  • Brøndum's profilbillede
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
  • Turnerer rundt i det sønderjyske :-)
Mere
4 måneder 2 uger siden #2 af Brøndum
Besvaret af Brøndum på emne Brandfare og forbud mod åben ild
Hvor står det at også Trangia og Jetboil også er omfattet af forbudet? Jeg har været inde på linket og skimmet flere af kommunerne igennem og ingen selv Bornholm der nok er en af de tørreste steder i kongeriget nævner noget herom.
Det nærmeste jeg kommer er: apparater og lignende, f.eks. svejse- eller skære-aggregater, blæselamper, lyskilder, terrassevarmere, ukrudtsbrændere, udtørringsapparater, der fungerer ved forbrænding, men det er jo apparater der vender deres varme nedad og jeg kan ikke helt se at det passer med Trangiaen og Jetboileren

Brøndum

• Pihlen
Mere
4 måneder 2 uger siden #3 af Pihlen
Besvaret af Pihlen på emne Brandfare og forbud mod åben ild
Må indrømme at jeg antog at "Brug af apparater og lign., herunder griller og ildsteder", fx. et Trangia ingik herunder.

Har lige læst lovgivningen som der refereres til hos kommunerne:
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=166775#Kap4

Kommunerne indfører forbud mod: "Brug af apparater og lign., herunder griller og ildsteder"
Derved læser jeg det som at alle genstande beskrevet i Kapitel 4 indgår i forbuddet.

Måske jeg tager fejl, lovtekst er ikke lige min stærkeste side, men sådan har jeg det mindste forstået det ;)

I sverige er det meget forskellige fra kommune til kommune, hvad de tillader - nogle forbyder brug af Stormkök, altså fx trangia, mens andre tillader det hvis det bruges på ikke brandbart underlag, selv under eldningsforbuddet.
Her var det at jeg valgte at skrive at der var forbud. Jeg skulle nok have skrevet at man skulle undersøge hos den relevante kommune :)

Men alt i alt, var ideen med opslaget blot at gøre folk opmærksomme på brandfaren :)

Mvh. Brian

• Pihlen
Mere
4 måneder 2 uger siden - 4 måneder 1 uge siden #4 af Pihlen
Så blev jeg lige opmærksom på denne nyhedsartikel, som blev delt på facebook.
Politiet tolker i hvert fald at Trangia er ulovligt, da de har udskrevet en bøde for det i silkeborg.

Nyheden kan læses her:
silkeborgnyt.dk/2018/06/07/politiet-sigter-fire-for-at-bryde-brand-forbud/

Mvh. Brian
Sidste redigering: 4 måneder 1 uge siden ved Pihlen.

• Brøndum
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
Mere
4 måneder 2 uger siden #5 af Brøndum
Det ser ud til at du har ret Brian. I hvert fald tolker politiet reglerne ret striks.
Jeg ville dog, hvis det var mig der blev pålagt en bøde, nok gøre indsigelser, i hvert fald for Trangiaen og gasgrillen. Man har jo ret til at få sin påstand prøvet ved retten (allerhelst med fri proces) ;-)

Men alt i alt skal man bruge sin sunde fornuft og en åben flamme er nok ikke en god ide lige for tiden.
(tænk sig, jeg sidder seriøst og ønsker mig regn i stride strømme.) Jeg skal på Fjällräven Classic her sidst på måneden. Sidste år druknede den i regn. I år risikerer vi at vi ikke kan lave varm mad p.g.a. tørke. Dansk sommervejr i en nøddeskal.

