outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Førstehjælpsudstyr til fjeldture

• Fjeldnoerd
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
  • Fjeldvandring i Skandinavien, Emergency Medicine, K9 Emergency Medicine, Radiokommunikation
Mere
2 år 3 måneder siden #1 af Fjeldnoerd
Førstehjælpsudstyr til fjeldture blev oprettet af Fjeldnoerd
Nedenstående liste viser hvilket førstehjælpsudstyr jeg medbringer på fjeldet eller andre ture i vildmarken. Listen er tænkt som inspiration for andre der skal til at sammensætte førstehjælpsudstyret til kommende ture. Andelen af udstyr til sårbehandling er forholdsvis stor, da det er min erfaring, at denne skadetype er den hyppigste under fjeldture. Listen er sammensat ud fra min viden og kundskaber, hvilket er helt essentielt når man skal sammensætte førstehjælpsudstyr. Det er afgørende at man kun medbringer udstyr, man har færdigheder og træning i at anvende. Derfor skal udstyret altid sammensættes af den/de personer der skal anvende det. Spørgsmål og kommentarer er velkomne.

Større skader
Tourniquet (knebelpres til voldsomme blødninger)
Celox gauze (hæmostatisk gaze til voldsomme blødninger)
Israelic bandage (trykforbinding)
HyFin Vent Compact chestseal (brystkasseforbinding med ventilfunktion)
14 G thorax nål (aflastning af trykpneumothorax)
28 F nasal airway (frie luftveje)
30 F nasal airway (frie luftveje)
Gel til nasal airway
Folietæppe
Nitril handsker

Sårbehandling
Kompresplaster til små sår
Sårrensservietter til små sår
Steri-Strip 3 mm, 6 mm, 12 mm til sår der gaber lidt
Melolin foliekompres 10 x 10 cm til almindelige sår (folien forhindre til en vis grad at forbindingen hænger i såret)
Mefix 10 cm bred til fiksering af kompresser
Mepilex 10 x 10 cm til hudafskrabninger (hænger ikke i såret)
Mepitel til lidt større sår på fingre (hænger ikke i såret)
Gazekompres 10 x 10 cm uden folie til benyttelse sammen med Mepitel samt til tørring af sår efter sårvask
Allevyn Gentle Border 7.5 x 7.5 cm til brandsår
DuoDerm 10 x 10 cm til marchvabler
Tensoplast 5 cm til fiksering af DuoDerm
Uparfumeret sæbe til sårvask
Engangsvaskeklude 10 x 10 cm til sårvask
Tandbørste til vask af hudafskrabninger med fastsiddende fremmedlegemer
Xylocain gel 2% til lokalbedøvelse af huden før vask af hudafskrabninger
Barberskraber til fjernelse af hår f.eks. ved sår i hovedbunden
Kraftige kanyler til vabler og splinter
Spids skalpel til vabler
Sygeplejesaks
Buet sårsaks
Suturtråd str. 5-0 til fingre/ansigt og str. 4-0 til øvrige
Nåleholder
Kirurgisk pincet
Splint pincet, flad
Splint pincet, spids
Skovflåt fjerner
Flamazine creme 50 g til forbrændinger hvor posebehandling er indiceret
Plasticposer
Nitril handsker

Ledskader
Coban elastikbind 5 cm
Coban elastikbind 7.5 cm
SAM Splint
Trekantet tørklæde
Sikkerhedsnåle
Uelastisk tape 1.25 cm

Medicin
Tbl. Panodil 500 mg mod smerter
Tbl. Ibumetin 200 mg mod smerter
Xymelin næsespray mod tilstoppet næse og bihulebetændelse
Strefen sugetabletter mod ondt i halsen
Mepyramincreme mod insektstik
Tbl. Zyrtec 10 mg mod insektstik
Hydrocortison creme 1% mod solskoldninger
Talkum mod hudløshed
Termometer

