outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Vandrensning

• Jes
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 1 uge siden - 7 år 1 uge siden #1 af Jes
Vandrensning blev oprettet af Jes
Hej.
Jeg har længe gået med problemet med vandrensning når jeg er på tur. Synes ofte at selv en weekend-tur kan være problematisk, da man tit skal slæbe utroligt meget vand med, for at klare sig.

Hvad gør I, og hvad er sikkert? Er det nok at koge vandet fra danske søer, eller skal man ud og investere i dyre filtre?

Mvh Jes.

EDIT: Her snakker vi om ture i Danmark, hvor vandet er knap så rent som Sverige/Norge.

2. EDIT: Ser ud til at jeg har lagt denne post i det HELT forkert forum. Det må i meget undskylde. Håber nogen kan flytte den :)

Sidste redigering: 7 år 1 uge siden ved Jes.
  • Jens
  • Jens's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 1 uge siden #2 af Jens
Besvaret af Jens på emne Vandrensning
Vandrensning er en svær disciplin hvor det også er svært at få folk til at være meget kategoriske...
I DK har jeg selv altid vand nok med til hele turen eller alternativt sørger jeg for at passere vandposter undervejs.

Kogning i et par minutter burde fjerne bakterier men vel ikke pesticider fra det meget landbrug, som jo ofte ligger ned til søer m.v.?

Filtre? Keramiske filtre mener jeg også kun fjerner bakterier o.lign. men ikke pesticider men det gør kulfiltre vist. Eller??

Lidt pesticidrester bliver vi formodentlig ikke alvorligt syge af, som man kan blive det af bakterier...??

Hvem VED noget konkret om dette?
  • kelberg
  • kelberg's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • nemini placemus
Mere
7 år 1 uge siden #3 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Vandrensning
Hej Jens
angående vandrens og pesticid rester
Har lige været inde og nær læse lidt på Katadyn og ingen modeller nævner nået om de kan fjerne dette.
Og da man tænker på at det også dukker op i vandværks vand som har store kulfilter monteret på deres anlæg, tror jeg at ikke det er muligt at fjerne.
Dukker jo op alle steder er prisen for vores moderne livsform.
Men syg bliver man nok ikke i første omgang , men begrænse det kan nok anbefales. Så på tur herhjemme er vand fra hane nok at foretrække , man kan nok spørge sig til en opfyldning hvis man har regnet galt.
Og der kommer debatten igen ind på om frysetørret kan betale sig på en weekend tur herhjemme, hvis man skal slæbe vandet med på turen .
Mvh Kim
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
  • trold
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 1 uge siden #4 af trold
Besvaret af trold på emne Vandrensning
Overalt i det danske landskab støder du på kirker. Der kan du altid hente rent koldt vand. Og hvis man bliver syg af det - var jeg sku blevet syg for længe siden :)

Trold ;)
Følgende bruger(e) sagde tak: kelberg
  • kelberg
  • kelberg's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • nemini placemus
Mere
7 år 1 uge siden #5 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Vandrensning

trold skrev: Overalt i det danske landskab støder du på kirker. Der kan du altid hente rent koldt vand. Og hvis man bliver syg af det - var jeg sku blevet syg for længe siden :)

Trold ;)

Selvfølgelig Trold havde jeg lige glemt i indlæg :-)
  • morten
  • morten's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 1 uge siden #6 af morten
Besvaret af morten på emne Vandrensning
Et 0,2 micrometer filter vil fjerne mikrobiologi fra vandet. Det er det der hedder sterilfiltrering.
Et filter med aktivt kul vil i en eller anden grad fjerne kemikalier fra vandet men, hvis der er en væsentlig risiko for forurening med toksiske kemikalier i vandet, ville jeg ikke satse på et filter til forbrugere.

Katadyn skriver lidt om deres teknologier påhttp://www.katadyn.com/usen/technical-support/filter-support/filter-technologies/

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
  • tohmahawk
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 1 uge siden - 7 år 1 uge siden #7 af tohmahawk
Besvaret af tohmahawk på emne Vandrensning
Skulle jeg købe sådan en vandrenser ville jeg købe denne cascadedesigns.com/en/msr/water-treatment-and-hydration/expedition-water-treatment-and-hydration/miniworks-ex-microfilter/product som så vidt jeg kan se renser for mest muligt sammenlignet med katadyn produkterne... men om det virker i praksis ved jeg ikke?

