outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

× Nye ideer til Outsite

Reviews, fokus på miljø!

• Fri, Luft og Liv
  • Fri, Luft og Liv's profilbillede Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
2 år 5 måneder siden - 2 år 5 måneder siden #1 af Fri, Luft og Liv
Reviews, fokus på miljø! blev oprettet af Fri, Luft og Liv
Tænker at der generelt, ikke kun her men alle steder hvor jeg finder reviews er meget fokus på features og meget lidt om miljø-belastning. Så lige denne her: www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/gore-tex-dropper-farlige-stoffer-efter-pres-fra-greenpeace

Det handler vel om at hvis anmelderne er kritiske overfor miljøpåvirkninger, så har kunderne muligheden for at forholde sig til det og producenterne har anledning til at have fokus på det.

Jeg ved godt at det er temmelig omfattende at skulle gå hele forsyningskæden efter i sømmene, men i det omfang det er muligt.

Nu vi er ved det, egentlig interessant, at som mand vil jeg gerne ud i naturen væk fra alt moderne civilisation og leve mere primitivt for at nyde naturen - OG så alligevel vil man gerne lige have det sejeste, nyeste, smartest teknologi med, lol.
Sidste redigering: 2 år 5 måneder siden ved Fri, Luft og Liv.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
2 år 5 måneder siden #2 af Milho
Besvaret af Milho på emne Reviews, fokus på miljø!
Tak for dit indlæg om et relevant emne.

Jeg mener dog ikke at jeg som tester har "ansvaret". Det er umuligt for mig at hitte rundt i hvad der er fakta og fidus. Det kræver en kæmpe viden og den har jeg simpelt ikke tid til at skaffe. Så kan jeg stole blindt på orgs., men det viser sig at de også tager fejl eller laver jubel journalistik for at få medlemmer (f.eks. at vi forurener når vi vandrer en tur, da skaltøj efterlader skadelige partikler. Den er sikkert god nok med partiklerne, men der er nok andet der gør udfaldet (en motorvej, fabrik osv.)).

Jeg mener at det er op til lovgivningen. Dernæst producenten.

Som forbrugere vil langt de fleste af os vel nok støtte "de gode". Men når jeg f.eks. tester Fjällrävens fede produkter, bliver der hurtigt fokus på prisen. Så der ryger langt de fleste af os frelste så igen ;)

Jeg nævner Fjällräven fordi de er en af de øverste på listen over producenter med mest miljørigtige produkter.

Hvis man ser på frilufts-forbrugeren, så er der generelt ikke fokus på miljøet vs. pengepung. Her tænker jeg især på jagtens efter at spare 100 kr. på at handle i udlandet, i stedet for at tage produktet med hjem fra arbejde fra en butik i nærheden. Det giver selvfølgelig store transportmæssige belastninger på miljøet fra lastbiler og fly/skibe.
Der er også store debatter om at vælge "køb og smid væk" udstyr, i stedet for at ofre lidt mere.
Til sidst kommer handlen fra Alibaba og andre smarte wholesale webshops. Her lokker gratis fragt til Danmark, på, undskyld mig, lort-og-lagkage-kopi-produkter.

Undertegnede har været der selv og er blevet klogere ;)

Anyway, jeg fraskriver mig altså ansvaret og lægger miljøet videre i hænderne på dem der forhåbentligt ved noget om det.

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren, Ennamaria, Georas, Kaj

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Bjerge skal ses og opleves
Mere
2 år 5 måneder siden #3 af Kaj
Besvaret af Kaj på emne Reviews, fokus på miljø!
Hej

Enig i, at der skal tages hånd om de forurenende stoffer i friluftstøj og udstyr.
Godt nogen har reageret...i dette tilfælde så åbenbart Greenpeace. fint nok, og, tak fordi de sætter sig ind i sagerne.
Jeg kan sagtens følge Outsite i, at, det må andre tage vare på. Her er ikke ressourcer til at følge op på det. Her er fokus rettet mod test af, hvad der måtte komme på markedet af interessant udstyr. Om det er giftigt....jamen, det må være myndighederne som sætter reglerne op for den side af sagen.

Venlig hilsen
Kaj

• Fri, Luft og Liv
  • Fri, Luft og Liv's profilbillede Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
2 år 5 måneder siden #4 af Fri, Luft og Liv
Besvaret af Fri, Luft og Liv på emne Reviews, fokus på miljø!
Havde ellers forventet at Christian lige klaret hele verdenssituationen ene mand ;) Som jeg også forsøgte at indikere så ved jeg godt det er begrænset hvad Outsite kan stille op.

Når det sagt, så er det simpelthen for nemt bare at frasige sig ethvert ansvar og pege på de andre. Når alle peger på alle andre, så sker det ikke noget.

Vi har ALLE sammen et ansvar, gør det I kan :)

"...dem der forhåbentligt ved noget om det." - hvem er det egentlig?

Jeg betaler i øvrigt gerne for god kvalitet, om det så er holdbarhed eller miljø, så er det svært at finde.
Når garvede folk fra Outsite ikke kan gennemskue kvaliteten, hvordan skal jeg som kunde så forholde mig. Med andre ord kunder har ikke andet end pris at forholde sig til. Hvem skal oplyse?

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Bjerge skal ses og opleves
Mere
2 år 5 måneder siden #5 af Kaj
Besvaret af Kaj på emne Reviews, fokus på miljø!
Vi kan jo alle starte, hvor det er lettest. "Leave no trace", eller på dansk "Efterlad ingen spor"....når man ser, hvor meget efterladt "lort" det ligger alle vegne, må det være det første skridt at tage.
Så er det op til politikerne at lave love, som gør, at de ting vi kan købe har standarder for sundhed, sikkerhed m.m.m.

Venlig hilsen
Kaj
Følgende bruger(e) sagde tak: D31

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
2 år 5 måneder siden #6 af Milho
Besvaret af Milho på emne Reviews, fokus på miljø!
@Fri, mit store problem er at kunne fakta-tjekke og, for mig at se, at sortere fornuft og jagten på nye kunder til en given miljøorganisation.

Vær også opmærksom på at Outsite ikke er politisk. Ikke kun i spørgsmålet om miljøet, men om alt. Det er en beslutning der er taget før global opvarmning blev populært.

Når det er sagt, så kunne det være spændende med en dialog med "en der rent faktisk ved noget om det". Det kunne være skadelige stoffer i textil (DTU?).

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Fri, Luft og Liv

Tid til at oprette siden: 0.079 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.