outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvilken trangia til en grønskolling?

• CStuwitz
  • CStuwitz's profilbillede Emne forfatter
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
5 år 2 måneder siden - 5 år 2 måneder siden #1 af CStuwitz
Hvilken trangia til en grønskolling? blev oprettet af CStuwitz
Kære outdorister

Efter råd på FB blev jeg "jaget" herind.

Jeg skal nemlig have mig en trangia. Jeg ved bare ikke hvilken. :silly:

Om mit behov kan jeg fortælle:
- at jeg er bange for ild og endnu mere for gas, så trangia tænker jeg, er et godt sted at starte. Med gasbrænder.
- jeg skal bruge den til mig selv og mellem 1 og 3 småtspisende beskidte børn.
- den skal med på vandreture, målet er en uge på fjeldet.

Men hvilken skal man vælge?

Str skal jo nok være en 25-serie, men hvilken får jeg mest ud af? Hardanodizeret eller alu, eller teflon måske? Pengene er ikke lige meget, men jeg vil betale det som jeg bør, for at få mit behov opfyldt.

Da jeg ikke drikker hverken the eller kaffe er en kedel nok ikke et must, eller?

Kom med alle jeres gode råd for og imod de forskellige, for som sagt er jeg grønskolling, og det eneste jeg ved er, at jeg ikke skal lave bagekartofler i alu-sættet :lol:

På forhånd tak!

Christina Stuwitz
Sidste redigering: 5 år 2 måneder siden ved CStuwitz.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 2 måneder siden #2 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Hvilken trangia til en grønskolling?
Hej

+1 for Ljunggren - man kan dog supplere med en løs teflon pande:

www.spejdersport.dk/trangia-pande-med-teflon.aspx

.. især selvfølgelig, hvis man regner med at komme til at stege meget :blush:

• CStuwitz
Mere
5 år 2 måneder siden #3 af CStuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne Hvilken trangia til en grønskolling?

Ljunggren skrev: Du køber bare det billigste uden kedel. Det fungerer fint :)

Ok. Jeg har hørt lidt brok over at det meget let buler. Nogle (host host) kunne jo være den lidt klodsede type. :blush:

Dem af jer der bruger gas. Hvor meget skal man regne med at bruge pr.dag?

Christina Stuwitz

• CStuwitz
Mere
5 år 2 måneder siden #4 af CStuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne Hvilken trangia til en grønskolling?

Malte59 skrev: Hej

+1 for Ljunggren - man kan dog supplere med en løs teflon pande:

www.spejdersport.dk/trangia-pande-med-teflon.aspx

.. især selvfølgelig, hvis man regner med at komme til at stege meget :blush:

:) Ok, den kan man jo let tage med. Jeg tænker også at teflon er godt hvis man fx er glad for pandekager. :woohoo:

Christina Stuwitz

• Gurli
  • Gurli's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 2 måneder siden #5 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Hvilken trangia til en grønskolling?
Min billige Trangia har nogle år på bagen. Den har været udsat for en del, men den har ikke en eneste bule.

Gurli.

Gurli.

• DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 2 måneder siden #6 af DKW
Besvaret af DKW på emne Hvilken trangia til en grønskolling?
Jeg vil ikke anbefale teflon panden.
Det holder ikke, er min erfaring.

• Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 2 måneder siden #7 af Malte59

DKW skrev: Jeg vil ikke anbefale teflon panden.
Det holder ikke, er min erfaring.

.. min holder - men jeg passer også på den ;)

• DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 2 måneder siden #8 af DKW
:lol: Meget sandsynligt det er dér forskellen ligger.

• NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 2 måneder siden #9 af NOB
Besvaret af NOB på emne Hvilken trangia til en grønskolling?
Jeg vil så gå den anden vej og anbefale teflon modellen.

Det er hundrede gange nemmere at gøre rent, mad brænder ikke på og hvis man sidder med børn er det en klar fordel. Lad være med at at ridse bunden med metal ting så skal det nok holde fint. Du behøver ikke kedel, du koger bare op i en gryde med låg på i stedet.

Jeg har ikke brugt gas trangia i flere år, så husker ikke forbruget.

