outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Milho's profilbillede
    • Log ind
    • Grundet opdateringer er login...

Flere emner »

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Termo flaske

• aammat
  • Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 11 måneder siden #25 af aammat
Besvaret af aammat på emne Termo flaske
Lige et lille sidespring, hvis kaffemaskiner levere vand over 86°C skal brygge tiden være under 6min da der ellers trækkes bitterstoffer ud af bønnen, så derfor ligger Moccamaster,Russel hobbs lige der under.. :)
Men imponerende at din 1.0L ikke har tabt mere varme, der er dog ikke noget lineært fordelt tab mellem 0.5 og 1.0L så spændende hvordan det ser ud imorgen..
  • LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 11 måneder siden - 5 år 11 måneder siden #26 af LHL
Besvaret af LHL på emne Termo flaske

LHL skrev:

LHL skrev: Jeg er igang med testen af Thermos Light & Compact :)

Kl 14:45 er både 0.5 liter og 1.0 liters modellen fyldt med 98 grader varmt vand - målt med elektronisk stegetermometer.

Jeg vender tilbage om 8 timer med første deltestresultat - forsøget udføres i stuetemperatur i forste omgang, jeg kan gentage det i dybfryseren.

mvh Lars

Første delresultat efter 8 timer:

0.5 liter er 78 grader varmt
1.0 liter er 84 grader varmt

mvh Lars

PS Til sammenligning kan jeg fortælle at 84 grader er hvad de bedste kaffemaskiner kan spytte ud af frisk lavet kaffe, og 78 grader er højere end hvad en ringe kaffemaskien kan præstere (de dårligste er nede på en 74-76 grader i temperatur på den færdige kaffe).

Slutresultat efter 24 timer:

0.5 liter er 56 grader varmt
1.0 liter er 66 grader varmt

Så hele Thermos Light & Compact testen kan summeres til:

0 timer8 timer24 timer
0.5 liter98 grader78 grader56 grader
1.0 liter98 grader84 grader66 grader

ved stuetemperatur.

Jeg har startet testen igen ved ekstrem kulde - flaskerne er igen fyldt med 98 grader varmt vand og lagt i dybfryseren.

mvh Lars
Sidste redigering: 5 år 11 måneder siden ved LHL.
  • LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 11 måneder siden #27 af LHL

LHL skrev:

LHL skrev:

LHL skrev: Jeg er igang med testen af Thermos Light & Compact :)

Kl 14:45 er både 0.5 liter og 1.0 liters modellen fyldt med 98 grader varmt vand - målt med elektronisk stegetermometer.

Jeg vender tilbage om 8 timer med første deltestresultat - forsøget udføres i stuetemperatur i forste omgang, jeg kan gentage det i dybfryseren.

mvh Lars

Første delresultat efter 8 timer:

0.5 liter er 78 grader varmt
1.0 liter er 84 grader varmt

mvh Lars

PS Til sammenligning kan jeg fortælle at 84 grader er hvad de bedste kaffemaskiner kan spytte ud af frisk lavet kaffe, og 78 grader er højere end hvad en ringe kaffemaskien kan præstere (de dårligste er nede på en 74-76 grader i temperatur på den færdige kaffe).

Slutresultat efter 24 timer:

0.5 liter er 56 grader varmt
1.0 liter er 66 grader varmt

Så hele Thermos Light & Compact testen kan summeres til:

0 timer8 timer24 timer
0.5 liter98 grader78 grader56 grader
1.0 liter98 grader84 grader66 grader

ved stuetemperatur.

Jeg har startet testen igen ved ekstrem kulde - flaskerne er igen fyldt med 98 grader varmt vand og lagt i dybfryseren.

mvh Lars

Første delresultat efter 8 timer i dybfryser:

0.5 liter er 72 grader varmt
1.0 liter er 78 grader varmt

altså et yderligere varmetab på 6 grader for begge kander samenlignet med stuetemperatur.

mvh Lars

PS Jeg er på arbejde i morgen eftermidag, så jeg kan ikke måle efter 24 timer. I stedet for har jeg igen fyldt kanderne med kogende vand og kan så måle efter 24 timer i morgen aften kl 21:45
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 11 måneder siden #28 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Termo flaske
Hmm, mit meget uvidenskabelige forsøg blev glemt...

Men efter 27 timer og 16 minutter med temperature fra -2,8 til +8,5:

Thermos 1 Liter 98 grader ved start, 53,8 grader ved slut.
Primus 0,5 Liter 98 grader ved start, 32,7 grader ved slut.

