outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Optimus og Primus og læskærms "problemet" ???

• Outdoorfreak.dk
  • Outdoorfreak.dk's profilbillede Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • When you are outsite, it's life! Anything before or after is just waiting
Mere
7 år 9 måneder siden #1 af Outdoorfreak.dk
Optimus og Primus og læskærms "problemet" ??? blev oprettet af Outdoorfreak.dk
Jeg er den heldige ejer af en Optimus Weekend HE + brænder,og har opgraderet sættet med en læskærm fra Primus,men til min overraskelse reklamere de med den passer til feks Optimus,Golite og mange andre brændere..!! :dry:

Men indlægssedlen viser den IKKE virker på en brænder hvor "flammerne" kommer skråt ud og op under,men skal komme lige op som Primus brænderen,spørgsmålet er HVAD kan der ske,for jeg oplever ikke nogen forskel,læskærmen bliver ikke varmere ved Primus end ved Optimus brænderen og afstanden er helt efter forskrifterne så jeg kan ikke se problemet !! :angry: :angry:

Er der nogen der ved hvorfor man ikke må anvende brændere der giver lidt skrå "flammer"..?? :ohmy:

Jeg har nu stadig tænkt mig at bruge det som den er... :whistle:

Just add nature and life.
  • FedePede
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 9 måneder siden #2 af FedePede
Besvaret af FedePede på emne Optimus og Primus og læskærms "problemet" ???
Varmen fra flammerne skal kunne komme ud under gryden og op langs kanten.
Hvis ikke du har en passende afstand mellem læskærmen og grydens underkant, søger varmen ned ad.

Det betyder at din gasbrænder sender varmen nedad, ned i gasdåsen, hvilket kan bevirke utætheder, hvor gasen kan sive ud.

Og det kan jo godt blive lidt farligt.

Med venlig hilsen

Peter
  • Cleemann
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 9 måneder siden #3 af Cleemann
Besvaret af Cleemann på emne Optimus og Primus og læskærms "problemet" ???
Grunden til at du kun må bruge læskærmen med brændere der "skyder" lige op, er at brændere med skrå el. sidevendte dyser overfører mere varme direkte til læskærmen. Læskærmen er lavet af aluminium og overfører således varmen til gasdåsen, der kan blive for varm, og dermed eksplodere. De går selvfølgelig med livrem og seler, da det samme produkt sælges i USA.
Det er dog ikke helt forkert at det kan udgøre en risiko. Jeg har selv en Primus læskærm, som jeg brugte med min Optimius Crux brænder, brænderen havde en lille bitte fejl der gjorde at der var øget forbrænding yderligt i den eneside at brænderhovedet, det var så lidt at det kun kunne ses når den brændte på fuld knald. Jeg opdagede fejlen fordi brænderen en gang imellem blusede op under brug, jeg mærkede på gasdåsen og den var meget varm, der hvor læskærmen var sat på, så varm at man ikke kunne holde på den.
Brænderen har jeg fået ombyttet hos Optimus, men jeg tør ikke bruge læskærmen med den brændertype mere. Det opstod måske fordi min brænder var fejlbehæftet, men en gasbeholder der eksplodere er ikke noget man skal spøge med.

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 9 måneder siden #4 af Terje
Nu ved jeg ikke hvilken vindskærm vi snakker om, men jeg ville heller ikke turde andet med gas end at have en vindskærm der dækkede max ca. 270 grader (dvs. et lufthul på læsiden, og samtidig også foroven have en 2-3 cm sprække rundt langs gryden.

Selv ved en spritbrænder skal man tænke over at vindskærmen ikke får temperaturen alt for meget op.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
  • Outdoorfreak.dk
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 9 måneder siden #5 af Outdoorfreak.dk
Besvaret af Outdoorfreak.dk på emne Optimus og Primus og læskærms "problemet" ???
Der er tale om denne "konstallation" med en MSR tripod,Læskærm fra Primus,og sættet Optimus Weekend HE...
Jeg syntes ikke efter 20 min kogning af vand + diverse giver gasdåsen yderliger varme end den fra naturen (solen) og den er på ingen måde VARM. Så jeg må gå ud fra det er nogenlunde okay at fortsætte med at bruge den som den er..??

Mvh Outdoorfreak

Bemærk ...glemte min spork og havde kun en fastnøgle som "røre pind" :P

Bilag:
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 9 måneder siden - 7 år 9 måneder siden #6 af Terje
Hvis du ikke oplever at gasdåsen bliver varm (heller ikke foroven hvor brænderen er påskruet), så er der vel ingen problemer??

Der er masser af luft omkring læskærmen IMO.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 7 år 9 måneder siden ved Terje.
  • Skogstroll
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 9 måneder siden #7 af Skogstroll
Besvaret af Skogstroll på emne Optimus og Primus og læskærms "problemet" ???
Jeg har oplevet at bruge læskærmen sammen med min snowpeak-brænder. Det smeltede både plastic-delene i Piezo-tænderen og i ventilen på gasdåsen. Disclaimeren kom først senere, men er lykkeligvis nu standard

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 9 måneder siden #8 af Terje

Skogstroll skrev: Jeg har oplevet at bruge læskærmen sammen med min snowpeak-brænder. Det smeltede både plastic-delene i Piezo-tænderen og i ventilen på gasdåsen. Disclaimeren kom først senere, men er lykkeligvis nu standard

Med et tilsvarende set-up? Samme vindskærm?

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
  • Cleemann
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 9 måneder siden - 7 år 9 måneder siden #9 af Cleemann
Besvaret af Cleemann på emne Optimus og Primus og læskærms "problemet" ???
Problemet er netop at der hvor gasdåsen bliver varm er på det mest kritiske sted, nemlig omkring ventilen. Heldigvis skete der ikke noget med gasdåsen ved mit setup, men den blev altså så varm at jeg ikke kunne holde på toppen af gasdåsen, og det var med en udetemperatur på omkring 10 grader og i let brise.
Problemerne behøver ikke at komme med det samme, men kan gradvis blive værre og værre for hver gang man bruger den samme gasdåse.
Her er et indlæg om problemer med ventilen på en gasdåse, det skal dog siges at det ikke umddelbart har noget at gøre med Primusskærmen, blot illustrere at en lækkende gasdåse ikke er helt ufarlig.
[url=http://]http://tracksterman.tumblr.com/post/21769003488/gleann-dubh-lighe[/url]

Mvh
Jens

Sidste redigering: 7 år 9 måneder siden ved Cleemann.
  • Outdoorfreak.dk
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 9 måneder siden #10 af Outdoorfreak.dk
Besvaret af Outdoorfreak.dk på emne Optimus og Primus og læskærms "problemet" ???
:ohmy: Syntes bestemt ikke jeg kunne mærke noget på dåsen,men jeg skal da lige være mede obs på hvordan den opføre sig fremover !!
Måske er jeg bare heldig pt...tiden måvise om der virkelig skabes problemer og hvordan de evt kan afhjælpes MEN med Optimus vaffel bund giver det meget mere højde end på deres mindre model Lite Solo...

Mvh Outdoorfreak

Og tak for jeres indspark på "problemet"

• Skogstroll
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 9 måneder siden #11 af Skogstroll
Besvaret af Skogstroll på emne Optimus og Primus og læskærms "problemet" ???
Det var samme skærm men en anden brænder

Følgende bruger(e) sagde tak: Terje
Tid til at oprette siden: 0.140 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter rabat i bushcraftbutikken leave no trace proud partner 2020

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.