Øjenskader
30 mL sterilt saltvand
Vatpinde

Tandskader
Tandspejl
Specialinstrument
Spids sonde
Alkaliner Basis paste
Alkaliner Katalysator
Blandingsunderlag til Alkaliner
Cavit midlertidig tandcement

Ukontrollabel næseblødning
Foley kateter
10 mL sprøjte
Gaze
Følgende bruger(e) sagde tak: Fri, Luft og Liv

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Simon
  • Simon's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
2 år 3 måneder siden #2 af Simon
Besvaret af Simon på emne Førstehjælpsudstyr til fjeldture
hold da... det var sgu noget af en liste. Man kan ikke sige andet end du er klar til at håndtere de fleste worst-case-scenearier! :-) Nu ved jeg ikke hvor i verden du vandrer og hvad du laver når du er afsted, men min umiddelbare tanke er nok at det virker en smule overdrevet at slæbe så meget med. Min 1. hjælps taske er i hvert fald væsentlig mindre når vi snakker vandring i Norden.
Men det vigtigste er vel at hver især føler sig sikker og godt dækket ind når man er derude, og hvis du var min vandremakker ville jeg være helt rolig! ;-)

Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren, Fjeldnoerd

• Fjeldnoerd
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
  • Fjeldvandring i Skandinavien, Emergency Medicine, K9 Emergency Medicine, Radiokommunikation
Mere
2 år 3 måneder siden #3 af Fjeldnoerd
Besvaret af Fjeldnoerd på emne Førstehjælpsudstyr til fjeldture
Hej Simon

Jo, jeg må nok give dig ret i at udstyret er omfattende. Det skal dog også i en parentes siges, at det er udstyr som jeg i første omgang har sammensat til ture, hvor jeg har været afsted med lidt større grupper her i blandt børn, som jeg har haft ansvar for sammen med andre ledere. Men efterfølgende har det været lidt svært for mig at gå ned i udstyrsmængde :unsure: Heldigvis er vægten ok, da specielt sårbehandlingsudstyret er ret let, selvom der er meget af det.

• Simon
  • Simon's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
2 år 3 måneder siden #4 af Simon
Besvaret af Simon på emne Førstehjælpsudstyr til fjeldture
men så ved du da hvor du har mulighed for at skære lidt ned på vægten hvis sækken en dag er for tung. :cheer:

Du burde overveje at tilføje:
Antihistamin tabletter
Imodium mod maveonde
Fløjte til at gøre opmærksom på sig selv.

• Fjeldnoerd
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
2 år 3 måneder siden #5 af Fjeldnoerd
Hej Simon

Fløjte og antihistamin tabletter har jeg med. Jeg medbringer Tbl. Zyrtec 10 mg. Jeg har god erfaring med Zyrtec (cetirizin) i forhold til hvepsestik og når man har fået lidt for mange myggestik. Derudover virker Zyrtec selvfølgelig også mod høfeber.
Jeg har tidligere overvejet at medbringe Imodium mod diarre. Men har egentlig valgt det fra fordi diarre, jo normalt er kroppens måde hurtigt at skille sig af med giftstoffer, virus osv. Jeg kan dog godt se dilemmaet i, ikke at kunne fortsætte vandringen fordi man hele tiden skal om bag en sten :sick: Måske jeg burde overveje Imodium som en nødløsning ved diarre der varer for lang tid i forhold til at kunne komme videre.

• Gurli
  • Gurli's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
2 år 3 måneder siden #6 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Førstehjælpsudstyr til fjeldture
Det er jo et helt hospital og en halv tandklinik du tager med dig!
Hvor meget af det har du nogensinde haft brug for?

Jeg bliver lidt nysgerrig. Hvad er din baggrund? - hvor har du lært at sy sår?

Jeg føler mig næsten uansvarlig, når jeg tænker på alle de gange ,jeg er taget afsted med lidt hæfteplaste, et par vabelplastre og en lille håndfuld Panodiler :S

Gurli.