God fornøjelse med turen.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

• DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 2 måneder siden #10 af DKW
Mit ræssonement for ikek at anbefale teflonpander til trangia, skyldes dels det at hele konstruktionen "trangia" er hård ved panden når den er pakket sammen. Det kan let afhjælpes ved at pakke det hele lidt snedigt sammen med et viskestykke, dette har den bonus at trangiaen også bliver lydløs under vandring. (jeg hader klinker-klanker rygsække)

-dels at der er børn involveret.... Børn (i særdeleshed spejdere) er usandsynligt hårde ved grejet. Det er voksne nu også, nu jeg tænker over det, og jeg har til dato ikke set en trangia med teflon-nogetsomhelst hvor teflonen efter ganske få års brug ikke har været tydeligt medtaget. Og er det dét, så fungerer det ikke mere "non-stick" end almindelige alugryder og pander. Med den bonus at der kan frigøres giftstoffer.

-dels at man i så fald ikke bare kan tage hvad man nu alligevel har med af grej til at røre med, vende med osv. Ens kniv, ens gaffel, whatever...

-og dels rengøringen... Lettere... tjaaa tjooo... både og. Man kan jo bare lære at bruge ens trangia ordentligt, røre en gang ekstra i maden, tilsætte lidt ekstra fedtstof og lignende, så er der ingen problemer med alu og fastbrændt mad. Det eneste jeg igennem tiden har brændt på, er, tro det eller lad være, da jeg skulle koge æg engang. Jeg kom til at glemme dem, gryden kogte tør, og tro mig.... det kostede en gryde, for den lugt og belægning dét giver, dén får man sgu ikke af igen.

Noget andet ér, at jeg alle dage har brugt rens let, eller bare simpelt 00 eller 000 ståluld som jeg også har i båltændingsgrejet. Hvis man er vant til det, og man er lidt et konkurrencemenneske for sjov, så tager det ikke mere end 10-15 minutter at blankpolere både gryder og pander, ind- og udvendigt. Også selvom en spejder har valgt at brænde havregrøden eller øllebrødet på i en grad man aldrig har set mage til.

Omvendt kan man jo sige at til prisen, så kan man jo skifte teflon-panden ud en gang i mellem...

Det var vist den lange udgave af: Uanset hvad du vælger, så går man ikke fejl af en trangia. :lol:

Følgende bruger(e) sagde tak: Malte59, CStuwitz

• Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 2 måneder siden - 5 år 2 måneder siden #11 af Malte59

DKW skrev:
Det var vist den lange udgave af: Uanset hvad du vælger, så går man ikke fejl af en trangia. :lol:

.. det er klart, at det er nuancer vi diskuterer her B)

Jeg bruger også Trangia blandt elever - og dem ville jeg ikke orke at ofre teflon på.
I mit eget sæt har jeg den der underlige gummidisk (der kan bruges som dørslag og skærebræt) til at ligge under panden, når sættet er pakket sammen. Derudover har jeg snittet en kort ske og palet-kniv i birketræ, som ligger i sættet. Under den forudsætning har jeg ingen problemer med at passe på teflonen.
Til gengæld fatter jeg ikke en hujende af, at f.eks. brænderfod og læskærm skal være i nonstick, som det er i de dyre sæt :blink:
Man skal godt nok kvaje sig meget med en Trangia for at få fastbrændt mad på de dele ?!
Jeg har heller aldrig skænket en tanke, at gryderne er i almindelig alu - men det kan da godt være, at nogen har glæde af nonstick der?
Min anbefaling er enten at købe det sæt der hedder 25-3 (med nonstick pande og resten i alu) eller - endnu bedre - det helt enkle 25-1, suppleret med en løs teflon pande .. så har man alupanden i reserve - eller til brug, når ungerne skal øve sig :)

Sidste redigering: 5 år 2 måneder siden ved Malte59.

• Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 2 måneder siden - 5 år 2 måneder siden #12 af Malte59

CStuwitz skrev:
Dem af jer der bruger gas. Hvor meget skal man regne med at bruge pr.dag?

Jeg bruger selv multibrænder på bensin i Trangia - men der findes en standard anbefaling her:

www.friluftslageret.dk/Static.aspx?text=Specifikationer.Braendstofforbrug

.. den lyder jo på 50 gram pr dag på sommerture. Trangiaen er meget brændstof økonomisk pga. den gode vind-afskærmning - så der er ingen grund til at tro, at det står værre til med den. Der skal dog tages forbehold for megen brug af pande. Trangiaen har dårlig brændstof-økonomi, når panden er i brug. Afstanden mellem brænder og panden (der jo ikke hænger ned i den øvre vindskærm, som gryderne gør) er simpelt hen for stor.
Derfor bruger jeg også kun min Trangia, hvis der primært skal koges - eller medbringer jeg en løs bensinbrænder (MSR Whisperlight) med løse gryder og pander!

venligst
Martin

Sidste redigering: 5 år 2 måneder siden ved Malte59.

Tid til at oprette siden: 0.123 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.