outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Termo flaske

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 10 måneder siden #13 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Termo flaske
Jeg bruger 1L Thermos hele året med varme drikke. Jeg er veldig glad i kaffe, og så er det fint med lidt ekstra varmt da jeg for det meste er på ture hvor jeg har ansvaret for andre, og varmdrikke løser en del små problemer..
Om sommeren hender det jeg har kaffe i den, ellers går det mest i varmt vand som kan blive til alle mulige drikke som ErikS skriver.

Til "drikkevand" bruger jeg en alm. flaske. Om vinteren hælder jeg kogende/godt varmt vand på falsken om morgenen, og så holder det indholdet flydende med litt fra en tynd isolasjon omkring flasken. Er det rigtig koldt kommer flasken ind under jakken.

Når jeg har drukket en liter "drikkevand", hælder jeg lidt av vandet fra Thermosen over i drikkeflasken og smelter nået snø. Hvis jeg har behov for mere vand blir primusen hevet frem igjen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Holck
  • Holck's profilbillede
  • Energisk
  • Energisk
  • Fjeldvandring, havkajak, kano, klatring, telemark, langrend m.m. Udd. havkajakinstruktør 1 i DGi samt kanoinstruktør i Kanosamrådet
Mere
5 år 10 måneder siden #14 af Holck
Besvaret af Holck på emne Termo flaske
Jeg har begge termokander som du nævner og min stemme vil helt klart gå til Thermos light and compact.
Oplever både at den holder væsken (altid kaffe :P ) varm i længere tid end Primus termokanden, og så syntes jeg faktisk også at hældefunktionen i proppen er langt bedre.

"Friluftsliv er det rike liv med enkle midler" Arne Næss, miljøfilosof

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
5 år 10 måneder siden #15 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Termo flaske
Kullar thermoskande fra IKEA til 59 kr. holder lige så varmt lige så længe som de dyre modeller. Og så kan den ikke gå i stykker :)

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 10 måneder siden #16 af Fjeldabe

Ennamaria skrev: Kullar thermoskande fra IKEA til 59 kr. holder lige så varmt lige så længe som de dyre modeller. Og så kan den ikke gå i stykker :)

Det var dog et ubrugeligt udsagn, hvad er det helt nøjagtigt for "dyre" flasker du sammenligner med - og på hvilke områder er de "lige så gode"?
Mener du at alle flasker til en vis pris præstere det samme?? Hvis denne tråd har fået nået frem, så er det vel netop at der er stor forskel på flasker OGSÅ de dyre. For både primus og Thermos er ikke billige... Men hvis du mener IKEA flasken er lige så god som Thermos'en, så skal jeg da ud og handle - hvis du kan uddybe dit udsagn lidt mere med relevant info omkring vinter/sommer brug.

• aammat
  • Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 10 måneder siden #17 af aammat
Besvaret af aammat på emne Termo flaske
@Ennamaria, lyder interessant, og det er da værd at undersøge .. Kunne du ikke hjælpe lidt ved at hælde varmt vand, 80-85°C, i din termokande og så lige måle vandtemperaturen inden du lukker termoflasken.. Så lader du den bare stå på køkkenbordet til næste dag (24t), så åbner termoflasken og måler vandtemperaturen og poster den her..
Hvis en eller flere af jer andre gør det samme vil vi have en rimeligt sammenligningsgrundlag, ved der er usikkerhedsparameter så som stuetemperatur og præcisionen af termometeret..
Men hvis de dyrere termoflasker er meget bedre bør det også være mere end et par °C der vil være til forskel imellem termoflaskerne efter 24t..
Naturligvis vil slutresultatet være anderledes hvis samme test bliver udført hvor termoflasken bliver lagt i en fryser(-18°C) i 8t, her vil forskellen så bare være meget større hvis den dyrere termoflaske er bedre ude i de det mere ekstreme miljø..
Vægten for Kullar er 400gr så det er nogenlunde det samme som de andre..

Håber der er nogen som vil være behjælplige med dette lille forsøg.. :)

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 10 måneder siden #18 af Terje
Besvaret af Terje på emne Termo flaske

Ennamaria skrev: Kullar thermoskande fra IKEA til 59 kr. holder lige så varmt lige så længe som de dyre modeller. Og så kan den ikke gå i stykker :)

Ja, kunne være rart at få uddybet hvor du har det resultat fra.

