outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Brænder på 95 oktan?

• Ranger
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #1 af Ranger
Brænder på 95 oktan? blev oprettet af Ranger
Mange steder er det ikke så nemt at få de rigtige gaspatroner, husholdningssprit eller rensebenzin til sin brænder. De sidste 3 gange jeg har været på tur i Montenegro, Kroatien, og Andorra/Spanien fandt jeg ikke Coleman gaspatroner eller rensebenzin i starten af min vandretur, og dermed endte jeg med at køre med 95 oktan på min Primus multifuel brænder. Problemet med det er at der kommer en del sod, og at det kan være sværere at få det til at brænde ordentligt, samt at der også skulle kunne sætte sig snavs indvendigt i brænderen.

Mit spørgsmål er nu om der er nogen her på sitet der har en bedre løsning end at bruge 95 oktan fra benzintanken når man ikke må tage brændstof med i bagagen på flyveren?

• danboron
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #2 af danboron
Besvaret af danboron på emne Brænder på 95 oktan?
Ranger skrev

"Mange steder er det ikke så nemt at få de rigtige gaspatroner, husholdningssprit eller rensebenzin til sin brænder."

Jeg har læst om folk der sender ting med posten, til et lokalt posthus i ferieområdet.
Brændstof, og evt. lidt mad. Her snakker jeg om amerikanere, der vandrer i USA. Jeg ved ikke hvordan reglerne er når man skal udenlands, men det ku du jo undersøge, hvis du vil prøve løsningen

Sprit er jo flere ting, ETHANOL, det vi drikker, og i Danmark, denatureret sprit.

Så er der METHANOL, træsprit, bruges ofte i karburatervædske.

I USA er der et produkt der hedder HEET, jeg mener det er karburatorsprit.
De snakker om YELLOW HEET, med methanol, og RED HEET med isopropanol.

ISOPROPANOL (propylalkohol, neglelakfjerner, kan også sagtens bruges, det varmer fint, men soder.

Jeg forestiller mig at spritholdig karburatorvæske, kan købes overalt, på tankstationer

Da jeg var i Sverige, havde supermarkedet ikke RØDSPRIT, (særlig beregnet til spritbrændere).
Men hos byens CYKELSMED, hvor jeg desperat spurgte, brugte han da sprit, til at rense ting med, så jeg fik en liter i en tom olieflaske, for en femmer.
TAK CYKELSMED. :)

Den HELT desperate løsning er måske at købe et brændersæt, som er beregnet til OGSÅ at bruge som HOBOSTOVE, altså et lille bålsted.
Eller selvfølgelig lige LAVE et Hobostove på stedet, af en stor konserves dåse. ;)

Prøv at se et par steder på nettet, hvor nemt det er. B)

Med venlig hilsen
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved danboron.
  • ulyng
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #3 af ulyng
Besvaret af ulyng på emne Brænder på 95 oktan?
brug så lav oktan som mulig at få. oktantallet hæver antændelsestemp.
det skal så varmes mere op inden antændelse, end det bliver i forgasserrøret og forbrændingen bliver derfor ikke fuldstændig -> soder mere.
meget lav oktan benzin fås mest i områder over 1500m, men kan du acceptere lidt sod er 92oktan brugbart. der kan måske også være forskel på kvaliteten af benzinen i tidligere østlande....

my tuppence worth

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
  • dp
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #4 af dp
Besvaret af dp på emne Brænder på 95 oktan?

Ranger skrev: Mange steder er det ikke så nemt at få de rigtige gaspatroner, husholdningssprit eller rensebenzin til sin brænder. De sidste 3 gange jeg har været på tur i Montenegro, Kroatien, og Andorra/Spanien fandt jeg ikke Coleman gaspatroner eller rensebenzin i starten af min vandretur, og dermed endte jeg med at køre med 95 oktan på min Primus multifuel brænder. Problemet med det er at der kommer en del sod, og at det kan være sværere at få det til at brænde ordentligt, samt at der også skulle kunne sætte sig snavs indvendigt i brænderen.

Mit spørgsmål er nu om der er nogen her på sitet der har en bedre løsning end at bruge 95 oktan fra benzintanken når man ikke må tage brændstof med i bagagen på flyveren?

Ofte gemmer brændstofferne sig under besynderlige navne, så inden du tager af sted kunne det måske være en ide at finde ud af hvad det du søger præcis hedder.- Hvis du da ikke allerede ved det.

Ellers kan man stort set få alle typer adaptere til gas, så hvis du overhovedet kan få gasbeholdere i en egnet størrelse skulle der være gode muligheder for at kunne bruge gas i multibrænderen.

EDIT: Jeg tror da ikke du skal hælde sprit i din multibrænder??

MVH

Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved dp.
  • JK
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 4 måneder siden #5 af JK
Besvaret af JK på emne Brænder på 95 oktan?
Når jeg har brugt alm. benzin i min brænder, så renser jeg den med rensebenzin. Det fjerner sod (hvis man tager lidt fat) og det fjerner også lugten.