• Fjeldnoerd
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
2 år 3 måneder siden #7 af Fjeldnoerd
Hej Gurli

Der er en stor del af udstyret jeg heldigvis aldrig har haft brug for under en fjeldtur. Men jeg tror faktisk jeg har haft brug for det meste af sårbehandlingsudstyret i løbet af forskellige fjeldture hvor jeg har været afsted med grupper bestående af børn i 6. - 7. klasses alderen samt unge voksne i alderen 17-25 år. Når jeg har været afsted alene med min hustru eller bror, har jeg kun haft brug for alm. kompresplaster og vabelgrej. Så det sætter jo tingene lidt i perspektiv.

I forhold til sårbehandling, har jeg valgt at medbringe et sutursæt, så jeg har mulighed for at sy et sår, hvis det er absolut påkrævet i forhold til at kunne fortsætte turen, til man kan nå civilisationen.
Der er flere forhold man skal overveje før man vælger at sy et sår under fjeldforhold.
1. Det kan være rigtig svært at rense et sår tilstrækkelig godt under fjeldforhold. Og når man lukker et sår ved at sy det, kan man risikerer man kommer til at kapsle snavs og bakterier inde. Dette kan resulterer i dannelse af en abces (byld) eller øvrig sårinfektion, som igen, hvis man er rigtig uheldig, kan give blodforgiftning. Derfor vil jeg, hvis det overhovedet er muligt, vælge at lukke såret med en traditionel forbinding, så såret holdes lidt åbent i stedet. Herved er man helt sikker på at såret heles fra bunden og at der vil være afløb fra såret.
2. Det er nærmest umuligt at have et sterilt felt omkring såret når man skal sy det i et lille telt eller under åben himmel.
3. Jeg mener suturering kan komme på tale hvis man vanskeligt kan fortsætte vandringen med et gabende sår. Eller ved sår på hænder, som ikke kan holdes sammen med Steri-Strips, fordi man er nødt til at kunne arbejde med hænderne, hvilket jo er en vigtig del af sikkerheden på en fjeldtur. Eller at kunne padle på en kanotur.
4. Personen skal kunne klare at blive syet uden lokalbedøvelse (derfor er det fuldstændig udelukket hos børn). Jeg medbringer ikke lokalbedøvelse, da der altid vil være en risiko for at påføre anafylaktisk shock ved administration af lokalbedøvelse. Anafylaktisk shock er en livsfarlig tilstand som kræver øjeblikkelig behandling på sygehus, hvis man skal overleve det.

Jeg har selv lært at sy sår, da jeg er sygeplejerske og tidligere har arbejdet 4 år på en skadestuen. I denne forbindelse vil jeg dog nævne, at min hustru (som er gartner), engang har syet et sår på min hånd. Jeg havde ikke lært hende noget inden skaden var sket. Så jeg satte en god forbinding omkring min hånd, og viste hende et par sting i et håndklæde, hvorefter hun prøvede i håndklædet et par gange. Derefter satte hun et par sting i min hånd imens jeg guidede hende. Det blev faktisk et udmærket resultat. Ulempen for mig var, at hun efterfølgende ikke mente der var nogen gyldig grund til at jeg skulle slippe for opvasken, nu når såret var blevet så pænt syet sammen!

Jeg har aldrig oplevet tandskader på en fjeldtur, men har da et par gange spist sammen med folk der har tabt en plombe eller bidt i en sten som har givet problemer - derfor har jeg valgt at medbringe udstyret på fjeldture. Og tandsmerter er bare værre når det er weekend og tandlægen har lukket eller på en fjeldtur når man ved, man ikke sådan lige kan komme til tandlægen.

Men ja det er rigtigt, jeg medbringer meget udstyr - og måske også for meget. Jeg må indrømme at jeg på en helt almindelig hverdag herhjemme i Danmark, sjældent går nogen steder uden det udstyr som er nævnt under "Større skader". Men det fylder heldigvis ikke så meget - en lille taske på 12 x 18 x 6 cm. Dette udstyr vil være umiddelbart livreddende i tilfælde af svære skader.
Følgende bruger(e) sagde tak: Gurli, Fri, Luft og Liv, Gronlund

• Fri, Luft og Liv
  • Fri, Luft og Liv's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
2 år 3 måneder siden - 2 år 3 måneder siden #8 af Fri, Luft og Liv
Besvaret af Fri, Luft og Liv på emne Førstehjælpsudstyr til fjeldture
Hvor meget vejer det?