Forbrugerbladet Tænk testede ½-liter thermokander i 2010.

Her er Thermos L&C testvinder med 68%, herefter Caldo Stainless med 64%, Emsa Sensor med 64% og Harald Nyborg Sjöbo med 62%. Den koster kun 52 kr, mod Thermos 269 kr - koppen er dårligt isoleret, ellers scorer den godt.

Ikea Hälsa kommer ind på en 9.-plads med 59% i Tænks test.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 10 måneder siden #19 af LHL
Besvaret af LHL på emne Termo flaske
Jeg er igang med testen af Thermos Light & Compact :)

Kl 14:45 er både 0.5 liter og 1.0 liters modellen fyldt med 98 grader varmt vand - målt med elektronisk stegetermometer.

Jeg vender tilbage om 8 timer med første deltestresultat - forsøget udføres i stuetemperatur i forste omgang, jeg kan gentage det i dybfryseren.

mvh Lars

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 10 måneder siden #20 af Fjeldabe
Go idé Thermos 1L og Primus 0,5L er fyldt med kogende vand (mit ikke elektroniske termometer siger ca. 98 grader). De er plasseret ude på trappen, under nået plast for at simulere et telt. Så må vi se hvor varmt det er i morgen.

I nat er der lovet ned mod ca. 4 blå, så en rigtig "vinter test" må blive i fryseren eller vente nogle måneder :P

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede
Mere
5 år 10 måneder siden #21 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Termo flaske
Jeg har ikke lige adgang til Kullar'en, den ligger i sommerhuset. Så min test må vente ;)
Men jeg er spændt på jeres.
Jeg er under alle omstændigheder mest varm (hehe) på stålkanderne, da der ikke er glas, der kan gå i stykker.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

• aammat
  • Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 10 måneder siden #22 af aammat
Besvaret af aammat på emne Termo flaske
Nu var Kullar'en den eneste alternative der er blevet forslået og da den er væsentligt billigere vil en sammenligning være interessant, men hvis der er andre som har en billigere eller dyrere termoflaske må de meget gerne være med i dette lille eksperiment - vi bliver jo alle klogere af de test minder om en brugssituation og ikke de test der typisk ligger bag producenters data..

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 10 måneder siden #23 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Termo flaske
Jeg laver også testen med min termokande, men det bliver først i næste uge.

Man kunne jo også lave den omvendte test, hvor man ser hvor lang tid termokanderne kan holde vandet koldt. Jeg ved at min termokande primært er designet som drikkeflaske til kolde drikke, men om man isolerer mod kulde eller varme burde man vel få det samme resultat? Men:

En Thermos er opgivet til at holde vandet varmt i 24 timer og koldt i 24 timer.

En Eco Vessel er opgivet til at holde vandet varmt i 8 timer og koldt i 36 timer.

Det giver umiddelbart ikke mening eller gør det?

b

• LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 10 måneder siden - 5 år 10 måneder siden #24 af LHL
Besvaret af LHL på emne Termo flaske

LHL skrev: Jeg er igang med testen af Thermos Light & Compact :)

Kl 14:45 er både 0.5 liter og 1.0 liters modellen fyldt med 98 grader varmt vand - målt med elektronisk stegetermometer.

Jeg vender tilbage om 8 timer med første deltestresultat - forsøget udføres i stuetemperatur i forste omgang, jeg kan gentage det i dybfryseren.

mvh Lars

Første delresultat efter 8 timer:

0.5 liter er 78 grader varmt
1.0 liter er 84 grader varmt

mvh Lars

PS Til sammenligning kan jeg fortælle at 84 grader er hvad de bedste kaffemaskiner kan spytte ud af frisk lavet kaffe, og 78 grader er højere end hvad en ringe kaffemaskien kan præstere (de dårligste er nede på en 74-76 grader i temperatur på den færdige kaffe).
Sidste redigering: 5 år 10 måneder siden ved LHL.

Tid til at oprette siden: 0.132 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.