outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Forebyggelse af vabler

• Kathrine
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 år 11 måneder siden #1 af Kathrine
Forebyggelse af vabler blev oprettet af Kathrine
Hej med jer

Jeg er begyndt at få problemer med vabler på fødderne når jeg er ude og vandre. Indtil videre har jeg løst det med vabelplaster, men det er dyrt når et sådan plaster kun holder en dag inden det falder af og derfor skal tapes ekstra fast eller at der skal en nyt på.

Er der nogen af jer herinde der ved noget om hvordan man kan forebygge vabler?

Jeg har overvejet om man kan sætter sportstape på inden man tager afsted for at mindske friktionen mod huden. Nogen erfaringer?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Baldguy
  • Baldguy's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
6 år 11 måneder siden #2 af Baldguy
Besvaret af Baldguy på emne Forebyggelse af vabler
Jeg har til tider haft problemer med mine hæle, da de er lidt spidse/udstående bagud, og med et par tæer, der er kantede underneden. Problemet har som oftest været i bølget terræn om sommeren, hvor fødderne sveder mest. "Rigtige" sokker, hyppige sokkeskift og tørring af fusserne i pauserne, har hjulpet mig. OG jeg har med held forebygget vabler og friktion med sportstape, da det bliver siddende i dagevis. Forudsætningen er naturligvis, at det sidder ordentligt, og ikke laver "rynker", der kan forårsage ny friktion.

• OleHjarsen
  • OleHjarsen's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
6 år 11 måneder siden #3 af OleHjarsen
Besvaret af OleHjarsen på emne Forebyggelse af vabler
Hej

Jeg har førhen haft god gavn af tensoplast.Det er vel egentlig osse det samme som sportstape? :)

Og så pas dine fødder ......
Fjern hård hud,smøre dem med en god creme,gerne hver dag.Kamferine synes jeg virker godt.
Og som Baldguy osse skriver,ordentlige strømper og sokker.

• trold
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
6 år 11 måneder siden #4 af trold
Besvaret af trold på emne Forebyggelse af vabler
Gode støvler der passer...
To par sokker på hver fod. Et par tynde inderst, et tykkere par yderst - begge af en uld blanding på ca 45 % +.
Vask fødderne om aftenen, ikke om morgenen og som nævnt smør dem med en god creme efter vask.

Trold ;)

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #5 af Quest
Besvaret af Quest på emne Forebyggelse af vabler
Hej Kathrine
Fodtøjet er nummer et faktor. Ellers virker Leukotape for mig. Som du selv foreslår; tag det på før turen, på de punkter hvor dine vabler kan opstå. Leukotape kommer fra langdistanceløberne, hvor det har sneget sig over i vandring. Tapen er åndbar, på den måde at der er små porer i limen. Det er lidt dyrt, fordi det ofte kun fås i store ruller, men det holder meget godt. Personligt er det kun i DK jeg har brug for det, nok fordi her er så fladt og ikke særligt varieret terræn. I fjeldet har jeg ingen problemer :)
Gør det at jeg klistrer nogle striber Leukotape på noget klistermærkepapir (sådan noget glat papir hvor der har været klistermærker på, kan fås gratis på posthuse, hvor de bruger masser af det til pakkerne), så er det lettere at klippe ud i den form du skal bruge og du slipper for at tage hele rullen med. Let at have med at gøre og UL ;)
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved Quest.

• okj
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #6 af okj
Besvaret af okj på emne Forebyggelse af vabler
Har aldrig fået en vable i et par Meindl-støvler.
Valg af støvler er helt klart en vigtig del af problemløsningen.

Ellers har Tensoplast mange gange reddet mig og andre i mit selskab, men det er vigtigt det kommer på så snart man mærker noget skaver. Og det er vigtigt at det bliver strakt så det ikke folder. Nogle typer sportstape er lavet så det er meget lidt fleksibelt, fordi det skal stabilisere et led. Tensoplast er modsat meget elastisk så det kan strækkes og gøres glat. Tensoplast er altid med i sækken.

Går altid med to par sokker: Et par tynde glatte syntetiske uden sømme inderst, og et par tykke uldne yderst, også når det er varmt.

• NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
6 år 11 måneder siden #7 af NOB
Besvaret af NOB på emne Forebyggelse af vabler

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

• Stourup
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
6 år 11 måneder siden #8 af Stourup
Besvaret af Stourup på emne Forebyggelse af vabler
Jeg har selv prøvet en række af de oven stående tiltag og pt virker det med sportstape som forbyggelse og i nogen grad som behandling, dertil kommer til vending til belastning som man udsætter sine fødder. Jeg har mine støvler på en hel del dage hvert måned og det har klart gjort at jeg får mindre vabler, næsten ingen. Men hvis jeg pludseligt øge belastningen meget kommer der nogle gange problemer igen.
Et råd jeg også selv har brug i perioder med gode resultater er at havde nylon strømper inders for at flytte friksion væk fra foden. Og så 2 par sokker uden på dem som vanligt.
Håber du får det til at virke

• Kathrine
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 år 11 måneder siden #9 af Kathrine
Besvaret af Kathrine på emne Forebyggelse af vabler
Tusind tak alle sammen for jeres råd og deling af erfaringer.

Umiddelbart gør jeg jo det rigtige med strømper og sådan nogen, og det kan ikke helt være støvlernes skyld, da jeg først begyndte at få vabler sidste år, i et par støvler der var omkring 5 år. Jeg tror at jeg vil forsøge med den ene eller anden form for tape på foden inden der kommer vabler og se hvordan det virker.

Endnu engang mange tak.

• Naturbob
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #10 af Naturbob
Besvaret af Naturbob på emne Forebyggelse af vabler
Jeg vil da også slå et slag for 2 par sokker. Kan ikke siges tit nok.

Et par tynde liners inderst og et par tykkere uld yderst. Tykkelsen af det yderste par kan variere efter årstiden.

Tensoplast og sportstape er ikke det samme.

Tensoplast er alt for plasteragtigt, og klistrer.

Sportstape er meget medgørligt, Og det er en rigtig god ide at sætte sportstape på, på sarte steder for at forebygge.

Da det er de samme støvler, tyder det da på at det er sokkerne? Eller øget eller mindsket vægt end du plejer, så trykket på fødderne har ændret sig.

Held og lykke med det. Vabler er rigtig øv, øv, øv.....

• Baldguy
  • Baldguy's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
6 år 11 måneder siden #11 af Baldguy
Besvaret af Baldguy på emne Forebyggelse af vabler
@ Kathrine: Jeg har faktisk prøvet samme situation, hvor jeg begyndte at få vabler i et par støvler, der var fem år gamle. I mit tilfælde var det ganske enkelt sålen nedenunder, som var slidt skæv i hælen pga. den måde, jeg sætter fødderne på. Det har et fint ord, som jeg ikke kan huske, men de var simpelthen slidt skæve under hælen, så mine fødder blev belastet forkert, og der kom vabler. Da resten af støvlerne også var pænt slidte, betød det en udskiftning af støvlerne. Men problemet forsvandt af det. Så hvor slidt er sålerne og hvordan? For måske kan en omsåling være løsningen, hvis ellers det kan betale sig i forhold til, hvordan resten af støvlen ser ud.

• LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #12 af LHL
Besvaret af LHL på emne Forebyggelse af vabler
Jeg har altid tidligere været meget plaget af vabler.

Brugt 2 sokker, specielle indlæg i støvler osv, men det eneste som hjalp var at tape fødderne inden vandring.

Indtil jeg for 3 år siden købte et par Meindl Island støvler. Siden da har jeg ikke haft en eneste vabel, og det uden tape og kun med et par coolmax vandresokker fra Spejdersport.

Min datter har samme erfaring mht. Meindl støvler, hun har et par Vacuum.

Meindl støvler er ikke i den billige ende, men sammenlignet med hvad der eller bliver brugt af penge på diverse udstyr, så er de ekstra 6-800 kr man må hoste op med for et par Meindl støvler altså givet rigtig godt ud.

Alle andre støvler har det altid været en befrielse at tage af om aftenen, men man tænker slet ikke over det med Meindl. Flere gange har jeg grebet mig selv i at stadig at sidde med støvlerne på sent om aftenen i teltet :)

mvh Lars
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved LHL.

Tid til at oprette siden: 0.100 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.