outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Solbriller

• CachTiger
  • CachTiger's profilbillede Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • Næste tur: Kyststien på Bornholm
Mere
5 år 8 måneder siden #1 af CachTiger
Solbriller blev oprettet af CachTiger
Hej

Min søn skal have et par nye solbriller i fødselsdagsgave (og jeg håber ikke han læser med her :blush: ) Er der en bestemt type briller (farve, spejl, UV beskyttelse, polaroid eller hvad ved jeg) der er særlig velegnet til brug i bjergene hvor der ligger en del sne om sommeren?

Svar må gerne indeholde link til internetbutikker.

Jannie

Med venlig hilsen
Jannie
  • SebastianAndersen
  • SebastianAndersen's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 8 måneder siden #2 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Solbriller
Jeg vender lige tilbage, har nemlig en skide god artikel liggende et eller andet sted hjemme, omkring dette! Og så kan jeg ud fra dette, nok give nogle bud på nogle solbriller :)
  • LarsM
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 8 måneder siden #3 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Solbriller
Da jeg er nærsynet, bruger jeg "altid" briller - det er stort set kun, når jeg ligger i min seng eller min sovepose, at jeg tager dem af. Derfor er jeg nødt til enten at bruge solbriller med styrke eller solbriller, der kan kombineres med noget med styrke. Løsningen for mig hedder Adidas Evil Eye. Man kan klikke en indsats inden i, som har glas med styrke, og så sidder de udskiftelige solbrilleglas uden på. Indsatsen er ekstraudstyr, så hvis man ikke har brug for styrke, lader man bare være med at købe den. Da jeg købte dem, blev de som standard leveret med 2 sæt glas: Et par lyse orange til white-out og et par almindelige solbrilleglas. Det tredje sæt glas måtte jeg købe ekstra. Det er et sæt gletsjerglas, der udefra ser ud som guldfarvede spejle. Man kan klikke stængerne af og klikke en elastik på bag om nakken, som man kan bruge til aktiviteter, hvor man føler, at der ellers er risiko for, at brillerne ryger af. Der ud over kan man klikke en - nej, det hedder nok ikke en skumfidus, selv om den er af et skum-materiale - på indersiden af den øverste "bjælke" - lige ved øjenbrynene - til at forhindre, at sved fra panden løber ned i øjnene. De er i den dyre ende, men meget funktionelle og gennemtænkte, og de opfylder mit behov.

• CachTiger
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 8 måneder siden #4 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Solbriller
Hvad adskiller gletcherbriller fra almindelige solbriller?

Med venlig hilsen
Jannie
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 8 måneder siden #5 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Solbriller
Gletsjerbriller beskytter MEGET bedre mod UV/UVa - de er med glas i kategori 4. Du finder solbriller i kategori 1-4, 1 beskytter tilfredsstilende og så bliver det bare bedre og bedre.

Jeg vil nok heller anbefale kat. 3, de fungere helt supert alle steder, vand, sne og is.
Kat. 4 absorbere så meget at det faktisk ikke er tilladt at bruge dem under bilkørsel... De slører også en del konturer og farver når der ikke er fuld knald på solen. Så hvis ikke han skal bruge dem en måned i sneen under en skyfri himmel, så mener jeg kat. 3 er sagen.
Ellers vil jeg sikre mig at de er CE mærket - der findes utroligt meget lort på solbrillemarkedet. Jeg vil også vælge typen "Sportsbrille", som dækker øjet et stykke tilbage - IKKE Top-Gun solbriller ;)

Selv har jeg haft rigtig gode erfaringer med briller fra Oakley, Addidas og Cébé.
Jeg skriver ikke en bestemt model, da min erfaring er, at det er meget individuelt, i for hold til hovedets form, hvad som sidder godt.
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #6 af Fjeldabe
Jeg er skuffet Ljunggren, var sikker på du brugte læder-afskærmning...!

Explorer fra Julbo bruger som en del andre i den lidt dyrere ende fotokromatisk glas, det vil sige glasset tilpasser sig lyset. Den Rene bruger er således både kat 3. og 4.! Og for øvrig en rigtig lækker brille!