• Brøndum
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
Mere
4 måneder 1 uge siden #6 af Brøndum
Nu har jeg læst "Afbrændingsbekendtgørelsen" igennem, men er stadig i tvivl. I medfør af § 33, stk. 6, og § 70, stk. 4 og 5, i beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 660 af 10. juni
2009, som ændret ved lov nr. 514 af 26. maj 2014, og efter bemyndigelse i henhold til § 1 i bekendtgørelse nr. 1557 af 11. december 2009, står der i § 5 at Kommunalbestyrelsen kan forbyde eller fastsætte nærmere vilkår for enhver påtænkt eller påbegyndt afbrænding, brug af apparater, anvendelse af åben ild og lys m.v., når brandsikkerhedsmæssige for‐
hold taler herfor, f.eks. på grund af tørke eller andre særlige forhold.
Som straf kan der ifølge § 17. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
1) den, der overtræder §§ 3-4, § 6 og §§ 8-16, og
2) den, der tilsidesætter forbud eller vilkår fastsat i medfør af § 5 og § 7. Her må det være afsnit 2 der bliver henledt til, da den peger på kommunens bemyndigelse til at træffe sikkerhedsforanstaltninger ved tørke.
Det jeg så ikke forstår er, at når man læser kommunernes direktiver ved afbrændingsforbud, så står der kun noget om de apparater der er nævnt i §10 - 11 og 12, men ikke noget om §9 stk. 6, som omhandler kogeapparater. Jeg mener at hvis man også vil have kogeapparaterne med i afbrændingsforbudet, skal man også gøre opmærksom på dette.
Du kan høre at jeg argumenterer med næb og klør her. Jeg vil sq have lov til at lave varm kaffe på mine ture ;-)

• Pihlen
Mere
4 måneder 1 uge siden #7 af Pihlen
Haha, ja det er ikke lige til at hitte ud af alt det lovtekst! Men pointen er vel at vi bare må drikke kold kaffe på tur. I det mindste lige pt! :/

Mvh. Brian

Mere
3 måneder 2 uger siden #8 af Doktoren
Besvaret af Doktoren på emne Brandfare og forbud mod åben ild
Ja så blev det hele landet i fuldt forbud. Nogle kommuner har endda forbud mod grill med kul i egen have. Sjældent har jeg håbet på regn midt i sommeren som jeg gør nu :)

Mere
3 måneder 2 uger siden #9 af Skotte
Besvaret af Skotte på emne Brandfare og forbud mod åben ild
Jeg savner en definition/afgrænsning af "åben ild"
Skotte

Mere
3 måneder 2 uger siden #10 af Mullersted
Besvaret af Mullersted på emne Brandfare og forbud mod åben ild
Bare til alm info om afbrændingsforbud i Sverige:

Jeg har lige skrevet med til administratorerne af skåneleden,- spurgt specifik til brug af Trangia og Jettboil og fået dette svar:

"Hej Mette
Ja, det råder eldningsförbud i samtliga kommuner i hela Skåne. Vi har för tillfället brandrisk klass 5E, extremt stor risk. Dock finns det vissa undantag som gäller fasta eldstäder etc. se nedan:

Det här gäller vid eldningsförbud:

Räddningscheferna i nordvästra Skåne har infört ett generellt eldningsförbud vid brandriskvärde 4 (stor brandrisk), 5 (mycket stor brandrisk) eller 5E (extremt stor brandrisk). Brandrisken kan vara stor även om det precis har regnat – marken under det översta lagret kan fortfarande vara mycket torrt.

Eldningsförbud innebär att du inte får använda öppen låga utomhus. All eldning utomhus är då förbjuden.
Du får lov att använda fasta grillplatser som finns på allmänna platser och i parker.
Det går också bra att använda fasta hemmagrillar som står på egna ben och inte är i kontakt eller nära marken. Gasolgrill går också bra att använda.
Tänk på att du kan ställas till svars och bli straffad om du orsakar en brand på grund av oaktsamhet."

Så: man må have åben ild på de faste, anlagte grillpladser.
Jeg mener ikke, at Trangia/Jettboil kan sammenlignes med en hjemmegrill på egne ben, da de jo netop står 'nära marken'.

kh Mette
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen, Molokai

Tid til at oprette siden: 0.264 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
vandregrej dk tentsile    

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.