outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Vandfilter til tur i Norske fjelde?

• niko-h
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 år 9 måneder siden #1 af niko-h
Vandfilter til tur i Norske fjelde? blev oprettet af niko-h
Hej!

Jeg går og planlægger en tur til Norge, og har læst meget om, at det er nemt at finde friskt rent vand hver dag deroppe.

Jeg har et lifestraw, men ville I anbefale mig at tage det med og filtrere alt vandet jeg drikker, eller bare have den som backup i tilfælde af man på et tidspunkt ikke kan finde helt rent vand?

Og lyder de i øvrigt realistisk med en 2,5L vandblære og en 0,5L drikkedunk til sådan en tur?
- Jeg ved ikke hvor langt man skal regne med at gå imellem man finder vand deroppe :-)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• SFjeldsted
  • SFjeldsted's profilbillede
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 år 9 måneder siden #2 af SFjeldsted
Besvaret af SFjeldsted på emne Vandfilter til tur i Norske fjelde?
Jeg tror det kommer lidt an på, hvor du vil vandre. For nogle år siden tog jeg en 10-dages-tur med manden og 3 hunde på Hardangervidda, og her kunne vi sagtens finde drikkevand - hver dag. Ingen brug af lifestraw, hvilket en enkelt dag resulterede i, at jeg havde fået haletudser med i flasken (ha ha), - de blev hældt ud og jeg fandt en anden kilde.
God tur.
Sofie

• Dinesen
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 år 9 måneder siden #3 af Dinesen
Besvaret af Dinesen på emne Vandfilter til tur i Norske fjelde?
Jeg bor I Finnamark (Nordnorge), men har været på lidt forskellige klatre/vandre/kajak-turer de sidste årene rundt omkring (Jotunheim, Sydnorge rundt Kristiansand, Lofoten). Dem der tager filter med, er dem som er lidt sart overfor grums, smådyr osv.
Men de fleste nordmænd jeg tager på tur med har det ikke med. Vandet i elvene/vandløpene/søerne er fint og rent, højst en lille bitte smule farvet (brungrøn) pga udvaskning af farvestoffer fra jorden, men ikke noget man kan smage.
Jeg gik på langs af Sørøya her i den her uge, og der havde regnet rigtig meget, så vandet var lidt farvet. Men normal set er det fint.

Selv vand fra mindre vandløp med god strøm er helt fint at tage fra.
Det er kun i smeltesæsonen i foråret, hvor vandet skal koges, da der er mange dyre-eskrementer i sneen.

Når skal du afsted tænker du? Og hvor?

De beholdere du nævner er mere end nok.
Min metode er altid at have max en L vand i drikkeblæren, til når der bliver nogle km mellem vandkilder, og så ellers har jeg min faste kop siddende i hoftebæltet, til at tage en kop vand når jeg kommer forbi et fint vandløb.
Det varierer hvor langt der er imellem: fra et par hundrede m., til et par km.
Og husk, at du kan sagtens drikke vandet fra søerne også. Her følger måske et lille bitte krebsdyr med, men sjældent jeg oplever det. Er du i tvivl, så kog vand og fyld på flaske og blære fra morgenen.

Men alt i alt er det rent, fint og yderst velsmagende! :)

Følgende bruger(e) sagde tak: SFjeldsted

• JensB
  • JensB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
1 år 9 måneder siden - 1 år 9 måneder siden #4 af JensB
Besvaret af JensB på emne Vandfilter til tur i Norske fjelde?
Jeg har steripen til UV-rensning, som jeg simpelthen kun bruger på ture i Danmark og Sydsverige eller evt. syd på i Europa.
Det kunne aldrig falde mig ind at medbringe det på fjeldet. Det anser jeg ganske enkelt for overflødigt under normale omstændigheder!

Så skulle det da i hvert fald skyldes et varsel om lemmingpest e.l. i et givent område.

Der er så mange små vandløb i fjeldet, at du umuligt kan nå at drikke ved hvert vandløb! Der kan dog måske være længere mellem dem i østlige egne i Norge!

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 1 år 9 måneder siden ved JensB.

Tid til at oprette siden: 0.100 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.