outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvor meget gas per person?

• Duckdude
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 2 måneder siden #1 af Duckdude
Hvor meget gas per person? blev oprettet af Duckdude
Kære Outsiters!

Jeg skal på en længere tur, hvor jeg skal lave al min mad selv. Morgenmaden består af en musliblanding kogt op til en grød og aftensmaden af bulgur eller couscous med tilhørende frisk fanget fisk eller vildtkød. Dertil bliver der kogt vand til feks kaffe, chokolade og instant supper.

Hvor meget gas vil I regne med? Nede i Spejdersport sagde de 500 gr per person, men det synes jeg lyder af ret meget! Hvorfor meget gas ville I taget med til henholdsvis 2 personer på en trangia og 3 personer på en trangia? Vi har flasker a 220 gr til rådighed.

Mvh
DD

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Garner
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 2 måneder siden #2 af Garner
Besvaret af Garner på emne Hvor meget gas per person?
Hvad kom først hønen eller ægget?? B)
Spørgsmålet er næsten umuligt at bevare, når det ikke er mere konkret.
Skal vildtkød ( øh ? ) og fisken steges? Hvor meget kaffe drikker I? osv.

En hjemmelavet tommelfingerregel siger, at med 220 grams dåser, og rimelige læforhold har du op til 2½ times brændetid til rådighed. Med topmonteret brænder ca 2 timer.
Så kan du jo begynde at regne på, hvor længe de forskellige ting skal have over ilden. God regnelyst ;)

Følgende bruger(e) sagde tak: Duckdude

• Thomas
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 2 måneder siden #3 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvor meget gas per person?
Hej,

Når vi er afsted 2 personer, bruger vi ca. 50 g. pr. person pr. dag. i en Trangia, og så sparer vi heller ikke på gassen. Det inkluderer kogning af pasta, linser eller ris til frokost og aftensmad samt kogning af vand til 4 kopper kaffe/kakao pr. dag.

Er du afsted alene, vil du nok skulle have en større mængde gas pr. person. f.eks. 60-70 g.

Skal du alene afsted i en uge, vil jeg derfor mene at en stor 450 g. dåse er nok. Men det er altid godt at have en ekstra lille dåse i reserve.

Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Duckdude

• morten
  • morten's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 2 måneder siden #4 af morten
Besvaret af morten på emne Hvor meget gas per person?
Til en 11 dages tur tager jeg 2 x 100 gram gas med, men det er til en Jetboil, hvor der går 100 gram gas til 12 liter vand.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
Følgende bruger(e) sagde tak: Duckdude

• Duckdude
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 2 måneder siden #5 af Duckdude
Besvaret af Duckdude på emne Hvor meget gas per person?
Tak for jeres svar og især tak til Thomas. Det var jo et lettere svar, hvor man ikke har brug for at finde lommeregneren frem :)

Thomas skrev: Hej,

Når vi er afsted 2 personer, bruger vi ca. 50 g. pr. person pr. dag. i en Trangia, og så sparer vi heller ikke på gassen. Det inkluderer kogning af pasta, linser eller ris til frokost og aftensmad samt kogning af vand til 4 kopper kaffe/kakao pr. dag.

Er du afsted alene, vil du nok skulle have en større mængde gas pr. person. f.eks. 60-70 g.

Skal du alene afsted i en uge, vil jeg derfor mene at en stor 450 g. dåse er nok. Men det er altid godt at have en ekstra lille dåse i reserve.

Flere kommentarer modtages stadig med kyshånd :)

• Thermik
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 2 måneder siden - 7 år 2 måneder siden #6 af Thermik
Besvaret af Thermik på emne Hvor meget gas per person?
Du kunne evt. tage det gas med som Thomas siger (eller køb en Jetboil 100g gas koger 12 litter vand) + en pakke esbit tabletter til reserve den løsning har jeg valgt. vejer og fylder mindre en en extra gas dåse.

Og skulle din gasbrænder blive defekt er du ikke på spanden de første par dage.

Sidste redigering: 7 år 2 måneder siden ved Thermik.

• Thermik
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 2 måneder siden #7 af Thermik
Besvaret af Thermik på emne Hvor meget gas per person?
Det kan næsten kun blive tungt, dyrt og fylde meget Jetboil koger 12 litter vand på 100 g gas.