Synes altid smertestillende er problematisk fordi man så ikke kan mærke det man evt. skal kunne mærke ved fx forsat vandring.

Jeg plejer at medtage en mobiltelefon, så jeg kan ringe efter hjælp :)

Førstehjælp/sikkerhed, hvad har du så med af sikkerhedsudstyr?

Det der K9 hvad går det ud på?
Sidste redigering: 2 år 3 måneder siden ved Fri, Luft og Liv.

• Fri, Luft og Liv
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
2 år 3 måneder siden - 1 år 3 måneder siden #9 af Fri, Luft og Liv
Har jeg betalt for en guide, ville jeg forvente at guiden kan lidt mere end blot at sætte et plaster på.
Sidste redigering: 1 år 3 måneder siden ved Milho.
Følgende bruger(e) sagde tak: Fjeldnoerd

• Fjeldnoerd
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
2 år 3 måneder siden #10 af Fjeldnoerd
Hej "Fri, Luft og Liv"

Jeg har også en mobiltelefon med. Men tager det udelukkende som en bonus, hvis der er dækning. Jeg planlægger ikke med at der er dækning. Heldigvis er der jo bedre og bedre dækning i forskellige områder. Og man kan måske gå op på en top og håbe på dækning der.

Sikkerhedsudstyr:
Jeg synes det er lidt svært at sige, hvad jeg har med af sikkerhedsudstyr. Jeg synes at meget af det almindelige fjeldudstyr, også opfylder funktionen som sikkerhedsudstyr f.eks. varmt tøj som hue, halstørklæde og vanter. Derudover har jeg forskelligt udstyr til reperationer f.eks. nål/tråd, en lille rulle ståltråd, en lille pandelampe osv. Disse ting er i hvert fald også med til at gøre turen vellykket og sikker.
Men hvis jeg skal nævne ting som udelukkende benyttes som sikkerhedsudstyr; så medbringer jeg en fløjte, nødproviant (200 g chokolade), turmeldingsblanketter, signalpencil (=små nødraketter) og et knæklys.

Ønske om sikkerhedsudstyr:
Jeg ville egentlig gerne medbringe et reb, så man har mulighed for f.eks. at rappelle. Men det har jeg skåret væk pga. vægten.

Vægten på mit førstehjælpsudstyr er for øvrigt 2.4 kg.

Vedr. K9
K9 er forkortelsen for canine (hund) - så med K9 Emergency Medicine, mener jeg akutte tilstande hos hunde og akut hjælp til tilskadekomne og syge hunde.

• Fri, Luft og Liv
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
2 år 3 måneder siden - 2 år 3 måneder siden #11 af Fri, Luft og Liv
Tak for svar.

Mht. mobil er det måske bedre med satellittelefon, hvis man kommer steder uden dækning ?
Jeg har ikke alt det førstehjælp med dels fordi jeg ikke aner hvordan det skal bruges. Måske der kunne være et marked for kursus eller lav en app...?

"signalpencil", har selv tænkt på at skaffe flares, men har ikke set det. Er det noget man kan købe i Danmark?

Ja, sikkerhedsudstyr er for mig det der kun bruges til det, for at gardere sig mod alvorlig fare som man ønsker at undgå, eller komme ud af den farlige situation, ja fx nødraket og fløjte, peberspray, men også alarmer i eller om lejren, de her emergency blankets eller er det førstehjælp...

Tager man på tur for at rappelle, så er reb mv. ikke sikkerhedsudstyr for mig, ligesom en kniv/økse, regntøj, tarp, mad, tændstikker, varmeplastre, vanddunk og ja resten af udstyret heller ikke er sikkerhedsudstyr, det er bare basic.

