outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Rugbrød på fjeldet

• SusDal
  • SusDal's profilbillede Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 2 uger siden - 5 år 2 uger siden #1 af SusDal
Rugbrød på fjeldet blev oprettet af SusDal
Jeg er ikke helt vild med knækbrød! Det mætter ikke, fylder for meget og knækker :silly:

Til gengæld er jeg vild med rugbrød og vil høre om der er nogen der har erfaring med at tørre rugbrød på brødrister eller i ovn, for at kunne slippe af med overflødig vægt?

Hvor meget mere vejer tørret rugbrød i fht. knækbrød for samme ernæringsværdi og mæthedsfølelse?

Mon det kan tygges og synkes!?!?!

PS: Lækkert, friskt rugbrød ristet på en brødrister smager forøvrigt skønt med smør på - prøv det :)
Sidste redigering: 5 år 2 uger siden ved SusDal.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• CachTiger
  • CachTiger's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • Næste tur: Gendarmstien med Outsite. Derefter: Familieferie i Østrig :-)
Mere
5 år 2 uger siden #2 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Rugbrød på fjeldet
Nej. Jeg har aldrig prøvet at tørre rugbrød og jeg beklager med det samme at jeg ikke kan hjælpe dig med det. Men jeg har prøvet dette brød: www.globetrotter.de/shop/trekking-mahlzeiten-dosenbrot-pumpernickel-110735/ Det mætter, smager fint og kan holde sig uendeligt så længe dåsen er lukket. Efter åbning holder det ca. 5 dage. Brødet knækker og smuldrer ikke under transporten, men det er selvfølgelig lidt tungt i forhold til knækbrød.

Med venlig hilsen
Jannie

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 2 uger siden #3 af Terje
Besvaret af Terje på emne Rugbrød på fjeldet

SusDal skrev: Jeg er ikke helt vild med knækbrød! Det mætter ikke, fylder for meget og knækker :silly:

Knækbrød er mere besværligt og skrøbeligt end rugbrød o.l. frisk brød.

MEN: Knækbrød er jo fjeldmad - blev bagt oppe på sæterne (hvor køer, geder og får græssede om sommeren, og man lavede holdbar ost på stedet) og skulle kunne holde sig længe, så der kunne malkes og produceres ost. Knækbrød er original fjeldmad!

100 gram knækbrød (wasa rågi) indeholder 320 kcal og 9 gram protein

100 gram rugbrød (fakta schwartzbrot) 204 kcal og 5,5 gram protein.

Jo, knækbrødet fylder mere, men vægtmæssigt indeholder det mere energi.(fordi der ikke er noget vand i, der vejer)

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• kelberg
  • kelberg's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • nemini placemus
Mere
5 år 2 uger siden #4 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Rugbrød på fjeldet
Ellers er et alternativ tortillaer. Disse wraps kan købes i diverse størrelser og med fuldkorn . Er nemme at proppe ned diverse steder i rygsækken går ikke i stykker. Mætter mere end knækbrød og jeg som voksen mand kan blive mæt af 2-3 stk medium sice med en figenstang/ nøddestang i midten som pålæg.
Intet der knækker og intet der løber ud i rygsækken lige meget hvad man laver . bare pakket ned løst i 2 fryserposer så er det nemmere at hitte det.Er måske lidt kedeligt i længden, men er jo bare energi til kroppen.

mvh

Kim

• Gurli
  • Gurli's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 2 uger siden #5 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Rugbrød på fjeldet
Tørt rugbrød lyder ikke som en fristelse! - men du kan da nemt eksperimentere inden du skal af sted.
Hvis du gerne vil være mæt og have rugbrødssmagen, kan du bage noget loganbrød. Det mætter, holder sig godt og smager lidt af rugbrød.

Jeg synes nu ikke knækbrød er særlig skrøbeligt, man behøver jo ikke lægge det nederst i rygsækken.

Gurli.

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
5 år 2 uger siden #6 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Rugbrød på fjeldet
Tørt ristet rugbrød kan vel holde sig mega lang tid, og hvis det er skåret i fine skiver er det nok også let nok at tygge. Jeg har smagt bagernes nye dille: rugchips (=olieret, saltet og tørret rugbrød). Smager godt, men er meget fedt. Hvis man udelader fedtet og bare tørrer brødet, er det nok nogenlunde det samme, og smagen må så komme fra pålægget.

Selv tager jeg noget pumpernickel med (fra Prünten, købt i Kvickly) og noget knækbrød: Rugsprø. Det funkede fint sidste år. Pumpernickelbrød har det med at smuldre, så det skal pakkes tæt. Men det er saftigt, har et stort næringsindhold og holder sig længe :)

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

• SusDal
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 1 uge siden #7 af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Rugbrød på fjeldet
Ihhh - tak for alle indsparkene :-)

Det er så dejligt at høre om alle de mange forskellige løsninger I hver især har fundet frem til :-)

De gange jeg har været på kanotur har vi haft gedigne hjemmebagte rugbrød med uden konserveringsmiddel og alligevel har de holdt fint i op til 14 dag - det var dog klart mest lækkert den første uge ;-)

Men gedignt rugbrød er jo tungt og skal fragtes på ryggen hele vejen, indtil det spises, når man er på vandretur. Derfor min tanke om at riste brødet. Sjovt nok har jeg slet ikke trukket paralleller til frokosten til hverdag i kantinen på jobbet, hvor de også er begyndt at servere supertynde ristede rugbrødsskiver, som Ennamaria nævner er blevet den nye dille. Jeg tror jeg vil forsøge at eksperimentere lidt i weekenden, men jeg har ingen pålægsmaskine, så super tynde bli'r skiverne altså ikke... - og ellers fandt jeg i dag på vej hjemad en pakke rugknækbrød, som jeg vil prøve.