Ja, undskyld men jeg kan ikke holde mig fra at være flueknepper på dette emne. Man må nemlig slet ikke tage en benzinbrænder med i bagagen på et fly :)

"Det er forbudt at medbringe følgende genstande i den indskrevne bagage:...
- Komponenter fra brændstofsystemer, der har indeholdt brændstof..."

www.cph.dk/CPH/DK/MAIN/Foer+afrejse/Bagage/Forbudt+i+indskrevet.htm

Jeg var en gang i dialog med security i CPH og fik der en tilbagemelding, efter lidt mail korrespondance, besked om at det var okay at jeg medbragte 1. stk benzinbrænder og en ubrugt flaske. Brænderen måtte ikke lugte af benzin og jeg blev gjort opmærksom på, at dette var en aftale som kun var gældende efter aftale og jeg derfor ikke kunne være sikker på, at jeg kunne medbringe dette i en anden lufthave - i det tilfælde at jeg skulle hjem til til Danmark, kunne den lufthavn jeg havde afgang fra, nægte mig at medbringe den!

Men der står intet om, hvor høj alkoholprocenten må være i den sprit man medbringer - kun at man ikke må medbringe metanol... hvad så med barbersprit!?!?

Det er forøvrigt heller ikke tilladt, at have et tændstål med...

• Ranger
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #6 af Ranger
Besvaret af Ranger på emne Brænder på 95 oktan?
Tak for alle svarene!

I forhold til min nuværende brænder så har jeg naturligvis ikke tænkt mig at bruge sprit da den ikke er beregnet til det. Jeg var mest interesseret i at høre om det kunne være et alternativ til binzin/disel fra tanken. Det lyder som en god ide at undersøge hvad tingene hedder inden afrejse, men man skal nok prøve at finde en butik der forhandler det brændstof man skal bruge hjemmefra for man skal ikke regne med at kunne finde det i supermarkedet og det er ærgeligt at bruge langt tid på at lede efter brændstof når man først er på tur.

Gaspatroner med det rigtige gevind kan være svært at få fat i på hele balkan. De har nogle punkterbare dåser som passer til noget der ligner en havegril og i hvert fald ikke er letvægt eller praktisk i forhold til formfaktor, men hverken Camping-gas eller Coleman patroner.

Det har ikke været muligt at få benzin på under 95 oktan de steder jeg har været, men jeg vil skrive mig bag øret at 92 oktan er bedre, samt at det er en god ide at rense brænderen bagefter.

I forhold til sikkerhedsregler så må jeg indrømme at jeg ikke vidste at det var ulovligt at have brugte brændstofsflasker med i flyet. Indtil nu har det dog gået smertefrit... Nogle gange er man bedre tjent med at leve videre i uvidenhed. Jeg er helt sikker på at det er ufarligt at sende en tom brændstof flaske med fly, også selv om den lugter af benzin når man åbner den.

Når man sender brændstof med posten er der helt sikkeret de samme regler. Man kan få alverdens farlige kemikalier med luftpost, men man skal sikkerhedsgodkendes og de relevante papirer skal udfyldes. Sådan er det i hvert fald på arbejdet hvor vi bestiller lidt af hvert fra Tyskland af. Dermed er der igen et moment af usikkerhed om man bliver taget i et sikkerhedscheck og det er så heller ikke den perfekte løsning...

• dp
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #7 af dp
Besvaret af dp på emne Brænder på 95 oktan?
Det jeg at mente var at man kan købe en adapter til punkterbare gasdåser eller til gasdåser med bayonetfatning. Så kan de bruges på primussen.

Adapteren til punkterbare dåser ser sådan ud:

www.amazon.co.uk/Edelrid-Puncture-Style-Cartridge-Adaptor/dp/B0037X9YOK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1343665200&sr=8-1

Adapteren til bayonetdåser ser sådan ud:

www.amazon.co.uk/Highlander-Cartridge-Adapter-cartridge-EN417/dp/B00784877O

punkterdåser ser sådan ud:

www.amazon.co.uk/Camping-C206bp-Butane-Propane-Cartridge/dp/B0001P08X8

Bayonetdåser ser sådan ud:

campmart.trustpass.alibaba.com/product/107100796-103318984/BUTANE_GAS_CARTRIDGE_220gr_piercing_horizontal_nozzle_.html?tracelog=ggsotherproduct1

Begge typer dåse er meget almindelige rundt om i verden, men jeg har så heller ikke været på balkan, så jeg kan ikke garantere at de findes der. Det lyder dog som om du i det mindste har set punkterdåserne.

Ellers er der self. sprit i en trangia eller lignende. Du kan næppe finde noget der er mere gennemtestet. Sprit må de da have.. ?

MVH

• LaKrissen
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 4 måneder siden #8 af LaKrissen
Besvaret af LaKrissen på emne Brænder på 95 oktan?
med hensyn til sikkerheden og med at få brændstofflasker med på flyet så skal det som beskrevet være tomme og ikke lugte af benzin eller lignende .... det skyldes ganske enkelt af bombehundene er trænet til at opspore den slags dufte og reagere prompte på dem .... men så vidt jeg ved er det smarteste man kan gøre at købe en helt ny ubrugt flaske inden man tager afsted og så få skyllet pumpen rigtigt godt igennem .... og ikke mindst ha det øverst i grejtasken og så vis det frem for toldere/vagter så de kan notere at det er kontrolleret .... dermed undgår man langt det meste besvær ...

KISS
Keep It Safe Simply

Tid til at oprette siden: 0.113 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.