Sidste redigering: 7 år 1 uge siden ved tohmahawk.
  • danboron
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 1 uge siden #8 af danboron
Besvaret af danboron på emne Vandrensning
Et lille indspark.

Jeg så en udsendelse, hvor de spurgte en ekspert.
Han mindede os om, at det ikke er arsenik, der kommer i tonsvis fra landbruget, det er næringsstoffer.

HANS konklusion var, at mængden af pesticider var så lille i danske vande, at det er uden betydning, og mængden af næringstoffer, er heller ikke et problem, i forbindelse med drikkevand, på campingture.

Og så er vi tilbage, til at fjerne, eller dræbe mikrober. :evil:
Det KAN vi, og SÅ bliver vi aldrig syge. :woohoo:

Efter mange års indsats, er Esrum Sø nu så ren, at man ikke behøver at rense vandet.
Hvorimod Arresø, har badeforbud, i hele søen.

Men, er man ikke sikker, er Trolds løsning, med kirkerne, der altid har vand på kirkegården, jo en god løsning. Eller venlige folk, i huse man passerer, nemlig.

Er det ikke en del af ferien, at ringe på hos nogle vildt fremmede mennesker, og opleve alles hjælpsomhed, når de forstår, at man er på vandreferie.?

Men, er man langt væk fra alting, såe.. er det bare at rense løs, hvis man er i tvivl om vandkvaliteten.

Men giftstoffer fra landbruget, skal man ikke bekymre sig om, så længe man er på ferie...

:)
  • trold
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 1 uge siden #9 af trold
Besvaret af trold på emne Vandrensning
En ting jeg har erfaret er, at når man ringer/banker på et fremmed sted - og folk kikker mistroisk på en,- så skifter det hurtigt til et smil når man ydmygt beder om at få fyldt vand dunkene op. Det er bare noget folk forstår. Og det gælder både nord og syd for alperne :)

Trold ;)
  • danboron
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 1 uge siden #10 af danboron
Nemlig Trold :)

Og så er det en god måde, at møde de indfødte. B)

OG få nogle lokale tips, om steder og ting... :woohoo:

Måske endda, om vandet i åen kan drikkes? :unsure:

• danboron
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 1 uge siden - 7 år 1 uge siden #11 af danboron
Jeg er stødt på mange DIY vandfilter-løsninger, på Tuben :)

Hvor man skaffer det filter man ønsker, men monterer det selv. Det er selvfølgelig billigere, når man ikke betaler for pumpesystem, osv. men bruger colaflasker, Platypus-sække, eller hvad man har. Og så bruger tyngdekraften, som drivkraft. :cheer:

Som denne færdigløsning. 1 liter vand i minuttet, uden at pumpe... :woohoo:

elkprep.blogspot.dk/2012/06/elk-gear-sawyer-water-filter.html

Eller denne. Med lærerig tekst... "6 timer i solen, og en platypus med vand, er sterilt" bl.a....

teotwawkiblog.blogspot.dk/2012/04/lightweight-water-filter-setup.html

Det er jo en lettere, billigere, og faktisk bedre, løsning, end de store pumper...

Men HUSK, at ingen vandfiltre, bør ligge i længere tid, med snavset vand i, så efter ferien skal de skylles med noget rensende, for man lægger dem væk.

Sidste redigering: 7 år 1 uge siden ved danboron.
  • ErikS
  • ErikS's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 1 uge siden - 7 år 1 uge siden #12 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Vandrensning
Jeg har valgt denne som mit system og forventer at aldrig mere at skulle tænke på om filterkapaciteten er opbrugt på filterpatronen/indsatsen.

0,1 micrometer filter med garanteret 3,7 millioner liters kapacitet...
Sawyer Squeeze Filter

Pose systemet kan være lidt svært at fylde fra stillestående vand og der mangler et forfilter. Det kan dog meget nemt improviseres med en sok, bandana, buff, kaffefilter eller hvad man nu kan finde på.

Som danboran skriver, skal den selvfølgelig rengøres, men det skal alt ens grej jo alligevel efter endt tur...

Lykke er en retning, ikke et sted.
Sidste redigering: 7 år 1 uge siden ved ErikS.
Tid til at oprette siden: 0.101 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.