Mht. chokolade så har jeg godt nok været i mange "nødsituationer", lol.
Sidste redigering: 2 år 3 måneder siden ved Fri, Luft og Liv.
Følgende bruger(e) sagde tak: Fjeldnoerd

• Fjeldnoerd
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
2 år 3 måneder siden #12 af Fjeldnoerd
Hej ”Fri, Luft og Liv”

Jeg anvender en signalpencil produceret af firmaet Comet. Den model jeg har hedder Personal Signal Launcher, og er rigtig kompakt.
En signalpencil adskiller sig fra en almindelig nødraket på følgende punkter:
- Den er meget mindre og fylder derfor ikke meget i rygsækken.
- Signalet kommer kun ca. 45 m op i luften, hvor en almindelig nødraket kommer op i en højde på ca. 300 m.
- Signalet er kun synligt i ca. 5 sek., hvor en almindelig nødraket pga. større krudtladning og faldskærm er synlig i hele 30-60 sek.

Ifølge firmaet er signalet fra deres signalpencil synligt i op til 8 km i dagslys og 16 km i mørke. Jeg tror dog disse tal er fremkommet under virkelig optimale forhold :-)

Jeg har valgt at medbringe en signalpencil for at kunne gøre opmærksom på min endelige position overfor en helikopter, redningsmandskab til fods eller andre fjeldvandrere. Et scenarie kunne være at én (eller helst to personer) er gået efter hjælp. Og resten af gruppen er hos den person som skal evakueres. Efter en tid kan den tilbageblevne gruppe høre eller se en helikopter i det fjerne. Den tilbageblevne gruppe afgiver nu første signal med signalpencil. Efter et stykke tid afgives endnu et signal. Denne signalgivning vil hjælpe helikoptermandskabet til hurtigere at lokaliserer positionen, da det kan være en udfordring at få øje på små objekter (=mennesker) i et stort fjeldlandskab.
Som det fremgår af ovenstående, er en signalpencil ikke tænkt til at tilkalde hjælp, men til at vise sin endelige position. Hvis man direkte kan se andre fjeldvandrere, kan man selvfølgelig benytte den til, at få deres opmærksomhed så de også kan komme til hjælp. Her kan signalpencil benyttes sammen med fløjten og beklædningsgenstande i kontrastfarver.

Min signalpencil er købt i en dansk marinebutik for en del år siden.

Jeg har ikke en satellittelefon, da jeg synes den er for dyr og så holder jeg af at færdes i fjeldet bl.a. fordi det er væk fra civilisationen. Jeg prøver at planlægge turen ud fra, at jeg kan klare mig uden civilisationens tætte sikkerhedsnet. Selvom jeg selvfølgelig ikke vil underkende den hjælp en satellittelefon kunne være i en nødsituation.
Her på outsite.org har Christian skrevet en fin artikel ”Mobildækning ude i naturen og andre tricks”. Men som tidligere nævnt kan man bestemt ikke forvente mobildækning, når man nu netop at valgt at vandre væk fra civilisationen :-)

Mht. til ”alt det førstehjælp” giver det selvfølgelig ikke mening at medbring udstyr, man ikke er fortrolig med. Som jeg skrev i mit første indlæg er det vigtigt at udstyret ”sammensættes af den/de personer der skal anvende det”. Min udstyrliste er ment som inspiration. Det giver ingen mening, hvis man først skal lære udstyret at kende, når man skal bruge det. Jeg tror da helt sikkert der ville være marked for et kursus, som forholder sig til situationen hvor ambulancen ikke kommer inden for 20 minutter :-) Medlemmer af spejderbevægelsen har mulighed for at komme på et virkelig godt Fjeldsamaritterkursus, men jeg har desværre ikke kendskab til kurser der henvender sig til andre ”almindelige” fjeldvandrere – desværre.

Jeg er også helt enig med dig i overvejelserne omkring hvad der er sikkerhedsudstyr og hvad er basic.

Håber du kan bruge mit svar, som der jo nok vil være meget forskellige meninger om :-) God tur derude!

Tid til at oprette siden: 0.116 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.