outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Gasbrænder på fjeldet??

• Sheldorin
  • Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 1 måned siden #1 af Sheldorin
Gasbrænder på fjeldet?? blev oprettet af Sheldorin
Hej Alle,

Jeg er så småt ved at indkøbe udstyr til fremtidige ture på fjeldet. Jeg vil gerne på hyttetur i lapland, og skal i den forbindelse bruge en gasbrænder. Den skal hovedsageligt bruges til at varme vand til frysetørret mad. Så der skal egentlig ikke rigtig tilberedes de store måltider på den.

Hvad kan i anbefale mig?

Jeg havde overvejet denne:

seuf.dk/optimus-crux-lite-gasbraender

Og så havde jeg overvejet denne aluminiumskop til, som jeg tænker kan bruges som kogekar til vandet:

seuf.dk/alu-kop-400ml

Hvad siger i?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
5 år 1 måned siden #2 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Gasbrænder på fjeldet??
Helt umiddelbart er det jo ikke nødvendigt med en gasbrænder til hyttetur, idet der er gas og køkkenudstyr i alle hytter. Jeg havde en Jetboil med sidste år, og det var da en dum dødvægt at rende rundt med ;)
Men hvis du absolut ikke vil lave mad i hytternes køkken, kan jeg anbefale samme Jetboil.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 1 måned siden - 5 år 1 måned siden #3 af Terje
Besvaret af Terje på emne Gasbrænder på fjeldet??
En kop på 400 ml er for lille. Flere frysetørrede retter skal bruge 350 eller 375 ml vand - så er det helt op til kanten. Jeg ville sige 5,5 dl eller lidt mere. JetBoil er vistnok på 6 dl.

Men: Du kan undvære køkken og sovepose ved en hyttetur. En lagenpose, mad og ekstratøj er nok.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 5 år 1 måned siden ved Terje.

• Søgaard
  • Søgaard's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
5 år 1 måned siden #4 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Gasbrænder på fjeldet??
Det er måske dødvægt at have en brænder + brændstof med, men nogle dage er det dejligt at kunne koge noget vand til kaffe e.lign. I så fald er en fyldt termokande alle tiders at have med. Det er en prioritering

Vh Thomas Vaaben Søgaard, redaktør

• agge
  • agge's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 1 måned siden #5 af agge
Besvaret af agge på emne Gasbrænder på fjeldet??
Eta Express fra Primus.
denne her får også meget ros, og prisen er god. har selv bestilt den.
outshop.dk/eta-express-stormkokken

hej

• swedofil
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 1 måned siden #6 af swedofil
Besvaret af swedofil på emne Gasbrænder på fjeldet??
MSR Pocket Rocket. Vejer kun 68 gram. Flammen er lidt 'svejse-agtig', dvs smal. Men skal man blot opvarme vand og ikke simrekoge, er den supergod. Der er ingen vinskærm i dette minimale design, men det er ingen problem at finde læ nok på fjeldet til en sådan fætter. Koster vel omkring de 250,- diverse steder. Har kørt med denne kombineret med en titangryde igennem mange år i fjeldliv/fritidsliv. Lettere fåes vist ikke ...

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 1 måned siden #7 af Terje
Besvaret af Terje på emne Gasbrænder på fjeldet??

swedofil skrev: MSR Pocket Rocket. Vejer kun 68 gram. Flammen er lidt 'svejse-agtig', dvs smal. Men skal man blot opvarme vand og ikke simrekoge, er den supergod. Der er ingen vinskærm i dette minimale design, men det er ingen problem at finde læ nok på fjeldet til en sådan fætter. Koster vel omkring de 250,- diverse steder. Har kørt med denne kombineret med en titangryde igennem mange år i fjeldliv/fritidsliv. Lettere fåes vist ikke ...

spejdergear.dk/shop/pinguin-surpass-titan-2679p.html

vejer kun 48 gram, har et bredt brænderhoved, er lavere og gryder står stabilere på den end end på Pocket Rocket. Har begge.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 1 måned siden #8 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Gasbrænder på fjeldet??
MSR Reactor en endnu en av de gode kogemaskiner - jeg har købt en "stempelkande låg" til min versjon UUNDVERLIG på alle turer, og vejer ikke så meget mer end en fyldt Thermos... ;)

• swedofil
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 1 måned siden #9 af swedofil
Besvaret af swedofil på emne Gasbrænder på fjeldet??

Terje skrev:

swedofil skrev: MSR Pocket Rocket. Vejer kun 68 gram. Flammen er lidt 'svejse-agtig', dvs smal. Men skal man blot opvarme vand og ikke simrekoge, er den supergod. Der er ingen vinskærm i dette minimale design, men det er ingen problem at finde læ nok på fjeldet til en sådan fætter. Koster vel omkring de 250,- diverse steder. Har kørt med denne kombineret med en titangryde igennem mange år i fjeldliv/fritidsliv. Lettere fåes vist ikke ...

spejdergear.dk/shop/pinguin-surpass-titan-2679p.html

vejer kun 48 gram, har et bredt brænderhoved, er lavere og gryder står stabilere på den end end på Pocket Rocket. Har begge.

Cool. Kan være det skal være min næste gasbrænder, når Pocket Rock'en er slidt op. Overlever nok de 'extra' 20 gram indtil da :-)

Tid til at oprette siden: 0.088 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.