outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Fejl

There was a problem loading image vildmarkstorv og teltplads.jpg

Kære Monopol. Jeg har et dilemma...

• Anders B
  • Anders B's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 måneder 3 uger siden #1 af Anders B
Kære Monopol. Jeg har et dilemma... blev oprettet af Anders B
Jeg ved det godt... Det er vel nok 20 gang der bliver spurgt. Jeg spørger så igen. Jeg skal på fjeldvandretur (3 uger solo) med mad i oppakningen (og mulighed for at fylde på undervejs på diverse fjeldstationer).
Jeg har derfor brug for lidt inputs og erfaringer til diverse dilemmaer, og da Mads & Monopolet mest beskæftiger sig med familiære dilemmaer, kommer mit dilemma her:
Skal jeg tage mit gode, gamle trangiasæt med (med gasbrænder) som jeg kender ud og ind, ved hvordan jeg fixer hvis brænderen går ned (mulighed for at tage nogle Esbit tabeletter med som backup), som til gengæld vejer 3 gange så meget som en jetboil.

Eller

Skal jeg tage en Jetboil med (skal indkøbes, hvilket jo altid udløser en del dopamin...) Jeg kender den ikke personligt (Har dog set en del anmeldelser osv) og derved spare en hel del vægt (som der er rigelig af i ryksækken ;-) )

Bonus info:

Jeg har kun tørkost med - skal altså ikke i udgangspunktet lave andet end vand, men...

Bonus info 2:

Jeg har en fiskestang med på min tur, men har ikke baseret maden på at jeg fanger noget. (jeg er stor fan af genudsætning, hvis det kan lade sig gøre) men vil selvfølgelig gerne spise en fisk, hvis det er muligt.

Nå, det blev en længere smøre, så du kan jo bare lade være med at svare hvis ikke du gider :-) Men jeg vil rigtig gerne høre dine overvejelser, når du vælger køkkengear. Jeg tager selvfølgelig alle betragtninger til efterretning, men ved også at beslutningen er min. Det er min første længere vandretur og jeg har forberedt mig rigtig meget på mht ruteplanlægning, sikkerhed og fysisk træning, så jeg føler mig på ingen måde dårligt rustet til turen. Dette her er jo mere et fordele/ulemper spørgsmål. :-) Glæder mig til at læse jeres svar.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Emilio
  • Emilio's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 måneder 3 uger siden #2 af Emilio
Besvaret af Emilio på emne Kære Monopol. Jeg har et dilemma...
Hej Anders.
Jeg har to løsninger: Den tunge og den lette. Den tunge er selvfølgelig Trangiaen. Den tager jeg med på mindre ture, hvor det er fedt at have "rigtig" mad med i rygsækken. Den lette er en lille gasbrænder og en titaniumgryde. Den bruger jeg altid på fjeldture, når jeg alligevel bare skal varme vand til tørret mad og the/kaffe.
På den lange tur har jeg ofte flere ting med, (og mere mad) og derfor værdsætter jeg at de individuelle ting vejer mindre. Det giver god mening over længere tid. Trangiaens fordel - at du kan lave rigtig mad på den - kommer bare ikke rigtig til sin ret på en fjeldtur, ved mindre du selvfølgelig planlægger at tørre alle ingredienser hjemmefra, og så sidde og lave maden i fjeldet.

Håber du kan bruge mine reflektioner :-)

Dbh.
Emil
Følgende bruger(e) sagde tak: Anders B

• Simon
  • Simon's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 måneder 3 uger siden #3 af Simon
Besvaret af Simon på emne Kære Monopol. Jeg har et dilemma...
Jeg ville tage en jetboil el. lign med og din trangia pande. Det er nemt, hurtigt og billig i gas at bruge. Med panden har du mulighed for at stege osv hvis du bliver træt af tørret mad. Det vil stadig værre væsentlig lettere end trangiaet.....

• fætter guf
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 måneder 3 uger siden #4 af fætter guf
Besvaret af fætter guf på emne Kære Monopol. Jeg har et dilemma...
En jetboil (almindelig) fylder 50% af en trangia og vejer markant mindre. men man kan ikke lave mad i den.
3 uger, uden rigtig mad er ikke sjovt.
I stedet for den almindelige vandkoger jetboil så er der mini mo med en lidt større bredere kop og brænderen er ikke kun on/off mini mo test og anmeldelse
Den absolut fedeste jetboil sammen med Joule (som er en anden fisk) i min optik.

MSR windburner i 1,8l udgaven skulle også kunne bruges til madlavning, test af msr vind brænder
MSR fås i en udgave hvor brænder og gas er adskilt, så man kan få tyngdepunktet lidt ned MSR Windburner Duo Stove System - 1,8 liter

Den er rigtig svær.men Emilio rammer meget godt hovedet på sømmet. du har bare ikke den store mulighed for at finde "rigtig" mad på et fjeld.

1, kendt udstyr som vejer mere og bruger mere gas, de bedste madlavningsmuligheder.
2, nyt let og gas besparende udstyr med begrænsede madlavnings muligheder, bonus nogle af dem kan konverteres til en stempel kande til kaffe.