Ubrugeligt og ligegyldigt, vi satser på Lars...
  • aammat
  • Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 11 måneder siden #29 af aammat
@fjeldabe, helt ubrugeligt er det ikke da man jo sagtens kan se at Primus i 0.5L taber temperatur hurtigere end den Thermos 0.5L som Lars tester..
Dette stemme også meget godt sammen med dine egne oplevelser som du nævnte tidligere, så Primus skal det ikke være når jeg køber min første termoflaske..
  • agge
  • agge's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 11 måneder siden #30 af agge
Besvaret af agge på emne Termo flaske
Har en sjöbo 1liter fra harald-Nyborg stående,
så jeg prøver at lave testen med den,
det kan da være sjovt at se om en billig kande kan være med bare lidt af vejen.

hej
  • LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 11 måneder siden #31 af LHL
Hvis I googler på "thermos light & compact test", så er der en del tests, hvor forskellige termokander sammenlignes.

Det er ikke lykkedes mig at finde en eneste test hvor Thermos ikke vandt som den bedste, både mht. at holde temperatur, robusthed og design/betjening :)

mvh Lars
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 11 måneder siden #32 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Termo flaske

aammat skrev: @fjeldabe, helt ubrugeligt er det ikke da man jo sagtens kan se at Primus i 0.5L taber temperatur hurtigere end den Thermos 0.5L som Lars tester...

Njaaa, husk på at min har stået ude delvist i frost, Lars tester i sture temp. så at sammenligne direkte bliver feil.
  • aammat
  • Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 11 måneder siden #33 af aammat
Det er dine 2 termoflasker jeg henviser til, de har begge stået ude i samme temperatur.. Her kan man se at temperatur tabet mellem din primus og din Thermos er større end det som er målt mellem Lars's 2 termoflasker af samme volume (0.5 +1.0L)..
  • agge
  • agge's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 11 måneder siden - 5 år 11 måneder siden #34 af agge
Besvaret af agge på emne Termo flaske

agge skrev: Har en sjöbo 1liter fra harald-Nyborg stående,
så jeg prøver at lave testen med den,
det kan da være sjovt at se om en billig kande kan være med bare lidt af vejen.

Efter 8 timer 83 grader.
Efter 24 timer 64 grader.

Det er da helt hæderligt for en stålkande til 70kr.

hej
Sidste redigering: 5 år 11 måneder siden ved agge.
  • DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 11 måneder siden #35 af DKW
Besvaret af DKW på emne Termo flaske
Se det er jo i bund og grund ganske interressant at se de tests.... Men......

Ja ét eller andet vil jeg sgu brokke mig over :lol:

Hvornår har i nogensinde fyldt jeres termoflasker, og efter 8 timer stadig haft en fyldt termoflaske? Jeg har aldrig, for jeg drikker som regel den kaffe der er deri, i pauserne på mit arbejde som gartner, og når jeg er i skoven om vinteren.
En ting jeg har lagt mærke til, er at jeg pinedød er nødt til at have lidt over en kop kaffe tilbage i kanden efter middag, hvis jeg vil have en kop igen om eftermiddagen der rent faktisk er mere end bare klam-kold.
Har jeg den fyldte trmokande med rundt hele dagen uden at drikke noget af indholdet, så holder den ganske fint på varmen hele dagen.

Måske man skulle justere testen lidt ift. den beskrevne problemstilling?

• aammat
  • Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 11 måneder siden #36 af aammat
@DKW, Som Fjeldabe nævnte tidligere så er en termoflaske med vamt vand en nem måde hurtigt at få noget drikkevand om vinteren - de steder hvor der er frost og sne - så er det bare lidt sne op i koppen og så lidt varmt vand henover til at smelte sneen..Derved er dit vandforbrug noget mindre end hvis man hælder en kop kaffe/the op hver gang, med dit forbrugsmønster kan jeg godt se at testen kunne indeholde et løbende forbrug..
Men nu udsprang testideen i forbindelse med dyr vs billig termoflaske og derfor skulle det være en simpel test bare for at få et fingerpeg om pris vs evne til at holde en væske varm..
Og som Lars skriver er der lavet en masse "videnskabelige" test af de mere kendte mærker og her kan vi læse mere detaljeret om den enkelte termoflaske..
Følgende bruger(e) sagde tak: DKW
Tid til at oprette siden: 0.096 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.