Thomas skrev: Hej,

• Thomas
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 2 måneder siden #8 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvor meget gas per person?
Det lyder meget smart og økonomisk med sådan en Jetboil. Har ikke prøvet den før. Dog vil jeg sige at den også har sine ulemper i forhold til Trangiaen, bare ved at have set billederne af den, men er lav vægt en stor prioritet for ens oppakning, er den måske et godt alternativ.

• jacobask
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 2 måneder siden #9 af jacobask
Besvaret af jacobask på emne Hvor meget gas per person?

Thomas skrev: Det lyder meget smart og økonomisk med sådan en Jetboil. Har ikke prøvet den før. Dog vil jeg sige at den også har sine ulemper i forhold til Trangiaen, bare ved at have set billederne af den, men er lav vægt en stor prioritet for ens oppakning, er den måske et godt alternativ.

Ja, som du siger er der klart både +'er og -'er ved en jetboil. Sådan lidt firkantet så er den kun til kogning af vand, men det gør den godt. Man kan få tilbehør så der kan laves andet mad også, men så stiger vægten og man nærmer sig andre alternativer.

/ask

• Duckdude
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 år 11 måneder siden #10 af Duckdude
Besvaret af Duckdude på emne Hvor meget gas per person?
Hej alle sammen,

Vi var 9 personer om 3 Trangia med gas. Vi brugte dem meget blandet, og på 18 dage brugte vi 39 dåser á 225 gr svarende til 54 gr per dag eller ca. en kvart dåse per person per dag.

Morgenmad: Havre/müsli-grød. Kaffe, te
Frokost: Stegt/kogt fisk, kaffe, te, instant suppe.
Aftensmad: Blandet instant mad og "hjemmelavet" med fisk og hjemme-ovntørret grøntsager. Dertil 8 minutters grove ris, couscous eller spelt. Kaffe eller te.
2-3 stop om dagen: Kaffe eller te.

Derudover blev der også varmet vand til at vaske op i og for nogle af pigernes vedkommende skylle deres hår efter vask.

Som det kan ses af ovenstående, så blev der ikke sparet på gassen. Jeg kan ikke forestille mig, at man har et behov, der ligger over vores forbrug, og der kunne hel sikkert optimeres på noget af det.

• LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #11 af LHL
Besvaret af LHL på emne Hvor meget gas per person?
Generelt er det meget svært at sige hvor meget gas der skal beregnes pr person.

Det afhænger rigtig meget af hvormeget vand der skal koges og om man laver mad, vasker tøj osv.

En stor 'gassluger' er f.eks. bagning af pandekager, men det er også rigtig dejligt med pandekager på en tur :)

Efter i mange år at have sværget til Trangia har jeg overgivet mig og købt en Jetboil. Den er mere økonomisk i gasforbrug, vejer meget lidt, sikrere at bruge i telt, men er som tidligere skrevet mest velegnet til ture hvor der blot skal koges vand. Jeg tager en lille pande med fra Trangia 27 sættet til at lave pandekager på også :)

Mine erfaringer mht Trangia og Jetboil er at Trangia bruger ca 15 g gas til at koge en liter vand, hvor Jetboil er på ca 10 g. Vandet har været koldt fra starten i det det er taget fra bække etc under fjeldture, men kogningen har været i telt eller i læ. Hvis man koger udendørs i vind, så stiger gasforbruget selvfølgelig.

Jeg bruger ca 2½ liter kogende vand pr dag - ½ liter til kaffe om morgenen, 1 liter til frokost (nudler + kaffe) og igen 1 liter om aftenen (frysetørret og kaffe) - det giver så ca 25 g gas med Jetboil eller ca 40 g gas med Trangia pr dag for 1 person.

Dertil skal så lægges evt. tøjvask, hårvask, pandekagebagning osv.

mvh Lars

PS Beregn rigeligt gas - det er altså ØV at løbe tør for gas blot for at ville spare nogle gram oppakning. Hold øje med forbruget undervejs - og hvis der er brugt mindre end halvdelen halvvejs, så kan der vaskes hår og bages pandekager for overskuddet. Er der brugt mere end halvdelen, ja så skal der nok spares lidt på resten af turen :)
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved LHL.

Tid til at oprette siden: 0.095 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.