Jeg læste om en vælte sikring på nogle af hurtig kogerne, den skal du lige sætte dig ind i inden du rejser så du ikke står i midten af ingenting med en brænder du ikke kan genaktivere.
Hvis i er to eller flere, så ville jeg 100% gå efter MSR windburner duo 1,8l

• Georas
  • Georas's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 måneder 3 uger siden #5 af Georas
Besvaret af Georas på emne Kære Monopol. Jeg har et dilemma...
Jeg har et ældre trangiasæt og også en jetboil i aluminium. Trangiasættet bruger jeg fx på en kommende kanotur rundt i den sydsvenske vildmark, jetboilen bruger jeg til gengæld på alle vandreture.
Jeg vil med andre ord anbefale dig en jetboil, den er driftsikker og fungerer fint!
Du skriver at du passerer diverse fjeldstationer på din færd, her er det oplagt at få et ordentligt måltid, evt. med en kold øl til, så går de efterfølgende fjelddage meget lettere😊👍
Hvor skal du vandre henne?

De bedste hilsner
Rasmus

• Eventyrinorden
  • Eventyrinorden's profilbillede
  • Energisk
  • Energisk
Mere
3 måneder 3 uger siden #6 af Eventyrinorden
Besvaret af Eventyrinorden på emne Kære Monopol. Jeg har et dilemma...
for at give dig endnu en mulighed så vill jeg se på en soto windmaster og en 750ml titanium kop/kedel.
Så er du for alvor ned i vægt.
Det er godt nok slet ikke en buget løsning, men den brænder får virkeligt gode anmeldelser rund omkring særlig på vind fronten. Og så akn du altid kombinere den med de gryder og pander du har.
Men der vægt at spare men som andre nævner så mister du kokereings mulighederne.
Smag og behag.

-Norden er fyldt med eventyr !
www.facebook.com/Eventyrinorden/

• Anders B
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 måneder 3 uger siden #7 af Anders B
Besvaret af Anders B på emne Kære Monopol. Jeg har et dilemma...
Hej Rasmus.
Jeg skal til Abisko og gennem Lapporten og sydover mod kebnekaise og så en "zig-zag"tur tilbage til Abisko, så der burde være mulighed for at få fyldt lidt på depoterne (både i tasken og i maven) :-)
MVH Anders

• fætter guf
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 måneder 3 uger siden - 3 måneder 3 uger siden #8 af fætter guf
Det lyder som nyt udstyr.
Hvis man er til havregrød om morgenen, koster det 43g at opgradere fra en jetboil flash (372g) til en minimo.
En minimo vejer 415g, og er økonomisk med gassen. Koster ca 1050kr, ikke god i blæst.
En msr windburner duo 1,8 vejer 597g og koster det samme. Lige glad med blæst.

Så er det smag og behag, man kan lave meget vindskærm for de næsten 200g og man kan få et kaffe stempel til både flash og minimo.

En soto brænder og en titan kop ender i omkring 200g og det bruger 30-50% mere gas da der ikke er “køleribber” under koppen. Optimus har en kop kaldet weekend he som har disse riller. Men vægten rammer så næsten en jetboil flash.
Sidste redigering: 3 måneder 3 uger siden ved fætter guf.

• Anders B
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 måneder 3 uger siden #9 af Anders B
Besvaret af Anders B på emne Kære Monopol. Jeg har et dilemma...
Ha ha :-) Ja det gør det nok. Har kigget lidt mere og overvejer denne løsning, som både giver en lavere vægt, men samtidig kan imødekomme de forskellige behov. En Jetboil MiniMo + potsupport + trangia pande 27 UL Det giver en samlet vægt på 535 g og så kan man stege en fisk (eller en pølse) - imod de 930 g som trangiaen endte på. Tak til alle for gode inputs :-)

• fætter guf
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 måneder 3 uger siden #10 af fætter guf
Og vægt sparet på gas.
Men jeg tror ikke brænderen på en minimo spreder varmen, men prøv det i baghaven. Det koster gratis.

• Panie
  • Panie's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
3 måneder 3 uger siden #11 af Panie
Besvaret af Panie på emne Kære Monopol. Jeg har et dilemma...
Bare et bud. Mini trangia gryde er ligeså let som titaniumsgryder og låget på den fungerer som pande (ved godt den er lille) så en lille topbrænder og mini trangia er et billigt og fint alternativ til jetboil/titaniumsgryde. Dog synes jeg absolut Jetboil eller andre kogemaskiner er smarte. Tryk på knappen og så kører det.

• ltlt
  • ltlt's profilbillede
  • Æresmedlem
  • Æresmedlem
Mere
3 måneder 2 uger siden #12 af ltlt
Besvaret af ltlt på emne Kære Monopol. Jeg har et dilemma...
Primus Lite Plus Piezo er Primus' bud på et let, effektivt og alsidigt brændersystem. Sættet består af en let, kompakt brænder og en 500 ml kasserolle i hårdanodiseret aluminium med varmeveksler, der fastgøres på gasbrænderen for at sikre optimal stabilitet, varmeudnyttelse og lynhurtig kogetid. Brænderen er fremstillet med den patentsøgte "Laminar Flow Burner"-teknologi, der gør selve brænderen endnu lettere, uden at gå på kompromis med effektiviteten. Den indbyggede piezo-tænder gør at du ikke behøver tænke på tændstikker, lighter eller ildstål, og der med følger både et ophæng, så sættet kan bruges hængende, samt en adapter-løsning så brænderen kan bruges med almindelige gryder og pander. Brænderen og en 100 ml gasdåse passer selvfølgelig ned i gryden, så kogesættet fylder minimalt i rygsækken, og luget kan bruges som mug. Et simpelt, alsidigt og superlækkert sæt, der vil være et hit når der skal laves hurtig, simpel mad, koges vand til kaffen og spares gram i rygsækken! Meget mere alsidigt end Jetboil og MSR´s løsninger

Tid til at oprette siden: 0.144 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.