Selv bruger jeg fortiden Cébé Ice 8000
cebe.com/produits/sunglasses/sportech/ice-8000/cbice80009/--sport=randonnee-a-ski-alpinisme#sku
Sidste redigering: 5 år 8 måneder siden ved Fjeldabe.
  • MortenA
  • MortenA's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #7 af MortenA
Besvaret af MortenA på emne Solbriller
@Fjelabe

Det er altså ikke muligt at beskytte MEGET bedre. Langt de fleste solbrillser som angiver beskyttelse mod UVA/B vil have op mod 100% frafiltrering. Det er ikke særlig svært eller dyrt at gøre dette. Der kan være lidt med QA (generelt) - men her vil et spring fra 50 kr til 100 kr sikre 100%. Det er lige meget om de er fra Aldi eller Oakley - hvis de sigger UVA/B er det MEGET tæt på 100% filtrering.

Se også her www.yr.no/nyheter/1.7046533

Mvh Morten

Sidste redigering: 5 år 8 måneder siden ved MortenA. Begrundelse: Link tilføjet
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 8 måneder siden #8 af Fjeldabe
Nei du har jo helt rett Morten, det er ikke UVA/B, men der er "lys" generelt. EN-standarden siger vist noget i retningen av:

Kategori 1: Lett fargetone. Til bruk innendørs og i vanlig dagslys. Slipper igjennom 43 - 80 prosent av lyset. Utilstrekkelig UV-beskyttelse

Kategori 2: Middels fargefilter, beregnet på lett solskinn. 18 - 43 prosent lys slipper gjennom. Tilstrekkelig UV-beskyttelse

Kategori 3: Mørk farge til bruk i sterk sol, inkludert lys som reflekteres fra snø eller vann. 8 - 18 prosent lys. God UV-beskyttelse

Kategori 4: Svært mørke brilleglass beregnet på ekstra sterkt solskinn. 3 - 8 prosent lys. Bør ikke brukes av bilførere eller andre trafikanter. Full UV-beskyttelse.

Skal man sikre sig mod "snøblindhet" skal man opp i kat. 3.
  • MortenA
  • MortenA's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #9 af MortenA
Besvaret af MortenA på emne Solbriller
Vil bare holde fast i at selv de billigste briller har ca 100% uv ab filtrering. Mht farve ved jeg ikke om det koster. Den norske artikel siger det samme. Man kan ca. 100 frafiltrering uden farve.

Mine egne "sport solbriller" er fra Aldi eller Lidl (kan ikke huske det men de har udskiftelig "glas" og kostede ikke 200 kr. Men jeg har da også en 2-3 par Ray Ban til "civil" brug

Sidste redigering: 5 år 8 måneder siden ved MortenA. Begrundelse: Misc
  • CachTiger
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #10 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Solbriller

Ljunggren skrev: Tænk også på signaleffekten!
Det er jo ikke sejt at møde op med et par briller fra Aldi! Folk skal jo tydeligt kunne se at man har givet mindst 1500 :)

Og her gik jeg og troede at grunden til at vi ikke nåede toppen på et af bjergene sidste sommer var at vi ikke havde helt styr på medicineringen af knægtens astma i 3000 meters højde, men nu viser det sig at det i virkeligheden skyldes at jeg brugte et par billige solbriller fra seven-eleven :silly:

Nå men spøg til side. Konklusionen må være at så længe der er UV beskyttelse er brillerne gode nok, men der kan være nogle farver og "mørkhedder" der gør nogle briller mere velegnede til brug i sne og solskin end andre.

Med venlig hilsen
Jannie
Sidste redigering: 5 år 8 måneder siden ved Ljunggren.
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 8 måneder siden #11 af Fjeldabe
På dit spørsmål:

"særlig velegnet til brug i bjergene hvor der ligger en del sne om sommeren?"

Så er svaret at det bør være kat. 3. - i hvert fald hvis "bjergene" er i den højalpine zone.

Jo højere du kommer, og jo mere sne der er - jo mere har du brug for at begrænse lyset som slipper ind til øjet. Særlig hvis der er tale om flere dage. En enkel dag i højden eller i sneen vil sandsynlig vis "bare" gi lidt "ømme øjne", med kat. 2 briller.
Billige briller kan også findes som kat. 3.
  • Søgaard
  • Søgaard's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #12 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Solbriller
Med sommerens komme er der sikkert nogen, som skal have nye solbriller B) Har DU nogen solbriller, du kan anbefale, hvad enten de er billige eller dyre?

Vh Søgaard
Tid til at oprette siden: 0.093 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter  bornholmtour logo  

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.