• SusDal
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 1 uge siden - 5 år 1 uge siden #8 af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Rugbrød på fjeldet

gurli skrev: Tørt rugbrød lyder ikke som en fristelse! - men du kan da nemt eksperimentere inden du skal af sted.
Hvis du gerne vil være mæt og have rugbrødssmagen, kan du bage noget loganbrød. Det mætter, holder sig godt og smager lidt af rugbrød.

Prepsi havde smagsprøver af overlevelsesbrød med på min første tur - det smagte super godt :woohoo:
Er det mon det samme som Loganbrød?

Problemet er, at jeg ikke rigtig er den store madlavningsentusiast og at der i øvrigt er nok at gøre med at få styr på alt grej, udstyr og tøj til min første fjeldtur, så det bli'r ikke denne gang jeg kaster mig ud i så stort og for mig uoverskueligt bageprojekt :blink:
Sidste redigering: 5 år 1 uge siden ved SusDal.

• Kris
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 1 uge siden #9 af Kris
Besvaret af Kris på emne Rugbrød på fjeldet
Hej

Jeg havde samme problem, før jeg blev forelsket i "Loganbrød" :P

Nu er Loganbrød (med Faaborg eller med en snackpølse) næsten det eneste jeg spiser til frokost på mine fjeld eller kajakture.

Jeg bager ALDRIG der hjemme..... altså lige bortset fra Loganbrød en tre-fire gange om året (en stor portion til fyseren).

Jeg benytter nedenstående opskrift.

Velbekomme
Kris

OPSKRIFT 1 (fra det norske blad Breposten)

Kursiv er Henriks ændringer i forhold til den originale opskrift.

1 ½ kg groft grahamsmel

500 g. fint hvedemel

500 g. semuljegryn eller bulgur

(skal evt. udblødes i vand ½ times tid) Her brugte jeg i stedet for 500 gr. knækkede hvedekerner udblødt i kogende vand.

½ kg rugmel

2 spsk. salt

250 g. hakkede hasselnødder og/eller mandler

250 g. tørrede rosiner og/ell. Abrikoser. Jeg brugte 200 gr. abrikoser og 100 gr. rosiner(blendede)

300 g. smeltet smør eller margarine.

Jeg brugte rapsolie.

200 g. sirup

250 g. sukker

1 l. sødmælk

De tørre ingredienser blandes godt.

De fire nederste varmes op i en gryde, til blandingen er lunken og smeltet, og de tørre hældes i og blandes.

Hårdt arbejde!

Den meget seje dej deles og presses ned i rugbrødsforme eller en bradepande.

En dejtykkelse på ca. 2 cm giver et tørt og hårdt brød.

Brødet bages i ovnen ved 180 ° i mindst 1 time. Ved en dejtykkelse på 3-6 cm skal brødet bage ca. 1½ time. Læg evt. alufolie over den sidste ½ time for at undgå sort skorpe.

Mine brød bagte 1 time og et kvarter (4-5 cm tykke). Skær brødene i den ønskede form inden du bager. Så kan de brækkes fra hinanden bagefter. Kan tørres eller fryses. Jeg har ikke prøvet tørring.

Opskriften giver ca. 4700 g brød med 15000 Kcal. - nok til 20 - 30 måltider.

Jeg er begyndt at blande kokusmel i samt lidt mere vædske.

• Gurli
  • Gurli's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 1 uge siden #10 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Rugbrød på fjeldet
Knækbrød og spegepølse, så behøver man faktisk ikke mere :-)

Gurli.

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede
Mere
5 år 1 uge siden #11 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Rugbrød på fjeldet
Jeg begrænser brødet (Pumpernickel og Rugsprø) mest muligt, og supplerer med Naked Ape (nødder, frugt og tørret kød) og Cup of Soup fra Knorr, som jeg spæder op med Soy4You.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

• CachTiger
  • CachTiger's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • Næste tur: Gendarmstien med Outsite. Derefter: Familieferie i Østrig :-)
Mere
5 år 1 uge siden #12 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Rugbrød på fjeldet
Hvis jeg er alene afsted spiser jeg bare rugsprø og dåsemakrel. 1 dåse makrel fordelt på 2 stykker rugsprø. Det er rigeligt mad til mig. Alt efter hvor langt jeg går vælger jeg nogen gange at supplere med müslibar eller energibar.

Med venlig hilsen
Jannie

Tid til at oprette siden: 0.098 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.