outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Milho's profilbillede
    • Log ind
    • Grundet opdateringer er login...

Flere emner »

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Surt, men godt de blev reddet!

• Milho
  • Milho's profilbillede Emne forfatter
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
5 år 10 måneder siden - 5 år 10 måneder siden #1 af Milho
Surt, men godt de blev reddet! blev oprettet af Milho
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/12/07/1207164053.htm To danskere på vandretur reddet af norsk militær.

Vh Christian
Sidste redigering: 5 år 10 måneder siden ved Ljunggren.
  • SebastianAndersen
  • SebastianAndersen's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 10 måneder siden #2 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Surt, men godt de blev reddet!
Ja, varmt er det ikke ligefrem. Godt de er i godbehold.
  • Otto
  • Otto's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 10 måneder siden #3 af Otto
Besvaret af Otto på emne Surt, men godt de blev reddet!
Ja hvis det var noen av våre venner her fra dette forumet, så får vi kanskje en rapport om kuldeproblemene. :) -40C er utrolig kaldt, jeg har opplevd det et par ganger, og aldri når jeg var på skitur. Alt fryser, biler uten motorvarmere nekter ofte å starte, særlig dieselbiler. De kan også stoppe selv om de har gått seg varm, dieselen fryser i rørene fra tanken. Og øyne og ører fryser, det er rett og slett brutalt! Man bør ha opplevd -25C et par ganger og så -35C en gang i alle fall før man prøver å være ute på tur i under -40C. Da har man fått en test på hva av utstyret som duger, og hva som ikke duger. Marginene mellom en god tur og en total fiasko er ørsmå. Det skal ikke mer til enn ei for dårlig lue, eller for dårlige votter.

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
  • Milho
  • Milho's profilbillede Emne forfatter
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
5 år 10 måneder siden #4 af Milho
Besvaret af Milho på emne Surt, men godt de blev reddet!
Jeg har oplevet -23 og det var rigeligt. Der gik et minut før man var færdig med at hoste pga kulden.

Vh Christian
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 10 måneder siden - 5 år 10 måneder siden #5 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Surt, men godt de blev reddet!
Når det er koldt er det koldt, og hvis det er riktig koldt er det mere koldt... Er jeg den eneste som ser at den utløsende faktor for aksjonen og det egentlige problem var en knekket ski?
Da redningsmennene kom var de i god behold, i følge lokalavisen fyrte de bål ved teltet. (Der blev offisielt mål -31, som selvfølgelig er koldt).

Temperaturene kan vi ikke gjøre så meget ved. Men nået vi kan gjøre nået ved, er at forberede os på, og ta høgde for, en situasjon, hvor vi blir immobile pga. en knekket ski.
At man river en binding av skien eller at den knekker, er ikke nået særsyn. DET bør man være forberedt på, hvis man beveger sig så langt vekk "sivilisasjonen", og/eller føret gjør at retur uten ski ikke er mulig. Det er jo ikke alltid forholdene tillater en redningsaksjon.

Så hvis vi skal lære nået av denne hendelse, så må det vel blive, at være forberedt på og have løsninger til at takle problemer med skiutstyr.

www.finnmarken.no/nyheter/article7031415.ece
Sidste redigering: 5 år 10 måneder siden ved Fjeldabe.
  • morten
  • morten's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 10 måneder siden #6 af morten
Besvaret af morten på emne Surt, men godt de blev reddet!
Fjeldabe jeg tror du har ret i, at de ikke har været i decideret fare og endda har haft mobilsignal, og at problemet netop var en knækket ski - de burde nok have haft lidt gaffatape med. Men situationen kunne sikkert have udviklet sig alt afhængig af vejret, og så er det jo godt, at fjeldredningen eksisterer.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 10 måneder siden #7 af Fjeldabe
Ingen tvivl om det Morten. Når nu de var havnet i den situasjon, så var det jo godt at systemet virket, og det fik den hjelp de behøvede og en god avslutning. Avisen siger at andre end dem selv tilkalte hjelp, så måske er også "varsling" en faktor man bør ha med i an hendelsesanalyse.
Jeg synes nemlig det er viktig, at når der oppstår ulykker og "situasjoner", så skal vi andre bruke dette for alt det det er værd, og lærer av det. Her bruker man normalt at finne frem til "ulykkes årsaken", og så ha dette som fokus for sin analyse og omkring de tiltak man kan gjøre for ikke å havne i den situasjon igjen.

Derfor slog det mig at der med en gang blev så meget fokus på temperaturen, da denne egentlig ikke hadde innflytelse på hendelsen. Med en plan for rep. av en knekke ski, ville situasjonen muligvis slet ikke ha oppstått, så var de måske være kommet inn til sivilisasjonen på egenhånd.
(Jeg deler nok ikke helt din den tiltro til Gaffatape Morten :P )
  • SebastianAndersen
  • SebastianAndersen's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 10 måneder siden #8 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Surt, men godt de blev reddet!
Vil sige du har meget ret her, Fjeldabe! Det virker langt hen af vejen til, at det er skiene der har gjort udfaldet, sådan læser jeg det også. Selvfølgelig er det koldt, men ja der er ikke meget at gøre ved det. Det koldeste jeg har prøvet var i en snestorm i Grønland: Der sagde temperaturen minus 22 grader.
Men jeg er meget enig i dine observationer her!

Og man skal altid stole på sin gaffatape! :P
Alt andet lige, havde det måske hjulpet dem i situationen, så de kunne komme ind til en by eller andet.
  • Otto
  • Otto's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 10 måneder siden #9 af Otto
Besvaret af Otto på emne Surt, men godt de blev reddet!
For mange år siden knakk jeg den ene skia allerede første dag på påsketuren etter en litt for tøff nedkjøring med sekk. Jeg gikk frem til hytta som var planlagt med den reserve tuppen jeg hadde. Der lappet jeg den avbrudte delen fast på skia med streng. Dette holdt fint hele resten av påsken! Men jeg var jo ekstra forsiktig i nedkjøringer. Glien fremover var heller ikke så verst. Så det går utmerket å lappe ski med enkle midler. Jeg hadde kun med litt streng, og hull lagde jeg med en lommekniv av swiss-army typen. Der var det et verktøy som fungerte som et bor.

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
  • rejohn
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 10 måneder siden #10 af rejohn
Besvaret af rejohn på emne Surt, men godt de blev reddet!

Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Fjeldabe, SebastianAndersen
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 10 måneder siden #11 af Fjeldabe
He, men havde de kunne fikse skien kunne de være kommet du igjen... Det kunne tyde på, at det måske de helt generelt manglede passende forberedelse til en sådan tur... Men det er farlig at uttale sig uten at have de impliserte sin beretning.

@Otto ekstra skitupper fungere vanvittig godt, hvis du sager av "tuppen", så du bare har en "hul" firkant kan de brukes mange steder på skien...

På en føringstur på "Josten på langs", for nogle år siden, knakk skia til en deltager opp brefallet Småttende. Da vi nådde Bingsgryte, hadde jeg en gruppe med to par knekket ski og to par avrevede bindinger, fordelt på 4 personer i en gruppe på 8...
I løpet av lørdag ettermiddag og natten til søndag kom der over en halv meter snø. 20min inne i søndagens tur knak den 3. ski, og jeg var tom for rep. utstyr... Da ble det et oppkall til fuglen, som to de to "verste" skadeskutte deltagere den direkte vei ned...
På det tidspunkt overveiede jeg nøje mit karriere valg, og hvem som evt. kunne ha lagt en sådan forbannelse over meg :evil: :S
Tid til at oprette siden: 0.097 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.