outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvilken trangia til en grønskolling?

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 2 måneder siden - 5 år 2 måneder siden #13 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Hvilken trangia til en grønskolling?

Malte59 skrev: Til gengæld fatter jeg ikke en hujende af, at f.eks. brænderfod og læskærm skal være i nonstick, som det er i de dyre sæt :blink:
Man skal godt nok kvaje sig meget med en Trangia for at få fastbrændt mad på de dele ?!

Du kan ikke få en model med læskærm og fod med nonstick/teflon belægning. Du kan få modeller hvor de er lavet i hårdtanodiseret aluminium, men du har ret der er ikke rigtig nogen grund til ikke at vælge vindskærm og fod i almindelig aluminium. De hårdtanodiserede dele ridses ikke så let og de korroderer ikke, men det burde ikke være nødvendigt at anodisere skærmene.

Hvis man ikke går så meget op i vægt ville jeg vælge en af de gamle duossal trangiaer hvis de stadig er til at finde.

b
Sidste redigering: 5 år 2 måneder siden ved stokrenden.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 2 måneder siden #14 af DKW
Besvaret af DKW på emne Hvilken trangia til en grønskolling?
der er intet så smukt som en, gennem mange års brug, vel-patineret duossal trangia...... den er jo direkte smuk...

• CStuwitz
  • CStuwitz's profilbillede Emne forfatter
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
5 år 2 måneder siden #15 af CStuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne Hvilken trangia til en grønskolling?
Duossal finder I på amazon.uk.

Men, hvorom alting er, så endte jeg med at drøne i spejdersport i dag, og hente en 25-3, med gasbrænder, og to flasker gas, dørslag, bestik og lidt andet.

I morgen tager vi på Trebjerg og laver pandekager (hvis jeg kan finde ud af det), mens vi nyder udsigten over det Sydfynske øhav.

Jeg havde dog troet at jeg også fik en spritbrænder med i prisen, men det gjorde jeg ikke, men så må den på "ting jeg har brug for"-listen.

Tak for hjælpen.

Jeg vender nok stærkt tilbage. :whistle:

Om ikke andet, så med andre spørgsmål. B)

Christina Stuwitz

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 2 måneder siden #16 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Hvilken trangia til en grønskolling?

CStuwitz skrev: Duossal finder I på amazon.uk.

Har du et link? Duossal gryderne er stort set umulige at finde, det eneste sted jeg kender der stadig sælger dem er:

cdon.dk/sport-og-fritid/trangia/trangia-27-8-duossal-p21291825

b

• CStuwitz
Mere
5 år 2 måneder siden #17 af CStuwitz
Det var faktisk der jeg havde set dem. :oops:

Jeg havde bare slettet linket, så jeg kunne heller ikke finde dem på amazon.

Christina Stuwitz

• CStuwitz
Mere
5 år 2 måneder siden - 5 år 2 måneder siden #18 af CStuwitz

Nåh, men status på mit Trangia-mødom:

Jeg blandede en gang pandekagedej til amerikanske pandekager hjemmefra (bagepulver on the side) og hældte det i en af de "bløde" colaflasker (1L). Da vi kom frem hældte jeg bagepulveret i og rystede flasken godt. Retroperspektivt skulle det nok lige have været opløst i et par skefulde vand, så havde det nok været lettere.

Da ungerne var megatrætte efter en lang tur i svømmehallen, tog vi ikke Trebjerg, men kun den lokale shelterplads i Trunderupskoven. Det er kun 1,5km hver vej, så det var perfekt til alle størrelser.

Der tændte jeg Trangiaen op. Troede ikke den var tændt først, men kunne mærke varmen fra gassen, smækkede panden på, oliemargarine (bruger I andre også det?) på, og pandekagedej, som var meget let at dosere fra colaflasken.

Hold da op, hvor var det let at samle det og bruge det. :woohoo: Det var perfekt til mig. Der var dog lidt ting der var svære, fx at dosere gassen ordentligt, men da jeg også er stinkedårlig til alm madlavning, kan jeg nok ikke forvente det store gennembrud i turmad. :lol:

Og så gik det ud for mig en gang, da jeg skruede lidt ned. Efter kort tid spruttede/pruttede det lidt, og ilden gik ud. Det var dog også rigtig svært at se noget, da solen var lige på, så jeg havde ingen ide om hvor meget ild der var, men pandekagerne blev superlækre, med lige tilpas spejderkrydderi, sort skorpe og uden at blive brændt på. De blev alle spist på ingen tid. Jeg havde dog glemt to essentielle ting, service og noget papir, men vi klarede den med resten af Trangiasættet som service, og en smule vand i en gryde til håndvask og grovrengøring af pande mm. Men så lærte jeg da bare det.

Tak, fordi I forstår. Min omgangskreds ser generelt sådan her ud, når jeg fortæller om mine ture og drømme: :huh:

:)

Christina Stuwitz
Bilag:
Sidste redigering: 5 år 2 måneder siden ved CStuwitz. Begrundelse: Billede tilføjet.

• Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 2 måneder siden #19 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Hvilken trangia til en grønskolling?
Tillykke med Trangiaen, oplevelsen og pandekagerne. Jeg tror, at anskaffelsen af en Trangia for mange har været begyndelsen på et aktivt udeliv. "At være ude" er jo i lige så høj grad at lave pandekager i den lokale skov, som det er længere vandreture eller anden aktivitet. Under alle omstændigheder er det kanon at samle erfaring under trygge forhold :)

Hvis omgangskredsen ser :huh: sådan ud .. så skal du da bare se B) :whistle: :lol: sådan ud! ;)

venligst
Martin

• CStuwitz
Mere
5 år 2 måneder siden #20 af CStuwitz

Malte59 skrev: Tillykke med Trangiaen, oplevelsen og pandekagerne. Jeg tror, at anskaffelsen af en Trangia for mange har været begyndelsen på et aktivt udeliv. "At være ude" er jo i lige så høj grad at lave pandekager i den lokale skov, som det er længere vandreture eller anden aktivitet. Under alle omstændigheder er det kanon at samle erfaring under trygge forhold :)

Hvis omgangskredsen ser :huh: sådan ud .. så skal du da bare se B) :whistle: :lol: sådan ud! ;)

venligst
Martin

De gør ikke :huh: over mig, for det ligger vist i kortene, hvis man kender mig, men mere tanken om at min største sommerferiedrøm handler om Jotunheimen fx og ikke en uge på en strand på Mallorca.

:lol:

Christina Stuwitz

• DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 2 måneder siden #21 af DKW
Besvaret af DKW på emne Hvilken trangia til en grønskolling?
Lyder som en hel god lille tur, for alle involverede. :)

Oliemargarine fungerer rigtig fint..... Men jeg bruger rigtig smør, eller endnu bedre noget på tube. Sådan en bøtte oliemargarine er ikek just et hit, efter den er eksploderet i rygsækken. :lol:

Tid til at oprette siden: 0.100 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.